Audi 60L - 1968 från skrot till bruksveteran

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
5 oktober 2010 · 153 Inlägg

twin_cam skrev:
Ser bra ut smile Veteranare är roligt som fan smile Så enkelt och ändå fungerar det smile

Men sitter motorn halvsnett i bilen? Vart audi lustigt byggda redan då? tongue

Motorn sitte rakt men kylaren har en halvudda placering. Ska försöka få med en bild på motorrummet till nästa update.

Ja veteranare är det bästa. Man behöver inte fundera så mycket utan bara skruva.

lillkjell
5 oktober 2010 · 185 Inlägg

lycka till smile

Volvo For Life
Volkswagen Bubbla 1303s cab "jägermiester" (1972)
Volkswagen Golf Mk1 GTI "Renovering" (1977)
Chevrolet camaro z28 350 TPI "on the road" (1991)
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
5 oktober 2010 · 153 Inlägg

lillkjell skrev:
lycka till smile

Tackar tackarbig_smile
Det lär nog behövas

Banan_
5 oktober 2010 · 120 Inlägg

Underbart o se att du ger dig i kast med o renovera en sån underbar gammal klassiker! smile

Audis rostskydd var ju inte det bästa på 60-70 talet så dom flesta rostade ju helt enkelt bort.

Om du vet var man kan få tag på orginaldelar till gammel audis så tar jag tacksamt emot tips...

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
5 oktober 2010 · 153 Inlägg

Banan_ skrev:
Underbart o se att du ger dig i kast med o renovera en sån underbar gammal klassiker! smile

Audis rostskydd var ju inte det bästa på 60-70 talet så dom flesta rostade ju helt enkelt bort.

Om du vet var man kan få tag på orginaldelar till gammel audis så tar jag tacksamt emot tips...

Jadu. Delar är lite smått problematiskt. Har köpt en del av det jag har på lager via Svenska Audi och DKW klubbenwww.sadkw.se Vissa delar har jag lyckats hitta på tradera. Några smågrejjer har jag lyckats köpa på bilskrotar men där är det tunnt med grejjer.

Har hittat ett par sidor på nätet där man kan beställa grejjer från tyskland. Deras adresser är:
http://www.audiersatzteile.de
http://trshop.audi.de/konakart/Welcome.do

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
5 oktober 2010 · 153 Inlägg

jonnielahti skrev:
ser mycket trevligt ut!
va en gubbe jag va och kolla på en bil hos förr som hade fått läckage i sin 32fots båt när den stog vid kajen och motorn sprang läck, men detta löste han med vanlig coca cola!

Vet inte om jag är så pigg på att slå coca cola i motorn. Har fått tag på riktig gammeldags dieselolja jag tänkte slå i och försöka med.

Banan_
5 oktober 2010 · 120 Inlägg

Klockrent! Tackar så hemskt mycket för sidorna!

volvo_Tobias
6 oktober 2010 · 687 Inlägg

Riktigt tuff gammal Audi. Såna här projekt är dom roligaste att följa. Lycka till!

Knugcab
6 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Farmer_power skrev:

jonnielahti skrev:
ser mycket trevligt ut!
va en gubbe jag va och kolla på en bil hos förr som hade fått läckage i sin 32fots båt när den stog vid kajen och motorn sprang läck, men detta löste han med vanlig coca cola!

Vet inte om jag är så pigg på att slå coca cola i motorn. Har fått tag på riktig gammeldags dieselolja jag tänkte slå i och försöka med.

Bättre det, coca cola är det så lite fosforsyra i men desto mer socker som kan ställa till bekymmer...

Dieseln borde ju vara billigare per liter också...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
te_wik Forummoderator
6 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Slår du i dieseln i motorn eller i cylindrarna genom tändstiftshålen? Tänk på att du inte ska fylla i så mkt det går ifall du häller i tändstiftshålen, vätska är ju som vi vet okomprimerbart och fyller du å skruvar på stiften så blir det svårt.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bullen1 Tekniker
6 oktober 2010 · 345 Inlägg

Coolt smile  lycka till, ser fram imot flera bilder

Det man inte dör av gör ont.
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
6 oktober 2010 · 153 Inlägg

te_wik skrev:
Slår du i dieseln i motorn eller i cylindrarna genom tändstiftshålen? Tänk på att du inte ska fylla i så mkt det går ifall du häller i tändstiftshålen, vätska är ju som vi vet okomprimerbart och fyller du å skruvar på stiften så blir det svårt.


Mvh Tommy

Jag slår dieseln genom tändstiftshålen. Dieselns uppgift är ju att försöka lösa upp den rost som gör att motorn fastnat. I och med att jag håller på med traktorer dagarna i ända i jobbet så är jag väl medveten som skillnaderna mellan en bensinmotor och en dieselmotor så när den väl har släppt så kommer jag självklart dra runt motorn med tändstiften urskruvade för att få bort så mycket som möjligt av dieseln. Ungefär som man får göra på en tvåtaktare när man fått den sur.

MVH Jonas

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
6 oktober 2010 · 153 Inlägg

Hade tänkt mig en eftermiddag i verkstan idag men det ställer jag in. Lyckades med berdriften att få en metallflisa som kom in mellan skyddsglasögonen och ansiktet att hamna i ena ögat på jobbet idag. Det resulterade i ett besök hos sjukvården som plockade ut flisan men det svider som satan i ögat idag. Men får se någon kväll senare i veckan om det kan bli några timmar igen.

Ska även passa på att tacka alla för de positiva kommentarerna och tipsen. Det är alltid trevligt när någon gillar det man håller på med.

Jippen
6 oktober 2010 · 363 Inlägg

illa med ögat hmm Men sjukt grymt projekt kommer lätt att följas big_smile

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
NightCruiser
6 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

Riktigt kul projekt och bra grundligt jobb du gör!

Kommer följas...

Mvh

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
9 oktober 2010 · 153 Inlägg

Var ut en sväng till bilen idag. Blev bara en kort stund på förmiddagen men började med förberedelserna för att lyfta motorn. Ska försöka hiva ur den i morgon. Måste försöka renovera kylaren då en av slanginfästiningarna gått av. 

Någon som vet om något företag i Umeåregionen som renoverar kylare och som gör ett bra jobb?

Tyvärr glömde jag kameran hemma men ska se till att få med den i morgon.

Vidare så ska jag fortsätta så sakteliga med karossen i morgon. Har andra hjulhuset kvar och lite rostjobb på höger framskärm. Sen ska jag fortsätta jobba mig bakåt.

Funderar på om någon vet av något ställe där man kan komma över en fungerande motor så man spar lite jobb till att börja med. Orginalmotorn kommer att renoveras när ekonomin blir något bättre.

En riktig update med mer bilder kommer i morgon

Over and out

te_wik Forummoderator
9 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

En motor kanske inte är det lättaste att hitta? Eller?
Hur är växellådan då?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
uhlin
9 oktober 2010 · 2 834 Inlägg

Kul med en veteranare, blir bra detta med "lite" jobb wink  Lycka till

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
9 oktober 2010 · 153 Inlägg

te_wik skrev:
En motor kanske inte är det lättaste att hitta? Eller?
Hur är växellådan då?


Mvh Tommy

Växellådan var inga problem med då bilen ställdes undan. Växlarna gick i utan några problem och det fanns heller inga missljud. Den har stått i 7 år men växellådsoljan var iaf nybytt då.

Funderar på om det vore möjligt att hitta en motor för att spara lite på pengarna just nu så jag kan få kärran i trafik innan jag renoverar orginalmotorn för en motorrenovering brukar dra iväg på rätt många tusenlappar

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
9 oktober 2010 · 153 Inlägg

uhlin skrev:
Kul med en veteranare, blir bra detta med "lite" jobb wink  Lycka till

Tack ska du ha. Dock är jag rädd för att det krävs betydligt mer än lite jobb.
Blir nåt att pyssla med i vinter till att börja med så får jag se sen hur djupt jag ska gå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang