Bakaxel volvo 245.


#1
124 2

2010-09-30 12:29

hejsan. jag har en volvo 245-88 som jag ska byta bakaxel på, pga lager ljud och dåliga bussningar.. den har utv 3.54.
den andra axeln är en 80års modell b21A med M46 låda, är det samma utväxling på axlarna? tacksam för svar


volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
#2
4604 2

2010-09-30 12:32

Du kan inte ta en bakaxel från en -80 till en -88 om du inte samtidigt byter växellåda och mätarhus till en från 1985 eller äldre. Från och med 1986 har nämligen 240 elektrisk mätare med givare på bakaxeln, 1985 och äldre har wirestyrd med uttag på lådan.


Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mercedes 230E "W123" (1985)
#3
124 2

2010-09-30 17:26

okej. jo precis, men jag flyttar över bakaxel kåperna, så att mätarn funkar . men den bakaxeln var på 3,91 utv såg jag nu. vad blir skillnaden?


volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
#4
70 18

2010-09-30 17:29

men du har ju ingenting innan för kåpan som gör att givren får nå signal på äldre axeln.


Opel Kadett "Lingonet" (1978)
#5
124 2

2010-09-30 17:44

har ingen erfarenhet av det. men jag fick för mej att den läser av kuggdrevet? eller har jag helt fel?


volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
#6
21761

2010-09-30 17:59

Vad jag vet så läser den på kronhjulet, det finns väl inget annat som kan fungera som mätreferens med tanke på var givaren sitter. smile

#7
3312 4

2010-09-30 18:16

Givaren läser av ett såkallat hamsterhjul som sitter i bilarna med givaren på bakaxeln och inte kronhjulet

Senast redigerat av Seth (2010-09-30 18:23)


Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Drivers Edition Plus" (2014)
#8
124 2

2010-10-01 22:34

nån som vet hur bilen kommer gå? b230F med 3:91 utväxling i bakaxeln, original är ju 3:54.
är nämligen snart klar med renoveringen, åkte på att byta växellåda och instrument med hastighetsvajer. istället för elektroniskt.. det sägs att den blir högvarvad med korta växlar? stämmer det? tack


volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
#9
612

2010-10-02 00:04

Den kommer varva ungefär 10% högre (på alla växlar) för att ge samma fart. Stegen mellan växlarna har inte ändrats, åtminstone inte om växellådan du monterat har samma utväxlingar som den gamla. (har den inte det gäller inte de tio procent jag nyss nämnde heller.)

#10
92 4

2011-12-10 00:49

någon som vet vad det sitter för utväxling på en volvo 245 90:a? hur kan man se vad det är för utväxling? 
Vilka axlar passar en 245 90?
(satt någon typ av diff broms) är en gammal kriminalare

tacksam för snabba svar:)


Growe Fri fart för ett fritt folk!

#11
8463 13

2011-12-10 06:20

manuella 5växlade har 1031axel  och 3.54 i utväxling


Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volvo 850Turbo "Autotech Motor" (1994)
#12
92 4

2011-12-13 21:04

okej tack för infon! smile

har fått tag på en bakaxel nu och fått höra att det är en 391 finns de och passar den el blir de fel med km/h mätaren?
satt på en telverkare tror 89a men den var bytt axel till en likvärdig enligt tidigare ägare






Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon