850 tickar / skillnad 850 t5 och 850 turbo

marcussomfan
3 oktober 2010 · 467 Inlägg

Nackdelar:
Ventillyftarna tickar lite när den är kall. Oljebyte kanske.


Hittat en bil med följande problem.
Är det något svårt att fixa ?



Sen undrar jag vad skillnaden mellan 850 turbo och 850 t5 är.

Rada upp listan så hade ni varit jättesnälla!

Mvh

Senast redigerat av marcussomfan (3 oktober 2010)

saftarN
3 oktober 2010 · 249 Inlägg

byt rubrik, annars ryker den.. litet tips bara smile

keep calm and let it scrape
marcussomfan
3 oktober 2010 · 467 Inlägg

saftarN skrev:
byt rubrik, annars ryker den.. litet tips bara smile

Tack !

Done.

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

850 T5 och Turbo är samma sak, bara kallas annorlunda på svenska och utländska marknaden.

Att lyftarna tickar när motorn är kall är inte farligt, bara den är tyst när oljan blir varm och mer lättrinnig.

Annars får man byta lyftare, plocka av ventilkåpan och köpa en servicesats med nya lyftare för ca 1600kr.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
marcussomfan
3 oktober 2010 · 467 Inlägg

Så det ska inte vara några problem.

Aha, så det är inte som på s70 t och s70 t5 där är det ju skillnad.

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

marcussomfan skrev:
Så det ska inte vara några problem.

Aha, så det är inte som på s70 t och s70 t5 där är det ju skillnad.

Du tänker på S70 2,5t och T5?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
marcussomfan
3 oktober 2010 · 467 Inlägg

Precis smile

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

2,5t är en 2,4liters motor med lättrycksturbo på.

T5 är en 2,3liters motor med högtrycksturbo på.

2,5t kom faktiskt redan till Volvo 850 -97, då i kombination med AWD.

Har på senare år fått sitt riktiga namn, dvs 2,4t.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
marcussomfan
3 oktober 2010 · 467 Inlägg

Ah tack men tillbaks till 850 ?

Så det finns inget som heter 850 2,0 t eller 850 2,5 t eller 850 t5

eller båda är samma bilar, med olika namn?

Sorry om jag är svårfattad.

Mvh

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

Det finns en 850 T5-modell på 2 liter som såldes väl endast i Italien pga skatteregler baserade på motorvolym.

Den kom med mindre turbo och mindre effekt i övrigt, annars är det ingen skillnad vad jag vet.

Annars finns 850 med GL (126hk), GLE (144hk), GLT (170hk), AWD (197hk), Turbo (225hk) T-5R (240hk) och R (250hk).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
marcussomfan
3 oktober 2010 · 467 Inlägg

stort tack, har en sista fråga åt dig.

Vad för sidor kan man hitta styling på ?

Är ny som du förstår.

Mvh

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

Vparts.se är en sida. smile

Säkert fler som kan fler sidor.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
3 oktober 2010 · 8 229 Inlägg

TurbOla skrev:
Annars får man byta lyftare, plocka av ventilkåpan och köpa en servicesats med nya lyftare för ca 1600kr.

Sen tillkommer ju packboxar, o-ringar, lim, olja och en kamrem, och då brukar man ligga på en 3000-3500 totalt.

TurbOla skrev:
Det finns en 850 T5-modell på 2 liter som såldes väl endast i Italien pga skatteregler baserade på motorvolym.

2 liters såldes på en rad olika marknader. Bland annat även tyskland, belgien och frankrike om vi tittar på europa. Finns tom svensksålda 2,0. Den motorn finns dessutom i 2 versioner i 850: en på 211hk och en klenare på 180hk

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
3 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Annars får man byta lyftare, plocka av ventilkåpan och köpa en servicesats med nya lyftare för ca 1600kr.

Sen tillkommer ju packboxar, o-ringar, lim, olja och en kamrem, och då brukar man ligga på en 3000-3500 totalt.

TurbOla skrev:
Det finns en 850 T5-modell på 2 liter som såldes väl endast i Italien pga skatteregler baserade på motorvolym.

2 liters såldes på en rad olika marknader. Bland annat även tyskland, belgien och frankrike om vi tittar på europa. Finns tom svensksålda 2,0. Den motorn finns dessutom i 2 versioner i 850: en på 211hk och en klenare på 180hk

Tur att nån har bättre koll än mig. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
-Johansson
4 mars 2015 · 45 Inlägg

Tar upp en gammal tråd och hoppas på svar. Jag har en italienimporterad 850 2,0T på 180hk. Vad skiljer denna från 2,0 T5an? Det enda jag med enkla medel kunnat ta reda på är att den här inte har någon magnetventil. Tack på förhand!

Marlboroman
4 mars 2015 · 8 229 Inlägg

-Johansson skrev:
Tar upp en gammal tråd och hoppas på svar. Jag har en italienimporterad 850 2,0T på 180hk. Vad skiljer denna från 2,0 T5an? Det enda jag med enkla medel kunnat ta reda på är att den här inte har någon magnetventil. Tack på förhand!

Förutom magnetventilen så är det väl styrboxen som skiljer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-Johansson
6 mars 2015 · 45 Inlägg

Okej tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang