Olje kunskap VW, Audi, Seat, Skoda. VW normen 502.00

VWfrotte
23 oktober 2010 · 10 Inlägg

Hallå

Första inlägget för min del. Jag är lycklig ägare till en VW Sharan 2007 (1.8t 20v AWC-motorn)
sedan 4 månader tillbaka.
Har alltid skruvat mina bilar själv, men så ny bil som 2007 har aldrig varit i min ägo.
Detta visa sig ett problem när jag själv ville byta olja på bilen.... (gillas inte av VAG)
Jag resonera så här: Man blir inte rika av stora inkomster utan av små utgifter.

Med detta "ordspråk" i bakhuvudet så har jag sparat och kommer att spar massor av pengar på att serva min bil själv. Dock krävs det kunskap att att ge sig på servic på nya bilar. (gammal med för den delen)

Det är oljekunskap som detta inlägg kommer att handla om.

Min bil går idag på Long-life olja, detta system är INTE bra! Oljan som rinner ur motorn efter kanske 1800-2500 mil är allt annat än acceptabel, Har säkert bytt 500 liter olja på olika bilar genom åren och ser att long-life oljan är så dålig att den inte är värd namnet!

Jag har tagit beslutet att skippa Vw:s (mfl) long-life oljesystem och vid nästa service koda om bilen till 1500 mila intervall. Detta gör att min bil byter krav på vilken olja som kan slås i motorn.

Med Long-life Kräver VW att oljan som slås i motorn är godkännd enligt deras alldeles egna VW-Norm.
Oljan som VAG kräver att man slår i min bil vid long-lifte service måste var godgännd enligt VW Normenerna 503.00 och 504.00. Oljor som möter dessa normkrav är överlag äkligt dyra.....
oavsett vilket fabrikat av olja du väljer. prisspannet är nog på aktoriserad verkstad mellan 250-350 kr/liter. Säg att jag får betala 300kr/liter vid nästa service, min motor vill ha 4,5 liter nytt blod vid byte. Vilket ger: 4,5 X300 kr=1350 kr!!!!!!!!!!! Smaskigt billigt! Bara för olja sedan kommer filter (70kr)och arbetskostnad (800-900kr/h) till.... det blir ett dyrt olje byte!

Har då forskat lite i hur läget med min bil är, jag kan slå om min bil till 1500 mila servcie och fortfande var "godkännd" om jag då fortsätter att serva den på aktoriserad verkstad.

jag har valt att gå längre och slå om till 1500 mila och göra oljebytena själv, detta gör att VW Mobilitets garanti upphör att gälla på min bil. Det är en risk som jag gladligen tar! specielt när jag ser hur mycket pengar jag sparar på att göra det själv.

Vilken norm gäller på oljan när jag slår om till 1500 mila service, det är angett i instruktionsboken. Likväl vilken norm som gäller på long-life oljan.

VW:norm 502.00!!! Nytt pris bild, klart bättre än de andra.
Nu snackar vi Helsyntets oljor av bästa klass, kommer senare att "publicera" min samanställning över vilka oljor som är godkännda enligt VW 502.00 normen.

Denna sammanställning baseras på en hel hög av märken/fabrikat av oljor. Jag har mailat runt och frågat alla dessa märken/fabrikat
vilka oljer i deras sortiment som möter kraven på VW normen 502.00.

Har även lokalt frågat runt på 10 och 20 liter dunkar va de kan tänkas kosta.

Ett exempel: Statoils Lazerway C3 5W40 är en av många oljor som finns i handeln som möter kraven på VW 502.00 normen. Just denna olja finns med på VW koncernens mycket hemliga lista över oljor som dom anser klara kraven. Jag tänker slå denna olja i min motor!

På Statoil macken ger du 189 kr/litern för en liter förpackningen.
Något billigare för 4-liters förpackningen/liter.
Frågar man på en 10 liter dunk blir priset ett helt annat!!!!! 660 kr/dunk.
Alltså, enkel matte 660kr/10liter = 66kr/liter. Nu börjar vi snack Biltema priser på godkänd olja!

Min bil på verkstad 4,5 liter olja= 1350 kr long-life
Min bil olje byte själv med kunskap 4,5 liter olja= 297 kr!!!!!!

Jag spar 1000 kr på bara olja! (fy fan va bra!!!!!!)

Jag har påvisat vad kunskap runt olja kan spar pengar!

Men så är det så att man måste kunna skruva själv också.
Jag hyser ett allmänt agg mot auktoriserade verkstäder! Speciellt VW för att de rent utav lurar folk på pengar. VW:s mobilitets garanti är inte så bra som reklamen/kråksången gör gällande! När det kryper till korset är den knappt värd vatten, VW gör allt för att inte garantin ska gälla och därigenom se till att kunden betalar skador. Har tyvärr många exempel på hur VW beter sig! Tänker inte ta upp dessa i detta forum.

Själva mobilitets garantin är ett sett att skrämma folk till service på auktoriserad VW och då värna sina egna. Jag har inte gjort någon jämförelse med icke auktoriserad verkstad MEN man kan ana att det skulle var billigare at serva på en icke auktoriserad verkstad!

Jag mailade/pratade med 9 st auktoriserade verkstäder i samband med utrdeningen (blev  en utredning) kring vilken VW norm som gällde på min bil, när jag slog om till 1500 mila service. Jag har angett i min servicebok 3 st normer som gäller vid 1500 mila service.
500.00, 501.00 och slutligen 502.00. 8 av 9 auktoriserade  VW verkstäder gav ett dåligt svar, rentutav ett felaktigt svar på vilken norm som gällde på min bil vid 1500 mila service.
Skrämmande!? De ska ju kunna detta anser jag?
Om jag lämnar min bil på service med 1500 mila intervall kommer de då att slå i svindyr olja
Iallfall?
En utav dessa 9 auktoriserade verkstäder sa till mig:  ”citat” Vi använder oss bara av long life olja, det spelar ingen roll om du servar din bil på 1500 mila eller Long-life.
När jag fråga varför fick jag inget svar! När jag sedan som följd fråga, frågade om det verkligen var nödvändigt att slå i long life olja på 1500 mila service intervall och betala dyra pengar för den ”lyxiga” oljan… fick jag inget svar heller! Förtroende ingivande värre!

Förutom de 9 auktoriserade verkstäderna har jag hela tiden fråga samma fråga direkt till VW:s
kundtjänst också.(VW själva bör väl veta) Tyvärr är det typ 2 månaders svars tid på frågor som går till kundtjänst!  VW har inte ännu inte svarat på frågan: Vilken norm gäller min bil på 1500 mila service intervall.

Jag har helgarderat och tagit det som verkar rimligt i deras verkstäders svar!

Det bästa svaret Löd: Med din bil med AWC-motorn så kan du köra på 500.00 och 501.01 olja men även 502.00 olja. Från och med 2008 samma modell och motor måste du köra på
502.00.

Det är väldigt stor skillnad mellan 502.00 och 500.00/501.01 oljor. I alla fall pris mässigt!
Men jag chansar inte och går ner till 500.00 eller 501.01 olja. Fast jag troligtvis skulle kunna det.

Bifogar en länk till en Engelsk hemsida som förklarar lite kring VW:oljenormer.

http://www.opieoils.co.uk/c-742-vw-engine-oil.aspx

Senast redigerat av VWfrotte (24 oktober 2010)

JonR
24 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Intressant läsning!

Har samma "problem" som dig, min bil kräver dock 505.01 olja som kostar runt 800-900kr/4liter på VAG! Efter lite forskning kring dessa normer så ringde jag till Lantmännen och frågade om dom hade olja som klarade dessa krav och det hade dom, 370kr för 4Liter! big_smile 400-500kr extra i fickan att handla nåt skoj för!

VWfrotte skrev:
Jag resonera så här: Man blir inte rika av stora inkomster utan av små utgifter.

Och detta kan inte bli mer sant! Blir en liten utmaning att vrida på kronorna men samtidigt väldig kul då det finns bättre sätt att göra av med pengar än att betala dyrt för saker som går att köpa billigt! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
VWfrotte
25 oktober 2010 · 10 Inlägg

Oljor som klarar VW 502.00 Normen

Allt detta enligt Tillverkarna själva.
Har sållat ur halvsynteterna!
Och det finns mig vetligt igen mineral oja som klarar VW 502.00
De oljor som finns på hemliglistan alá VW, är inte på svenska marknaden alla.

Nu slipper ni leta som jag gjort!
Billigast just nu är:

OKQ8:s Formula excel 5W-40, 1162 kr/20liter= 58.1kr/liter.

NEDAN LISTAN!!!!


Statoil Lazerway C3 5w-40
OKQ8 Q8 Formula Excel 5W-40
Agrol Spectra 5w-40
Shell HELIX ULTRA 5w-40.
Castrol Magnatec 5W-40
Castrol SLX Pro 5W-30
Castrol SLX Pro 5W-40
Castrol SLX Pro C3 5W-30
Castrol SLX Pro Longtec 0W-30
Castrol SLX Pro Longtec 0w-40
Castrol SLX Pro Powerflow C3 0W-30
Castrol TXT softtec 5w-40
Mobil 1 New Life 0w-40
Vavoline SynPower XL III 5W-30
Vavoline SynPower MST 5W-30
Vavoline SynPower 5W-30
Vavoline SynPower 5W-40
Vavoline SynPower 0W-40
SynPower MXL 5W-30
Quaker state Q Advanced Engine Fully Synthetic Low Saps 5w-30
Quaker state SynQuest Fully Synthetic 5w-40
Quaker state De Luxe Synthetic 5w-40
Pennzoil Platinum LowSaps,5w-30 Fully Synthetic
Pennzoil Performax 5w-40 Fullsyntet
Preem/Texaco Havoline Synthetic 5W-40

TS_quattro fyrkrafsare
26 oktober 2010 · 1 443 Inlägg

att longlife oljan är dynga har jag varit övertygad om redan sedan jag köpte min A4, 2000 mil+ mellan varje oljebyte smakar illa i kombination med liten 1.8 liters turbofyra. har därför alltid kört med 1500 mils grundservice och även oljebyten mellan service beroende på hur kalla vintrar det varit, till skillnad mot många som kört med longlife har jag aldrig haft minsta tendens till koks i oljan. för mig är valet mellan en potentiellt förstörd motor pga smörjstopp och en 4-liters dunk olja extra per år ett lätt val...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang