Dovt skrapande ljud framifrån

zoopåse
7 november 2010 · 1 171 Inlägg

Jag har fått ett dovt skrapande ljud en gång/hjulvarv som jag tror kommer från vänster fram eller iaf framifrån.

Det kommer endast när bilen är varm och när man gasar och blir starkare om man svänger eller gasar lite mer. Det märks mest i låga hastigheter typ under 50.

Har kollat vad det kan vara för något och noterat att drivaxlarna är ganska rostiga på de större delarna där de går in i växellådan och ut till hjullagret. Särskillt ute vid hjullagret där det är ganska lite spel mot de fasta delarna och där är det också rostigt. Har försökt rengöra med sandpapper mellan delarna och sprutat WD-40 men det har inte hjälpt så mycket, i så fall tillfälligt.

Ljudet har blivit lite värre sedan jag bytte till vinterdäck(plåtfälgar), men fanns även lite innan också.

Det är en Honda Accord -03

Någon idé vad det kan vara och vad man kan göra åt det?

Brådhis * Voff voff *
7 november 2010 · 10 279 Inlägg

Hjullager skulle jag gissa på...! Hissa upp bilen, snurra på hjulet och lägg handen på fjädern samtidigt:

Vibrationer = byt hjullager
Inga vibrationer = leta vidare

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zoopåse
8 november 2010 · 1 171 Inlägg

Inga vibrationer i fjädern.

falmo
9 november 2010 · 473 Inlägg

Kolla bromsar  samt bromsskölden så inte den ligger emot fälgen eller bromsskiva , Rostiga Skivor ?

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

anliggande broms?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
zoopåse
10 november 2010 · 1 171 Inlägg

mk2_power skrev:
anliggande broms?

Det är bara när man gasar mer som det låter, och när bilen är varmkörd ordentligt.

Det är automatlåda på bilen förresten.

Låter lite såhär: Schrung...schrung...schrung.

Vrider man runt hjulet med bilen upphissad märks inget särskillt ljud som påminner om det som hörs i bilen när man accellererar, det går inte trögt heller även om delar i växellådan vrids runt när man satt väljaren i neutral.

Kan det vara bromsbeläggen som försöker dras ut mot slitkanten på bromsskivan menar du?

Kan växellådan åstadkomma ett sådant ljud?

Senast redigerat av zoopåse (10 november 2010)

falmo
12 november 2010 · 473 Inlägg

om det är anliggande bromsar eller som jag sa bromsköld som ligger mot så märker du det om du hissar upp den och rullar på hjulen.
Kan mkt väl vara drivaxlarna ändå . om jag gissar rätt så har du en som är längre med en mellanlagring eller mellanknut ( kan inte hondas konstruktion men så brukar de flesta bygga ) när den ger sig flyttar sig axel vid gaspådrag och då uppstar oftast ett klunkande/dunkande ljud kan skaka i hela bilen samma fenomen kan du också få om en motorkudde är kass.
det du kan göra är att du känner på mellanknuten genom att hålla i båda axlarna och vrida den åt motsatta håll då bör du upptäcka om den glappar .

zoopåse
13 november 2010 · 1 171 Inlägg

Hjulen rullar lätt när man hissar upp bilen och har växeln i neutral. Bromsskölden är fri från skivan också så vitt jag kan avgöra. Drivaxeln har två knutar, en inre och en yttre.

falmo
14 november 2010 · 473 Inlägg

då kollar du knutarna . om du har möjlighet till billyft så blir det så mkt lättare för dig

zoopåse
14 december 2010 · 1 171 Inlägg

Har lämnat in bilen på felsökning och verkstaden hittade inte vad som var fel. De trodde inte drivaxel eller lager.

Jag tycker ljudet blir värre och värre. Det är som värst när bilen/lådan är helt varm och man kör runt 30 och gasar. Ljudet är som ett schwungande ljud som låter likadant oavsett hastighet med ett ljud/hjulvarv

Är det någon som har tips på en verkstad som kan växellådor?

Sharky
14 december 2010 · 10 287 Inlägg

"Från: Någonstans i Sverige"

Hur långt är du beredd att åka...tongue

/Göran

zoopåse skrev:
Är det någon som har tips på en verkstad som kan växellådor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
zoopåse
14 december 2010 · 1 171 Inlägg

12mil.wink

från Eskilstuna

christAfer Wärmland
7 oktober 2015 · 943 Inlägg

Bumpar då jag har ett liknande problem.

Har ett metallskrapande ljud i framvagnen. Tänk att dra en plåt mot asfalt. Ljudet uppkommer när man accelerarar eller kör i gupp. Kör man i gupp utan att ge gas så låter det dock inget. Släpper man gasen när det låter så upphör ljudet, för att återkomma när man börjar gasa igen.

Automat.

Någon?

Ööööööööööööh.....
Asa_Nisse
8 oktober 2015 · 25 Inlägg

christAfer skrev:
Bumpar då jag har ett liknande problem.

Har ett metallskrapande ljud i framvagnen. Tänk att dra en plåt mot asfalt. Ljudet uppkommer när man accelerarar eller kör i gupp. Kör man i gupp utan att ge gas så låter det dock inget. Släpper man gasen när det låter så upphör ljudet, för att återkomma när man börjar gasa igen.

Automat.

Någon?

Helt klart drivningen, drivknutarna med den ingående axeln i växellådans lager.

Märker du något när du svänger med fullt utslag på ratten V. som Höger?

christAfer Wärmland
8 oktober 2015 · 943 Inlägg

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:
Bumpar då jag har ett liknande problem.

Har ett metallskrapande ljud i framvagnen. Tänk att dra en plåt mot asfalt. Ljudet uppkommer när man accelerarar eller kör i gupp. Kör man i gupp utan att ge gas så låter det dock inget. Släpper man gasen när det låter så upphör ljudet, för att återkomma när man börjar gasa igen.

Automat.

Någon?

Helt klart drivningen, drivknutarna med den ingående axeln i växellådans lager.

Märker du något när du svänger med fullt utslag på ratten V. som Höger?

Tidigare kom ljudet enbart vid vänstersväng på ett specifikt ställe (y-korsning). Nu händer det lite när som helst.

Har du ngn bild på vart du menar?

Senast redigerat av christAfer (8 oktober 2015)

Ööööööööööööh.....
Evildan
8 oktober 2015 ·

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:
Bumpar då jag har ett liknande problem.

Har ett metallskrapande ljud i framvagnen. Tänk att dra en plåt mot asfalt. Ljudet uppkommer när man accelerarar eller kör i gupp. Kör man i gupp utan att ge gas så låter det dock inget. Släpper man gasen när det låter så upphör ljudet, för att återkomma när man börjar gasa igen.

Automat.

Någon?

Helt klart drivningen, drivknutarna med den ingående axeln i växellådans lager.

Märker du något när du svänger med fullt utslag på ratten V. som Höger?

Tidigare kom ljudet enbart vid vänstersväng på ett specifikt ställe (y-korsning). Nu händer det lite när som helst.

Har du ngn bild på vart du menar?

Är oljudet på någon av dina två Volvobilar du har i din profil?

christAfer Wärmland
8 oktober 2015 · 943 Inlägg

Evildan skrev:

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

Helt klart drivningen, drivknutarna med den ingående axeln i växellådans lager.

Märker du något när du svänger med fullt utslag på ratten V. som Höger?

Tidigare kom ljudet enbart vid vänstersväng på ett specifikt ställe (y-korsning). Nu händer det lite när som helst.

Har du ngn bild på vart du menar?

Är oljudet på någon av dina två Volvobilar du har i din profil?

Ja, V90n.

Ööööööööööööh.....
Evildan
8 oktober 2015 ·

christAfer skrev:

Evildan skrev:

christAfer skrev:

Tidigare kom ljudet enbart vid vänstersväng på ett specifikt ställe (y-korsning). Nu händer det lite när som helst.

Har du ngn bild på vart du menar?

Är oljudet på någon av dina två Volvobilar du har i din profil?

Ja, V90n.

Då behöver du inte fundera om det är drivaxlar eller drivknutar som du fick föreslaget.

Har du provat att hissa upp bilen och rotera hjulen fram?

christAfer Wärmland
8 oktober 2015 · 943 Inlägg

Evildan skrev:

christAfer skrev:

Evildan skrev:
Är oljudet på någon av dina två Volvobilar du har i din profil?

Ja, V90n.

Då behöver du inte fundera om det är drivaxlar eller drivknutar som du fick föreslaget.

Har du provat att hissa upp bilen och rotera hjulen fram?

Nej det är ju framifrån det låter.

Jadå, men det låter ingenting. Är bara när man gasar, vilket jag tycker är väldigt konstigt för allt i motorn rör sig ju oavsett om man gasar eller inte när man kör.

Har spelat in, det hörs inge vidare bra, men det är en fingervisning på hur det låter. Det låter inte lika dovt irl som på filmen, utan ljudet har lite mer "klang" eller hur man ska uttrycka det.
https://youtu.be/g2eJCX2hEE8

Senast redigerat av christAfer (8 oktober 2015)

Ööööööööööööh.....
Asa_Nisse
9 oktober 2015 · 25 Inlägg

christAfer skrev:

Evildan skrev:

christAfer skrev:

Ja, V90n.

Då behöver du inte fundera om det är drivaxlar eller drivknutar som du fick föreslaget.

Har du provat att hissa upp bilen och rotera hjulen fram?

Nej det är ju framifrån det låter.

Jadå, men det låter ingenting. Är bara när man gasar, vilket jag tycker är väldigt konstigt för allt i motorn rör sig ju oavsett om man gasar eller inte när man kör.

Har spelat in, det hörs inge vidare bra, men det är en fingervisning på hur det låter. Det låter inte lika dovt irl som på filmen, utan ljudet har lite mer "klang" eller hur man ska uttrycka det.
https://youtu.be/g2eJCX2hEE8

Låter det när du backar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang