Sänkt bil på vintern (Spec Volvo S60)

nordiino
10 november 2010 · 8 Inlägg

Hej alla!

Ny här på garaget och tänkte ägna min första tråd åt att höra efter
vad eran erfarenhet av sänkta bilar under vinter halvåret är
Extra intressant är just Volvo S60 med kjolpaket!


So hit me!

smile

Marlboroman
10 november 2010 · 8 233 Inlägg

Har iofs bara kört i 2 dagar med min S60 i snö sen den sänktes. Men tanken på kjolpaket har jag skippat totalt nu. Sen beror det ju en hel del på vilket paket man har / tänker skaffa. Markfrigången blir ju ofta sämre. Jag kör med GE's 55/45 (?) sats på nu och mindre markfrigång än så vill jag definitivt inte ha under vintern på en bil som avänds dagligen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nordiino
10 november 2010 · 8 Inlägg

Well, köpte min bil för ca 2 månader sen, är faktist inte helt hundra på vilken sänksats det är på mer än att den är enbart sänkt 35mm, anledningen till varför jag undrar är för att man blir lite hispig när det som igår natt bara öste ner snö på backen och plogarna verkar inte veta ett dugg om vad dom gör.
Hur orolig borde man vara ? Vad bör man tänka på ? osv. Aldrig kört sänkt bil någon vinter innan.

Marlboroman
10 november 2010 · 8 233 Inlägg

Det första är ju att man lär tänka lite och försöka undvika tjocka mittsträngar / plogsträngar och såna saker. Tänker man bara till så går det rätt bra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Evil_Genius_Garage *Gysot*
10 november 2010 · 472 Inlägg

Jag körde min sänkta S80 på vintern det gick hur bra som helst..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
nordiino
10 november 2010 · 8 Inlägg

Knasig_Racer skrev:
Jag körde min sänkta S80 på vintern det gick hur bra som helst..

Hur mycket var din sänkt ? och hade du något paket på ? smile
Men det låter ju bra iaf, fan man blir lite nojjig spec när bilen är tokfräsch i underredet!

isak90
10 november 2010 · 1 997 Inlägg

Jag körde med min S60 förra vintern, dock utan kjolpaket men med originalsänkning. Jag tyckte det tog i ganska ofta när det var mittsträngar m.m. Väldigt mycket mer än farsans V70 -06..

Iår är det inte att tänka på att köra med kjolpaket osv.. Du gör som du vill, jag hade inte kört.. smile

nordiino
10 november 2010 · 8 Inlägg

Klart att det tar i där det är grova mittsträngar, det är ju självklart, men det är inte alltid det bara gäller sänkt bil. Har försökt kika efter någon hyffsad vinter bil, men jag hittar inget som är värt att lägga tid på. Någon som vet vad orginal fjädersats kostar och vart det finns ? :o

Marlboroman
10 november 2010 · 8 233 Inlägg

Ska du bara ha andra fjädrar över vintern så räcker det ju med bag fjädrar, och såna finns att få tag i lite här och var. jag har en uppsättning som bara ligger och skräpar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nordiino
10 november 2010 · 8 Inlägg

Intressant, jaa undrar om det kanske är den smidigaste lösningen. Som sagt jag är ingen hejjare på mek med bilar osv. men vad kan det kosta att montera dit sådant ?

Evil_Genius_Garage *Gysot*
10 november 2010 · 472 Inlägg

Jag körde 40-40 på min sänkningsats..Inget eftermarknads kjolpaket dock..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
BigMack
10 november 2010 · 80 Inlägg

Med "fjollsänkning" på 40-50mm så är det ingen fara, körde en hel vinter med en 40mm sats där jag kapa ca 3 varv på fjädrarna och det gick hur bra som helst. Förvisso en golf mk2 men jag kan lova att den redan då var lägre än ganska många s60.

nordiino
11 november 2010 · 8 Inlägg

BigMack skrev:
Med "fjollsänkning" på 40-50mm så är det ingen fara, körde en hel vinter med en 40mm sats där jag kapa ca 3 varv på fjädrarna och det gick hur bra som helst. Förvisso en golf mk2 men jag kan lova att den redan då var lägre än ganska många s60.

Ska ut o mäta markfrigången när jag kommer hem sen, men som sagt, har aldrig varit problem med några vägbulor eller liknande, behöver inte växla ner på ettan för att komma över, så visst, sålänge plogbilarna gör sitt jobb så är jag väl "safe". Och bilen går mest mellan Motala - Västerås alltså E18/E20 sen riksväg, där är ju ändå väglaget oftast ok då det alltid rullar bilar där, skillnad inne i staden, där har vi problemen med gropar och mittsträngar.
Bör jag vara fjollig och skaffa mig en liten vinter skit bil eller kan jag andas ut ?

PMPerformance
11 november 2010 · 2 266 Inlägg

jag har alltid åkt låga bilar typ min vita v70 med kjolpaket på. den klara sig bra bara jag själv som klanta mig en gång så lilla läppen försvann när jag snedda en 30 cm snövall i 90km/h trodde de var pudersnö men de var visst tösnö  annars har de gått bra tycker jag me tanke på att jag pendlar 15mil om dan
man får köra med huvudet och uppsikt inte ligga för nära nån annan bil så man ser om de ligger nå tappade isklot på vägen.
men du har säkert en typ av hasplåt i plast under motorn och så har du en balk som tar smällen låter mer än va de blir bara så glid på du

Senast redigerat av PMPerformance (11 november 2010)

svetsdiff !!!
nordiino
11 november 2010 · 8 Inlägg

PMPerformance, låter tryggande, som sagt, min första sänkta bil jag rullar med vintertid, därav all oro.
Men jag får helt enkelt glida på ett tag med huvudet på skaft och se vart det lider smile

PMPerformance
11 november 2010 · 2 266 Inlägg

ja jag tror jag har lite lägre bilar än dig så de är lugnt

svetsdiff !!!
gotboost
28 september 2016 · 18 Inlägg

Någon som vet hur det är att köra ganska låg Volvo 945 på vintern? Kika på mina bilder så ser ni ungefär hur låg den är! tongue Den är ju lite högre ifram än ibak, är det bättre eller sämre tro? Känns som det borde vara till liten fördel wink

JossanB
28 september 2016 · 497 Inlägg

gotboost skrev:
Någon som vet hur det är att köra ganska låg Volvo 945 på vintern? Kika på mina bilder så ser ni ungefär hur låg den är! tongue Den är ju lite högre ifram än ibak, är det bättre eller sämre tro? Känns som det borde vara till liten fördel wink

Inga problem, åkte min 940 med 60/40 sänkning ett par (norrlands)vintrar utan problem smile (Men ge fan i att sladda in i en snödriva..för då går det sönder saker lol )

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
gotboost
28 september 2016 · 18 Inlägg

JossanB skrev:

gotboost skrev:
Någon som vet hur det är att köra ganska låg Volvo 945 på vintern? Kika på mina bilder så ser ni ungefär hur låg den är! tongue Den är ju lite högre ifram än ibak, är det bättre eller sämre tro? Känns som det borde vara till liten fördel wink

Inga problem, åkte min 940 med 60/40 sänkning ett par (norrlands)vintrar utan problem smile (Men ge fan i att sladda in i en snödriva..för då går det sönder saker lol )

Hahaha antar att du talar av egen erfarenhet? wink Min är nog lite lägre än 60/40 men borde nog gå ändå om man bara kör med sunt förnuft cool

JossanB
28 september 2016 · 497 Inlägg

gotboost skrev:

JossanB skrev:

gotboost skrev:
Någon som vet hur det är att köra ganska låg Volvo 945 på vintern? Kika på mina bilder så ser ni ungefär hur låg den är! tongue Den är ju lite högre ifram än ibak, är det bättre eller sämre tro? Känns som det borde vara till liten fördel wink

Inga problem, åkte min 940 med 60/40 sänkning ett par (norrlands)vintrar utan problem smile (Men ge fan i att sladda in i en snödriva..för då går det sönder saker lol )

Hahaha antar att du talar av egen erfarenhet? wink Min är nog lite lägre än 60/40 men borde nog gå ändå om man bara kör med sunt förnuft cool

Kanske roll roll

Är absolut inga problem så länge du tar det lugnt och tänker dig för smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang