Mercedes Benz C200, 2001, kan inte vrida om nyckeln

StefanG
12 november 2010 · 6 Inlägg

Tråd från 2010! /Mod

Jag har en Mercedes C200 Kompressor, då du sätter i nyckeln i tändningslåset ska man höra ett "klickljud". Detta ljud har försvunnit, och det betyder att rattlåset är igång och jag kan inte sätta igång bilen. Några veckor gammalt problem, motorvärmaren hjälper inte så det har ingenting med kallstart att göra. Satt fast på jobbet i 2 timmar i måndags och försökte få igång bilen. sad

Men det underliga; efter att nyckeln varit i bilen ett längre tag kommer klicket plötsligt och allt är normalt igen. Tändningslåset är alltså inte helt trasigt, och kostar 10 000 (ink arbete) att byta på Mercedes Service. Har beställt ny nyckel för 2500 kronor i hopp om att det endast är den som är trasig (slitage?) men ingen av mina två nycklar fungerar. Om nu tändningslåset är helt trasigt, går det att köpa och laga på något bliigare sätt?

Tacksam för svar!

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
13 november 2010 · 857 Inlägg

Har du provat byta batterier i nycklarna? Har du kollat några felkoder på bilen? Kan även vara rattlåset som dummar sig.

Senast redigerat av g-man (13 november 2010)

StefanG
13 november 2010 · 6 Inlägg

Ja, tyvärr var det en av de första åtgärderna. Felkoder vet jag ingenting om, men det där "klicket" som brukar komma från tändningslåset på en sekund kommer först efter 5-90 minuter.

Värt att tillägga att en mekaniker skulle byta batteri och datorn i bilen dog, bilen var heldöd. Den blev inskickad till Mercedes och först efter det började tändningslåset krångla.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
14 november 2010 · 857 Inlägg

Det bästa vore om du har möjlighet att ta bilen till en mercaverkstad för att kolla så att nyckeln pratar med t-låset och t-låset med rattlåset. Kan vara nåt av det som inte vill prata med det andra.

StefanG
14 november 2010 · 6 Inlägg

Just det jag gjort, och dom verkar inte veta.

Därav beställningen av nyckeln, som bör komma imorgon då den lösningen är mycket billigare. Men om nyckeln inte fungerar vill dom byta tändningslåset (och rattlåset i samma veva). Några tester eller försök att laga tändningslåset verkar inte vara standardprocedur, eller?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
15 november 2010 · 857 Inlägg

Tändningslåset är bara en plastlåda med en massa elektronik på insidan och dom lagar man aldrig just pga det. Såna fel är svåra att säga vad det kan bero på och då måste man prova byta grejer tyvärr.. Det är inte så enkelt ibland med elektroniken.

Vadå inte vet? Vet dom inte om nyckeln pratar med bilen så tycker jag att dom inte verkar veta vad dom håller på med. Finns en meny i merca-diagnosdatorn där man kollar det och det står klart o tydligt då om nyckeln pratar med bilen eller inte.

Senast redigerat av g-man (15 november 2010)

StefanG
15 november 2010 · 6 Inlägg

De påstår att det är något "seriöst elfel", som dom inte är säkra på hur man fixar. (?) Ärligt talat känns det här helt åt helvete, spindelleden har också gått sönder. Något dom vill ha 3800 kronor styck för, och jag behöver två. Kostar 200 på Biltema till en Volvo.

Blue_celicA
15 november 2010 · 243 Inlägg

Jag hade samma problem med min merca, ibland när jag tog ur nyckeln så klicka det inte till och bilen gick inte att låsa..
fick stoppa i nyckeln igen o ta ut den, då klicka det till och bilen gick o låsa därefter.

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
StefanG
15 november 2010 · 6 Inlägg

Tyvärr fungerar inte den lösningen för mig. sad

Stereo100
26 november 2010 · 28 Inlägg

Hejsan,
Detta händer på min W210 just nu.
Går att låsa upp bilen, stereo samt innerbelysning funkar men det går inte att vrida nyckeln.
Den konstrade sig lite igår men efter en stund gick det att vrida runt och allt startade och jag körde hem och laddade batteriet som bästa ide.
Nu på jobbet när jag bara kan låsa upp fungerar ingenting, kan inte vrida nyckel eller ens tända ljuset. Det blinkar inte heller i blinkersen när jag låser eller låser upp.
Någon som har tips på vad det kan vara mottages varmt ock tacksamt.

StefanG
3 oktober 2011 · 6 Inlägg

Hejsan.
Tyvärr, det var så illa att jag fick lov att byta ut hela tändningslåset.
Hoppas på bättre lycka till dig.

Phobios
12 oktober 2012 · 1 Inlägg

Hej,
Har också fått det här problemet på en c200, 2001 års modell. Det går inte att låsa upp bilen med fjärrnyckeln, utan för att komma in i bilen måste man använda den mekaniska nyckeln. Sedan går det inte att vrida om nyckeln för att starta bilen.

Problemen började för några veckor sedan och i början behövde man bara vänta i några minuter innan det fungerade. När det väl fungerar en gång, så går det oftast bra resten av dagen. Problemen uppstår mest på morgonen. Igår testade vi med fjärnyckeln i över en timme innan bilen öppnades och den kunde köras. Idag har vi hållt på i över två timmar och har inte lyckats än.

Någon som har några nya upplysningar som kan vara till nytta för mig?

CannibalHIGHWAY
19 december 2012 · 1 Inlägg

Tjena! Har exakt samma problem på min c200 kompressor 00:a som phobios sad
Några tips

Gonein60sec
30 september 2015 · 5 Inlägg

Hej. Jag har ett liknande problem med min w220. Det började med att fjärren inte fungerade så fick öppna med den mekaniska. Varje gång håller man på att väcka hela byn när larmet sätter igång. Det slutar dock när man sätter nyckeln i tändningen. Så väl gick det inte sist. Det gick inte att vrida runt nyckeln. Blev sne på allt och öppnade kofferten för o bryta strömmen. Då börjar nått sabotagelarm att tjuta. neutral när jag satte tillbaka kabeln på batteriet så fungerade tändningen igen och det gick att starta. Har nya batteri i nycklarna. Samma visa med båda. Mercedes gissade att det var tändningslåset. Har fått en tid på verkstad. Vet inte om det har någon betydelse med det har varit kallt och fuktigt när jag haft problem.  Någon som har en tanke på om det kan vara något annat som är felet?

Mercedes S 350 W220 "Fläskåket" (2004)
chryslerv6
26 april 2022 · 2 Inlägg

Om Mercedersn ståt ute och det är kalt så är det i  IES den dosan som nyckelen säts in i

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang