Strandberg's .:Volvo 740 -90:. DRFT bygge!

VXC70
2 mars 2011 · 210 Inlägg

KHRacing skrev:

VXC70 skrev:
Abs är väll bra att ha, "drifting bygge" så den här bilen ska de tävlas med eller? äre en bil som ska gå på vanlig väg är de fördel att ha abs så då tycker jag du ska behålla den.

Varför är det en fördel med ABS ?

Jag själv bromsar hårdare & med kortare bromssträcka utan ABS än med.

Man slipper hjullåsning som förlänger bromssträckan. ett roterande hjul som bromsar bromsar bättre än ett låst hjul, ett låst hjul har inte samma kontakt med underlaget så att de bromsar.
Med abs har man bibehållen styrförmåga under panikbromsning.
tagit körkort eller?big_smile står i körkortsboken till och med:)

VXC70
2 mars 2011 · 210 Inlägg

strandberg31 skrev:

VXC70 skrev:
Abs är väll bra att ha, "drifting bygge" så den här bilen ska de tävlas med eller? äre en bil som ska gå på vanlig väg är de fördel att ha abs så då tycker jag du ska behålla den.

Både tävlingar och gata är det tänkt, Det är mer ivägen än till hjälp just i detta syfte! Vet att det funkar att rycka en säkring så skall det funka som utan abs.

skulle nog föredra att rycka säkring isf. går att besikta med säkring i då åtminstonde.
Vintertid är Abs guld värt! då de slipper gå åt helvete i vissa situationer wink

KHRacing
2 mars 2011 ·

strandberg31 skrev:

KHRacing skrev:

VXC70 skrev:
Abs är väll bra att ha, "drifting bygge" så den här bilen ska de tävlas med eller? äre en bil som ska gå på vanlig väg är de fördel att ha abs så då tycker jag du ska behålla den.

Varför är det en fördel med ABS ?

Jag själv bromsar hårdare & med kortare bromssträcka utan ABS än med.

Antar att du tagit bort absen, Hur gjorde du? smile

Rev väck rubbet & drog nya rör bara, ett enkelt rör till bakhjulen med t-kors & bakventil till hydraulisk handbroms.

KHRacing
2 mars 2011 ·

VXC70 skrev:

KHRacing skrev:

VXC70 skrev:
Abs är väll bra att ha, "drifting bygge" så den här bilen ska de tävlas med eller? äre en bil som ska gå på vanlig väg är de fördel att ha abs så då tycker jag du ska behålla den.

Varför är det en fördel med ABS ?

Jag själv bromsar hårdare & med kortare bromssträcka utan ABS än med.

Man slipper hjullåsning som förlänger bromssträckan. ett roterande hjul som bromsar bromsar bättre än ett låst hjul, ett låst hjul har inte samma kontakt med underlaget så att de bromsar.
Med abs har man bibehållen styrförmåga under panikbromsning.
tagit körkort eller?big_smile står i körkortsboken till och med:)

hade nog körkort innan du föddes... smile Fanns knappt ABS på den tiden du. lol

& ja, jag bromsar fortfarande bättre utan.

strandberg31
2 mars 2011 · 2 419 Inlägg

KHRacing skrev:

strandberg31 skrev:

KHRacing skrev:

Varför är det en fördel med ABS ?

Jag själv bromsar hårdare & med kortare bromssträcka utan ABS än med.

Antar att du tagit bort absen, Hur gjorde du? smile

Rev väck rubbet & drog nya rör bara, ett enkelt rör till bakhjulen med t-kors & bakventil till hydraulisk handbroms.

Låter bra typ så jag tänkte göra big_smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
strandberg31
2 mars 2011 · 2 419 Inlägg

VXC70 skrev:

strandberg31 skrev:

VXC70 skrev:
Abs är väll bra att ha, "drifting bygge" så den här bilen ska de tävlas med eller? äre en bil som ska gå på vanlig väg är de fördel att ha abs så då tycker jag du ska behålla den.

Både tävlingar och gata är det tänkt, Det är mer ivägen än till hjälp just i detta syfte! Vet att det funkar att rycka en säkring så skall det funka som utan abs.

skulle nog föredra att rycka säkring isf. går att besikta med säkring i då åtminstonde.
Vintertid är Abs guld värt! då de slipper gå åt helvete i vissa situationer wink

Bilen kommer ju in te användas på vintern så det behöver jag inte oroa mig för tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Geten Garage grabb!
2 mars 2011 · 225 Inlägg

KHRacing skrev:

VXC70 skrev:

KHRacing skrev:

Varför är det en fördel med ABS ?

Jag själv bromsar hårdare & med kortare bromssträcka utan ABS än med.

Man slipper hjullåsning som förlänger bromssträckan. ett roterande hjul som bromsar bromsar bättre än ett låst hjul, ett låst hjul har inte samma kontakt med underlaget så att de bromsar.
Med abs har man bibehållen styrförmåga under panikbromsning.
tagit körkort eller?big_smile står i körkortsboken till och med:)

hade nog körkort innan du föddes... smile Fanns knappt ABS på den tiden du. lol

& ja, jag bromsar fortfarande bättre utan.

Utan att vi hamnar allt för mycket off-topic så kan jag hålla med er bägge. ABS, skönt om man får panik.
Men har man bara lite känsla i kroppen så kan man bromsa mycket bättre utan abs, med ett lagom hårt, konstant tryck på pedalen, hehe.
Kör mycket is-bil så man har inget annat val än att lära sig smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
strandberg31
3 mars 2011 · 2 419 Inlägg

Idag så ryckte jag ur abs enheten och bromsrören, gick jäkligt smidigt vilket det alldrig brukar göra när man ska ha isär bromsrör tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126898/126898-47d9e977a661619d10ae13fd98627bc3.jpg
Börjar bli tomt nu! Bara kabelstammen som jäklas lite, så lite plats inne i kupen, allt tar ju i värmepaketet men det ska nog inte bli några problem om man är två smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126898/126898-8d55b72fadacc3663e569a7444547669.jpg
Känns skönt att det inte är så mkt skit kvar nu big_smile Någon som vet vilken uppgift vikten som sitter i mitten av torpeden har? Dumt och ta bort den kanske?

Mvh

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Nygardh
3 mars 2011 · 1 314 Inlägg

Det är en svängdämpare som motverkar vibrationer så det ska bli mer komfort när man kör wink Det gör inget att ta bort den wink

Sitter två blyvikter till i rambenen i motorrummet som man kan ta bort så blir ju bilen ett antal kilo lättare framtill wink

Senast redigerat av RallyMartin (3 mars 2011)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
strandberg31
3 mars 2011 · 2 419 Inlägg

RallyMartin skrev:
Det är en svängdämpare som motverkar vibrationer så det ska bli mer komfort när man kör wink Det gör inget att ta bort den wink

Sitter två blyvikter till i rambenen i motorrummet som man kan ta bort så blir ju bilen ett antal kilo lättare framtill wink

Aha bara därför, då åker de bort direkt tongue Det tackar jag för big_smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Nygardh
3 mars 2011 · 1 314 Inlägg

strandberg31 skrev:

RallyMartin skrev:
Det är en svängdämpare som motverkar vibrationer så det ska bli mer komfort när man kör wink Det gör inget att ta bort den wink

Sitter två blyvikter till i rambenen i motorrummet som man kan ta bort så blir ju bilen ett antal kilo lättare framtill wink

Aha bara därför, då åker de bort direkt tongue Det tackar jag för big_smile

Ingen orsak wink Om det ska tävlas och så med bilen är det ju bara en fördel, speciellt om man tar bort vikterna i rambenen också wink

Senast redigerat av RallyMartin (3 mars 2011)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
strandberg31
3 mars 2011 · 2 419 Inlägg

RallyMartin skrev:

strandberg31 skrev:

RallyMartin skrev:
Det är en svängdämpare som motverkar vibrationer så det ska bli mer komfort när man kör wink Det gör inget att ta bort den wink

Sitter två blyvikter till i rambenen i motorrummet som man kan ta bort så blir ju bilen ett antal kilo lättare framtill wink

Aha bara därför, då åker de bort direkt tongue Det tackar jag för big_smile

Ingen orsak wink Om det ska tävlas och så med bilen är det ju bara en fördel, speciellt om man tar bort vikterna i rambenen också wink

Kunde inte sagt det bättre själv wink

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Geten Garage grabb!
3 mars 2011 · 225 Inlägg

RallyMartin skrev:
Det är en svängdämpare som motverkar vibrationer så det ska bli mer komfort när man kör wink Det gör inget att ta bort den wink

Sitter två blyvikter till i rambenen i motorrummet som man kan ta bort så blir ju bilen ett antal kilo lättare framtill wink

Nån som har en bild på dessa vikter? Måste helt ha missa dom!
Eller finns dom bara på 90- ? smile
Har ju en 87:a, tror inte jag har några vikter, eller så är jag blind, haha!

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
strandberg31
3 mars 2011 · 2 419 Inlägg

Den på torpeden ser du på bilderna jag lagt upp! sen de i rambenen sitter ganska långt in så de är ganska svåra att så men kan nog fixa bild på den senare så får du se! smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
strandberg31
3 mars 2011 · 2 419 Inlägg

Nu så med lite hjälp av syrran så är hela vänster sidan ren big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126898/126898-c7363d333222f39260bb07d1b900ebd2.jpg
Här Geten ser du hur vikterna sitter i rambenen, men fyra muttrar! Fick inte ut dom då en mutter krånglade så orkade inte med det just nu tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Nygardh
3 mars 2011 · 1 314 Inlägg

Själva vikterna ser ut så här wink
http://forumbilder.se/images/1a18200964659dce0.jpg

Senast redigerat av RallyMartin (3 mars 2011)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
danne23
3 mars 2011 · 311 Inlägg

Trevligt, måste följas:D

Isuzu Bellett 1500 "Lingonet" (1969)
Nissan 200sx s13 "B230FT DRIFT EDITION" (1990)
VXC70
3 mars 2011 · 210 Inlägg

så när ni tar bort vikterna är ni säker på att de inte påverkar deformationszon? det lär ni nog inte veta för de vet nog de som utvecklade bilen. men du ska väll ha bur? då spelar de nästan ingen roll:)

twin_cam Smålänning
3 mars 2011 · 7 877 Inlägg

VXC70 skrev:
så när ni tar bort vikterna är ni säker på att de inte påverkar deformationszon? det lär ni nog inte veta för de vet nog de som utvecklade bilen. men du ska väll ha bur? då spelar de nästan ingen roll:)

Troligen gör det ingenting på deformationszonen.

Dom sitter bara där för att undvika vibartioner och självsvängning med gnissel och missljud som följd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
strandberg31
3 mars 2011 · 2 419 Inlägg

danne23 skrev:
Trevligt, måste följas:D

Det låter bra smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang