Volvo 740 16v B234f Högt HC

Thomas.s
7 december 2010 · 50 Inlägg

Hej!
Försöker på det hör forumet med, hoppas någon har svar på det här! smile
Har en 740 GLT 16v från 1989! Har lagt ner en massa timmar på att felsöka detta fel, men kommer inte fram till lösningen!

Mitt problem.
Högt HC 200-600 på tomgång,övriga värden är inom sina gränsvärden för besiktningen. Den missar lite, rycker pyttelite när man kör. Men känns inte svag. Bilen visar inga felkoder heller. Tagit kompprov, mycket fint det.

Det jag har gjort är:
Renoverat toppen, inslippade ventiler, provtryckt topp, nyplanat, nya ventiltätningar samt ny topplockspackning.
Bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och tändspole. Ingen skillnad.
Annan lmm, ingen skillnad. Har rätt spänning fram till lmm.
Avgassystemet är helt tät. Har mätt upp lamdasonden, den reglerar fint! Pulsgivaren är ny. Bränsletrycket är rätt. Spridarna är körda i bänk, nytt förfilter och förpump(den gamla gav upp). Vevhusventen är rengjord också.

Vad tror ni det kan vara? Tacksam för svar

//Thomas

iswal
7 december 2010 · 681 Inlägg

t-röd i tanken

Thomas.s
7 december 2010 · 50 Inlägg

iswal skrev:
t-röd i tanken

Vill lösa problemet smile Vi pratar endå en gammal 740, borde inte vara så svårt kan man tycka...

iswal
7 december 2010 · 681 Inlägg

har du katalysator?

Thomas.s
7 december 2010 · 50 Inlägg

iswal skrev:
har du katalysator?

Katalysator har jag, den fungerar.
Styrsystem LH Jetronic 2.4

Jocke-J
8 december 2010 · 3 Inlägg

Thomas.s skrev:

iswal skrev:
har du katalysator?

Katalysator har jag, den fungerar.
Styrsystem LH Jetronic 2.4

Hur har du testat den? Har du mätare så du kan analysera själv? Hur blir den om du varvar säg 4500rpm en längre stund?

Låter som en dålig katalysator alltså...

Thomas.s
8 december 2010 · 50 Inlägg

Jocke-J skrev:

Thomas.s skrev:

iswal skrev:
har du katalysator?

Katalysator har jag, den fungerar.
Styrsystem LH Jetronic 2.4

Hur har du testat den? Har du mätare så du kan analysera själv? Hur blir den om du varvar säg 4500rpm en längre stund?

Låter som en dålig katalysator alltså...

Den är testad med avgasmätare. Bara HC som är högt. HC är oförbrända kolväten.

alexbenhard Hemlig Agent
8 december 2010 · 1 115 Inlägg

Kanske du skulle testa att köra med sånt där medel i oljan du häller i innan byte.
Vet inte riktigt hur det går till.
Men du ska hälla i det och köra på tomgång en stund, sen tappar du ur oljan och häller i ny.

Det är tänkt att det ska hjälpa mot avlagringar i oljekanalerna men vet inte om det fungerar.
Även om du får bort avlagringar osv kanske det inte löser ditt problem.

Thomas.s
8 december 2010 · 50 Inlägg

alexbenhard skrev:
Kanske du skulle testa att köra med sånt där medel i oljan du häller i innan byte.
Vet inte riktigt hur det går till.
Men du ska hälla i det och köra på tomgång en stund, sen tappar du ur oljan och häller i ny.

Det är tänkt att det ska hjälpa mot avlagringar i oljekanalerna men vet inte om det fungerar.
Även om du får bort avlagringar osv kanske det inte löser ditt problem.

Sånt där rengörings medel typ?

Har bytt olja och filter, men ingen skillnad tyvärr.

StlpMK Team T-Röd Racing
9 december 2010 · 507 Inlägg

Högt Hc är väll att den får mkt soppa eller?

Hur är lamda värdet?

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Thomas.s
9 december 2010 · 50 Inlägg

StlpMK skrev:
Högt Hc är väll att den får mkt soppa eller?

Hur är lamda värdet?

Bara högt HC värde. Övriga värden ligger inom gränsvärde. alltså lamda 1.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 december 2010 · 3 180 Inlägg

om du renoverat toppen ordentligt, nya tänddelar och ny olja så gissar jag på att katten är trött.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Thomas.s
9 december 2010 · 50 Inlägg

NITROUS skrev:
om du renoverat toppen ordentligt, nya tänddelar och ny olja så gissar jag på att katten är trött.

Fast om katalysatorn är död, borde det synas på dom andra värdena också. Plus att motorn inte borde misstända?

alexbenhard Hemlig Agent
9 december 2010 · 1 115 Inlägg

Du kanske skulle testa med en annan katalysator innan du utesluter det som problemet.
Fast troligtvis ligger inte felet där.

Det där medlet jag pratade om finns i olika former och kallas allt möjligt.
Tror att Engine flush och Slick 50 är namn på sådana behandlingar.

Min GLT 16v med liknande spec: 18700 mil renoverad topp osv. bytte jag olja på 2 ggr med 50 mils mellanrum men hamnade ändå på gränsen på HC värdet vid besiktning (100).

Var värdet okej vid 2500 rpm?

Thomas.s
9 december 2010 · 50 Inlägg

alexbenhard skrev:
Du kanske skulle testa med en annan katalysator innan du utesluter det som problemet.
Fast troligtvis ligger inte felet där.

Det där medlet jag pratade om finns i olika former och kallas allt möjligt.
Tror att Engine flush och Slick 50 är namn på sådana behandlingar.

Min GLT 16v med liknande spec: 18700 mil renoverad topp osv. bytte jag olja på 2 ggr med 50 mils mellanrum men hamnade ändå på gränsen på HC värdet vid besiktning (100).

Var värdet okej vid 2500 rpm?

Ja, klart man kan prova. Har tyvärr ingen jag kan testa med.  Får testa med oljan och medlet.

Japp, alla värden förutom HC är bra, även vid 2500rpm.

Thomas.s
13 december 2010 · 50 Inlägg

Thomas.s skrev:

alexbenhard skrev:
Du kanske skulle testa med en annan katalysator innan du utesluter det som problemet.
Fast troligtvis ligger inte felet där.

Det där medlet jag pratade om finns i olika former och kallas allt möjligt.
Tror att Engine flush och Slick 50 är namn på sådana behandlingar.

Min GLT 16v med liknande spec: 18700 mil renoverad topp osv. bytte jag olja på 2 ggr med 50 mils mellanrum men hamnade ändå på gränsen på HC värdet vid besiktning (100).

Var värdet okej vid 2500 rpm?

Ja, klart man kan prova. Har tyvärr ingen jag kan testa med.  Får testa med oljan och medlet.

Japp, alla värden förutom HC är bra, även vid 2500rpm.

Katalysatorn är hel. Den fungerar klockrent. Nån som någon mer idé? smile

Thomas.s
12 januari 2011 · 50 Inlägg

Har felsökt alla givare. Absolut inget fel på någon givare, då jag provat mot nya! Har bra soppatryck, katten fungerar, provat byta tändbox och bränslebox utan resultat! Har provat med nya tändelar(tändstift, rotor, tändkablar, fördelarlock), och bytt tändspole.

Bilen har fortfarande högt hc, vandrar mellen 200-500... Övriga värden är som dom ska!

Någon som har någon idé?

Mr_Aira Mr_Aira
12 januari 2011 · 105 Inlägg

tanka e85 och 98 hälften hälften, sen borde de gå smile sota ut den sen utav h-vete

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Thomas.s
12 januari 2011 · 50 Inlägg

Kan man göra, men vill lösa problemet istället smile Motorn misständer, så något knas är det...

Mr_Aira Mr_Aira
12 januari 2011 · 105 Inlägg

hur misständer  den?

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang