Volvo 740 16v B234f Högt HC

Thomas.s
12 januari 2011 · 50 Inlägg

Hela tiden... Men den går väl mittemellen på 3-4cylindrar... men bilen känns inte orkeslös... och om den skulle vara det borde det synas på lamda värdet...

Mr_Aira Mr_Aira
12 januari 2011 · 105 Inlägg

hur är tomgången`? några felkoder?

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Thomas.s
12 januari 2011 · 50 Inlägg

Tomgången är bra, som normalt, fast misständningar. Inga felkoder.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
12 januari 2011 · 1 899 Inlägg

Är det likadant oavsett väder?

Hade det där problemet på min 740 också och då var de fördelarlocket som hade en ytterst liten spricka i sej. Kan tillägga att locket som felade var nybytt, kan ha dragit åt det för hårt eller något..
Felet yttrade sej i varjefall under vinter halvåret, löste besiktningen med en liter k-sprit. Men när problemet kom tillbaka under nästa höst i samband med regn så bytte jag alla tänddelar igen och då såg jag sprickan på insidan.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Thomas.s
12 januari 2011 · 50 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Är det likadant oavsett väder?

Hade det där problemet på min 740 också och då var de fördelarlocket som hade en ytterst liten spricka i sej. Kan tillägga att locket som felade var nybytt, kan ha dragit åt det för hårt eller något..
Felet yttrade sej i varjefall under vinter halvåret, löste besiktningen med en liter k-sprit. Men när problemet kom tillbaka under nästa höst i samband med regn så bytte jag alla tänddelar igen och då såg jag sprickan på insidan.

Okej, har kollat på fördelarlocket kan inte se några sprickor, bytte det för 1000mil sen drygt. Men provade med ett annat från en bil som fungerar, men var ändå samma fel.
Och felet är mycket tydligare innan bilen hunnit bli varm, men det är ändå tydligt när bilen är varm...

Hasselhoff666
12 januari 2011 · 94 Inlägg

Finns några saker till att felsöka, tändlägesgivaren, tändspolen, har du bytt t-kabeln mellan spolen till fördelarlocket ?

Angående HC hade jag värde på 915 men då läckte avgasystemet mellan katten o mittersta ljudämparen, fixade läckan o kom ner till 150, hittade yterligare en läcka 20cm från slutröret, fixade den o hade 10liter 95a & tankade 15 liter E85 o sen körde jag till bes, fick värde 0 big_smile men jag stängde inte av bilen utan höl den hela tiden varm så inte motor o katt skulle kallna.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (12 januari 2011)

Måste man så måste man.
Kibil
12 januari 2011 · 552 Inlägg

Kan vara tändstift som inte hör till den motorn. Läckage i avgassystemet även grenröret (Dessa an spricka med åren)  men detta borde du märkt/hört, men för att utesluta det kan du vifta lite med en tunn pappers bit alt. hushållspapper och se om det fladdrar någon stans.

hunn
12 januari 2011 · 57 Inlägg

byt temperatur givaren till sprutet., kan ge värden utanför sprutets mätområde och då går motorn fet .,
annars kan det va luftmassa mätaren som börjar ge upp.,

Senast redigerat av hunn (14 januari 2011)

Thomas.s
15 januari 2011 · 50 Inlägg

Tempgivarn är uppmätt, som alla andra givare. Dessutom provat andra givare. Luftmassemätarn fungerar, får rätt volt fram till den också. Även den har jag provat en annan utan resultat.
Hela avgassystemet är tät, då jag testat med rökmaskin.

Skumt fel tycker jag... Folk pratar om att katalysatorn är slut, men tvivlar på det, för lamdan mäter framför katalysatorn, och den borde inte påverka motorn, alltså misständningarna.

hunn
16 januari 2011 · 57 Inlägg

har du kollat så motorn är nollad?? kan ha hoppat en kugg??

Thomas.s
16 januari 2011 · 50 Inlägg

Yes, det har jag gjort, Förhållandet mellan kamaxel och vevaxel är rätt. Har glömt skriva det..

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
16 januari 2011 · 1 899 Inlägg

Thomas.s skrev:
Yes, det har jag gjort, Förhållandet mellan kamaxel och vevaxel är rätt. Har glömt skriva det..

De brukar gå helvetiskt illa annars.

Kan du göra en lista på vad du bytt, där du skriver vad som är nytt och vad som är begagnat?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
girrr
13 februari 2011 · 1 Inlägg

Har du lyckats hitta felet (har själv liknande problem)?

Thomas.s
13 februari 2011 · 50 Inlägg

girrr skrev:
Har du lyckats hitta felet (har själv liknande problem)?

Har tyvärr inte hittat felet än. Har inte hållt på så mycket dom senaste veckorna. Men när jag hittar det kommer jag att skriva det här.

Danneee
10 januari 2012 · 3 Inlägg

Funnit felet?? Har samma fel med min Volvo 16v.. har också hög hc mellan 200-500..  Den missar också lite på tomgång! Bytt allt nu ju??

Thomas.s
11 januari 2012 · 50 Inlägg

Danneee skrev:
Funnit felet?? Har samma fel med min Volvo 16v.. har också hög hc mellan 200-500..  Den missar också lite på tomgång! Bytt allt nu ju??

Har inte funnit felet. Men skall testa byta kablaget till knacksensorn... Skall göra när tid finnes...

Emil929
17 januari 2012 · 4 Inlägg

Jag har liknande problem med min 16v. Kan det ha något med bensinen? blandas det inte i något extra nu på vintern?

bara en vild gissning.

FredrikBr
14 november 2013 · 111 Inlägg

Hittade du felet?

Rocko
22 juli 2014 · 104 Inlägg

FredrikBr skrev:
Hittade du felet?

Undrar samma sak!

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95
Volvo 960 3,0 24v "S90 R" (1992)
Arly165 Bakhjulsdriven
22 juli 2014 · 335 Inlägg

Är du helt säker på att kamremen står rätt? Den kan står ett par kugg fel åt båda håll utan att det tar i. Och märks inte så värst mkt. Ungefär som du beskriver. Been there!

PHrnfeldt skrev:

Thomas.s skrev:
Yes, det har jag gjort, Förhållandet mellan kamaxel och vevaxel är rätt. Har glömt skriva det..

De brukar gå helvetiskt illa annars.

Kan du göra en lista på vad du bytt, där du skriver vad som är nytt och vad som är begagnat?

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang