Helljus funkar inte på 740 -91

olivernilsson Den med lägst bil vinner
9 december 2010 · 617 Inlägg

tjenare ja som rubriken lyder, mitt helljus funkar inte, jag har provat byta spak, inget liv alls,

halvljuset slocknar när jag slår på helljuset,

och lampan inne i bilen i instrument huset. lyser inte heller när jag slår på helljuset.
alltså blåa helljus lampan
jag har ju 760 fronten, den som ser ut som 940. kan det vara något där?  är inte jag som bytt front, så är lite svårt att ta reda på allt...

någon som vet vad det kan vara för fel? är tacksam för alla svar smile


tack på förhand!

Senast redigerat av olivernilsson (9 december 2010)

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
F_Miller Bärgarinnan!
9 december 2010 · 81 Inlägg

relä kanske?
Kollat om det finns ström?  kablar som inte är som dom ska?

Volvo S60 2,4 T "Äss äxx tin" (2001)
Volvo V70 "Räser70" (1998)
F_Miller Bärgarinnan!
9 december 2010 · 81 Inlägg

F_Miller skrev:
relä kanske?
Kollat om det finns ström?  kablar som inte är som dom ska?

och nu såg jag att du skrev att halvljuset slocknar. jordfel?


är sämst på el. men kanske kan va till nån hjälp smile

Volvo S60 2,4 T "Äss äxx tin" (2001)
Volvo V70 "Räser70" (1998)
olivernilsson Den med lägst bil vinner
9 december 2010 · 617 Inlägg

exakt. undra vart jordfelet kan vara då. får väl mäta och kolla om det kommer fram ström :p

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Mike_87 V O L V O
10 december 2010 · 401 Inlägg

Antingen jordfel eller om relät är slut...

V O L V O 7 4 0
_____________________________
olivernilsson Den med lägst bil vinner
10 december 2010 · 617 Inlägg

relä är redan bytt.. eller helljus relät är väll det som det står "K" på??

så då är det väll bara leta jordfel då ..

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
_Dalle_ Unknown Örebro
10 december 2010 · 291 Inlägg

tror inte att det är fel på relät. För halvljuset ska slockna när du drar på helljuset. Det äär förmodligen bara kraften till helljuset som gått sönder. Kollat säkringen??

Volvo s40 "airride" (2000)
Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
olivernilsson Den med lägst bil vinner
10 december 2010 · 617 Inlägg

ja jag har kollat säkringar :S alla är hela.. men eftersom jag har en 760/940 front så börjar jag undra om det är att det är där helljuset ska lysa, förstår du hur jag menar, hel å halvljus sitter ju inte i samma på dom, och i helljus delen så sitter det inte ens lampor.. kan det vara så enkelt fel ? smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Alka0512
10 december 2010 · 474 Inlägg

olivernilsson skrev:
ja jag har kollat säkringar :S alla är hela.. men eftersom jag har en 760/940 front så börjar jag undra om det är att det är där helljuset ska lysa, förstår du hur jag menar, hel å halvljus sitter ju inte i samma på dom, och i helljus delen så sitter det inte ens lampor.. kan det vara så enkelt fel ? smile

Jadu, sitter det inga lampor där blir det ju svårt att lysa.. wink hehe
Jag skulle då tro att det är där det ska lysa, för att ha hellyset i halvlysets reflektor eller vad man ska säga blir nog skumt på en sån.. Är det gjort för hellyse i egen reflektor är det nog bäst att ha det där, du borde ju se om det sitter kablar där? tongue Gör det det är det troligen kopplat så, annars får du väl ta hjälp av nån som kan el och koppla om, tror jag blir bäst smile

BMW 540 e34 (1994)
olivernilsson Den med lägst bil vinner
10 december 2010 · 617 Inlägg

ja jag satte i lampor idag och kollade:P hehe det ville fortfarande inte och slocknade fortfarande.. haha vettefan vad felet är.. men vet du om man kan koppla sånt där till switch och det går igenom besiktingen ?smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Alka0512
10 december 2010 · 474 Inlägg

olivernilsson skrev:
ja jag satte i lampor idag och kollade:P hehe det ville fortfarande inte och slocknade fortfarande.. haha vettefan vad felet är.. men vet du om man kan koppla sånt där till switch och det går igenom besiktingen ?smile

Ska vara godkänt vad jag vet, har då så på min bil.. Dock är ju det en 64:a, så reglerna kan ju skilja, bara ringa och höra!
Annars är det nog lika lätt att koppla de på original, det är ju bara att dra nya kablar ungefär.. Så "ska" det ju funka, eller om du testar och mäter om du har spänning fram nånstans med helljuset på? Nånstans borde det ju finnas spänning..

BMW 540 e34 (1994)
olivernilsson Den med lägst bil vinner
10 december 2010 · 617 Inlägg

haha okej.wink ja jag får kolla,  ;D

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
mulleri
10 december 2010 · 508 Inlägg

kolla säkring 17 och 18 ...

olivernilsson Den med lägst bil vinner
10 december 2010 · 617 Inlägg

ska kolla smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
mulleri
10 december 2010 · 508 Inlägg

olivernilsson skrev:
ska kolla smile

hade samma problem... dem två var avbrunna...

ironhead volvoraggare
10 december 2010 · 4 776 Inlägg

kolla så att relät sitter ordentligt fast med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Fuzzer SMR | SM Racing
10 december 2010 · 651 Inlägg

ironhead skrev:
kolla så att relät sitter ordentligt fast med

Som sagt, halvljuset ska slocka vid helljus, annars så bränner man reflektorn tongue

Kolla om det kommer fram ström till lampan när helljuset är "på", om inte, kolla så alla kablar är hela, relät funkar osv. smile

SM Racing
BMW E30 325 "Touring" (1990)
Alka0512
10 december 2010 · 474 Inlägg

Fuzzer skrev:

ironhead skrev:
kolla så att relät sitter ordentligt fast med

Som sagt, halvljuset ska slocka vid helljus, annars så bränner man reflektorn tongue

Kolla om det kommer fram ström till lampan när helljuset är "på", om inte, kolla så alla kablar är hela, relät funkar osv. smile

Ja, klart det ska slockna. Men att man bränner reflektorn har jag svårt att tänka mig.. Tänk på att det är 940 front med olika reflektorer för hel och halv..
Jag tror de är nå skumt med relät, vid närmare eftertanke hade en polares 940 liknande problem, helljuset startade inte.. Tror han behövde dra nån ny kabel till relät, plus att relät behövde tryckas framåt typ för hållaren var lite glapp..

BMW 540 e34 (1994)
Fuzzer SMR | SM Racing
10 december 2010 · 651 Inlägg

Alka0512 skrev:

Fuzzer skrev:

ironhead skrev:
kolla så att relät sitter ordentligt fast med

Som sagt, halvljuset ska slocka vid helljus, annars så bränner man reflektorn tongue

Kolla om det kommer fram ström till lampan när helljuset är "på", om inte, kolla så alla kablar är hela, relät funkar osv. smile

Ja, klart det ska slockna. Men att man bränner reflektorn har jag svårt att tänka mig.. Tänk på att det är 940 front med olika reflektorer för hel och halv..
Jag tror de är nå skumt med relät, vid närmare eftertanke hade en polares 940 liknande problem, helljuset startade inte.. Tror han behövde dra nån ny kabel till relät, plus att relät behövde tryckas framåt typ för hållaren var lite glapp..

Jo, men det är fortfarande hel och halv i samma reflektor + den lilla i hörnet

SM Racing
BMW E30 325 "Touring" (1990)
olivernilsson Den med lägst bil vinner
11 december 2010 · 617 Inlägg

det ska ju vara halvljus i den stora, och vad jag vet så ska ju det vara på hela tiden, sen så är det helljus i den lilla delen där uppe,, men relät är nytt, jag har rucklat på det också, men det blir kokhett har jag lagt märke till.. kan det vara felet ?tongue ;D

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang