Fundering angående "Besikta turbokonverterad bil"

Aerodynamik ...
13 december 2010 · 7 120 Inlägg

Newguy skrev:
Sen va ja vet så gäller inte försäkringen om du kvaddar en trimmad Evo, Skyline, Impreza o.s.v.. Eller ens en turbokonverterad BMW 320..

Jag smällde min trimmade S13 och det var inga problem att få ut pengar och få den lagad. Fick till o med skriva i att den var trimmad när jag skaffade försäkringen! cool

Newguy
13 december 2010 · 98 Inlägg

loop skrev:

Newguy skrev:
Och om man flyttar plåtar OCH chassinr [edit].. Så är bilen endå iprincip laglig, för hur ska dom bevisa att plåtarna och chassinr inte är från en annan bil om de är proffsgjort?
.

De behöver inte bevisa det. Har du ändrat motorn så den inte stämmer med avgascertifieringen så är det olagligt. Det spelar inte ens nån roll om du lyckats besikta med det, det är ändå olagligt.

Att du kanske inte åker dit för det  som rör fipplandet med identiteten kanske inte spelar så stor roll. För övrigt så är karossbyte lagligt inom vissa ramar.

Vi har skitdåliga regler angående trimmade bilar i detta landet. Och de blir knappast bättre av dessa eviga meningslösa diskussioner.
Vill man åka lagligt i en turbokonverterad som är nyare än 1975, så får man nog börja driva det som en politisk fråga. Tyvärr så är det ingen som gör det idag, så nån regeländring är knappast i sikte.

Jo de är ju sjukt som fan på den punkten.. En fet katalysator rensar gott bra.. Fast ja förstår att de fortfarande är grövre föroreningar.


Asså folk verkar inte riktigt förstå mitt syfte med denna tråden.. Syftet är: Tipps på hur man kan turbokonvertera en bil och underlätta med besiktningen.. Inte "hur får jag igenom den genom besiktningen".. Utan snarare alternativ.. Som t.ex. mitt tipps.. att ha 2 identiska bilar.. men köra den trimmade bilen med regplåtar från den originala + papper från den originala..

Basically.. Istället för att flytta motor från bil till bil.. så flyttar du bara regskylten och papper från handskfack till handskfack ^^

Och mitt förslag var just att

saab_sonett Handledare
13 december 2010 · 1 481 Inlägg

Newguy skrev:

loop skrev:

Newguy skrev:
Och om man flyttar plåtar OCH chassinr [edit].. Så är bilen endå iprincip laglig, för hur ska dom bevisa att plåtarna och chassinr inte är från en annan bil om de är proffsgjort?
.

De behöver inte bevisa det. Har du ändrat motorn så den inte stämmer med avgascertifieringen så är det olagligt. Det spelar inte ens nån roll om du lyckats besikta med det, det är ändå olagligt.

Att du kanske inte åker dit för det  som rör fipplandet med identiteten kanske inte spelar så stor roll. För övrigt så är karossbyte lagligt inom vissa ramar.

Vi har skitdåliga regler angående trimmade bilar i detta landet. Och de blir knappast bättre av dessa eviga meningslösa diskussioner.
Vill man åka lagligt i en turbokonverterad som är nyare än 1975, så får man nog börja driva det som en politisk fråga. Tyvärr så är det ingen som gör det idag, så nån regeländring är knappast i sikte.

Jo de är ju sjukt som fan på den punkten.. En fet katalysator rensar gott bra.. Fast ja förstår att de fortfarande är grövre föroreningar.


Asså folk verkar inte riktigt förstå mitt syfte med denna tråden.. Syftet är: Tipps på hur man kan turbokonvertera en bil och underlätta med besiktningen.. Inte "hur får jag igenom den genom besiktningen".. Utan snarare alternativ.. Som t.ex. mitt tipps.. att ha 2 identiska bilar.. men köra den trimmade bilen med regplåtar från den originala + papper från den originala..

Basically.. Istället för att flytta motor från bil till bil.. så flyttar du bara regskylten och papper från handskfack till handskfack ^^

Och mitt förslag var just att

Vilket skiter sig på att chassienumret kollas vid besiktningen. Det har dom gjort de flesta gånger jag besiktat under mer än 30 år.

KHRacing
13 december 2010 ·

skjortan skrev:
nr 1: besikta bilen och bygg sedan turbo.
nr 2: bygg turbo och kör in på bes, kanske går ,kanske inte
nr 3: bes bilen som inte har turbo och släng sedan över plåtar och även chassi numret till den bilen du har turbo motorn i.

nu har du 3 alternativ, själv skulle jag satsa på nr1, hade det varit länge tills bes hade jag byggt nu och sen bara kört in i hallen med turbo.

vad är det värsta som kan hända? jo du får ombes ... inte så läskigt som det låter.

Hmm
regbesiktning/återställande till orginal.

SBP kan kräva intyg från generalagenturen.. ibland 100% omöjligt att få dessa intygen.
en vanlig verkstad får inte utförda dem.

körförbud på plats (spanska flaggan) = återställande ev.

  finns många saker man kan få.o det du nämner är troligen det sista alternativet då det SKALL ge körförbud/regbes/återställande.

Senast redigerat av KHRacing (13 december 2010)

Jerk-R
13 december 2010 · 593 Inlägg

Så här besiktigade polaren sin turbokonverterade E30....
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs827.snc4/68775_494273766322_557091322_7431003_1716188_n.jpg

Den gick igenom med blankt papper smile

/Jerker

loop
13 december 2010 · 297 Inlägg

Jerk-R skrev:
Så här besiktigade polaren sin turbokonverterade E30....
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- … 6188_n.jpg

Den gick igenom med blankt papper smile

/Jerker

Bara för att den gått igenom besiktningen så innebär det inte att den är laglig.

Men på bilden syns inget olagligt på en avgascertifierad motor.

jimmzzan
13 december 2010 · 1 168 Inlägg

pappra bilar är skit! gör inte det.
dvs du byter plåtar o ev chassienummer. kör hellre obesiktat isåfall.
en kille på jobbet jag pratar mycket med, han har bmw 750/850 med v12. med dubbelturbo och massa krydda!
när han besiktar så har han en hasplåt längs hela motorutrymmet under bilen, och har gjort kåpor som täcker grenrör och turbos, samt tryckrör i motorutrymmet ovanför. och mappar om den så den går "dåligt" sen åker han in o besiktar. och den har gått igenom blankt dom gånger han har försökt.

det är så han gör! det funkar men inte lagligt varken till höger eller vänster. besiktad är den men inte reggad.

Newguy
13 december 2010 · 98 Inlägg

saab_sonett skrev:

Newguy skrev:

loop skrev:
De behöver inte bevisa det. Har du ändrat motorn så den inte stämmer med avgascertifieringen så är det olagligt. Det spelar inte ens nån roll om du lyckats besikta med det, det är ändå olagligt.

Att du kanske inte åker dit för det  som rör fipplandet med identiteten kanske inte spelar så stor roll. För övrigt så är karossbyte lagligt inom vissa ramar.

Vi har skitdåliga regler angående trimmade bilar i detta landet. Och de blir knappast bättre av dessa eviga meningslösa diskussioner.
Vill man åka lagligt i en turbokonverterad som är nyare än 1975, så får man nog börja driva det som en politisk fråga. Tyvärr så är det ingen som gör det idag, så nån regeländring är knappast i sikte.

Jo de är ju sjukt som fan på den punkten.. En fet katalysator rensar gott bra.. Fast ja förstår att de fortfarande är grövre föroreningar.


Asså folk verkar inte riktigt förstå mitt syfte med denna tråden.. Syftet är: Tipps på hur man kan turbokonvertera en bil och underlätta med besiktningen.. Inte "hur får jag igenom den genom besiktningen".. Utan snarare alternativ.. Som t.ex. mitt tipps.. att ha 2 identiska bilar.. men köra den trimmade bilen med regplåtar från den originala + papper från den originala..

Basically.. Istället för att flytta motor från bil till bil.. så flyttar du bara regskylten och papper från handskfack till handskfack ^^

Och mitt förslag var just att

Vilket skiter sig på att chassienumret kollas vid besiktningen. Det har dom gjort de flesta gånger jag besiktat under mer än 30 år.

Herre guuuud -.- När fan ska ni fatta?

BMW 1: Original, ärlig, inga modifikationer, flyger igenom besiktningen.
BMW 2: Exakt likadan bil som BMW 1. Samma motor, kulör o.s.v.. Men! Denna är turbokonverterad.

Du besiktar BMW 1 med de riktiga plåtarna och denna går igenom. Du tar sedan regskyltarna från BMW 1 och sätter dom på BMW 2 och när polisen frågar sträcker du snällt fram registreringsbeviset då du äger de från BMW 1..

Båda bilarna har du köpt och dom står i ditt namn. Chassinummer har jag aldrig sett polisen kolla.. Bara hört att de gjort de ifall de funnits misstankar att bilen är stulen.

Edit: Aa och BMW 2 besiktar du aldrig. De är projekt bilen med turbo, brembo bromar och grymt dyra coils o.s.v.




Snälla hoppas du fattar poängen nu, för jag har upprepat detta flera gånger och ni greppar aldrig -.-

Senast redigerat av Newguy (13 december 2010)

Hamilton
13 december 2010 · 8 864 Inlägg

Blir det inte billigare med bara 1 bil istället för att ha 2.
Den här idén låter ju bara så fel och dyrt blir det ju också.
Ibland lönar det sig att inte krångla till det mer än nödvändigt
Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
jimmzzan
13 december 2010 · 1 168 Inlägg

Newguy skrev:

saab_sonett skrev:

Newguy skrev:

Jo de är ju sjukt som fan på den punkten.. En fet katalysator rensar gott bra.. Fast ja förstår att de fortfarande är grövre föroreningar.


Asså folk verkar inte riktigt förstå mitt syfte med denna tråden.. Syftet är: Tipps på hur man kan turbokonvertera en bil och underlätta med besiktningen.. Inte "hur får jag igenom den genom besiktningen".. Utan snarare alternativ.. Som t.ex. mitt tipps.. att ha 2 identiska bilar.. men köra den trimmade bilen med regplåtar från den originala + papper från den originala..

Basically.. Istället för att flytta motor från bil till bil.. så flyttar du bara regskylten och papper från handskfack till handskfack ^^

Och mitt förslag var just att

Vilket skiter sig på att chassienumret kollas vid besiktningen. Det har dom gjort de flesta gånger jag besiktat under mer än 30 år.

Herre guuuud -.- När fan ska ni fatta?

BMW 1: Original, ärlig, inga modifikationer, flyger igenom besiktningen.
BMW 2: Exakt likadan bil som BMW 1. Samma motor, kulör o.s.v.. Men! Denna är turbokonverterad.

Du besiktar BMW 1 med de riktiga plåtarna och denna går igenom. Du tar sedan regskyltarna från BMW 1 och sätter dom på BMW 2 och när polisen frågar sträcker du snällt fram registreringsbeviset då du äger de från BMW 1..

Båda bilarna har du köpt och dom står i ditt namn. Chassinummer har jag aldrig sett polisen kolla.. Bara hört att de gjort de ifall de funnits misstankar att bilen är stulen.




Snälla hoppas du fattar poängen nu, för jag har upprepat detta flera gånger och ni greppar aldrig -.-

alla vet vad pappra är, och ge upp dom ideerna för det blir bara trams. flytta till finland om det passar dej bättre!

KHRacing
13 december 2010 ·

Newguy skrev:
........Herre guuuud -.- När fan ska ni fatta?

BMW 1: Original, ärlig, inga modifikationer, flyger igenom besiktningen.
BMW 2: Exakt likadan bil som BMW 1. Samma motor, kulör o.s.v.. Men! Denna är turbokonverterad.

Du besiktar BMW 1 med de riktiga plåtarna och denna går igenom. Du tar sedan regskyltarna från BMW 1 och sätter dom på BMW 2 och när polisen frågar sträcker du snällt fram registreringsbeviset då du äger de från BMW 1..

Båda bilarna har du köpt och dom står i ditt namn. Chassinummer har jag aldrig sett polisen kolla.. Bara hört att de gjort de ifall de funnits misstankar att bilen är stulen.

Snälla hoppas du fattar poängen nu, för jag har upprepat detta flera gånger och ni greppar aldrig -.-

Chilla läget lite !

Att chansa med att chassienummrena ej kollas är urbota dumt.
Vill polisen kolla det, så gör de detta, bilprovningen är även skyldiga att kolla det !

Eftersom båda bilarna kommer ha samma regnummer & olika chassienummer så kommer du ju ryka på det ändå.
vad kan det ta & plocka av turbogrejjerna liksom.. 2-3 timmar

Senast redigerat av KHRacing (13 december 2010)

Newguy
13 december 2010 · 98 Inlägg

Nu vet ja ju ungefär vad de kostar att låta en firma lägga vantarna på en bil o trimma den.. Men tar dom en mindre slant om man vill ha den nerplockad o sen hopskruvad efter bes?

saab_sonett Handledare
13 december 2010 · 1 481 Inlägg

Newguy skrev:

saab_sonett skrev:

Newguy skrev:

Jo de är ju sjukt som fan på den punkten.. En fet katalysator rensar gott bra.. Fast ja förstår att de fortfarande är grövre föroreningar.


Asså folk verkar inte riktigt förstå mitt syfte med denna tråden.. Syftet är: Tipps på hur man kan turbokonvertera en bil och underlätta med besiktningen.. Inte "hur får jag igenom den genom besiktningen".. Utan snarare alternativ.. Som t.ex. mitt tipps.. att ha 2 identiska bilar.. men köra den trimmade bilen med regplåtar från den originala + papper från den originala..

Basically.. Istället för att flytta motor från bil till bil.. så flyttar du bara regskylten och papper från handskfack till handskfack ^^

Och mitt förslag var just att

Vilket skiter sig på att chassienumret kollas vid besiktningen. Det har dom gjort de flesta gånger jag besiktat under mer än 30 år.

Herre guuuud -.- När fan ska ni fatta?

BMW 1: Original, ärlig, inga modifikationer, flyger igenom besiktningen.
BMW 2: Exakt likadan bil som BMW 1. Samma motor, kulör o.s.v.. Men! Denna är turbokonverterad.

Du besiktar BMW 1 med de riktiga plåtarna och denna går igenom. Du tar sedan regskyltarna från BMW 1 och sätter dom på BMW 2 och när polisen frågar sträcker du snällt fram registreringsbeviset då du äger de från BMW 1..

Båda bilarna har du köpt och dom står i ditt namn. Chassinummer har jag aldrig sett polisen kolla.. Bara hört att de gjort de ifall de funnits misstankar att bilen är stulen.

Edit: Aa och BMW 2 besiktar du aldrig. De är projekt bilen med turbo, brembo bromar och grymt dyra coils o.s.v.




Snälla hoppas du fattar poängen nu, för jag har upprepat detta flera gånger och ni greppar aldrig -.-

Jag fattar precis vad du menar. Bilprovningen SKA kolla chassinummer och gör det i 99% av fallen. Och åker du på en flygande besiktning av polisen så är du rökt. De kollar allt och då menar jag allt.....
Jag har varit på bilträffar där polisen dykt upp med sin tekniska buss och besiktat bilar. Bilprovningen är en västanfläkt mot en besiktning av länstrafikgruppen, jag lovar.

Newguy
15 december 2010 · 98 Inlägg

Äsch, gett upp hoppen. Tror inte ja kommer försöka fiffla med de.

Men har ni några andra tipps??

JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 december 2010 · 2 307 Inlägg

Altså....

Jag orkar inte längre snart...

NEJ du kan inte turbokonvertara en bil nyare än 75 OM du inte reggar som amatörbygt fordnon å JA det e mkt jobb å bgga en sånn bil......

Det du kan göra e att montera en motor som redan har turbo i en bil som inte hade det innan med all kringutrustning med Avgasrening osv. Det kan då reggas som ett rent motorbyte om den ligger inom effektgränserna.

Å så kan man regga som ombyggt fordon med om man byter motor växelåda bakvagn å bromsar å då kan man gå över effekten lite mer.


Men en turbokonverterad BMW funkar INTE att besa å kör du med bilen på väg så varför ha den besad det gäller liksom inte en då.

Skatta skiten å ha en trafikfösäkring å ta böterna för obes istället om du nu skall köra med den. För om det händer nått e du rökt i vilken fall som helst

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
skjortan Down n`out
15 december 2010 · 514 Inlägg

KHRacing skrev:

skjortan skrev:
nr 1: besikta bilen och bygg sedan turbo.
nr 2: bygg turbo och kör in på bes, kanske går ,kanske inte
nr 3: bes bilen som inte har turbo och släng sedan över plåtar och även chassi numret till den bilen du har turbo motorn i.

nu har du 3 alternativ, själv skulle jag satsa på nr1, hade det varit länge tills bes hade jag byggt nu och sen bara kört in i hallen med turbo.

vad är det värsta som kan hända? jo du får ombes ... inte så läskigt som det låter.

Hmm
regbesiktning/återställande till orginal.

SBP kan kräva intyg från generalagenturen.. ibland 100% omöjligt att få dessa intygen.
en vanlig verkstad får inte utförda dem.

körförbud på plats (spanska flaggan) = återställande ev.

  finns många saker man kan få.o det du nämner är troligen det sista alternativet då det SKALL ge körförbud/regbes/återställande.

Down n`out
Newguy
15 december 2010 · 98 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Altså....

Jag orkar inte längre snart...

NEJ du kan inte turbokonvertara en bil nyare än 75 OM du inte reggar som amatörbygt fordnon å JA det e mkt jobb å bgga en sånn bil......

Det du kan göra e att montera en motor som redan har turbo i en bil som inte hade det innan med all kringutrustning med Avgasrening osv. Det kan då reggas som ett rent motorbyte om den ligger inom effektgränserna.

Å så kan man regga som ombyggt fordon med om man byter motor växelåda bakvagn å bromsar å då kan man gå över effekten lite mer.


Men en turbokonverterad BMW funkar INTE att besa å kör du med bilen på väg så varför ha den besad det gäller liksom inte en då.

Skatta skiten å ha en trafikfösäkring å ta böterna för obes istället om du nu skall köra med den. För om det händer nått e du rökt i vilken fall som helst

Hmm? Låt mig dra ett exempel nu.

Nissan 350z, LS1 (Corvette) motor, annan växellåda, bytta till nya och grymma bromsar, kanske annan bakaxel.

Går den igenom besiktningen som ombyggt fordon om den inte går över en viss effekt?

mvh

iAudi
15 december 2010 · 78 Inlägg

Newguy skrev:

JaggaChafen skrev:
Altså....

Jag orkar inte längre snart...

NEJ du kan inte turbokonvertara en bil nyare än 75 OM du inte reggar som amatörbygt fordnon å JA det e mkt jobb å bgga en sånn bil......

Det du kan göra e att montera en motor som redan har turbo i en bil som inte hade det innan med all kringutrustning med Avgasrening osv. Det kan då reggas som ett rent motorbyte om den ligger inom effektgränserna.

Å så kan man regga som ombyggt fordon med om man byter motor växelåda bakvagn å bromsar å då kan man gå över effekten lite mer.


Men en turbokonverterad BMW funkar INTE att besa å kör du med bilen på väg så varför ha den besad det gäller liksom inte en då.

Skatta skiten å ha en trafikfösäkring å ta böterna för obes istället om du nu skall köra med den. För om det händer nått e du rökt i vilken fall som helst

Hmm? Låt mig dra ett exempel nu.

Nissan 350z, LS1 (Corvette) motor, annan växellåda, bytta till nya och grymma bromsar, kanske annan bakaxel.

Går den igenom besiktningen som ombyggt fordon om den inte går över en viss effekt?

mvh

Får inte vara eftermarknads bromsar, måste vara värre än original från en annan originalbil, samma med bakaxel, motor osv..

SFRO besiktigad som ombyggt fordon får ha max 15kw/100kg

ekelund88
15 december 2010 · 2 656 Inlägg

jimmzzan skrev:
pappra bilar är skit! gör inte det.
dvs du byter plåtar o ev chassienummer. kör hellre obesiktat isåfall.
en kille på jobbet jag pratar mycket med, han har bmw 750/850 med v12. med dubbelturbo och massa krydda!
när han besiktar så har han en hasplåt längs hela motorutrymmet under bilen, och har gjort kåpor som täcker grenrör och turbos, samt tryckrör i motorutrymmet ovanför. och mappar om den så den går "dåligt" sen åker han in o besiktar. och den har gått igenom blankt dom gånger han har försökt.

det är så han gör! det funkar men inte lagligt varken till höger eller vänster. besiktad är den men inte reggad.

en mytoman som varit i farten ? bmw 12a med dubbelturbo *skratt*

Newguy
15 december 2010 · 98 Inlägg

iAudi skrev:

Newguy skrev:

JaggaChafen skrev:
Altså....

Jag orkar inte längre snart...

NEJ du kan inte turbokonvertara en bil nyare än 75 OM du inte reggar som amatörbygt fordnon å JA det e mkt jobb å bgga en sånn bil......

Det du kan göra e att montera en motor som redan har turbo i en bil som inte hade det innan med all kringutrustning med Avgasrening osv. Det kan då reggas som ett rent motorbyte om den ligger inom effektgränserna.

Å så kan man regga som ombyggt fordon med om man byter motor växelåda bakvagn å bromsar å då kan man gå över effekten lite mer.


Men en turbokonverterad BMW funkar INTE att besa å kör du med bilen på väg så varför ha den besad det gäller liksom inte en då.

Skatta skiten å ha en trafikfösäkring å ta böterna för obes istället om du nu skall köra med den. För om det händer nått e du rökt i vilken fall som helst

Hmm? Låt mig dra ett exempel nu.

Nissan 350z, LS1 (Corvette) motor, annan växellåda, bytta till nya och grymma bromsar, kanske annan bakaxel.

Går den igenom besiktningen som ombyggt fordon om den inte går över en viss effekt?

mvh

Får inte vara eftermarknads bromsar, måste vara värre än original från en annan originalbil, samma med bakaxel, motor osv..

SFRO besiktigad som ombyggt fordon får ha max 15kw/100kg

Låter krongligt, men möjligt att fixa.

Dessa bilprovningsregler är både sjuka men endå förstår att dom finns där av en anledning.

Finns där inga ändringar i regler i framtiden som är värda att nämna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang