Garagets fokus är bilar. Bloggen är nu Fordonsbloggen. Här kan du läsa om alla förändringar som gjorts.

drazen_gti
16 december 2010 · 807 Inlägg

BjorNSX skrev:

drazen_gti skrev:

skruttan skrev:

Vi tjejer får inte tycka här vet du.. vi ska vara tyst o timida.. Säger man nått eller tycker nått så ska man vara tyst.. o sen komma med småbarns kommentarer som vissa gör.. Väx upp snälla..

*Inte du gumman*

du börjar verkligen bli tjatig... du verkar ha fått för dig att alla är emot dig på gorg på nåt sätt! Ska du göra detta till en jämställdhetsfråga nu? Svårt o inse fakta, det var kul med bloggen förut men det spårade ur, mycket tack vare politikbloggar och bloggar som verkligen var på gränsen till hets mot folkgrupp(det kan vi alla enas om eller hur?). Så istället för att kolektivt be om ursäkt att vi inte inte skötte oss så sitter ni o gapar om yttrandefrihet, kommunism, ishallar, jämställdhet o massa andra helt värdelösa liknelser.
Jag var en av dom som var väldigt aktiv i bloggkommenterande(politik, religion, invandring) och har säkert en del i att det har blivit som det blivit.
Jag vill härmed vara den som tar första steget och be admins och folket om ursäkt för att jag var bidragande till att bloggen ändrade inriktning.

Din sista mening hedrar dig, drazen_gti! Uppskattas!
Säger samma sak om jag uppfattats på ett stötande sätt också!

Tack Björn! Fler som borde följa med på det tåget tycker jag.

I'd rather die like a man, than live like a coward
BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

Alpenretter skrev:

Hamilton skrev:
Alpenretter
Du skriver att du aldrig går till personangrepp men du gör ett rejält och grovt angrep på mig som person i ett inlägg i den här tråden som jag för övrigt lämnade utan kommentar men har informerat ledningen om det nu när det tycks vara fritt fram att *ljuga helt öppet och fara med osanningar hej villt.

*skruttan ljuger helt öppet i detta inlägg (312)utan att besvara anklagelserna utan tramsar vidare i OT- skogen.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=16

Det kan ju för allt i världen inte vara så att just garaget ska tillhandahålla diverse funktioner som t.ex. blogg bara för att det finns på andra ställen eller för att det en gång fans en blogg och man byter inriktning eller namn på den, eller att man till och med tar bort den helt.  Inget varar för evigt förändringar sker hela tiden och överallt så även på garaget och det är ägaren som bestämmer  om, när, var och hur det sker.

Jag tror inte världen går under för dom som har ett trängande behov av att blogga om allt och inget.
Det finns hundra tusentals andra platser för det.
Facebook med över 500 miljoner användare är ett sådant exempel. Där blir man informerad om när ens  vänner dricker kaffe eller när dom byter kanal på TV'n för att i nästa inlägg informera om att dom ska gå och sova. Det finns till och med par som för sina diskussioner över facebook och man får veta att frun är på väg upp i övervåningen med en kopp kaffe och givetvis efterföljs det med ett tack av mannen i nästa inlägg. 
Har jag ett behov av att veta det? Nej men dom som skriver har ett behov av att informera och reglerna och tjänsterna på den sidan tillåter dom att göra det.

Att man träffar vänner via garaget är ju bara positivt och att man håller kontakten med dom, men att ange ändring, borttagning av bloggen som skäl för att man tappar kontakten med vännerna så uppstår ju frågan om man verkligen är "vänner" om kontakten endast sker via garaget's blogg och inte via övriga kanaler som e-post, MSN, telefon m.m.
Den här tråden om någon är ett bevis på att nivån på garaget måste upp bra många snäpp.
Det var just av den här anledning som jag tackade jag till att börja som moderator när jag fick förfrågan av chrizz.

Att höja nivån från trams och direkta personangrepp har inte varit en dans på rosor och jag har fått mycket kritik för det och det är helt ok att kritisera mina beslut eller åsikter, men när man går över gränsen och går till angrepp på mig som person så är det stopp.

Jag lägger aldrig in personliga känslor, humör  i mina beslut utan endast mina tolkningar av reglerna och även hur andra har beslutat i liknande fall om det finns sådana.
Alla tolkar inte reglerna på samma vis men det är administratörernas och  moderatorernas tolkningar som gäller.

Reglerna som finns på sidan gäller registrerade medlemmar det finns även regler för moderatorer  och administratörer och det är inget märkvärdigt med det, regler finns det överallt i samhället och beroende på vilken befattning man har så har man även ett regelverk efter det.

Att jag som moderator gör något som en registrerad medlem inte kan eller får är således inget märkvärdigt.


Mvh
Hamilton

Kan ha använt en del grova ord,
men var dom helt obefogade ?
Känner inte du att du har betett och uttryckt dig på ett väldigt oproffsigt och "buffligt" sätt innan ?

Däremot har du blivit mkt mkt lenare i ditt sätt att uttrycka dig efter det,
så var det kanske inte en tankeställlare som "tog där den skulle" ?

Nä, jag är inte guds bästa barn, men jag kräver att moderatorerna mm är proffsiga/yrkesmässiga.

Säger som Alpenretter - Moderatorer har vi krav på att ska vara proffsiga - andra försöker vi påverka åt det hållet. Moderatorer kräver vi ska be om ursäkt för dumma uttalanden - andra kan i bara hoppas på. Sen kan vi alla missförstå varandra. Skrivna saker kan låta mer tråkigt än det var tänkt. Detta är tänkt helt allmänt - inte riktat mot någon eller något särskilt skrivet. Vill bara påtala att moderatorer har en särskild ställning.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

drazen_gti skrev:

Alpenretter skrev:

drazen_gti skrev:

du börjar verkligen bli tjatig... du verkar ha fått för dig att alla är emot dig på gorg på nåt sätt! Ska du göra detta till en jämställdhetsfråga nu? Svårt o inse fakta, det var kul med bloggen förut men det spårade ur, mycket tack vare politikbloggar och bloggar som verkligen var på gränsen till hets mot folkgrupp(det kan vi alla enas om eller hur?). Så istället för att kolektivt be om ursäkt att vi inte inte skötte oss så sitter ni o gapar om yttrandefrihet, kommunism, ishallar, jämställdhet o massa andra helt värdelösa liknelser.
Jag var en av dom som var väldigt aktiv i bloggkommenterande(politik, religion, invandring) och har säkert en del i att det har blivit som det blivit.
Jag vill härmed vara den som tar första steget och be admins och folket om ursäkt för att jag var bidragande till att bloggen ändrade inriktning.

Du är verkligen konstig du hmm
På vilket sätt är liknelserna "helt värdelösa" ?!?

Ja visst ja,
du hade ju upplevt facismen/kommunismen på nära håll (som spädbarn) på balkan
och det gör ju dig till en kompetent domare i yttrandefrihets diskutioner roll

Att det blev personliga påhopp i bloggarna var inte bra (vi är ju trots allt bara primater),
men den lilla röda fanns ju där hela tiden och moderatorerna kunde ha gått i och brutit i tid...

Bloggen var det enda fria forumet,
tyckte man inte om det man läste så var det bara att scrolla vidare.
Tror inte allt för många läste bloggen med en AK-47 tryckt mot ryggen, eller ?

Själv tyckte jag att det var intressant att diskutera saker och ting med tex dig,
trots att jag kunde få en känsla av att du "känner dig större än du är" i vissa avseenden.

det du inte fattar är, garaget(och alla andra liknande sajter) är ingen demokrati! Det finns regler att följa, gilalr man inte reglerna så går man vidare tills man hittar den sidan som man trivs på. Det är tjusningen med internet eller hur? Din ishallsjämförelse är därmed helt värdelös då det finns miljoner forum att hänga på, dock finns det inte miljoner ishallar i en stad.
Jag tycker också att det varit intressant att diskutera med dig, du är den enda som hållit en vettig nivå(tills nu då). Själv har jag upplevt dig som en man som går mycket på känslor och inte alltid stannar upp o tänker igenom det du skriver...

Om jag ägde en sida som medlemmarna var så förtjusta i att de försöker påverka den för att den ska bli ännu bättre istället för att bara logga ut och dra till en annan sida - då skulle jag uppskatta det och ta vara på den kraften - allt annat är ren dumhet! Då ska man inte ha företag.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

Roos skrev:
Låt det ta sin tid. När vi bevisar att det går att ha en fri blogg igen, utan en massa påhopp och allt skit som var - då kanske admins återigen kan tänka sig att släppa in kommentarsfunktionen.

Hur tänkte du där??
Hur ska vi kunna visa att vi kan hantera kommentarfunktionen utan ha någon?
Dessutom så kommer det alltid att vara någon som "beter" sig! Det är då vi ska visa att vi ogillar det med att anmäla och då måste en admin in och radera och varna omgående men öppet så att alla ser vad som är fel och tar lärdom av det.

Men, "alla barn i början", vi måste låta det bli fel ibland men ta lärdom av det.

Man förbjuder inte böcker för att någon kan missbruka det skrivna ordet.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Roos
16 december 2010 ·

BjorNSX skrev:
Hur tänkte du där??
Hur ska vi kunna visa att vi kan hantera kommentarfunktionen utan ha någon?
Dessutom så kommer det alltid att vara någon som "beter" sig! Det är då vi ska visa att vi ogillar det med att anmäla och då måste en admin in och radera och varna omgående men öppet så att alla ser vad som är fel och tar lärdom av det.

Men, "alla barn i början", vi måste låta det bli fel ibland men ta lärdom av det.

Man förbjuder inte böcker för att någon kan missbruka det skrivna ordet.

Ähhh lägg av att bli så upprörd nu. När jag var liten så fick jag göra mer saker för min mamma om jag bevisade att jag kunde uppföra mig till reglerna som var. Är väl typ samma sak (totalt värdelös på att jämföra grejer, det vet ju du big_smile)

BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

Roos skrev:

BjorNSX skrev:
Hur tänkte du där??
Hur ska vi kunna visa att vi kan hantera kommentarfunktionen utan ha någon?
Dessutom så kommer det alltid att vara någon som "beter" sig! Det är då vi ska visa att vi ogillar det med att anmäla och då måste en admin in och radera och varna omgående men öppet så att alla ser vad som är fel och tar lärdom av det.

Men, "alla barn i början", vi måste låta det bli fel ibland men ta lärdom av det.

Man förbjuder inte böcker för att någon kan missbruka det skrivna ordet.

Ähhh lägg av att bli så upprörd nu. När jag var liten så fick jag göra mer saker för min mamma om jag bevisade att jag kunde uppföra mig till reglerna som var. Är väl typ samma sak (totalt värdelös på att jämföra grejer, det vet ju du big_smile)

Oooops! Förlåt, det var inte meningen att låta upprörd.
Tycker bara att vi ska behandlas som dom vuxna människor vi faktiskt är - inte som snorungar som går hemma hos morsan och behöver en bra uppfostran.
Sen har vi människor i alla åldrar och på alla ställen i samhället som inte kan uppföra sig och behöver en tillrättavisning för att vi andra ska kunna fortsätta leva på ett normalt sätt.
Obs, inte upprörd, bara litet filosofiskt tänkt....

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
PorscheJezzica
16 december 2010 · 415 Inlägg

BjorNSX skrev:

Roos skrev:
Låt det ta sin tid. När vi bevisar att det går att ha en fri blogg igen, utan en massa påhopp och allt skit som var - då kanske admins återigen kan tänka sig att släppa in kommentarsfunktionen.

Hur tänkte du där??
Hur ska vi kunna visa att vi kan hantera kommentarfunktionen utan ha någon?
Dessutom så kommer det alltid att vara någon som "beter" sig! Det är då vi ska visa att vi ogillar det med att anmäla och då måste en admin in och radera och varna omgående men öppet så att alla ser vad som är fel och tar lärdom av det.

Men, "alla barn i början", vi måste låta det bli fel ibland men ta lärdom av det.

Man förbjuder inte böcker för att någon kan missbruka det skrivna ordet.

Välformulerat!big_smile

En blogg utan kommentars funktion låter lite väl tråkigt...det är ju disk i sig som man vill åt ibland.
Man vill lyssna, kanske motargumentera, ta lärdom av och kanske få nya synsätt på saker och ting.
Spårar det ur så fram med varningar, forts den dryga attityden, en varning nr 2 och sen avstängning!
Dock måste det finnas moderatorer att tillgå...SOM HÅLLER ORDNING OCH REDA när vi små barn inte kan uppföra oss! wink

Senast redigerat av SupraJEZZICA (16 december 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
16 december 2010 · 311 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:

BjorNSX skrev:

Roos skrev:
Låt det ta sin tid. När vi bevisar att det går att ha en fri blogg igen, utan en massa påhopp och allt skit som var - då kanske admins återigen kan tänka sig att släppa in kommentarsfunktionen.

Hur tänkte du där??
Hur ska vi kunna visa att vi kan hantera kommentarfunktionen utan ha någon?
Dessutom så kommer det alltid att vara någon som "beter" sig! Det är då vi ska visa att vi ogillar det med att anmäla och då måste en admin in och radera och varna omgående men öppet så att alla ser vad som är fel och tar lärdom av det.

Men, "alla barn i början", vi måste låta det bli fel ibland men ta lärdom av det.

Man förbjuder inte böcker för att någon kan missbruka det skrivna ordet.

Välformulerat!big_smile

En blogg utan kommentars funktion låter lite väl tråkigt...det är ju disk i sig som man vill åt ibland.Man vill lyssna, kanske mot argumentera, ta lärdom av och kanske få nya synsätt på saker och ting.
Spårar det ur så fram med varningar, forts den dryga attityden, en varning nr 2 och sen avstängning!
Dock måste det finnas moderatorer att tillgå...SOM HÅLLER ORDNING OCH REDA när vi små barn inte kan uppföra oss! wink

Precis, varje dagis har minst en fröken ! big_smile

MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
16 december 2010 · 735 Inlägg

Nu så här snart två dygn efter förändringen av bloggen finns det 8 sidor med inlägg. Jag har läst igenom samtliga nu och ställer mig då frågan, hur många av dessa blogginlägg är seriösa inlägg och hur många av dom är ironiska protestinlägg? Jag vill påstå att den absoluta majoriteten är av den senare kategorin! Förändringen av bloggen har med andra ord effektivt minskat blogglusten bland de tidigare aktivt bloggande medlemmarna. Men det kanske var meningen….

Som jag uppfattat problematiken med den gamla "fria bloggen" så var det inte blogginläggen i sig som var det egentliga problemet utan dom efterföljande kommentarerna. I de allra flesta fallen sköttes kommenterandet på ett mycket bra sätt men ibland spårade det ur, ibland väldigt mycket dessutom. Då frågar man sig ju varför det kunde spåra ur så otroligt ibland, jo för att det uppenbarligen inte har funnits någon moderator avdelad för att hålla koll på bloggen. Moderatorerna har varit "upptagna" med sina respektive ansvarsområden i forumdelen. Dom gånger någon moderator har ingripit i bloggen har det således antagligen skett efter att vederbörande själv av eget intresse suttit och läst bloggar, som vilken medlem som helst, och då upptäckt oegentligheter och agerat. Så ska det naturligtvis inte vara utan en så populär och "aktiv" del av Garaget måste ju ha en, eller flera, moderator som övervakar att dom regler som finns efterlevs. Hade man haft det så hade dessa urspårningar aldrig kunnat eskalera så som dom gjort då och då. Ett tidigt moderatoringripande hade förhindrat detta. Tidiga moderatoringripande med tydliga förklaringar till ingripandet, gärna en copy/paste av den regel man stöder ingripandet på, skulle också ganska snart generera en viss självsanering då alla visste att bloggarna bevakas och moderator griper in om det tenderar att spåra ur eller om man skriver oegentligheter.

Nu är det tydligen så, enligt vad Chrizz skrivit i ett inlägg här i tråden, att det finns tekniska begränsningar som gör att det inte går att ha någon moderator som enbart har tillgång till bloggdelen i nuläget . Det är naturligtvis ett problem, men är ingen av nuvarande moderatorer så pass betrodd att han kan få den access som krävs för att kunna moderera även bloggen? Om inte annat kunde väl en utpekad bloggmoderator kunna sköta uppdraget med hjälp av "anmälafunktionen" tills vidare.

Att som kompromiss göra det möjligt att fritt blogga på den egna Garaget-sidan är naturligtvis en variant. Tyvärr missar man ju då överskådligheten, om jag fattat det tänkta upplägget rätt. Jag kan alltså inte ta del av allas blogginlägg så som i Fordonsbloggen utan jag måste besöka den enskilda medlemmens profil. Nästan 140000 profiler att klicka sig igenom för att kunna välja ut vilka jag vill prenumerar på. Visst jag kan, antar jag, se om mina vänner har skrivit något just genom att vi är länkade via Vännerfunktionen men vill jag se vad andra eventuell skrivit blir det till att klicka runt på måfå. Nu kommer jag väl att få kritik för att jag är emot det här kompromissalternativet också men så som jag uppfattat "tänket" missar man ju den stora vitsen med en blogg så som den "fria bloggen" var och Fordonsbloggen är, dvs att jag kunde på ett och samma ställe ta del av allas blogginlägg och sen själv välja vilka jag ville läsa och kommentera, oavsett om jag känner vederbörande eller inte. Ibland kan ett stöttande eller tröstande ord från någon helt okänd vara guld värd för den som mår dåligt tex.

Jag tror stenhårt på den "fria bloggen" som kan avhandla både bilrelaterat och icke bilrelaterat OM, observera nu att jag skrev OM, den har klara och tydliga regler UTAN förbehåll för egna tolkningar och kringgående från moderator/admin-håll. Reglerna skall vara klara och tydliga så att alla vet vad som gäller oavsett om man "bara" är medlem eller om man är moderator. Skriver man regler och sen avslutar med ett förbehåll att från mod/admin-sida ha rätten att toka reglerna fritt och dessutom kringgå dom, ja då kan man skippa reglerna helt för det skulle kunna, lite tillspetsat, innebära att jag som medlem har hållit mig inom reglerna men ändå få påpekande från en fritt tolkande eller kringgående mod/admin. Vi som skriver, eller kanske bara läser, bloggarna måste naturligtvis tänka på hur vi beter oss men också använda anmäla funktionen när vi ser något som strider mot dom klara och tydliga reglerna.

Jag tror att det är bra många fler än dom som gjort sin röst hörd här i tråden som faktiskt saknar den ”fria bloggen”, för glöm inte bort att dom som läser bloggarna varje dag med allra största sannolikhet är bra många fler än dom som skriver. Min personliga övertygelse är att i stort sett samtliga medlemmar någon gång besökt bloggsidan. Kanske har det bara blivit ett första besök och sen inte mer men många med mig har nog haft det som ett trevligt inslag varje dag att ägna en stund att se vad som skrivits.

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:

BjorNSX skrev:

Roos skrev:
Låt det ta sin tid. När vi bevisar att det går att ha en fri blogg igen, utan en massa påhopp och allt skit som var - då kanske admins återigen kan tänka sig att släppa in kommentarsfunktionen.

Hur tänkte du där??
Hur ska vi kunna visa att vi kan hantera kommentarfunktionen utan ha någon?
Dessutom så kommer det alltid att vara någon som "beter" sig! Det är då vi ska visa att vi ogillar det med att anmäla och då måste en admin in och radera och varna omgående men öppet så att alla ser vad som är fel och tar lärdom av det.

Men, "alla barn i början", vi måste låta det bli fel ibland men ta lärdom av det.

Man förbjuder inte böcker för att någon kan missbruka det skrivna ordet.

Välformulerat!big_smile

En blogg utan kommentars funktion låter lite väl tråkigt...det är ju disk i sig som man vill åt ibland.Man vill lyssna, kanske mot argumentera, ta lärdom av och kanske få nya synsätt på saker och ting.
Spårar det ur så fram med varningar, forts den dryga attityden, en varning nr 2 och sen avstängning!
Dock måste det finnas moderatorer att tillgå...SOM HÅLLER ORDNING OCH REDA när vi små barn inte kan uppföra oss! wink

Ja just! Exakt! Precis som jag också skrev litet längre upp! wink

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

MrH skrev:
Nu så här snart två dygn efter förändringen av bloggen finns det 8 sidor med inlägg. Jag har läst igenom samtliga nu och ställer mig då frågan, hur många av dessa blogginlägg är seriösa inlägg och hur många av dom är ironiska protestinlägg? Jag vill påstå att den absoluta majoriteten är av den senare kategorin! Förändringen av bloggen har med andra ord effektivt minskat blogglusten bland de tidigare aktivt bloggande medlemmarna. Men det kanske var meningen….

Som jag uppfattat problematiken med den gamla "fria bloggen" så var det inte blogginläggen i sig som var det egentliga problemet utan dom efterföljande kommentarerna. I de allra flesta fallen sköttes kommenterandet på ett mycket bra sätt men ibland spårade det ur, ibland väldigt mycket dessutom. Då frågar man sig ju varför det kunde spåra ur så otroligt ibland, jo för att det uppenbarligen inte har funnits någon moderator avdelad för att hålla koll på bloggen. Moderatorerna har varit "upptagna" med sina respektive ansvarsområden i forumdelen. Dom gånger någon moderator har ingripit i bloggen har det således antagligen skett efter att vederbörande själv av eget intresse suttit och läst bloggar, som vilken medlem som helst, och då upptäckt oegentligheter och agerat. Så ska det naturligtvis inte vara utan en så populär och "aktiv" del av Garaget måste ju ha en, eller flera, moderator som övervakar att dom regler som finns efterlevs. Hade man haft det så hade dessa urspårningar aldrig kunnat eskalera så som dom gjort då och då. Ett tidigt moderatoringripande hade förhindrat detta. Tidiga moderatoringripande med tydliga förklaringar till ingripandet, gärna en copy/paste av den regel man stöder ingripandet på, skulle också ganska snart generera en viss självsanering då alla visste att bloggarna bevakas och moderator griper in om det tenderar att spåra ur eller om man skriver oegentligheter.

Nu är det tydligen så, enligt vad Chrizz skrivit i ett inlägg här i tråden, att det finns tekniska begränsningar som gör att det inte går att ha någon moderator som enbart har tillgång till bloggdelen i nuläget . Det är naturligtvis ett problem, men är ingen av nuvarande moderatorer så pass betrodd att han kan få den access som krävs för att kunna moderera även bloggen? Om inte annat kunde väl en utpekad bloggmoderator kunna sköta uppdraget med hjälp av "anmälafunktionen" tills vidare.

Att som kompromiss göra det möjligt att fritt blogga på den egna Garaget-sidan är naturligtvis en variant. Tyvärr missar man ju då överskådligheten, om jag fattat det tänkta upplägget rätt. Jag kan alltså inte ta del av allas blogginlägg så som i Fordonsbloggen utan jag måste besöka den enskilda medlemmens profil. Nästan 140000 profiler att klicka sig igenom för att kunna välja ut vilka jag vill prenumerar på. Visst jag kan, antar jag, se om mina vänner har skrivit något just genom att vi är länkade via Vännerfunktionen men vill jag se vad andra eventuell skrivit blir det till att klicka runt på måfå. Nu kommer jag väl att få kritik för att jag är emot det här kompromissalternativet också men så som jag uppfattat "tänket" missar man ju den stora vitsen med en blogg så som den "fria bloggen" var och Fordonsbloggen är, dvs att jag kunde på ett och samma ställe ta del av allas blogginlägg och sen själv välja vilka jag ville läsa och kommentera, oavsett om jag känner vederbörande eller inte. Ibland kan ett stöttande eller tröstande ord från någon helt okänd vara guld värd för den som mår dåligt tex.

Jag tror stenhårt på den "fria bloggen" som kan avhandla både bilrelaterat och icke bilrelaterat OM, observera nu att jag skrev OM, den har klara och tydliga regler UTAN förbehåll för egna tolkningar och kringgående från moderator/admin-håll. Reglerna skall vara klara och tydliga så att alla vet vad som gäller oavsett om man "bara" är medlem eller om man är moderator. Skriver man regler och sen avslutar med ett förbehåll att från mod/admin-sida ha rätten att toka reglerna fritt och dessutom kringgå dom, ja då kan man skippa reglerna helt för det skulle kunna, lite tillspetsat, innebära att jag som medlem har hållit mig inom reglerna men ändå få påpekande från en fritt tolkande eller kringgående mod/admin. Vi som skriver, eller kanske bara läser, bloggarna måste naturligtvis tänka på hur vi beter oss men också använda anmäla funktionen när vi ser något som strider mot dom klara och tydliga reglerna.

Jag tror att det är bra många fler än dom som gjort sin röst hörd här i tråden som faktiskt saknar den ”fria bloggen”, för glöm inte bort att dom som läser bloggarna varje dag med allra största sannolikhet är bra många fler än dom som skriver. Min personliga övertygelse är att i stort sett samtliga medlemmar någon gång besökt bloggsidan. Kanske har det bara blivit ett första besök och sen inte mer men många med mig har nog haft det som ett trevligt inslag varje dag att ägna en stund att se vad som skrivits.

Önskar att varenda kotte läser igenom detta långa men välformulerade och välgenomtänkta stycke.
Så sansat och riktigt tänkt!
Kanonbra skrivet!

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Alecci
16 december 2010 · 2 014 Inlägg

MrH skrev:
...
Jag tror stenhårt på den "fria bloggen" som kan avhandla både bilrelaterat och icke bilrelaterat OM, observera nu att jag skrev OM, den har klara och tydliga regler UTAN förbehåll för egna tolkningar och kringgående från moderator/admin-håll. Reglerna skall vara klara och tydliga så att alla vet vad som gäller oavsett om man "bara" är medlem eller om man är moderator. Skriver man regler och sen avslutar med ett förbehåll att från mod/admin-sida ha rätten att toka reglerna fritt och dessutom kringgå dom, ja då kan man skippa reglerna helt för det skulle kunna, lite tillspetsat, innebära att jag som medlem har hållit mig inom reglerna men ändå få påpekande från en fritt tolkande eller kringgående mod/admin. Vi som skriver, eller kanske bara läser, bloggarna måste naturligtvis tänka på hur vi beter oss men också använda anmäla funktionen när vi ser något som strider mot dom klara och tydliga reglerna.
...

Jag väljer att här endast bemöta ovan citerade stycke för att klargöra Hamiltons tidigare uttalande angående tillämpning av regelverket. Istället för att införa en diskussion som är helt off-topic i denna tråd så har jag ett antal länkar med svar jag tidigare skrivit i just denna fråga:

Ni med VARNINGAR här på Gorg! - 1

Ni med VARNINGAR här på Gorg! - 2

Ni med VARNINGAR här på Gorg! - 3

Nu blir inläggen lite tagna ur sitt sammanhang men du (och alla andra) är naturligtvis välkomna att läsa resterande delar av tråden också.

Angående resten av ditt inlägg (och andras) så avvaktar jag med vidare uttalanden angående kommenterings-, tumnings- och listfunktionerna av en eventuell framtida personlig blogg vid sidan av fordonsbloggen tills dess att mer konsensus har konstaterats i vad som verkligen kommer finnas och inte. Det finns bra motiveringar till varför den föreslagna kompromisslösningen ser ut som den gör och om så krävs kan de delges när frågan är mer aktuell att avhandlas i en egen tråd.

Detta inlägg avslutar mitt deltagande i tråden då jag tycker att administrationens ståndpunkt i frågan har framgått med all önskvärd tydlighet och resterande eventuella uttalanden är upp till Chrizz.

Senast redigerat av Alecci (16 december 2010)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
JDMCRAZE
16 december 2010 · 2 077 Inlägg

BjorNSX skrev:

MrH skrev:
Nu så här snart två dygn efter förändringen av bloggen finns det 8 sidor med inlägg. Jag har läst igenom samtliga nu och ställer mig då frågan, hur många av dessa blogginlägg är seriösa inlägg och hur många av dom är ironiska protestinlägg? Jag vill påstå att den absoluta majoriteten är av den senare kategorin! Förändringen av bloggen har med andra ord effektivt minskat blogglusten bland de tidigare aktivt bloggande medlemmarna. Men det kanske var meningen….

Som jag uppfattat problematiken med den gamla "fria bloggen" så var det inte blogginläggen i sig som var det egentliga problemet utan dom efterföljande kommentarerna. I de allra flesta fallen sköttes kommenterandet på ett mycket bra sätt men ibland spårade det ur, ibland väldigt mycket dessutom. Då frågar man sig ju varför det kunde spåra ur så otroligt ibland, jo för att det uppenbarligen inte har funnits någon moderator avdelad för att hålla koll på bloggen. Moderatorerna har varit "upptagna" med sina respektive ansvarsområden i forumdelen. Dom gånger någon moderator har ingripit i bloggen har det således antagligen skett efter att vederbörande själv av eget intresse suttit och läst bloggar, som vilken medlem som helst, och då upptäckt oegentligheter och agerat. Så ska det naturligtvis inte vara utan en så populär och "aktiv" del av Garaget måste ju ha en, eller flera, moderator som övervakar att dom regler som finns efterlevs. Hade man haft det så hade dessa urspårningar aldrig kunnat eskalera så som dom gjort då och då. Ett tidigt moderatoringripande hade förhindrat detta. Tidiga moderatoringripande med tydliga förklaringar till ingripandet, gärna en copy/paste av den regel man stöder ingripandet på, skulle också ganska snart generera en viss självsanering då alla visste att bloggarna bevakas och moderator griper in om det tenderar att spåra ur eller om man skriver oegentligheter.

Nu är det tydligen så, enligt vad Chrizz skrivit i ett inlägg här i tråden, att det finns tekniska begränsningar som gör att det inte går att ha någon moderator som enbart har tillgång till bloggdelen i nuläget . Det är naturligtvis ett problem, men är ingen av nuvarande moderatorer så pass betrodd att han kan få den access som krävs för att kunna moderera även bloggen? Om inte annat kunde väl en utpekad bloggmoderator kunna sköta uppdraget med hjälp av "anmälafunktionen" tills vidare.

Att som kompromiss göra det möjligt att fritt blogga på den egna Garaget-sidan är naturligtvis en variant. Tyvärr missar man ju då överskådligheten, om jag fattat det tänkta upplägget rätt. Jag kan alltså inte ta del av allas blogginlägg så som i Fordonsbloggen utan jag måste besöka den enskilda medlemmens profil. Nästan 140000 profiler att klicka sig igenom för att kunna välja ut vilka jag vill prenumerar på. Visst jag kan, antar jag, se om mina vänner har skrivit något just genom att vi är länkade via Vännerfunktionen men vill jag se vad andra eventuell skrivit blir det till att klicka runt på måfå. Nu kommer jag väl att få kritik för att jag är emot det här kompromissalternativet också men så som jag uppfattat "tänket" missar man ju den stora vitsen med en blogg så som den "fria bloggen" var och Fordonsbloggen är, dvs att jag kunde på ett och samma ställe ta del av allas blogginlägg och sen själv välja vilka jag ville läsa och kommentera, oavsett om jag känner vederbörande eller inte. Ibland kan ett stöttande eller tröstande ord från någon helt okänd vara guld värd för den som mår dåligt tex.

Jag tror stenhårt på den "fria bloggen" som kan avhandla både bilrelaterat och icke bilrelaterat OM, observera nu att jag skrev OM, den har klara och tydliga regler UTAN förbehåll för egna tolkningar och kringgående från moderator/admin-håll. Reglerna skall vara klara och tydliga så att alla vet vad som gäller oavsett om man "bara" är medlem eller om man är moderator. Skriver man regler och sen avslutar med ett förbehåll att från mod/admin-sida ha rätten att toka reglerna fritt och dessutom kringgå dom, ja då kan man skippa reglerna helt för det skulle kunna, lite tillspetsat, innebära att jag som medlem har hållit mig inom reglerna men ändå få påpekande från en fritt tolkande eller kringgående mod/admin. Vi som skriver, eller kanske bara läser, bloggarna måste naturligtvis tänka på hur vi beter oss men också använda anmäla funktionen när vi ser något som strider mot dom klara och tydliga reglerna.

Jag tror att det är bra många fler än dom som gjort sin röst hörd här i tråden som faktiskt saknar den ”fria bloggen”, för glöm inte bort att dom som läser bloggarna varje dag med allra största sannolikhet är bra många fler än dom som skriver. Min personliga övertygelse är att i stort sett samtliga medlemmar någon gång besökt bloggsidan. Kanske har det bara blivit ett första besök och sen inte mer men många med mig har nog haft det som ett trevligt inslag varje dag att ägna en stund att se vad som skrivits.

Önskar att varenda kotte läser igenom detta långa men välformulerade och välgenomtänkta stycke.
Så sansat och riktigt tänkt!
Kanonbra skrivet!

Hoppas jag med!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
rickylicious Webbutvecklare
16 december 2010 · 2 369 Inlägg

skruttan skrev:

rickylicious skrev:

killercow skrev:
bloggen ska nu alltså enbart handla om fordon...
alltså hela blogginläggen? inte en del av de om fordon utan precis allt i varje inlägg måste vara om fordon...?

Så ja kan typ skriva att idag tog jag bilen till affären... sen får jag inte skriva vad ja gjorde där för ja hade ju knappast med mej bilen in där... men ja får skriva att ja åkte hem i bilen.

så här får jag alltså skriva:

Idag åkte jag till affären i bilen. "piiiip" sen åkte jag hem i bilen.

Är en sak om ni tar bort blogginlägg som bryter mot lagen eller på hopp på andra.
Men sensurera ner till att man bara får skriva enbart om en kategori verkar i mina ögon skumt.

Detta verkar tyvärr inte vara nån bra lösning. nu måste ni ju sitta kolla alla blogginlägg så dom endast är fordonsrelaterade. varför inte låta folk skriva om vad dom vill å sitta å kolla så inte folk skriver skit om andra, påhopp mm istället?

Försöker du missförstå hela grejen med flit....?

Anledning till att man gör detta är för att slippa inlägg som "Idag åkte jag till Ica", förstår du inte det? Detta är en bilsida och där är vi ganska många som vill läsa forum, bloggar, osv om just *trumvirvel* BILAR! Vill du skriva att du har handlat så finns Blogg.se, Wordpress.com, m.fl.

hur ofta var du inne på bloggen o läste.. med tanke på att du vet allt om det??
Aldrig sett dig men du har kommentarer till allt..

Kan inte heller komma på att jag sett ditt namn på någon av dom populära bloggarna heller..

Så min fråga till dig är.. vad är ditt problem om du inte är där inne ändå????

Jag driver flera stora bloggar utanför Garaget och jobbar med det så jag vet det en hel del om bloggar, men vad har det med saken att göra? Jag läste bloggar när det släpptes på Garaget eftersom man då kunde läsa en hel del om bilar och det var lite som små projektbloggar. Sen kom allt löst folk hit som är här för att vara sociala och blogga istället för att prata om bilar, och det är det som jag är otroligt glad över att vi nu kommer att slippa.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
skruttan Klassvärd/fram matare
16 december 2010 · 215 Inlägg

rickylicious skrev:

skruttan skrev:

rickylicious skrev:

Försöker du missförstå hela grejen med flit....?

Anledning till att man gör detta är för att slippa inlägg som "Idag åkte jag till Ica", förstår du inte det? Detta är en bilsida och där är vi ganska många som vill läsa forum, bloggar, osv om just *trumvirvel* BILAR! Vill du skriva att du har handlat så finns Blogg.se, Wordpress.com, m.fl.

hur ofta var du inne på bloggen o läste.. med tanke på att du vet allt om det??
Aldrig sett dig men du har kommentarer till allt..

Kan inte heller komma på att jag sett ditt namn på någon av dom populära bloggarna heller..

Så min fråga till dig är.. vad är ditt problem om du inte är där inne ändå????

Jag driver flera stora bloggar utanför Garaget och jobbar med det så jag vet det en hel del om bloggar, men vad har det med saken att göra? Jag läste bloggar när det släpptes på Garaget eftersom man då kunde läsa en hel del om bilar och det var lite som små projektbloggar. Sen kom allt löst folk hit som är här för att vara sociala och blogga istället för att prata om bilar, och det är det som jag är otroligt glad över att vi nu kommer att slippa.

Varför inte hålla dig på dina sidor då.. ??

Masterworks
16 december 2010 ·

rickylicious skrev:

skruttan skrev:

rickylicious skrev:

Försöker du missförstå hela grejen med flit....?

Anledning till att man gör detta är för att slippa inlägg som "Idag åkte jag till Ica", förstår du inte det? Detta är en bilsida och där är vi ganska många som vill läsa forum, bloggar, osv om just *trumvirvel* BILAR! Vill du skriva att du har handlat så finns Blogg.se, Wordpress.com, m.fl.

hur ofta var du inne på bloggen o läste.. med tanke på att du vet allt om det??
Aldrig sett dig men du har kommentarer till allt..

Kan inte heller komma på att jag sett ditt namn på någon av dom populära bloggarna heller..

Så min fråga till dig är.. vad är ditt problem om du inte är där inne ändå????

Jag driver flera stora bloggar utanför Garaget och jobbar med det så jag vet det en hel del om bloggar, men vad har det med saken att göra? Jag läste bloggar när det släpptes på Garaget eftersom man då kunde läsa en hel del om bilar och det var lite som små projektbloggar. Sen kom allt löst folk hit som är här för att vara sociala och blogga istället för att prata om bilar, och det är det som jag är otroligt glad över att vi nu kommer att slippa.

Säkert? hahaha...  lol

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
16 december 2010 · 311 Inlägg

rickylicious skrev:

skruttan skrev:

rickylicious skrev:

Försöker du missförstå hela grejen med flit....?

Anledning till att man gör detta är för att slippa inlägg som "Idag åkte jag till Ica", förstår du inte det? Detta är en bilsida och där är vi ganska många som vill läsa forum, bloggar, osv om just *trumvirvel* BILAR! Vill du skriva att du har handlat så finns Blogg.se, Wordpress.com, m.fl.

hur ofta var du inne på bloggen o läste.. med tanke på att du vet allt om det??
Aldrig sett dig men du har kommentarer till allt..

Kan inte heller komma på att jag sett ditt namn på någon av dom populära bloggarna heller..

Så min fråga till dig är.. vad är ditt problem om du inte är där inne ändå????

Jag driver flera stora bloggar utanför Garaget och jobbar med det så jag vet det en hel del om bloggar, men vad har det med saken att göra? Jag läste bloggar när det släpptes på Garaget eftersom man då kunde läsa en hel del om bilar och det var lite som små projektbloggar. Sen kom allt löst folk hit som är här för att vara sociala och blogga istället för att prata om bilar, och det är det som jag är otroligt glad över att vi nu kommer att slippa.

Det som var gorgs enda fördel genemot andra bilsajter är enl mig borta nu,
det VAR en sajt som hade allt för mig som socialmänniska och bilentusiast.

Jag är med i många andra bilsajter runt hela världen,
men ingen VAR lika komplett som gorg,
här fanns allt,
från folks hälsobesvär till tekniska beskrivningar på olika turboaggregat.

Det kallar jag en komplett sajt värd att besöka ! cool

Om bloggarna inte passade dig,
varför skrollade du inte bara förbi dom "dåliga" bloggarna,
för det har jag gjort konsekvent, dvs struntat i dom som inte verkar "läsvärda".

Så som det ser ut nu så har inte "fordonsbloggarna" egentligen vunnit nåt,
utan snarare förlorat pga att många av "bloggarna" även bloggade om fordon emellanåt.

Däremot har "bloggarna" förlorat sin frihet i skrivandet och därmed en stor del av
sitt umgänge och bonding med likasinnade på en suverän sajt.


Synd är vad det är, att kasta bort sitt trumfkort genemot "konkurenterna"... sad

BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

rickylicious skrev:

skruttan skrev:

rickylicious skrev:

Försöker du missförstå hela grejen med flit....?

Anledning till att man gör detta är för att slippa inlägg som "Idag åkte jag till Ica", förstår du inte det? Detta är en bilsida och där är vi ganska många som vill läsa forum, bloggar, osv om just *trumvirvel* BILAR! Vill du skriva att du har handlat så finns Blogg.se, Wordpress.com, m.fl.

hur ofta var du inne på bloggen o läste.. med tanke på att du vet allt om det??
Aldrig sett dig men du har kommentarer till allt..

Kan inte heller komma på att jag sett ditt namn på någon av dom populära bloggarna heller..

Så min fråga till dig är.. vad är ditt problem om du inte är där inne ändå????

Jag driver flera stora bloggar utanför Garaget och jobbar med det så jag vet det en hel del om bloggar, men vad har det med saken att göra? Jag läste bloggar när det släpptes på Garaget eftersom man då kunde läsa en hel del om bilar och det var lite som små projektbloggar. Sen kom allt löst folk hit som är här för att vara sociala och blogga istället för att prata om bilar, och det är det som jag är otroligt glad över att vi nu kommer att slippa.

Det slapp du ju förut också!!!! Om du bara ville!!! Men du ville inte, du var bara tvungen att gå in och kolla - hela tiden!!!

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
torpis Forummoderator
16 december 2010 · 10 572 Inlägg

Alpenretter skrev:
Om bloggarna inte passade dig,
varför skrollade du inte bara förbi dom "dåliga" bloggarna,
för det har jag gjort konsekvent, dvs struntat i dom som inte verkar "läsvärda".

Synd är vad det är, att kasta bort sitt trumfkort genemot "konkurenterna"... sad

För egen del så kan jag inte bläddra förbi eftersom jag (förvisso frivilligt) åtagit mig en moderatorpost. I mina ögon tycker jag det vore lika lätt för användarna att ta till sig se ganska enkla riktlinjer som finns, som det skulle vara att blädda förbi det man inte vill läsa. Det är ju det som är hela poängen med rubriksreglerna, att man skall slippa läsa allt utan direkt kunna solla.

Hade man hållit sig inom de ramar som finns i bloggen så hade den aldrig ändrats. Man skall ju inte hamna mitt i en personangreppsdebatt bara för man råkar klicka in sig på en blogg som man borde scrollat förbi.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BjorNSX
16 december 2010 · 260 Inlägg

Det finns en urgammal historia som mycket väl kan vara en liknelse till det som försiggår här:

Två kvinnor slogs om ett barn som båda ansågs sig vara mor till.
Den starke ledaren kunde inte komma till rätta med problemet och ingen av kvinnorna ville erkänna att hon inte var den riktiga modern.

Han föreslog då att slå ihjäl barnet för att bli av med problemet så ingen skulle få det.
Den ena "modern" sa då - ja, gör det, medan den andra skrek: Neeeeej!!!....

Hoppas ni hört den och vet slutet, alternativt räknar ut vad som hände eller borde ha hänt!

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang