Projekt BMW e30 327 Turbo CAB

Robin86
5 maj 2011 · 194 Inlägg

Tråkigt med klödd. Men kul när den blir mappad och klar! Var det Erland du skickade toppen till?

lillisGTI
5 maj 2011 · 152 Inlägg

Robin86 skrev:
Tråkigt med klödd. Men kul när den blir mappad och klar! Var det Erland du skickade toppen till?

Ja det var det. han kom ihåg motorn och fixade den billigt

Robin86
6 maj 2011 · 194 Inlägg

lillisGTI skrev:

Robin86 skrev:
Tråkigt med klödd. Men kul när den blir mappad och klar! Var det Erland du skickade toppen till?

Ja det var det. han kom ihåg motorn och fixade den billigt

Ok men det var skönt! Längtar tills nästa uppdatering!

lillisGTI
9 maj 2011 · 152 Inlägg

Jaha det är nog inte meningen att man ska hålla på med det här med bilar!
Jag tror maximal otur har inträffat i mitt garage idag, jag har varit ute i helgen och kört lite bilen går som en dröm inga missljud inga misständningar den går helt jämt och fint det var helt underbart tyckte jag men den är orkeslös det är nog bara för att den inte är riktigt mappad så jag ringde till han som mappar den åt mig och sa att NU ska vi mappa det är ju gutt väder och allt jag vill ju ut och åka cabbe. Kom hit då sa han så ska vi fixa till den lite så jag drog iväg till han i söndags vi mappade in den på tomgång och låg last men när det var dags att gasa så är den fortfarande helt orkeslös vi provade slita bort avgassystemet och alla tryckrör för att kolla så det inte var täppt någonstans men det blev inte bättre.
jaha då är det kamremen som sitter något kugg fel, jag gjorde ett komptest på den det blev inga vidare siffror 6.5KG på alla cylindrar. SUCK. jag kslet bort allt när till vevaxelkugget och nollställde motorn till 
100% skruvade ihop skiten och fortfarande samma komp. Det här händer inte !!!  jaja slet upp telen ringde till en snubbe som plockat ihop motorn första gången och han svarar förvånansvärt få säger han att det sitter fel vevstakar i motorn, han har slängt i 320 stakar som är 5mm kortare plus svarvade kolvar hmm undra varför jag har dåligt komp 
Maximal otur uppnådd!!!


Jag har nu 2 alternativ

#1
köpa nya stakar byta ut dom och det för med sig en totalrivning av motorn med nya packningar topplocksbult och allt

#2
Köpa en diesel vev plocka bort oljetråget och bara byta veven vilket är betydligt mycket mindre jobb och man får 2.7 liter på köpet

Jag själv är nästan helt inne på alternativ 2 då jag börjar bli rätt le på att skruva med bilen nu när det bara jävlas.

Pontus06
10 maj 2011 · 125 Inlägg

tycker du borde köra på alt 2!

Ser iövrigt mycket bra ut!

Mvh/P

Snitch Ointresserad.
10 maj 2011 · 936 Inlägg

Alternativ 2 låter som en bra idé..

Teabag appreciation club.
BenharBara
10 maj 2011 · 214 Inlägg

Allt beror på hur mycket effektmässigt kommer att öka motorn från standard läge. Att köpa nya stakar är verkligen en nice safe på köpet och då klarar du av att ladda mer utan att oroa dig om någon skada. Alt 2 är ju enklare men slaglängden ökas så motorn får en annan volym men det är ingen big deal för det lär inte göra så värst mkt ändå smile.

Jag skulle rek Alt 1 för att verkligen vara på den säkra sidan. Ebay har reverse piston mount kit för att montera kolven underifrån, såg det på ett tyskt forum och såg fiffigt ut smile.



http://img852.imageshack.us/img852/4658/dscn3593.jpg

Om det e detta som är TDC (översta dödarläget på kolven) så är det inte alls bra! Inte undra på att swuishmässigt var det helt fel utan att kompet sjunker totalt. Så lycka till nu smile! Vilket alternativ du än tar är rätt men är du ute efter uthållighet så är alt 1 en braaa alternativ smile!

Senast redigerat av ReDoZz (10 maj 2011)

Volkswagen Golf MKIV "Baged Simplicity" (2003)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" "Simply Stanced" (1992)
lillisGTI
10 maj 2011 · 152 Inlägg

ReDoZz skrev:
Allt beror på hur mycket effektmässigt kommer att öka motorn från standard läge. Att köpa nya stakar är verkligen en nice safe på köpet och då klarar du av att ladda mer utan att oroa dig om någon skada. Alt 2 är ju enklare men slaglängden ökas så motorn får en annan volym men det är ingen big deal för det lär inte göra så värst mkt ändå smile.

Jag skulle rek Alt 1 för att verkligen vara på den säkra sidan. Ebay har reverse piston mount kit för att montera kolven underifrån, såg det på ett tyskt forum och såg fiffigt ut smile.



http://img852.imageshack.us/img852/4658/dscn3593.jpg

Om det e detta som är TDC (översta dödarläget på kolven) så är det inte alls bra! Inte undra på att swuishmässigt var det helt fel utan att kompet sjunker totalt. Så lycka till nu smile! Vilket alternativ du än tar är rätt men är du ute efter uthållighet så är alt 1 en braaa alternativ smile!

Jag hade nog mer tänkt orginal m20b25 stakar i så fall för jag ska inte ha ut så herrejösses effekt.
Jag köpte en ny vev idag så det blir att byta den det är ju lite coolare med 2.7 liter också smile

Det är inte TDC på bilden. det som har hänt här nu då är att en snubbe har satt i m20b20 stakarna dom är 130mm långa och b25 har 135mm stakar så allt handlar om 5mm  och vi har räknat ut om man tar bort 5mm på stakarna så ska kompet hamna på runt 7.5kg men nu har jag ju svarvade kolvar också så det drar ju ner kompet också så det var därför jag hamnade på mellen 6.5-7kg i komp nu

Senast redigerat av lillisGTI (10 maj 2011)

Marcus_89 Biltokig elektriker
10 maj 2011 · 3 352 Inlägg

Jag hade stoppat i M50 icke vanos-stakar när man ändå hade varit i farten. Är rätt rejäla jämfört med m20

lillisGTI
10 maj 2011 · 152 Inlägg

jo visst men jag vill helst slippa ta bort toppen också så det blir bara dieselveven den här gången.
är det någon som vet vad man får för komp med dieselvev 320 stakar och cat kolvar?
Är det något man ska tänka på när man slänger i veven?

lillisGTI
12 maj 2011 · 152 Inlägg

jag satt och kollade runt lite efter en ny vev til bilen och hittade några som var intressanta så jag ringde på en av dom i tisdags på eftermiddagen och han ville bara slippa se den sa han så jag fick den för 1000 kr så han skickade den på tisdagskvällen med bussgods och jag började planera lite det tar säkert en vecka innan den kommer tänkte jag det är ju endå från norrland i onsdags runt lunch fick jag ett meddelande att jag kunde hämta ut veven i oskarshamn cred till bussgodset att få hit den på mindre en en dag smile
veven såg jätte fin ut behövdes inte slipas eller något så nu sitter den i motorn smile



Gamla veven vs dieselveven
http://img52.imageshack.us/img52/9182/foto0347x.jpg


dieseln i motorn
http://img705.imageshack.us/img705/1308/foto0349i.jpg

Senast redigerat av lillisGTI (12 maj 2011)

BenharBara
15 maj 2011 · 214 Inlägg

grymmt!!!

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" "Simply Stanced" (1992)
Volkswagen Golf MKIV "Baged Simplicity" (2003)
lillisGTI
15 maj 2011 · 152 Inlägg

ReDoZz skrev:
grymmt!!!

Tackar smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
15 maj 2011 · 3 352 Inlägg

Härligt! smile

lillisGTI
15 maj 2011 · 152 Inlägg

Strul Strul Strul tar det aldrig slut??
Killan som satt ihop motorn från början alltså! kan man driva ett företag när man inte har koll på något?
Som sagt jag fick ju inget komp och han sa att det var fel vevstakar.
jag fick ett mejl av honom dagen efter jag pratat med han där han skrev att han hade vevstakar som jag kunde får köpa av honom för 500 jag svarade då att jag byter veven istället så för jag 2.7 liter på köpet.
men nu när veven var på plats gick det inte dra runt motorn men va i hel***e. det var 325 stakar i han så det funkade ju inte med den nya veven !
aja vad är då felet jo vevaxeln var från en 320 med typ jätte mindre i slag. hur som helst så slet jag ner allt och köpte nya delar så nu vet jag att ALLT är som det ska vara.
man tänker ju inte precis på att kolla sånna grejer när en motorn kommer direkt från en firma. men man lär sig alltd något nytt


En bild från förra helgen när vi var ute med bilen en sväng

https://www1.garaget.org/archive/47/46783/228420/228420-2331621.jpg

BenharBara
15 maj 2011 · 214 Inlägg

fan vad otur, så vad ska fixas nu då ;(? eller vad e kvar att göra?

Volkswagen Golf MKIV "Baged Simplicity" (2003)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" "Simply Stanced" (1992)
lillisGTI
15 maj 2011 · 152 Inlägg

ReDoZz skrev:
fan vad otur, så vad ska fixas nu då ;(? eller vad e kvar att göra?

jag satte ihop hela motorn idag allt förutom topp sitter på, och slänge i den i bilen så jag har väl någon timma kvar så fort jag har fått hem min nya topp packning. tänken är väl att ha den klar och besiktad och åka ner med den till emmaboda på lördag smile

BenharBara
15 maj 2011 · 214 Inlägg

fan vad härligt big_smile, lägg upp bilder under mekandet fifan yikes!! det är ju sånt som gör det roligt och spännande och följa projekt!

GOOD LUCK!

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" "Simply Stanced" (1992)
Volkswagen Golf MKIV "Baged Simplicity" (2003)
Marcus_89 Biltokig elektriker
15 maj 2011 · 3 352 Inlägg

Fasen så skumt :S Måste vara grymt frustrerande. Men bra iaf att du ahr rätt delar nu då. Så får vi hoppas att det inte strular till sig för dig mer

lillisGTI
24 november 2011 · 152 Inlägg

Det var länge sen man skrev här men nu är det en ny lång vinter med diverse uppdateringar.
Bilen har funkat hyffsat hela sommaren, en hel del små fel som dykt upp men dom flesta är åtgärdade.
Jag har haft problem med att topplocksbulten lossnar så att packningen går sönder så nu blir det 12:9 stål pinnbultar, Är det någon som vet hur man ska dra dessa?
Jag hann även med att köra ett blackrace dock med trasig toppackning men det blev en tid på 8.56 145km/h dåligt fäste.
Lite bilder som togs under sommaren


http://img847.imageshack.us/img847/5545/img0686hh.jpg


http://img337.imageshack.us/img337/8442/img0712yx.jpg


http://img16.imageshack.us/img16/78/img0854h.jpg

Senast redigerat av lillisGTI (24 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang