Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

PMPerformance
27 december 2011 · 2 266 Inlägg

En dieselbox lurar datorn genom att manipulera signal till databoxen tex högre motstånd än fabriksinställningen. Samma sak är de med evry modden lura databoxen.
Ja va har du för turbon din nu en standard eller nyare med VNT funktion? Äe inte så haj på passaterna

svetsdiff !!!
F-Tar
27 december 2011 · 1 335 Inlägg

Okej! Så de som beskrivs i tråden har jag redan alltså. Men man kan väl modda boxen, everymod. Kostar väl en peng men hade vart skoj.

Oj, jadu.. vad är de för skillnad på en med VNT och en standard? Den laddar nog runt 0,5 - 0,7 nu. Har ej någon mätare så.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
PMPerformance
28 december 2011 · 2 266 Inlägg

Ja en Vnt trubo har variabel turbin geometri dvs sitter vingar som styr avgaserna som träffar turbinhjulet beroende på hur mycke man gasar. De gör att man får turbotrycket tidigare och så håller de sig på maxladd hela varvtalsregistret. En standard turbo har en wastegate som reglerar laddtrycket.
Ja de skulle man säkert kunna göra men de flesta boxar brukar vara epoxilimmade hela kretskortet i lådan. En dyrae mappning och en större tubo så kommer du långt.

svetsdiff !!!
F-Tar
28 december 2011 · 1 335 Inlägg

Se där ja, hade ingen aning. Mitt chip sitter inte fast i boxen.. om de va de du tänkte. Men hur funkar en mappning? Vet att de har me motorn å göra.. men hur de går till vet ja ej. Men om man skulle göra de + större turbo så måste man väl ha typ 2.5" avgassystem och ic osv. Kan ja tänka.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
PMPerformance
28 december 2011 · 2 266 Inlägg

Man optimera motron så den ger mer effekt. räcker bara med första biten att den är större från turbon

svetsdiff !!!
F-Tar
28 december 2011 · 1 335 Inlägg

Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
PMPerformance
29 december 2011 · 2 266 Inlägg

Kolla även dieselclubsweden för mer tips och råd

svetsdiff !!!
Westergren Large Cap
29 december 2011 · 1 816 Inlägg

F-Tar skrev:
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

Är du ute efter effekt så köp större turbo, mekanisk pump, större intercooler osv. Dock kommer det att kosta därefter!

F-Tar
29 december 2011 · 1 335 Inlägg

Westergren skrev:

F-Tar skrev:
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

Är du ute efter effekt så köp större turbo, mekanisk pump, större intercooler osv. Dock kommer det att kosta därefter!

Jo helt klart.. det är inte gratis.. de stora problemet för mig är ju vad för delar som passar osv.. hitta rätt grejer. Man få ta de i omgångar, känner mig väldigt nöjd me bilen så att lägga ut lite gör inget. Bara skoj att hålla på å greja!

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
PMPerformance
29 december 2011 · 2 266 Inlägg

Westergren skrev:

F-Tar skrev:
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

Är du ute efter effekt så köp större turbo, mekanisk pump, större intercooler osv. Dock kommer det att kosta därefter!

Tråkiga är att han har Pumpduse motorn ett slag halv common rail system som drivs av en extra kamaxel har jag för mig att de är på dom

svetsdiff !!!
F-Tar
29 december 2011 · 1 335 Inlägg

Är dom extra jävliga lr?

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
PMPerformance
29 december 2011 · 2 266 Inlägg

nej de är dom inte men den har inte de gamla systemet med pump och spridare, så effekt ökning görs via datorn

svetsdiff !!!
PMPerformance
29 december 2011 · 2 266 Inlägg

Pumpe-Düse (Pump-Injektor) Högtrycks-insprutning
Med sin verkningsgrad på upp till 45 % anses dieselmotorn med pumpinsprutare vara den mest effektiva av alla förbränningsmotortyper.
I motorer med pumpinsprutarsystem har varje cylinder en pumpinsprutare, som alstrar ett högt tryck på upp till 2400 bar och sprutar in exakt rätt mängd bränsle i exakt rätt ögonblick. Eftersom dessa insprutare monteras direkt i cylinderhuvudet eliminerar man de högtrycksledningar, som används för vanliga dieselmotorers fördelningsinsprutningspumpar.
Tryckökningen alstras mekaniskt, genom att en liten kolv påverkas av en kamnock på motorns kamaxel. Kamnocken är utformad så att den ger kolven den höga hastighet som krävs för att snabbt bygga upp det höga trycket. Insprutningstidpunkten styrs av en solenoidventil. Trycket kan inte byggas upp, förrän solenoidventilen stänger (elektriskt). Solenoidventilens snabba stängning gör att insprutningen avbryts abrupt, vilket är mycket viktigt, för att skapa en "ren" och fullständig förbränning.
Fördelarna med pumpinsprutartekniken är såväl lägre avgasemissioner, minskad bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

svetsdiff !!!
F-Tar
29 december 2011 · 1 335 Inlägg

Mycket intressant läsning, tack.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
PMPerformance
29 december 2011 · 2 266 Inlägg

Om de nu är den motorn du har då din är en 2000 va ska din ha i originaleffekt?

svetsdiff !!!
F-Tar
29 december 2011 · 1 335 Inlägg

2000-4 wink 115 hk 310 nm 85 kw. Ja de är den motorn

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
NMI
18 januari 2012 · 1 045 Inlägg

Jeqpe skrev:
har nån någon aning om detta funkar på bmw 740 diesel som e v8 diesel? e38 -99 typ? hade ju vart kung om de funkat på ett sånt monster big_smile vet int riktigt vikken pump de sitter på den tongue

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Jeqpe Nukelear Devize
18 januari 2012 · 1 357 Inlägg

NMI skrev:

Jeqpe skrev:
har nån någon aning om detta funkar på bmw 740 diesel som e v8 diesel? e38 -99 typ? hade ju vart kung om de funkat på ett sånt monster big_smile vet int riktigt vikken pump de sitter på den tongue

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

najs big_smile sitter de turbo på dom också så de på din ? trodde dom vart utan big_smile

Lobster knife fight
NMI
18 januari 2012 · 1 045 Inlägg

Jeqpe skrev:

NMI skrev:

Jeqpe skrev:
har nån någon aning om detta funkar på bmw 740 diesel som e v8 diesel? e38 -99 typ? hade ju vart kung om de funkat på ett sånt monster big_smile vet int riktigt vikken pump de sitter på den tongue

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

najs big_smile sitter de turbo på dom också så de på din ? trodde dom vart utan big_smile

ne sitter 2 turbo orginal smile

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Jeqpe Nukelear Devize
18 januari 2012 · 1 357 Inlägg

NMI skrev:

Jeqpe skrev:

NMI skrev:

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

najs big_smile sitter de turbo på dom också så de på din ? trodde dom vart utan big_smile

ne sitter 2 turbo orginal smile

blev OT nu men tumme upp big_smile är jäkligt sugen på en sån elr motorn till en sån elr nåt hehe tongue

Lobster knife fight
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang