Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)


#21
96 1

2010-12-26 01:31

tips kan ju vara att när man nått sin perfekta blandning är att man mäter motståndet och sen köper ett passivt motstånd. Så slipper man att den råkar skruva på sig eller bli sliten och få dålig kontakt


Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)

Westergren Large Cap

#22
1814 12

2010-12-26 04:36

andreasliljemark skrev:
hej!

dette varkar spännande! smile

va tror ni, funkar de på min golf 3 GTD ? smile

Tyvärr, då din Golf har en mekanisk dieselpump och inte en elektrisk som detta "trim" vänder sig till.
Du har ist en skruv som du ställer dieselmängden med.


Westergren Large Cap

#23
1814 12

2010-12-26 04:38

Krogis skrev:
tips kan ju vara att när man nått sin perfekta blandning är att man mäter motståndet och sen köper ett passivt motstånd. Så slipper man att den råkar skruva på sig eller bli sliten och få dålig kontakt

Ja, så kan man göra! smile


OscarSkold Wermland <3 | #FuckCancer

#24
639 78

2010-12-26 04:51

Här i värmland knackar vi pumpen istället wink

Det e ju i princip samma sak men ändå^^

Gjorde det på min gamla 525 TDS o de blev en sjuk skillnad! big_smile


Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Mercedes S202 180T "Lowered Is A Lifestyle" (1996)
#25
2266 14

2010-12-26 08:32

Westergren skrev:

PMPerformance skrev:

smokeytorque skrev:
Ett litet problem bara. En nyare TDI har oftast partikelfilter och kat. Sen ligger en funktion inprogrammerad som känner av när p-filtret börjar täppas, och då höjer datorn förbränningstempen något och rensar ur. Micklar man för mycket med insprutningen utan att låta motorn få gå normalt, kan jag tänka mej att det blir något i systemet som kommer att få kortare livslängd, för datorn rensar tills det är rent...
Av samma anledning går det inte att köra en modern diesel på rapsolja/matolja, för den har längre molekylkedjor. Dessa får resterna att bränna fast i p-filtret, och när motorn sedan rensar brinner p-filter och kat. upp.

detta är väl common rail motorerna som har sånt
denna modd funkar bara på vw audi med vp37 pumpen
även volvo 850 och s/v70 upp till -00

Smokeytorque: Osäker om detta går att göra till en nyare diesel, därför nämnde jag att det funkar till VP37 pumpen då det är beprövat på en sån.

PMPerformance: Jajjemen, stämmer bra! Funkar även på Volvo 850 och S/V70, även Audi 100/A6 2.5 TDI då det är lika motor i både Volvon och Audin.

har gjort de samt ställt upp laddet på sambon v70 tdi vilken skillnad fast tomgången blev så där hugger lite ibland ska bygga om med en tryckkontakt så den hoppar igång vid ett visst ladd


svetsdiff !!!
#26
2266 14

2010-12-26 08:33

andreasliljemark skrev:
har kontakten alltid 8 "pins"?
och ska man alltid använda nummer 2 & 3 `? big_smile

finns 8 eller 10 pins och de är alltid 2 och 3 som man använder


svetsdiff !!!

Westergren Large Cap

#27
1814 12

2010-12-26 18:19

PMPerformance skrev:

Westergren skrev:

PMPerformance skrev:
detta är väl common rail motorerna som har sånt
denna modd funkar bara på vw audi med vp37 pumpen
även volvo 850 och s/v70 upp till -00

Smokeytorque: Osäker om detta går att göra till en nyare diesel, därför nämnde jag att det funkar till VP37 pumpen då det är beprövat på en sån.

PMPerformance: Jajjemen, stämmer bra! Funkar även på Volvo 850 och S/V70, även Audi 100/A6 2.5 TDI då det är lika motor i både Volvon och Audin.

har gjort de samt ställt upp laddet på sambon v70 tdi vilken skillnad fast tomgången blev så där hugger lite ibland ska bygga om med en tryckkontakt så den hoppar igång vid ett visst ladd

Ja, det blir en riktig skillnad! Kan meddela att jag åkte näst intill jämnt med en v70 d5 185hk igår! Så man har ju fått lite mer än dom 89 hk originalhästarna iaf...

Senast redigerat av Westergren (2010-12-26 18:20)


Nodje Värmlänning!

#28
59

2011-01-11 14:50

Lägg upp film med "trimmet" på & av! skulle va kul att se smile mvh

#29
3127 11

2011-01-19 16:29

Skulle ju vara kul om nån annan testade detta åxå.. och skriver lite kommentarer här om hur det funkar för dom.. big_smile


- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
#30
1418 14

2011-01-19 16:35

Jag har provat det förut, ett tips är att ta en laddtrycksregulator ifrån en saab 900og så den enbart får mer diesel vid fullt laddtryck, då kan ni gå ner ännu mer i motstånd!


Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

-stoffe- Team Wicked Custom

#31
1271 22

2011-01-19 16:44

redigt fränt att de är så simpelt


Varför finnas om man varken syns eller hörs?
Mitt Quattro projekt :D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=254208

Westergren Large Cap

#32
1814 12

2011-01-19 16:51

Nodje skrev:
Lägg upp film med "trimmet" på & av! skulle va kul att se smile mvh

Har sålt dieseln nu så har ingen möjlighet att filma tyvärr! Kan dock lägga upp en youtubevideo när en annan visar med både av och på.


Westergren Large Cap

#33
1814 12

2011-01-19 16:55



Dock skakar motorn inte sådär mycket om man har hyffsade motorkuddar vilket denna bil inte verkar ha.


Tom Darth Vader

#34
1644 10

2011-01-19 16:56

Jag hade uftört samma mod på min Passat som jag nu tyvärr ej längre har kvar. Det var en märkbar förbättring i vrid, med samma förbrukning (0.61l/milen).


Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
#35
4916 10

2011-02-01 18:55

jo jag har precis skaffat mig en scorpio 2,5 tdi å funderar lite på det där,,men funderar lite på soppaförbrukningen,, blir den högre vid vanlig motorvägskörning?? sen det där med tryckvakt lät ju helt ok,, då kan ju trimmet vara vilande tills org laddtryck uppnåtts å då smackar trimmet igång,, iof så svarade jag då halverst på min fråga,, för då går ju bilen lika billigt vid normal körning,, men om man inte gör så då??


Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,0 "Brunögat" (1981)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Taunus (1972)
#36
353 7

2011-02-01 19:10

Intressant, dock inget jag kommer göra på bruksbilen.


#37
24 3

2011-02-10 18:45

Tackar så mycket ! ska testa på veesuttin och återkomma, grymmt bra beskrivet, letat efter en bra guide till detta ! cool

#38
1318

2011-02-10 18:49

Westergren skrev:



Dock skakar motorn inte sådär mycket om man har hyffsade motorkuddar vilket denna bil inte verkar ha.

men med everymod varvar du ju bra mycket mer än utan.. galet missvisande och dålig film i jämförelsesyfte. tbh.


_----------'
#39
46 5

2011-04-29 01:25

Jag har en Audi 100 2.5Tdi -92. Någon som vet om detta ska fungera på den? Har provat koppla men får det inte till att fungera iaf.

Mvh


Audi 200 TQ "Lek bil" (1988)
Volvo 240 Cab "Cabben..." (1984)
#40
2266 14

2011-04-29 08:03

tix0r skrev:
Jag har en Audi 100 2.5Tdi -92. Någon som vet om detta ska fungera på den? Har provat koppla men får det inte till att fungera iaf.

Mvh

Jo du har ju vp37 pumpen så de ska funka med evry modd då.
Använder du för motstånd? 1000ohm vridpot använder jag på tjejen v70 tdi -98 gjort samma åt en jobbar kompis ppassat -98

har du fått riktig kontakt på kablar stift 2&3 på pumpen


svetsdiff !!!




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon