Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

PMPerformance
28 juni 2011 · 2 266 Inlägg

Grimling skrev:
Någon som har testat detta och vet hur bränsleförbrukningen påverkas ? Jag tycker ju att min drar mer men så har min km-räknare stannat så jag vet ju inte hur långt jag kört, jag kanske bara har åkt på kortare tid wink

Du kör väl hårdare haha, inte nänmvärt ska förbrukningen påverkas då du har mer effekt att använda vid normala farter, monterade samma på jobbarkompisen dotters vw passat och den sjönk från 0,5l till 0,4l vid långkörning den motorn har gått 36000mil

svetsdiff !!!
Kopperblade
28 juni 2011 · 28 Inlägg

Någon som vet om detta funkar på andra bosch-pumpar, typ vp44? Om man använder sig av samma stift 2 och 3 osv...

Having a fast Japanese car is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay
PMPerformance
28 juni 2011 · 2 266 Inlägg

Kopperblade skrev:
Någon som vet om detta funkar på andra bosch-pumpar, typ vp44? Om man använder sig av samma stift 2 och 3 osv...

Har inte sett att de står nåt om dom i nåt forum man skulle haft kopplingsschema på dom och kolla vilken som är bränsletempen för de är den man lurar på vp37an

svetsdiff !!!
Grimling Professionell amatör
28 juni 2011 · 451 Inlägg

Är det bränsletempen man lurar ? Är det båda de stiften ?

För jag satt just o fundera på om det är rätt och riktigt att den går varmare i vattnet nu än utan ! Men mer bränsle såklart, då blir det la så smile

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
PMPerformance
28 juni 2011 · 2 266 Inlägg

Läste fel är lägesgivaren man lurar såg de på dieselclubsweden nu

Senast redigerat av PMPerformance (28 juni 2011)

svetsdiff !!!
Grimling Professionell amatör
28 juni 2011 · 451 Inlägg

Okej, makes more sense.. Men ändå, någon annan som går över 100 grader vattentemp ifall ni har det på hela tiden ? Jag har ju strömbrytare inne i bilen..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
PMPerformance
28 juni 2011 · 2 266 Inlägg

gjorde den de inte förut? 100 lät väl högt tycker jag, vet inte hur de är på v70n för de är en mätare utan siffror

svetsdiff !!!
JeepPerformance
28 juni 2011 · 211 Inlägg

min bil drog en jävla massa mer med evrymodden. då de blev mycket mycket roligare att trycka på höger pedal big_smile men den drog även mer när den va inkopplad på farthållaren än orginal.

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
sleepyoh
29 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Hur mycket mer då? och det är bmw'n du talar om?

_----------'
Grimling Professionell amatör
30 juni 2011 · 451 Inlägg

PMPerformance skrev:
gjorde den de inte förut? 100 lät väl högt tycker jag, vet inte hur de är på v70n för de är en mätare utan siffror

Nej den brukar ligga på 95 grader kanske.. Det är ju trycksatt system så ska väl inte "gå i kok" på 100 grader men ändå, känns ju sådär.. Fast med ökat bränsletryck i cylindrarna så får man väl en varmare gång kan jag tänka mig !

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
JeepPerformance
1 juli 2011 · 211 Inlägg

ja det är bmwn ja talar om. ja det var säkert en eller ett par dl milen.

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
st0neman Ford-människa
3 juli 2011 · 72 Inlägg

Jag hade tänkt prova det här på en polares saab 9-3 -01  Det är en diesel turbo med 115hk.
Det gick inte så bra då det 3:dje stiftet saknar anslutning. Nån som vet om man kan koppla på nåt annat sätt?
Jag vågar inte riktigt prova att koppla på 1an och 2an då detta inte är min bil och jag har inte lust att skapa kortslutning nånstans.

Ford Mondeo "TDCI" (2007)
Grimling Professionell amatör
3 juli 2011 · 451 Inlägg

st0neman skrev:
Jag hade tänkt prova det här på en polares saab 9-3 -01  Det är en diesel turbo med 115hk.
Det gick inte så bra då det 3:dje stiftet saknar anslutning. Nån som vet om man kan koppla på nåt annat sätt?
Jag vågar inte riktigt prova att koppla på 1an och 2an då detta inte är min bil och jag har inte lust att skapa kortslutning nånstans.

Måste ju gå att googla eller hitta på nåt saab-forum, helt klart värt besväret ! smile

O då menar jag typ, ta reda på vad det sitter för pump i, sen googlar du via det namnet ! Lycka till och fyll gärna i här hur man gjorde smile

Senast redigerat av Grimling (3 juli 2011)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
j-c-s
25 juli 2011 · 74 Inlägg

jag hadde tänkt o göra detta på min saab 9-3 98a men ja hittar ingen delning förutom nere på pumpen är det någon som vet om de funkar lika bra där

Volvo 965 "typ stance" (1996)
Volvo V70 D5 "Går gött i rört" (2003)
Chevrolet Corvette c5 "Kejsarn" (2000)
PMPerformance
25 juli 2011 · 2 266 Inlägg

j-c-s skrev:
jag hadde tänkt o göra detta på min saab 9-3 98a men ja hittar ingen delning förutom nere på pumpen är det någon som vet om de funkar lika bra där

Har inte vp44 an i saaben nån kille längre på en 93a -01 då lär man ha kopplingsschema som visar vilka kablar som går till lägesgivaren

svetsdiff !!!
SaTN Köp
24 augusti 2011 · 106 Inlägg

Ingen som mätt ut ohm styrkan vid bästa resultat?
Jag har inte gjort något än men tänkte pröva på ett 405ohms motstånd istället för en potentiometer.

Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Audi S2 "720whp" (1991)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
JeepPerformance
24 augusti 2011 · 211 Inlägg

varför inte med en pot???

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
saav
24 augusti 2011 · 632 Inlägg

SaTN skrev:
Ingen som mätt ut ohm styrkan vid bästa resultat?
Jag har inte gjort något än men tänkte pröva på ett 405ohms motstånd istället för en potentiometer.

Vad jag förstått av tråden så varierar det från motor till motor, så om du inte vill ha ställbart så får du antagligen prova dig fram tills du märker att den går bäst smile

Grimling Professionell amatör
24 augusti 2011 · 451 Inlägg

JiS skrev:

SaTN skrev:
Ingen som mätt ut ohm styrkan vid bästa resultat?
Jag har inte gjort något än men tänkte pröva på ett 405ohms motstånd istället för en potentiometer.

Vad jag förstått av tråden så varierar det från motor till motor, så om du inte vill ha ställbart så får du antagligen prova dig fram tills du märker att den går bäst smile

Precis så är det ! Men för skojs skull då, om jag ställer min på 225Ω kan jag varva drygt 3000rpm utan att motorn klipper, kan ställa den på typ 170Ω också men då kan jag bara varva 2000rpm innan den klipper..

Nån som vet vad som händer förresten ? När jag laddar på för hårt slår motorn ifrån, precis som om man stänger av tändningen, det tar typ 10s innan den går igång igen ! Det händer inte innan motorn är uppe i full temp för då går laddvakten in vid 1.0bar..

Senast redigerat av Grimling (24 augusti 2011)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
LeafBox Lat Perfektionist
24 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Vrf har inte denna klistrats ännu? :s

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang