Vad kostar det att åtgärda en sönderbackad sidospegel på en "Opel Astra Twinsport" från 2005?

gemini78 Jägermeister
26 december 2010 · 909 Inlägg

Varför ha så bråttom med att ens byta spegeln nu under jultid?

Är väl bara att fortsätta köra runt med den trasiga ett tag till, fast vara förbi
glasmästaren och få en liten spegelbit för 100kr fastlimmad / tejpad på den gamla trasiga.

Sånt där hinner man ju stressa över sen, lite tejp och en vanlig spegelbit så hinner man sen leta
efter en begagnad i lugn och ro och beställa sen när man känner för det och har mer pengar, tex från www.bildelsbasen.se.

Kollade och från 1250kr och uppåt kostar spegeln till bilen, man kan ringa och pruta ännu eller pruta till sig gratis frakt, lär inte ta mer än högst en timme två att byta även för den ovane mekaren.

Den röda Plastkåpan ser ut att vara hel så den är ju bara att byta som nån nämde tidigare, även kablarna ser ju hela ut innuti så att byta den tar nog inte länge , skulle ge högst 500kr för jobbet utan kvitto.

Senast redigerat av gemini78 (26 december 2010)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2010 · 13 742 Inlägg

är det Astra H du har?
dom bytte just 2004/2005

men verkar som man kan få en komplett spegel från tyskland för runt 1000kr

skicka ett pm om du vill ha direkt länk så får du jämföra med din hela spegel
kan inte ett skit om opel så derför är det lite svårt att förstå vad som skiljer osv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2010 · 13 742 Inlägg

gemini78 skrev:
Varför ha så bråttom med att ens byta spegeln nu under jultid?

Är väl bara att fortsätta köra runt med den trasiga ett tag till, fast vara förbi
glasmästaren och få en liten spegelbit för 100kr fastlimmad / tejpad på den gamla trasiga.

Sånt där hinner man ju stressa över sen, lite tejp och en vanlig spegelbit så hinner man sen leta
efter en begagnad i lugn och ro och beställa sen när man känner för det och har mer pengar, tex från www.bildelsbasen.se.

Kollade och från 1250kr och uppåt kostar spegeln till bilen, man kan ringa och pruta ännu eller pruta till sig gratis frakt, lär inte ta mer än högst en timme två att byta även för den ovane mekaren.

Den röda Plastkåpan ser ut att vara hel så den är ju bara att byta som nån nämde tidigare, även kablarna ser ju hela ut innuti så att byta den tar nog inte länge , skulle ge högst 500kr för jobbet utan kvitto.

högst 500 ja skulle nog inte ta speciellt mycket betalt

men visst det kan alltid vara svårare än vad det ser ut att vara
riva dörrsida och så så springer det iväg men inte så det bör kosta 500kr

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ola_volvo Biltokig
26 december 2010 · 310 Inlägg

är ni som du säger "nollade" inom att skruva så ge er inte på det själva, be åtminstonde någon som kan lite om hjälp, så enkelt är det ändå inte att byta, mycket runtomkring som måste demonteras och så.

Harè bra
Flamslag
27 december 2010 · 147 Inlägg

Skall åka till Biva (auktoriserad Opel återförsäljare i Örebro) och se om dom kan ge ett kostnadsförslag. Om någon sedan skulle kunna länka till exakt vilken backspegel jag behöver, vad är det jag behöver förresten när fästet i dörren, mekaniken samt "metallskelettet" är intakt så att jag inte köper en massa grejor som inte behöver bytas?

Kesler
27 december 2010 · 3 650 Inlägg

bara "spegelhuset"/spegeln med lr utan kåpa

Flamslag
28 december 2010 · 147 Inlägg

Kesler: En länk till exakt vad vi behöver vore toppen. Behöver alltså (troligen) allt utan metallskelettet och elektroniken.

Senast redigerat av Isak80 (28 december 2010)

Dubs I got Dubs!
28 december 2010 · 2 423 Inlägg

Detta behöver du (kpl backspegel)
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx … elkod=3044

sen skiftar du den lackade kåpan om den är hel eller lackar den nya.

demonterar den gamla speglen och skruvar på den nya.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Flamslag
30 december 2010 · 147 Inlägg

Tack så mycket  för länken Dubs. Testade ektroniken i spegeln idag (trots inrådan från min far) och den verkade fungera. Vet dock fortfarande inte om jag vågar hoppas på att jag klarar montera av den gamla och hänga på en ny själv. Om jag nu skulle prova själv vore det inte i så fall  bättre att försöka hitta en ny i samma färg (röd) eftersom jag inte vet i vilket skick den begagnade är som du länkade till?

Senast redigerat av Isak80 (30 december 2010)

jimbon
30 december 2010 · 711 Inlägg

Hur ser kåpan ut på insidan av dörren där sidospegeln är monterad på?
Det kan ju vara så enkelt att den sitter fast med clips,ta bort den så ser du ju
direkt om det bara är 3st skruvar som håller sidospegeln på plats.

Ibland är det enklare än man tror.

Flamslag
31 december 2010 · 147 Inlägg

Skall undersöka nogrannare idag tänkte jag. Har försökt hitta en röd sidospegel men har tyvärr inte lyckats. Finns det någon som har ett humm om var jag skulle kunna få tag i en sådan (röd alltså), verkar vara svårt?

Kesler
31 december 2010 · 3 650 Inlägg

Har du kollat bildesbasen efter röda? Men vrf vill du inte använda den kåpan du har?

Flamslag
31 december 2010 · 147 Inlägg

Kesler skrev:
Men vrf vill du inte använda den kåpan du har?

Jag tror tyvärr att två av fästena, på kåpan, är trasiga. Jag har vidare tittat runt på Bildelsbasen.se men eftersom det inte finns några bilder, utom på en, så kan jag inte se vilken färg det är, jag förstår inte heller vilka som är nya eller begagnade. Någon som vet hur man kollar detta utan att behöva ringa?

Senast redigerat av Isak80 (31 december 2010)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2010 · 13 742 Inlägg

fast det är inte säkert att fästena är superviktiga om det ändå inte är någont man inte ser så kvittar det säkert
ta gärna kort på skadan på kåpan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Flamslag
5 januari 2011 · 147 Inlägg

Jag har fått en tid hos Biva här i Örebro på Tisdag den 11:e för undersökning och kostnadsförslag. Efter jag vet lite mer får jag fundera på om vi skall våga försöka åtgärda spegeln själva.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2011 · 13 742 Inlägg

Isak80 skrev:
Jag har fått en tid hos Biva här i Örebro på Tisdag den 11:e för undersökning och kostnadsförslag. Efter jag vet lite mer får jag fundera på om vi skall våga försöka åtgärda spegeln själva.

det tycker jag är bara bortkastade pengar att låta en märkesverkstad göra detta om du känner att du har en möjlighet att klara detta själv
får du problem så hör av dig bor själv i örebro och hållt på med mycket sånt där block när jag jobbade på en bilackeringsfirma utanför örebro för några år sen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Flamslag
5 januari 2011 · 147 Inlägg

Growe skrev:

Isak80 skrev:
Jag har fått en tid hos Biva här i Örebro på Tisdag den 11:e för undersökning och kostnadsförslag. Efter jag vet lite mer får jag fundera på om vi skall våga försöka åtgärda spegeln själva.

det tycker jag är bara bortkastade pengar att låta en märkesverkstad göra detta om du känner att du har en möjlighet att klara detta själv
får du problem så hör av dig bor själv i örebro och hållt på med mycket sånt där block när jag jobbade på en bilackeringsfirma utanför örebro för några år sen

Om jag visste att jag hade en möjlighet så skulle jag naturligtvis inte tveka. problemet är ju bara om jag beställer en ny sidospegel och sedan visar det sig att jag inte kan hänga på den själv eller att elektroniken innuti , trots vad jag trott, ändå tagit skada när jag backade på den. Om du mycket riktigt bor i Örebro så får du gärna ta en titt på spegeln om du vill. Säg en tid och plats så kommer jag.

Kesler
5 januari 2011 · 3 650 Inlägg

Alltså, köp spegeln, och lämna in den för byte på verkstad då. Billigare än att lämna in och låta verkstan skaffa spegeln

Flamslag
5 januari 2011 · 147 Inlägg

Kesler skrev:
Alltså, köp spegeln, och lämna in den för byte på verkstad då. Billigare än att lämna in och låta verkstan skaffa spegeln

Farsan sa att dom inte går med på den typen av överenskommelser. Dvs. att man fixar spegeln själv och att dom sedan byter den. Sedan nämnde min svärfar något om att spegeln är limmad på "styrplattan" och att den därför kan vara svår att få bort (respektive få på en ny).

Senast redigerat av Isak80 (5 januari 2011)

jimbon
5 januari 2011 · 711 Inlägg

Tvivlar på att själva spegelglaset är limmat,den brukar sitta fast med clips.
Eftersom du tänker låta verkstan fixa både sidospegel&jobb så är det bara att öppna plånboken,för det kommer att kosta...

Har du ens kollat på baksidan av dörren hur det ser ut,jag tror att det bara sitter en kåpa där som du tar bort
samt 3skruvar.Men det är ju dina pengar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang