Kopplingspedalen fastnat nere helt utan förvarning ute i skogen.. Audi 100 2.3 c4

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
27 december 2010 · 1 342 Inlägg

Ja topic säger väl allt, Pedalen fastnade nere i skogen mitt ute i ingenstans.. Är kvar sad
Vad kan det vara?

Står mellan falun och alfta om någon känner sig sugen att hämta med trailer etc..
Svar önskas..

Mvh Niklas!!

Audis in Scandinavia Crew
dawwe ...has left the building...
28 december 2010 · 4 474 Inlägg

Försök o få rull på bilen om möjligt (5-8 km), sedan kan man trycka i 1:an, tryck lagom bara spaken "sugs in" när allt är "rätt". Sedan kan man växla upp på samma sätt, dra typ 3000 sen drar du spaken lagom snabbt mot tvåan, den sugs in om du gör "rätt". Kan vara bra att kunna växla både upp/ner utan koppling, jag brukar "öva" emellanåt. Det enda som är omöjligt är att starta från stillastående. Med rätt teknik så skrapar det INGET.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Janneutanb
28 december 2010 · 7 271 Inlägg

dawwe skrev:
Försök o få rull på bilen om möjligt (5-8 km), sedan kan man trycka i 1:an, tryck lagom bara spaken "sugs in" när allt är "rätt". Sedan kan man växla upp på samma sätt, dra typ 3000 sen drar du spaken lagom snabbt mot tvåan, den sugs in om du gör "rätt". Kan vara bra att kunna växla både upp/ner utan koppling, jag brukar "öva" emellanåt. Det enda som är omöjligt är att starta från stillastående. Med rätt teknik så skrapar det INGET.

Man startar med växel i sen kör man som du har sagt smile
Gjort så med både bil och lastbil!

båge montör och hobby mekaniker
28 december 2010 · 2 672 Inlägg

om jag har förstått det rätt så har kopplingen fastnat i urtrampat läge? alltså frikopplat, så det inte driver, ryck isf i pedalen och be till någon (vad du nu tror på)

eller är det tvärt om så gör som tidigare skrivare, crossväxla så du kommer från platsen! ingen fara så länge man växlar vid rätt varvtal!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Janneutanb
28 december 2010 · 7 271 Inlägg

båge skrev:
om jag har förstått det rätt så har kopplingen fastnat i urtrampat läge? alltså frikopplat, så det inte driver, ryck isf i pedalen och be till någon (vad du nu tror på)

eller är det tvärt om så gör som tidigare skrivare, crossväxla så du kommer från platsen! ingen fara så länge man växlar vid rätt varvtal!

Förmodligen har någonting gett sig så det är luft i kopplingssystemet om det inte är wire då.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
28 december 2010 · 5 042 Inlägg

båge skrev:
om jag har förstått det rätt så har kopplingen fastnat i urtrampat läge? alltså frikopplat, så det inte driver, ryck isf i pedalen och be till någon (vad du nu tror på)

eller är det tvärt om så gör som tidigare skrivare, crossväxla så du kommer från platsen! ingen fara så länge man växlar vid rätt varvtal!

Hur sjutton skall bilen driva frammåt om kopplingen fast i kopplingsläge ????!
sätt i 1,2,3,4,5 ,R händer ju inte ett skit.
Men som du sa. Be till någon som du tror på o ryck i pedalen mycket. fram o tebaka.

C H E V R O L E T <3
dawwe ...has left the building...
28 december 2010 · 4 474 Inlägg

Children: Förmodligen slavcylindern som pajjat, händer ju lite då och då nu när kylan är här....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Janneutanb
28 december 2010 · 7 271 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

båge skrev:
om jag har förstått det rätt så har kopplingen fastnat i urtrampat läge? alltså frikopplat, så det inte driver, ryck isf i pedalen och be till någon (vad du nu tror på)

eller är det tvärt om så gör som tidigare skrivare, crossväxla så du kommer från platsen! ingen fara så länge man växlar vid rätt varvtal!

Hur sjutton skall bilen driva frammåt om kopplingen fast i kopplingsläge ????!
sätt i 1,2,3,4,5 ,R händer ju inte ett skit.
Men som du sa. Be till någon som du tror på o ryck i pedalen mycket. fram o tebaka.

En hydralisk koppling som får luft i systemet trycker inte tillbaka sig så den fastnar nere i golvet men den har inte kopplat ur för att den inte bygger något tryck.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 december 2010 · 6 170 Inlägg

Haha jävla kul att fastna på faluvägen med bilen....

Åker fan över stockholm -> gävle -> bollnäs varje gång man ska upp bara för att slippa den där vägfan.

Körde själv helt utan koppling cirka 70 mil hem ifrån gävle och det var start i ettan och sen gasa upp som fan och tvinga i nästa växel vid ~3500rpm. Men det funkade fint som fan när det inte behövde växlas iaf, busade genom hela motorvägen från uppsala till stockholm med någon röd 9000 tongue


Men iaf, om du har hydralisk koppling så är väl det troligaste att det är någon slang som har gett sig och att du därför inte har något tryck i systemet. Är pedalen helt slapp eller sitter den fast riktigt i golvet ??

För om den är slapp så måste det ju gå att pumpa pedalen upp och ner för att frigöra kopplingen och iaf kunna starta i växel och få hem bilen...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
te_wik Forummoderator
28 december 2010 · 12 813 Inlägg

Gammal vätska som har dragit åt sig fukt fungerar sällan bra i minusgrader... Tror att du får byta vätska sen när du fått hem bilen big_smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
28 december 2010 · 1 342 Inlägg

pedalen går att röra men händer inget.. bilen står i uppförsbacke och orkar inte starta med batteri eller så.. går INTE att vända heller förän nästa granne...

Audis in Scandinavia Crew
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 december 2010 · 6 170 Inlägg

Annars hade du ju kunnat starta i backen och fått in bilen på någon liten väg där du kan vända. Inte direkt världens mest intensiva trafik på den där vägen ju..

Men ta med en startbooster och få igång bilen iaf så att du kan ladda upp batteriet med lite tomvarvning innan du ger dig på det. Någon som håller koll på vägen bakåt och framåt skadar ju inte heller.


Varma kläder + ett par soppadunkar + startbooster + walkietalkies + goda vänner = inga problem ^^;

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
martinn
28 december 2010 · 2 624 Inlägg

åhå! den vägen är inte allt för mysig sad har inte allt för långt från  till där du är men har ingen trailer eller liknande hmm

Senast redigerat av martinn (28 december 2010)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
28 december 2010 · 1 342 Inlägg

haha har en jacka och tshirt..

Felet är hittat, Kopplingspedalen har gått av...

Går inte att vända, Är på en infart 3km från den lite större vägen, vägen är 2dm bredare än bilen..

Audis in Scandinavia Crew
Megga56
16 juli 2016 · 1 Inlägg

Hejsan

Jag har en caddy 1.9 diesel 2008 där kopplingen har gått i botten, jag både bytt slavcylindren och cylindren bakom pedalen och den funkar fotfarande inte. Vad ska jag göra för att den att funka

Hjälp mig

torsen
23 juli 2016 · 7 231 Inlägg

Har råkat ut för att kopplingspedalen "fastnat i botten" på BMW, SAAB, Suzuki och Citroen.
Berodde på att membrankopplingens fingrar "tappat spänsten" och vägrade gå tillbaka till utgångsläget.
Då får man underifrån lirka med gaffeln urtrampningslagret sitter i.
Har funkat för mig.

smile

caromania Forummoderator
23 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Megga56 skrev:
Hejsan

Jag har en caddy 1.9 diesel 2008 där kopplingen har gått i botten, jag både bytt slavcylindren och cylindren bakom pedalen och den funkar fotfarande inte. Vad ska jag göra för att den att funka

Hjälp mig

Du har luftat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
25 juli 2016 · 5 716 Inlägg

Hej!
Om du bytt både slav och huvudcylinder till kopplingen och kopplingen tots det inte funkar så beror felet säkert på att du inte luftat kopplingen (görs genom att skruva ut nippeln på slavcylindern) . Det är också viktigt att byta bromsvätska varje år då koppling och broms samsas om samma vätska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang