Olje retur fråga

lillisGTI
7 januari 2011 · 152 Inlägg

Tjena jag tänkte kolla om någon vet om den här oljereturen kommer att funka.


http://img522.imageshack.us/img522/6775/foto0203l.jpg


Och uppifrån
http://img600.imageshack.us/img600/8322/foto0204c.jpg

Senast redigerat av lillisGTI (7 januari 2011)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
8 januari 2011 · 3 585 Inlägg

Kika i min tråd. Mitt fungerar iafal.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
schnauz
8 januari 2011 · 1 758 Inlägg

Kan funka, men det är absolut inte att rekommendera att bygga så. Har du möjlighet så bygg om!
Det bör vara självrinn hela vägen. Uppförsbackar är inte bra!

FLindgren
8 januari 2011 · 5 089 Inlägg

vad är diametern på röret?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
lillisGTI
8 januari 2011 · 152 Inlägg

Den är 12 mm innvändigt tror jag det var

Tror ni man kan dela mellan dom röda ringarna? i så fall får man ju bort en gansla lång bit och kan skruva fast den gula med den första röda det skulle bli väldigt mycket bättre
http://img269.imageshack.us/img269/1480/foto0203omgord.jpg

Senast redigerat av lillisGTI (8 januari 2011)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
8 januari 2011 · 3 585 Inlägg

Jag har pytte lite uppför sista biten. (halva röret typ) och 22mm invändigt.

Men tycker inte att det borde vara någon fara så som du har det. vi har ju fysikens lagar som säger att oljan åker ner smile

Men jag gissar bara.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
zhitch
8 januari 2011 · 54 Inlägg

Bör man inte ha runt 19mm på returen? Allt för att få så litet mottryck. Så raka vägen ner utan uppförsbackar!

JonasHalt
8 januari 2011 · 699 Inlägg

Som regel ska oljereturen vara minst dubbla diametern mot matningen.. Returen på bilden kommer förmodligen funka, men det blir en rätt stor ficka där koks och dylikt kommer fastna.. Jag hade nog iaf kortat den lite.

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
zhitch
8 januari 2011 · 54 Inlägg

JonasHalt skrev:
Som regel ska oljereturen vara minst dubbla diametern mot matningen.. Returen på bilden kommer förmodligen funka, men det blir en rätt stor ficka där koks och dylikt kommer fastna.. Jag hade nog iaf kortat den lite.

Få en kortare gängad nippel med en pressad teflonslang. Kör jag själv på tongue

ascona-tic
8 januari 2011 · 1 496 Inlägg

Jag hade byggt om och även bytat grovleken på slang. Tror att det blir högt mottryck med den vinkeln samt diametern. Fast det kan funka!

Jag hade byggt med 16-20mm slang och bara fallande eller möjligtvis vågrätt på någon kort sträcka.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang