VEMS installation i BMW e30

lillisGTI
25 januari 2011 · 152 Inlägg

Tjena jag bygger på en BMW e30 m20b25 -90. nu är det så att jag har köpt ett VEMS då jag aldrig har kopplat in ett etermarknadssprut så är det lite klurigt men jag tänkte kolla lite vad som ska vara kvar av "gamla" elen på motorn? och lite hur ni brukar göra era nya kabelhärvor?

tekniknissen-
26 januari 2011 · 252 Inlägg

Brukar döda en orginal box och kopplar in mig på orginal kabelstock med eftermaknads plinten med en kort stock. Är en annan sak om du ska ändra tändnings systemet. (födelarlöst) Delar en orginal stock tar dom kablarna som går till instrumenten och tar bort resten. Bygger en separat till motorn.

lillisGTI
26 januari 2011 · 152 Inlägg

så man tar bort all el som går till gamla styrboxen och sen slopar man boxen helt? jag ska köra med orginal tändning och jag ska dra nya kablar till vemset

Senast redigerat av lillisGTI (26 januari 2011)

torpis Forummoderator
26 januari 2011 · 10 572 Inlägg

lillisGTI skrev:
så man tar bort all el som går till gamla styrboxen och sen slopar man boxen helt? jag ska köra med orginal tändning och jag ska dra nya kablar till vemset

Varför köra original tändning? koppla allt till VEMS!

Du bör absolut köra allt kablage nytt, annars tar du ju med dig 20år gamla glapp och oxiderade kontakter. Det tar inte så himla lång tid att köra en ny kabelstam.

Hurvida du skall behålla gamla styrboxen beror på om den sköter om andra funktioner. I en S40 (som jag ofta använder som exempel då jag kan dem utan och innan) så behåller man styrboxen som då sköter om hastighetsmätare, vattentempmätaren, AC, kylfläktar etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
lillisGTI
26 januari 2011 · 152 Inlägg

självklart ska allt köras genom vemset men jag tänkte om det var andra funktioner i boxen som måste vara kvar som inte vemset rer ut. allt kablage till vemset ska dras om nytt därför vill jag vet lite vad jag kan riva utav det gamla.

nosskirenibor
28 januari 2011 · 287 Inlägg

yes styrboxen kan du kasta till skogs!
Sen om jag minns rätt så är det bara oljetrycksgivarn, oljenivågivarn, vattentemp, generator och till solinoiden på startmotorn som man har användning av å dom grejjerna går till det runda konstaktstycket som sitter på torpeden å vidare till instrumenthus etc.. även varvräknarn (svart) vill man använda därifrån å koppla ihop med nya motorstyrningen..
Men börja med å ta ur styrboxen å klipp upp härvan å solla ur allt som går till den.. sen har du istort sett bara ovanstående kablar kvar å då är det lätt å se vad som är vad..

lycka till!

/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1
lillisGTI
29 januari 2011 · 152 Inlägg

okej tack för svar

Kaalle Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
5 februari 2011 · 357 Inlägg

Det som du måste spara av gamla elen är ett gäng kablar som går till motorkontakten till vänster i motorrummet. Det är en kabel till laddlampan från generatorn, två kablar från startmotorn, en från okjetryckskontakten, vattentemp sen måste du ju såklart ha en grov + kabel från batteri till startmotor vidare till generatorn. Jag slängde dock ur hela orginalskithärvan och drog nytt, lite snyggare blev det.


Mvh

BMW 528 E39 (1996)
BMW 325 E30 Turbo "DDesign" (1988)
lillisGTI
5 februari 2011 · 152 Inlägg

Jo jag har börjat och dra allt helt nytt men som sagt problemet är vad man ska spara i från kontakten till väsnter (c101) men det är dom sakerna du skriver som jag kommer spara plus varvräknare.

Kaalle Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
5 februari 2011 · 357 Inlägg

Just fan bra att du sa varvräknare. Det har jag nog glömt. Sen får du ju dra en kabel till soppapumps relät också. Och en till boxen (+tändningsström)

mvh

BMW 528 E39 (1996)
BMW 325 E30 Turbo "DDesign" (1988)
JonasHalt
5 februari 2011 · 699 Inlägg

Varvräknarsignalen kanske du kan ta direkt från Vems boxen? Så är det på mitt Nira i3+ iaf..
//Halt

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Kaalle Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
5 februari 2011 · 357 Inlägg

Jag åker vipec. Ska kolla om det finns utgång för det där. mvh

BMW 528 E39 (1996)
BMW 325 E30 Turbo "DDesign" (1988)
nosskirenibor
5 februari 2011 · 287 Inlägg

jag kör också med vipec å då tar man varvräknarsignal från sprutet, till den svarta kabeln i kontaktstycket..

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1
lillisGTI
5 februari 2011 · 152 Inlägg

japp jag har ett kopplingschema typ på kontakten så jag vet vart allt ska kopplas bränslepumps relä kör jag ett nytt som styrs från den nya boxen. varvräknare tar jag direkt från spolen till pin 9 på kontakten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang