BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
  • 158 Följare
  • 495 197 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2016
AD_ Biltokig ingenjör
15 november 2014 · 1 159 Inlägg

Djo skrev:
Stiligt smile

Tackar! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
15 november 2014 · 1 159 Inlägg

Har nu krängt på däckena. Fick dock ingen bättre bild än så, då det hann bli mörkt innan det var klar tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-409d3f6460f097b2be122cdbd0430764.jpg

Jag blev riktigt nöjd med både färgen! Centrumkåporna ska på plats så fort lacken har torkat smile

Senast redigerat av AD_ (15 november 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Benzin-rider
16 november 2014 · 600 Inlägg

förstår din tanke att rulla med lite finare hjul på vintern med wink fint vart de!

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
AD_ Biltokig ingenjör
18 november 2014 · 1 159 Inlägg

Benzin-rider skrev:
förstår din tanke att rulla med lite finare hjul på vintern med wink fint vart de!

Det spelar väl inte jättestor roll, men det är trots det lite trevligare med hyffsat schyssta fälgar även nu smile Tackar! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
25 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Hallå i stugan! Äntligen har det blivit dags för en liten uppdatering.

Jag har länge vetat om att min torkarmekanism har var glapp och så, men inget jag har brytt mig speciellt mycket om. På senare tid har dock torkarna tagit väldigt dåligt, dels pga. slitna blad men även på att glappet har blivit värre.
Sagt och gjort, lyckades få tag i en bättre begagnad mekanism och dessutom helt glappfri! smile

Glappet kanske inte ser ut att vara så himla allvarligt vid axeln, men det märks väldigt väl ute vid torkaren. (och ja! Jag poppar alltid musik när jag är i garaget lol)



Dags att ta isär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-e53a1256aeda3c49b175ca48bb268f0b.jpg

Den begagnade mekanismen samt torkararm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c198c93856161c4d82b34de064278141.jpg

Var tvungen att riva ur kupéfläkten med tillbehör för att kunna lirka ut mekanismen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-bbc459a40db74d689fcaec56521156c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-9e67f3a541c5a0e52940bec516d18b3c.jpg

Den gamla ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-6b064c8c99605b814a03ed5b42a2069e.jpg

Nya lister till skyddsplåten bakom motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-14189804b2a033a0d45d788674bc9c01.jpg

Sedär, klart och betalt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8686bcfc0a583592609b8f3e4a4f2225.jpg

Sedan som av en händelse satt jag och kollade på Wheeler Dealers. I just detta avsnitt köpte de en BMW M5 med ett vinande ljud från motorn likt min. Det visade sig vara generator lagrena som var slut i den. Kanske kan vara det på min också? Skruvade iallafall bort generator och se på tusan, det verkar vara så. Lagrena går inte tungt, men klickar lite granna. Det som är lite konstigt är att det finns kvitto på en utbytesgenerator år 2008. Borde inte en renoverad generator hålla längre? Den laddar perfekt och kolen så mycket fina ut, men lagrena borde inte ta slut på 4-5år?!

Jag lyckas heller inte dela den riktigt. Jag har skruvat bort alla skruvar jag kan hitta, men det är något som spjärnar emot. Undviker gärna att köpa en utbytes eller en på eb skrot då det "bara" är ett lagerbyte som behövs. Några tips?
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a49778f21102ee60bd87cba61adac282.jpg

Det sitter två muttrar under plasten här, men då måste jag väl löda bort det inringade?
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c4d46a8871530eb38df64c73c46c05a6.jpg

Fortsättning följer... smile

Senast redigerat av AD_ (25 januari 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
davvei
26 januari 2015 · 22 Inlägg

Läst igenom alla 49 sidor nu, sjukt bra jobb å sjukt fin e34! big_smile Go färg du har på den!!
Såg att du har instrumenterings spårket (eller hur fan man nu säger) De går å byta till engelska ifall du redan inte visste det, kolla länken :   https://www.youtube.com/watch?v=g3i1LNNgBFI

Good job, keep it up! big_smile

BMW e39 530d "Dieseln" (2000)
AD_ Biltokig ingenjör
26 januari 2015 · 1 159 Inlägg

davvei skrev:
Läst igenom alla 49 sidor nu, sjukt bra jobb å sjukt fin e34! big_smile Go färg du har på den!!
Såg att du har instrumenterings spårket (eller hur fan man nu säger) De går å byta till engelska ifall du redan inte visste det, kolla länken :   https://www.youtube.com/watch?v=g3i1LNNgBFI

Good job, keep it up! big_smile

Tack så mycket! smile
Har tänkt tanken att byta språket, men inte blivit av och sedan har det fallit i glömska. Tack för påminelsen wink Blir att fixa det när generatorn är på plats igen smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
26 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Letade lite på youtube igår och hittade en bra guide för lagerbytet. Det var helt enkelt "bara" att löda lossa statoranslutningarna och sedan dela den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ec6f0b881297df2cc632cccf3f8886c5.jpg

Naturligtvis hade jag ingen vettig avdragare hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-07c761d53e60cdfa8e4320d5aa6ca988.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8a9146134c421dec1f9cfe0da9ebb0ee.jpg

Båda lagrena kvittrade en hel del, men värst var det som sitter kvar på axeln.
Det blir att åka iväg och handla lager samt en avdragare imorgon.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 januari 2015 · 1 899 Inlägg

Kan du posta länken till guiden här? Kommer behöva göra samma sak på båda mina bilar lustigt nog ^^

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Malish
27 januari 2015 · 418 Inlägg

när ni genomför ett projekt som detta, för ni nån form av kalkyl över alla utgifter ni haft under projektets gång?
Vore intressant att se vad som lagts på bilen sedan starten big_smile (inkl inköpspriset)

AD_ Biltokig ingenjör
29 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Köpte och bytte lager i tisdags! smile Så nu sitter allt på plats igen.

Fixade en avdragare till det mindre lagret
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-e1e879a04def619fcf64728962e54c2b.jpg

Nya SKF-lager smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ecf8a4cb85de6117cd2db0c4a1324970.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-16de98a8c295443f2073c5e836d2901e.jpg

Knackade i lagrena i husen och skruvade sen helt enkelt ihop den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-2761b52d11835dfecc739f0fdf810043.jpg

Nu var det bara att löda fast anslutningarna. Ingen risk att man sätter fel, då statorn sitter kvar i den ena halvan och man kan bara sätta ihop halvorna på ett sätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5174c9e1b2fea7b779203c3321b05f62.jpg

En halvrenoverad generator smile Bytte inte kol eller släpringar då de var i fint skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-91560a603a7d9a3075ea79f9cd6c8536.jpg

Tillbaka i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-3446e2f78ca3ee2d513d22792026ac7a.jpg

Jag har dock inte hunnit provstartat än. Men generatorn var knäpptyst när jag snurrade den för hand på bänken smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
29 januari 2015 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Kan du posta länken till guiden här? Kommer behöva göra samma sak på båda mina bilar lustigt nog ^^

https://www.youtube.com/watch?v=sTTfemu_gcY
Det är inte riktigt hela guiden, men han talar om ungefär hur man delar den i början. Jag var osäker om jag behövde löda isär anslutningarna, vilket han nämner i början. Jag hade en valeo. Jag använde som sagt en avdragare istället för att knäcka lagret som han gjorde.

Malish skrev:
när ni genomför ett projekt som detta, för ni nån form av kalkyl över alla utgifter ni haft under projektets gång?
Vore intressant att se vad som lagts på bilen sedan starten big_smile (inkl inköpspriset)

Oj! Jag har inte gjort någon kalkyl eller budget innan jag började. Vettetusan om jag vill veta hur mycket pengar jag lagt ner lol Då jag tycker om att greja och det är mitt största intresse spelar det mig mindre roll så länge det ekonomiska går runt iövrigt smile   Jag sparar dock de flesta kvitton OM jag någon gång vill räkna över vad det kostat lol Sen finns det ju lite olika sätt att räkna, om man räknar med allting såsom däck, service, slitage grejer som alla bilar kräver eller om man bara gör det för vill.  Har som sagt ingen exakt siffra, men skulle tippa på det dubbla jag köpte bilen för om man räknar med all service och däck.  Sen har jag å andra sidan haft bilen i snart 5 år, så kostnaden per år blir ju inte så hög. Planerar även att ha kvar den flera år till smile

Senast redigerat av AD_ (29 januari 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
30 januari 2015 · 1 899 Inlägg

AD_ skrev:

PHrnfeldt skrev:
Kan du posta länken till guiden här? Kommer behöva göra samma sak på båda mina bilar lustigt nog ^^

https://www.youtube.com/watch?v=sTTfemu_gcY
Det är inte riktigt hela guiden, men han talar om ungefär hur man delar den i början. Jag var osäker om jag behövde löda isär anslutningarna, vilket han nämner i början. Jag hade en valeo. Jag använde som sagt en avdragare istället för att knäcka lagret som han gjorde.

Tackar! Jo, jag får ta mej en titt. Är inte aktuellt just nu men det är en lämplig vårsyssla smile

AD_ skrev:

Malish skrev:
när ni genomför ett projekt som detta, för ni nån form av kalkyl över alla utgifter ni haft under projektets gång?
Vore intressant att se vad som lagts på bilen sedan starten big_smile (inkl inköpspriset)

Oj! Jag har inte gjort någon kalkyl eller budget innan jag började. Vettetusan om jag vill veta hur mycket pengar jag lagt ner lol Då jag tycker om att greja och det är mitt största intresse spelar det mig mindre roll så länge det ekonomiska går runt iövrigt smile   Jag sparar dock de flesta kvitton OM jag någon gång vill räkna över vad det kostat lol Sen finns det ju lite olika sätt att räkna, om man räknar med allting såsom däck, service, slitage grejer som alla bilar kräver eller om man bara gör det för vill.  Har som sagt ingen exakt siffra, men skulle tippa på det dubbla jag köpte bilen för om man räknar med all service och däck.  Sen har jag å andra sidan haft bilen i snart 5 år, så kostnaden per år blir ju inte så hög. Planerar även att ha kvar den flera år till smile

Räknade ihop mina kvitton (de jag har kvar) efter att jag haft min hobbybil i ett och ett halvt år, och jag kan säga att de fan i mej vred om i magen wink Är inte så roligt när man summerar allting och tänker på vad man kunnat göra istället tongue

Senast redigerat av PHrnfeldt (30 januari 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
31 januari 2015 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

AD_ skrev:

PHrnfeldt skrev:
Kan du posta länken till guiden här? Kommer behöva göra samma sak på båda mina bilar lustigt nog ^^

https://www.youtube.com/watch?v=sTTfemu_gcY
Det är inte riktigt hela guiden, men han talar om ungefär hur man delar den i början. Jag var osäker om jag behövde löda isär anslutningarna, vilket han nämner i början. Jag hade en valeo. Jag använde som sagt en avdragare istället för att knäcka lagret som han gjorde.

Tackar! Jo, jag får ta mej en titt. Är inte aktuellt just nu men det är en lämplig vårsyssla smile

Det går väldigt snabbt bara man har grejerna hemma. Eftersom jag var osäker på vilka lager jag skulle ha tog det gick det inte lika smidigt.

PHrnfeldt skrev:

AD_ skrev:

Malish skrev:
när ni genomför ett projekt som detta, för ni nån form av kalkyl över alla utgifter ni haft under projektets gång?
Vore intressant att se vad som lagts på bilen sedan starten big_smile (inkl inköpspriset)

Oj! Jag har inte gjort någon kalkyl eller budget innan jag började. Vettetusan om jag vill veta hur mycket pengar jag lagt ner lol Då jag tycker om att greja och det är mitt största intresse spelar det mig mindre roll så länge det ekonomiska går runt iövrigt smile   Jag sparar dock de flesta kvitton OM jag någon gång vill räkna över vad det kostat lol Sen finns det ju lite olika sätt att räkna, om man räknar med allting såsom däck, service, slitage grejer som alla bilar kräver eller om man bara gör det för vill.  Har som sagt ingen exakt siffra, men skulle tippa på det dubbla jag köpte bilen för om man räknar med all service och däck.  Sen har jag å andra sidan haft bilen i snart 5 år, så kostnaden per år blir ju inte så hög. Planerar även att ha kvar den flera år till smile

Räknade ihop mina kvitton (de jag har kvar) efter att jag haft min hobbybil i ett och ett halvt år, och jag kan säga att de fan i mej vred om i magen wink Är inte så roligt när man summerar allting och tänker på vad man kunnat göra istället tongue

Jag förstår det, en av anledningar till att jag inte vill räkna ihop allting exakt wink Utan nöjer mig med ett hum lol Det är ju lätt att vara efterklok smile Men man vill ju ändå inte avsluta mitt i när man väl har börjat tongue Det finns även en hel del grejer som jag kan plocka med mig till nästa bil, så allting går ju inte till "spillo".

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
31 januari 2015 · 3 352 Inlägg

Ser lite småpilligt ut att renovera generatorn smile Men bra blev det ju smile Min E34 rullar på, men märker att saltet börjar äta lite på vissa ställen, så får väl bli en lite uppfräschning igen tongue hehe

AD_ Biltokig ingenjör
31 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ser lite småpilligt ut att renovera generatorn smile Men bra blev det ju smile Min E34 rullar på, men märker att saltet börjar äta lite på vissa ställen, så får väl bli en lite uppfräschning igen tongue hehe

Det var det, men gick rätt smidigt när jag väl klurat ut hur jag skulle göra smile Skönt att ha fräscha lager där. Härligt att det rullar på, mindre kul med rosten dock! Samma på min. Det börjar bubbla sig i bakskärmarna och bakluckan. Ska väl försöka att göra något åt det också, men lutar åt en fräsch baklucka istället, då min inte lär gå att rädda hmm

Märkte även när jag kröp under bilen idag att min kylarbalk inte mådde så himla bra yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-168e0eb88d1ab70f428cf383a40ef6ab.jpg

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
31 januari 2015 · 3 352 Inlägg

Lite kexig ser det ut som tongue Men inte så konstigt med tanke på hur utsatta dom är

AD_ Biltokig ingenjör
31 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Det var mer än kexigt, räckte med att man kollade på det så ramlade det av flagor lol Perfekt höjd med luftintaget på fronte tongue Fast det är inte så allvarligt ändå. Det är från ballasten och uppåt det är kexigt. Övriga balken hade lite lätt ytrost på sig bara smile Får dra fram svetsen igen när jag får tid över smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
31 januari 2015 · 3 352 Inlägg

Ofasen smile Det får du göra då. Jag ska dra fram svetsen och byta till en större ljuddämpare på mitt avgassystem, den brölar lite väl bra nu smile Men lite tråkigt att hissa upp en blöt bil tongue

AD_ Biltokig ingenjör
31 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Det är ju roligt en stund med att det brölar, men i längden kan det bli lite jobbigt tongue Man blir väldigt lätt lika blöt när man ska under och kräla då wink Har funderat på att fixa lite grövre men ändå rätt nöjd med ljudet original smile Helt okej vrål när man gasar ur men ändå behagligt vid långkörning.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang