BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
  • 158 Följare
  • 495 215 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2016
Mervolic Yawn...
28 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Drygt när inget hjälper, men du kan ju trösta dig med att du får mycket åtgärdat i preventivt syfte nu då. tongue

Måste ju ha att göra med generatorn då i alla fall, eftersom den tystnar när du kopplar bort generatorn?

AD_ Biltokig ingenjör
28 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Mervolic skrev:
Drygt när inget hjälper, men du kan ju trösta dig med att du får mycket åtgärdat i preventivt syfte nu då. tongue

Måste ju ha att göra med generatorn då i alla fall, eftersom den tystnar när du kopplar bort generatorn?

Kan man lugnt säga! Pumpen började faktiskt sjunga på sina sista verser så att det var inte dumt att byta den smile

Inte helt nödvändigtvis, den remmen driver ju generator, vattenpump och servopumpen.
Har bytt lager men inte släpringar/kol i generatorn, bytta spännrulle och nu vattenpump. Det är egentligen bara servopumpen som inte är bytt.
Det knepiga är att servopumpen inte knorrar alls när jag svänger vid stillastående eller i ändlägena, som brukar vara kännetecken på dålig servopump.

Det jobbiga med ljudet är ju att det försvann 5 sekunder och sedan kom tillbaka med exakt samma ton och frekvens. Måste ju vara en på miljonen att få en ny pump som är defekt och dessutom ger ifrån sig exakt identiskt ljud som den gamla. Så skulle nog kunna utesluta det, fast skulle inte förvånas ett dugg om det hände mig lol

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
28 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Nu så! Lite sen utlovad bilduppdatering.

De nya grejerna
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-cc5b64be09b5151125bbd60f5e9a496b.jpg

Någon tidigare ägare som troligen återanvänt gamla termostathuspackningen och lite extra packning på tub.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-7c7445f56cc7188d0f6edda099a9fe52.jpg

Ny och gammal pump. Den gamla pumpen är en BMW original och jag hittar inget om att den är bytt någongång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5217ce5b80724a959a8ff0f7a78dd6be.jpg

Passade på att byta tempgivaren till styrboxen som jag tidigare konstatera inte var helt frisk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-02a5f95dd4c26077e4253ec4b0615a0b.jpg

Det visade sig att kylarbalken var ganska rytten i högra hörnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-b4f06d51ba9738ab98da5db73eb42ea1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8363ab4d0b56de8c2880d5cbe98c51fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c1707e699e23d51cf65a199a64ae8fa5.jpg

Fixat på lite drygt 3 timmar. Alla timmar från rostlagningen förra sommaren satt fortfarande i ryggmärgen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-0a8eea8fe18ed47146ad03634bcb3175.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-52da2f65b98794b8b697315afcfff998.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-54e09ab8a086b1ff108c3429a116d29a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-91189414a643e107138b67052eeaae76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-28d7a40c4f135332c2d77cc5d42249a4.jpg

Dit med vattenpump och termostat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-31432f4e9699b52aff602cedb1d545ea.jpg

Dit med resterande grejer och luftning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5a952d995c522606363e5f20e1b24178.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-89805b5e6ad33e718972173dc85725ad.jpg

Blev lite kort och hugget pga. strulande teknik tyvärr.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
1 augusti 2015 · 1 159 Inlägg

Det som tagit mig flera år att felsöka utan framgång tog lite 1 minut för en bekant som grejat mycket med bilar att hitta...

Jag förklarar lite vad jag har gjort och att det tystnar när man tar av remmen. Jag öppnar huven och han tittar och lyssnar, varvar lite. Han står lite tyst och funderar. Sen går iväg utan att säga något.
Kommer tillbaka med nån sprayburk, typ 5-56. Sprayar lite på remmen. Se på fan att det blir tyst! yikesbig_smile

Det har tyvärr kommit tillbaka idag. Så det är remmen i sig som skriker. Antingen ligger den och skaver mot något eller så slirar den liiite granna. Ska prova med lite "remspray" och se om det hjälper annars är det väl att byta spännare som gäller.

Lite förargligt att det bara tog en minut att hitta det. Fast å andra sidan ingen nackdel att byta det jag har gjort, då det varit dåligt.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Benzin-rider
2 augusti 2015 · 600 Inlägg

kul att felet hittades iaf! smile fan igår då vare tjejen som fick igång lysen ganska så fort(hon är utbildad fordonstekniker) efter att ja försökt en bra stund. Kändes lite surt att ja inte lyckades med de sj hahah å skitenkelt fel/miss var de x)

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
Benzin-rider
2 augusti 2015 · 600 Inlägg

Benzin-rider skrev:
kul att felet hittades iaf! smile fan igår då vare tjejen som fick igång lysen ganska så fort(hon är utbildad fordonstekniker) efter att ja försökt en bra stund. Kändes lite surt att ja inte lyckades med de sj hahah å skitenkelt fel/miss var de x)

på audin dåda så nu äre bara å byta en höjj å sänk motor till ena lyktan för den funkar inte X)

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
AD_ Biltokig ingenjör
2 augusti 2015 · 1 159 Inlägg

Benzin-rider skrev:

Benzin-rider skrev:
kul att felet hittades iaf! smile fan igår då vare tjejen som fick igång lysen ganska så fort(hon är utbildad fordonstekniker) efter att ja försökt en bra stund. Kändes lite surt att ja inte lyckades med de sj hahah å skitenkelt fel/miss var de x)

på audin dåda så nu äre bara å byta en höjj å sänk motor till ena lyktan för den funkar inte X)

Haha visst är det snöpligt, fast tur ändå. Annars kan det bli som för mig att man grubblar i åratal lol Skönt att audin är på G att rulla snart då wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Benzin-rider
5 augusti 2015 · 600 Inlägg

AD_ skrev:

Benzin-rider skrev:

Benzin-rider skrev:
kul att felet hittades iaf! smile fan igår då vare tjejen som fick igång lysen ganska så fort(hon är utbildad fordonstekniker) efter att ja försökt en bra stund. Kändes lite surt att ja inte lyckades med de sj hahah å skitenkelt fel/miss var de x)

på audin dåda så nu äre bara å byta en höjj å sänk motor till ena lyktan för den funkar inte X)

Haha visst är det snöpligt, fast tur ändå. Annars kan det bli som för mig att man grubblar i åratal lol Skönt att audin är på G att rulla snart då wink

ja de är tur nån kan asså hehe xD haha ja de är la lätt att de blir så haha ;D yeah snart ska de köras ^^

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
AD_ Biltokig ingenjör
8 augusti 2015 · 1 159 Inlägg

Har nu provat med remspray, det får dock motsatt effekt. Ljudet blir värre. Så nu misstänker jag att något inte är helt hundra linjerat. Då det tystnar när friktionen blir lägre.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
10 augusti 2015 · 1 159 Inlägg

Trodde jag hade laddat upp detta, men lagom till semester fick jag tag i dörrlisterna för sidokjolar och två bättre beggade midjelister smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-0d50eeadf4157baca3a2c3dfff49aa2f.jpg

Satte dit ett billigt nät i nedre luftintaget för att styra bort de större stenskotten som ev. kan skjuta hål i AC-kylarn. Syns inte alls när det väl sitter på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-288f7f6fa825cafad271a57c8e608af5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8794b7f9d699b52745f070c5fc593108.jpg

Beställde bättringslack till de nedre dörrlisterna. Angav färgkod enligt den burk jag hade, men då originalkartan var väldigt gammal fanns inget riktigt recept. Det löstes genom de blandade efter bästa förmåga och skickade ett litet prov, det visade sig vara lite för mörk. Men skickade ner en täcklucka som de scannade emot, så nu ska det vara OK.
Grym service och kommunikation från Tobbe & Co. på lackman.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-da7885bd86459bf2c1efa52442b383e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-3baa65fb6de979bfcc8fc87890c5395f.jpg

Så behöver ni bättringslack eller övriga lacktillbehör kan jag verkligen rekomendera lackman.se! smile

Dessutom har jag lämnat iväg fälgarna för blästring och pulverlack idag! Bara att invänta samtalet att de är klara wink

Senast redigerat av AD_ (10 augusti 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Robinback
28 augusti 2015 · 53 Inlägg

Hade chansen för 1 år sen att få en E34 525 då ägaren trodde att motorn hade skurit, men tyckte jag hade nog med bilar och projekt. 2 veckor senare fick jag reda på att en bekant hade tagit över den och de visa sig vara ett skitfel och bilen gick igenom med blanka papper.. Om man ändå kunde spola tillbaka tiden smile

Din färg påminner om färgen på min E39a, sjukt fin är den iallafall och kul att du tar hand om den smile

AD_ Biltokig ingenjör
3 september 2015 · 1 159 Inlägg

Robinback skrev:
Hade chansen för 1 år sen att få en E34 525 då ägaren trodde att motorn hade skurit, men tyckte jag hade nog med bilar och projekt. 2 veckor senare fick jag reda på att en bekant hade tagit över den och de visa sig vara ett skitfel och bilen gick igenom med blanka papper.. Om man ändå kunde spola tillbaka tiden smile

Din färg påminner om färgen på min E39a, sjukt fin är den iallafall och kul att du tar hand om den smile

Lätt att vara efterklok med sånt där! hmm

Det gjorde den faktiskt. Tackar! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
3 september 2015 · 1 159 Inlägg

Har inte hänt så fasligt mycket här mest då jag pysslat med annat. Bl.a. pga. att jag och farsan råkade impulshandla ytterligare ett projekt lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-407adc4e34ce9cba7a56ba4f2ccd282d.jpg


Lämnade ju som sagt in fälgarna på blästring och lack, de blev verkligen som nya! (Varit lat med uppdateringarna)
Den värsta innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-7e147f3e5b2033f79363eaac7092f5bd.jpg

Efteråt big_smilecool
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-af26f867286e52a3a006cde526296d5e.jpg

Satt som ett slag i ansiktet wink
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3629937.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3629938.jpg

Listerna har jag hunnit slipa och grunda lite lätt. Ska se när jag hinner få på grundfärg och klarlack på dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-98c54986ef46ad5241c1b95c416f7e3e.jpg

Var iväg och besiktade för någon vecka sedan. Gick inte så bra som jag hade tänkt.... (Dålig bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f929540b6bfd90b0c1b48554f2e87e3c.jpg

I mina ögon är ljusbilden inte speciellt felriktad. Troligen blivit felriktad när jag höjde ljuset lite i vintras pga. att det stod väldigt lågt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-2ab8fd25101ce59132641ea5cfcdb9ef.jpg

Bytte ju hela framvagnen förra sommaren, så tycker att det borde vara omöjligt att spindelleden ska ha blivit dålig redan?! yikes Kört lite drygt 1000 mil på sedan förra besiktningen.
Fick en ny länkarm på garanti bara någon dag efter att jag påpekat. Byttes rätt smidigt på ca 1 timme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f0028a48bed4e41fda264a78ed8bb546.jpg

De två punkterna om bakaxeln är silentblocken, som har varit dåliga länge. Hade dock hoppats på att kunna byta dom under mindre tidspress!
Börjat snickra lite på ett verktyg för att underlätta demontaget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-3f15be09a913e0c1701d8b0b1a3286f7.jpg

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Djo
3 september 2015 · 10 157 Inlägg

Vart grymt snyggt med nymålade fälgarna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Marcus_89 Biltokig elektriker
3 september 2015 · 3 352 Inlägg

Blev ju snyggt! smile

TheMan89 MR Andersson
3 september 2015 · 1 229 Inlägg

Silentblock är aldrig kul....

Med facit i hand kan jag ju säga att man vinner mycke på o ta ner hela bryggan istället för o hålla på o krabba under bilen....

Och när man gör det så passar man på o byta resten av bussningarna med....

BMW 320i "Finbilen" (1988)
Volkswagen Amarok "3.0 v6 Aventura" (2018)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2015 · 1 899 Inlägg

TheMan89 skrev:
Silentblock är aldrig kul....

Med facit i hand kan jag ju säga att man vinner mycke på o ta ner hela bryggan istället för o hålla på o krabba under bilen....

Och när man gör det så passar man på o byta resten av bussningarna med....

Håller med fullständigt.

Sedan brukar jag inte köra med avdragare utan först en hålsåg för att kapa ur kärnan och sedan en tigersåg. Därefter så har jag bara brutit ut den med en mejsel som har fyrkantsklinga. Vill man ha kvar bryggan på bilen så gör man jobbet ledigt på en kväll smile Men nog tycker jag att du ska passa på att byta resterande bussningar och sedan kosta på en hjulinställning, de blir väldigt stabila efter det!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2015 · 1 899 Inlägg

Var lämnade du in fälgarna förresten? smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
3 september 2015 · 1 159 Inlägg

Djo skrev:
Vart grymt snyggt med nymålade fälgarna smile

Marcus_89 skrev:
Blev ju snyggt! smile

Tackar! big_smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
3 september 2015 · 1 159 Inlägg

TheMan89 skrev:
Silentblock är aldrig kul....

Med facit i hand kan jag ju säga att man vinner mycke på o ta ner hela bryggan istället för o hålla på o krabba under bilen....

Och när man gör det så passar man på o byta resten av bussningarna med....

PHrnfeldt skrev:

TheMan89 skrev:
Silentblock är aldrig kul....

Med facit i hand kan jag ju säga att man vinner mycke på o ta ner hela bryggan istället för o hålla på o krabba under bilen....

Och när man gör det så passar man på o byta resten av bussningarna med....

Håller med fullständigt.

Sedan brukar jag inte köra med avdragare utan först en hålsåg för att kapa ur kärnan och sedan en tigersåg. Därefter så har jag bara brutit ut den med en mejsel som har fyrkantsklinga. Vill man ha kvar bryggan på bilen så gör man jobbet ledigt på en kväll smile Men nog tycker jag att du ska passa på att byta resterande bussningar och sedan kosta på en hjulinställning, de blir väldigt stabila efter det!

Hmm, det är så jävligt alltså. Får kanske ta och kolla lite på det då.

Rent spontant skulle jag nog vilja undvika det pga. nivåregleringsdämparna, som förvånande nog funkar (peppar, peppar...). Misstänker att fästen/anslutningar kan sitta ganska så hårt/skallarna riskerar att bli runda.

Hjulinställning måste jag göra iallafall. Utav någon outgrundlig anledning har ratten blivit snedställd och den spårar fruktansvärt efter att jag bytte spindelleden hmm Bytte ju rubb och stubb i framvagnen förra sommaren och gjorde då en hjulinställning direkt.

PHrnfeldt skrev:
Var lämnade du in fälgarna förresten? smile

Det var en firma i Kristinehamn som gjorde det. 400:-/fälg yikes

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang