Ang. Reg.Besiktning för avtagbart drag! Vad är tillåtet?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 februari 2011 · 1 594 Inlägg

Men jösses vilken disskution...
Byt ut draget mot ett nytt eller beg. så är ju problemet löst. Ett telefonsamtal till SDCC löser detta på en grisblink till rätt pengar http://www.fbt.se/?index=fbtcompany&company_id=176 för där finns det massor av beg. delar till bara Saab.

Det är inga probs att svetsa till ett stumt men det måste då göras enligt tillverkaren anvisningar + bilen måste regas om. Krav finns på att en behörig svetsare skall utföra jobbet men har aldrig varit med om att bilprovningen krävt papper på detta. Vet man hur en svets ska se ut så går den igenom utan probs. Har byggt massor av krokar till diverse jänkare och roddar och fått godkänt på varenda en och jag har ingen svetslicens utfärdad.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
litenmalin
10 februari 2011 · 32 Inlägg

hotrodder skrev:
Men jösses vilken disskution...
Byt ut draget mot ett nytt eller beg. så är ju problemet löst. Ett telefonsamtal till SDCC löser detta på en grisblink till rätt pengar http://www.fbt.se/?index=fbtcompany&company_id=176 för där finns det massor av beg. delar till bara Saab.

Det är inga probs att svetsa till ett stumt men det måste då göras enligt tillverkaren anvisningar + bilen måste regas om. Krav finns på att en behörig svetsare skall utföra jobbet men har aldrig varit med om att bilprovningen krävt papper på detta. Vet man hur en svets ska se ut så går den igenom utan probs. Har byggt massor av krokar till diverse jänkare och roddar och fått godkänt på varenda en och jag har ingen svetslicens utfärdad.

Ja, visst är det härligt big_smile

Drag kostar en del oavsett om du köper ett begagnat och eftersom jag inte direkt är någon superuser av drag, så känns det som att det kvittar om det går att få loss eller ej = Onödig utgift!  Om du läst diskussionen ordentligt så hade du också sett att jag inte är ute efter att byta draget, utan hitta en lösning för det jag redan har.

Jag har bestämt att jag ska svetsa mitt, har hittat en anvisning och sambon som är svetsare ska göra det åt mig. Sedan får vi se om det bär eller brister på besiktningen smile Självklart är det en REG.besiktning som är bokad wink

Ska dela med mig av resultatet sedan smile

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
10 februari 2011 · 32 Inlägg

Grabber skrev:

litenmalin skrev:

Grabber skrev:
Oj vad mycket snack... Orkar inte läsa allt...

Regler är enkla!
Är det en domonteringsbar drag så ska det gå att demonteras annars blir det 2:a.
Vist, man kan skyla på salt eller en inkompetent människa som ville slita los kroken eller så har man tur.

Om du monterat eller tagit bort en dragkrok så måste bilen registreringsbesiktas inom en månad.
ID-skylt ska sitta synligt på draganordningen.

Det var ju ingen som ifrågasatte reglerna, utan jag undrade vad man får eller inte får göra med ett drag inför en reg.besiktning. Det fattar jag med att man får en tvåa om det inte går att demontera. Det jag ifrågasatte med BESIKTNINGSMANNEN var att han kunde ha gett f-n i att bryta loss låset, givit mig en tvåa och låtit mig fixa det själv i form av rostlösning. Man kan ju inte bara bryta loss grejer som rostat fast med våld. Då är risken ganska stor att det går just sönder. Hade han gjort det jag anser att han skulle så hade inte mitt lås varit trasigt och jag hade bara kunnat göra rent, smörja upp och sätta tillbaka. Lätt som en plätt! Billigt hade det blivit med. Jag skyller inte tvåan på någon annan än mig själv i form av bristande skötsel, men man kan göra rätt och man kan göra fel i frågan DEMONTERING wink

Ja du...  Tag bort hela drag balken om du nu vill demontera den o rega om. Elen kan sitta kvar men vore bra att ta bort för salt o annat skit som kan ge problem senare i form av kortis mm.
Sabbade SBP snubben draget så ska dom bekosta en ny! Men det är ju en del jobb i proceduren...

Nej, jag kommer svetsa den nu för det är för mycket krångel med annat. Ska kolla på elen. Tack!
Angående besiktningsmannens felagerande eller inte, så släpper jag det för när jag pratade med kundtjänst om det så var det just hej och hå och fan och hans moster att få till något. Vem orkar ödsla tid på det? smile

SAAB 9-5 Aero
litenmalin
4 mars 2011 · 32 Inlägg

Nu är mitt drag fixat! Letade reda på en svetsanvisning för mitt drag på nätet, lejde min sambo som jobbat som svetsare och draget svetsades efter det.
Hur lätt som helst faktiskt och det tog inte mer än tio minuter.
Inte en fråga om vem som gjort det eller med vad det gjorts på besiktningen. Jag visade upp svetsanvisningen på en bild i min telefon bara. Besiktningsmannen kollade och konstaterade att det var korrekt utfört och godkände det.
Alltså behövs ingen dyr bilverkstad och eller kvitto på utfört jobb. Självklart lär man ju ha någon som vet vad han/hon håller på med, men mer än så behövs alltså inte.
Någon som vill ha svetsanvisningen till dylikt drag som mitt? Skicka mig bara ett mail, så fixar jag det. Kunde inte ladda upp den här på forumet då den var för liten och jag hittade tyvärr ingen större.

OBS! Det måste vara en svetsanvisning för just ditt drag. Tillverkaren av kroken tillhandahåller svetsanvisningar. Leta reda på "ID-numret" på kroken så ska det inte vara några problem.

SAAB 9-5 Aero
KHRacing
4 mars 2011 ·

twin_cam skrev:
Du måste även ta bort elen. Vissa godkänner omd ne är kvar, men inte värt att ta risken. Bara klipp kablarna och tejpa ändarna.

Fel.

man svetsar på en m10 mutter ovanpå dragkulan = klart.

elen skall sitta kvar, för enligt lag får man inte dölja en nummerskylt.. o då måste man alltså skaffa
en sådan extra ljus/nummerhållare som man hänger utanpå/bakom lasten på dragkroken.

KHRacing
4 mars 2011 ·

hotrodder skrev:
.....
Det är inga probs att svetsa till ett stumt men det måste då göras enligt tillverkaren anvisningar + bilen måste regas om. Krav finns på att en behörig svetsare skall utföra jobbet men har aldrig varit med om att bilprovningen krävt papper på detta. Vet man hur en svets ska se ut så går den igenom utan probs. Har byggt massor av krokar till diverse jänkare och roddar och fått godkänt på varenda en och jag har ingen svetslicens utfärdad.

Finns detta i nån regeltext ?

min tanke bakom detta är att eftersom SBP inte kräver någon som helst for utav intyg på en störtbur som svetsats fast i en bil, så hur kan de då kräva det på ett drag ?

twin_cam Smålänning
4 mars 2011 · 7 877 Inlägg

KHRacing skrev:

twin_cam skrev:
Du måste även ta bort elen. Vissa godkänner omd ne är kvar, men inte värt att ta risken. Bara klipp kablarna och tejpa ändarna.

Fel.

man svetsar på en m10 mutter ovanpå dragkulan = klart.

elen skall sitta kvar, för enligt lag får man inte dölja en nummerskylt.. o då måste man alltså skaffa
en sådan extra ljus/nummerhållare som man hänger utanpå/bakom lasten på dragkroken.

Fel.

Jag har senast idag klippt bort kontakten på en bil där ägaren först hade provat med M10 mutter, sedan med att kapa kroken. Inte ens elen fick vara kvar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KHRacing
4 mars 2011 ·

twin_cam skrev:
Fel.

Jag har senast idag klippt bort kontakten på en bil där ägaren först hade provat med M10 mutter, sedan med att kapa kroken. Inte ens elen fick vara kvar.

jag förstår vad du syftar på.. men läs min text ovan igen.. man får INTE blockera nummerskylten.. så man MÅSTE ha en sådan extra skylt & lampor baktill.. hur drar man då el till dessa.. pisitionsljus & broms/blinkers ?

Desa "grejjerna" kommer ju till-o-med med släpvagnskontakt. :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang