Varför kör ni gamla bilar?

TireSlayer Tvivlare
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

matteponken skrev:
MantaRobin: Man byter det som skall bytas och åker till märkesvekstad om det behöver nollas felkoder eller "giftas" in något nytt i systemet

skalman: Har inte haft det problemet med dom nyare bilar som jag skruvat med..

MrEricsson: Det är väll upp till köparen..
Själv skulle jag säga känslan av att köpa något som någon annan inte har använt innan

Alltså, för att va petig, så mekar man inte helt själv med de då.. nog med OT nu smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
SoL Eigenbrötler
17 februari 2011 · 1 237 Inlägg

Jag åker en VW Caddy från 87.

-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
För jag gillar den, och det gör inget om det går lite snett eller om man får en repa eller rost på den.

-Är det kanske en ekonomisk fråga?
Absolut, jag betalade 1500 för den för 2 år sedan, har kanske lagt 3-4 tusen på delar, så säg att den kostat 5000:- på två år exklusive bensin och försäkring, det blir 100 spänn i månaden. jag gissar att en ny bil skulle kosta 2000 i månaden i avbetalning.

-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
Självklart, det kostar mig 0:- i timmen att laga min bil själv, om jag har en nyare så kanske jag inte kan laga den själv, och en reparatör tar ju minst 500 i timmen gissar jag.

-Snyggare?
Helt klart, jag älskar min bil, för att se skönheten klicka på "SWEET ASS" här nedan.

-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
Moral och moral, jag lägger helre tid och pengar på en bil jag gillar än en ny sak som inte har någon personlighet och som dessutom är ful tongue.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
twin_cam Smålänning
17 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Jag kör min Volvo 740 -90 p.g.a ekonomin och driftsäkerheten.

Jag har inte råd med en ny bil, ska dock köpa en 945 så snart jag har råd.
Det sägs att en ny bil är driftsäkerare, och visst ligger det sanning i det, nytt är det ju inte fel på, men hellre 740:in på en jorden-runt-resa än valfri modern bil, då det trots att det är nytt har större risk att drabbas av svårlösta problem.

Sen fördelarna med gammalt skit enligt mig:
En gammal bil har inga dyra saker som går sönder, dom kostar nästan noll att serva och är på sätt och vis lika miljövänliga som moderna bilar sett till uppbyggnaden. Det är byggt för att hålla på ett annat sätt, och krävde mindre energi för att byggas. Förbrukningen är, sett till effekten, hög, men i praktiken samma som motsvarande modern bil. Det har jag dessutom igen på att det är 0kr i värdeminskning, och en stor service kostar som bara oljebyte på en ny bil.

Sen känslan, som flera sagt. En ny bil har ingen känsla alls, ingen historia. Min bil med 15 ägare/50k mil bakom sig har något att berätta, vad har den vart med om?

Och så hållbarheten och reservdelspriserna är ett skäl också. Rejäla balkar och kofångare som pallar lite motkörning, ordentligt byggda upphängningar bultade med grova bult så man kan köra över stock och sten om man måste, och inte fler gummibussningar än vad som är absolut nödvändigt för att undvika resonans.

Sen tycker jag faktiskt att många nya bilar är stötiga hmm Ett rejlät tjälskott med 740:in skakar till lite, med en modern bil får man ju nästan ha njurbälte ibland yikes  Och dessutom blir nästan alltid hjulinställningen kass efter ordentliga påkänningar på nya bilar.

Väghållningen är oftast sämre dock på en gammal härk - på bra väg! Men körupplevelsen.
En ny bil med sina häftiga breda däck och låga frigång är ju totalt jävla odugliga på annat än plan asfalt. Styr inte i snö alls, och massa elektronik som ska isolera en från vägen så man inte kan känna när bilen håller på att släppa, när den balanserar på gränsen. Du (elelr iaf jag) kan aldrig bli vän med en modern bil, man känner aldrig att bilen sammarbetat med en för att reda upp en sladd, att du får jobba för att komma upp i fart på ett annat sätt; motstånd i växellådan, koppling med "känsla" så dne inte bara försvinner i golvet när man trampar, doserbar broms som inte tvärlåser bara man kollar på pedalen!

Klart det går att meka med nya bilar. Många är rätt lättmekade, prova byta hjullager fram på en V70 t.ex smile Det är inget agrument, förutom vansinnet med datorer och skit överallt.
Köper du en gammal bil med dragkrok sätter du dit dragkroken med 4-8 bult, och kopplar in elen. Kostar 2000 i värsta fall.
På en ny bil är det 25 bult, förstärkningstag (där kom den styva karrossen in), sen kopplar du in släpstyrdonet och går in med datorn och aktiverar det i CAN-BUS. Kostar 5000 i bästa fall. + arbetskostnad på verkstaden för programmeringen!

Jag vill att, om jag trycker på stolsvärmen, så ska strömmen gå via plus, genom säkringen och knappen, in i värmeslingan och ut till jord.
Inte att datasignalen ska till centralstyrdonet och godkännas, för att skickas vidare till stolkontrollstyrenheten, som aktiverar relät som matar ström in i elslingan, ut till srolkontrollstyrenheten för godkännande av referensspänningen och sist till jord.

Behöver jag säga att jag föredrar det gamla och enkla? wink

DOCK ska sägas, att jag mer än gärna skulle kunna tänka mig en ny bil. En bra. Alltså en japanare, helst subaru, vilket troligen är det enda märke jag skulle köpa som nytt.

Oj va långt de blev tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
klimpan
17 februari 2011 · 2 600 Inlägg

jag köpte min ford mondeo ifrån 97 på grund av att jag behövde en billigare bil. använder bilen varje dag funkar för mina behov och dra inte så mycket bensin heller. kommer att göra i ordningen den med så tanken är att de ska vara i ett bra skick smile vilket den är men visst ingen ny bil så skavanker finns tyvärr. hade jag haft råd så hade jag nog köpte en bil ifrån 2000 talet.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
twin_cam Smålänning
17 februari 2011 · 7 877 Inlägg

matteponken skrev:

twin_cam skrev:
Klart det går att meka med nya bilar. Många är rätt lättmekade, prova byta hjullager fram på en V70 t.ex

Hur skall man uppfatta den kommentaren??
Bytte på min v70 förra veckan. kostade drygt 1500 totalt för båda sidor och drygt 2 timmar i garaget..

Jag byter bägge på 30 minuter wink På 740 går det på 20, då den saknar drivaxlar fram, och bak går dom aldrig sönder.

Men faktum kvarstår.
En gammal bil behöver ingen programmering, den har inga bokstavssjukdomar och den talar till föraren på ett annat sätt.

Och bara för att V70 är en OK bil att greja med (utom ABS-givare bak) så finns ju även Audi, Vw, Renault och Citroën, mardröm varje gång man får in en nyare modell av de märkena i verkstan, för dom är så jäkla svårjobbade och för det mesta är alltid någonting trasigt, framförallt på Audi lustigt nog.

f.ö har vi förstått att du föredrar nya bilar nu, nu tycker jag vi ägnar tråden åt ämnet istället, intressant att se vad andra har för ursäkter wink

Senast redigerat av twin_cam (17 februari 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PMPerformance
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Jag kör Volvo 945 Tdic från 1995 därför att jag gillar den bättre än nya framhjulsdrivna på vintern. Känner mig tryggare med bakhjulsdriften.

Sen är de pålitiligheten med och att den står sig i värdet ingen avbetalningar.
bara skatt och försäkring samt nån reparations utgift

Har prövat en V70n D5 ett år men jag ville inte amortera mindre i månaden än va bilen minskar i värdet.

Sambon har en 98ans V70 tdi som vi har och åker om vi ska på långtur och en sån är nog volvos sista bil enligt mig även om bakhjulsdriften inte finns lättskruvad och inte allt för mycke el som kan strula

svetsdiff !!!
xXSammy
17 februari 2011 · 6 569 Inlägg

Föredrar körkänslan över det nya, siktar alltid in mig på 80tals bilar då du får nyast bil med mest känsla (Personligt). Lätt att jobba med, byter motor på bilen nu istället för skrota den..Den är nämligen tystare i kupén än farsans V70

Visst känner man ändå mer trygghet i en ny bil, klart de kan gå sönder men det är inte samma stress, vilket som är tråkigt också! Sen ser nya bilar FÖRJÄLVLIGA ut, undantag till One-77 och Evo X dock.

Tycker också man blir bättre förare när man kör äldre bilar, vad ska du göra om ABS systemet dör eller stabiliseringssystemet lägger av? Kör man utan så får man ett hum om t.ex. hur hårt du kan bromsa utan att hjulen låser sig

De/Dem
BOLIN_
17 februari 2011 · 2 763 Inlägg

Säger bara såhär! Jag köpte en V70 nu för att ha en bra billig bil när jag är 18år (är 17 nu), men ångrar redan nu att jag inte köpte en 745/945 så nästa bil blir en gammal Volvo!  smile

Volvo - For Life
Ragge88
17 februari 2011 · 104 Inlägg

jag skulle inte byta min gamle caprice mot nå mordernt. har försökt ha nya bilar men dom försöker bara brinna upp för mig :S

Grabber Dagdrömmare
17 februari 2011 · 2 836 Inlägg

Min BMW 518i 1983:

-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
För jag gillar den karossen. Sk hajnos och allsidig användning dock endast sommar halvåret. Samla/veteran.

-Är det kanske en ekonomisk fråga?
Nej, bara "renoverings" delar kostade mer än bilen.

-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
Till en viss del ja.

-Snyggare?
Definitivt! Lite mer karaktär i plåten.

-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
Kanske lite... Det är ju inget sportbil utan en slö sedan men i fin skick!

Senast redigerat av Grabber (17 februari 2011)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Madhouse
17 februari 2011 · 1 079 Inlägg

-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
Ang min skyline, så kör jag den för att jag gillar formerna, motorn och körglädjen och den har stor potential att bygga på. Sedan har bilen skapat historia genom sina framgångar så det finns lite nostalgi i det hela. Ekonomiskt så är det en katastrof man plöjer ner massor med pengar, det är absolut den dyraste bilen jag ägt. Jag vill ha en rolig bil på sommarhalvåret som är "unik".

Ang min mercedes så körs den också bara sommartid, dock är det mest en nostalgisk bil som jag haft så länge så den är en del av mig själv. Den går rätt billigt som skattebefriad och är lättmekad, man kan tuffa fram i sin egen takt.

Jag skulle gärna vilja ha en sprillans ny bruksbil men har tyvärr inte råd med det, men en 11år gammal v70 duger till det.

Rent miljömässigt så skulle jag tro att en ny bil är värre miljöbov än en gammal bil pga energiåtgång till tillverkningen måste ju vara mer miljövänligt att använda gamla bilar som redan har förbrukat energi till tillverkningen och ackumulerat utsläppen i den processen under lång tid, och kanske konvertera med partikelfilter, katalysatorer, etanolkonvertera och laga upp än att bygga nya bilar?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Germax
18 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Navkapsel skrev:

JapMax skrev:
Vi har nyligen avslutat en liknande tråd på AP. Börja inte ens, det kommer sluta i krig tongue

Inte om alla bara svarar på trådskaparens fråga.
Men det kommer väl sluta med en diskussion om Volvo S60 T5 är snabbare än BMW 330 eller nåt...

Det slutar med att fattiga människor kör gamla bilar och säger att det är pga att de tycker ny är skit och att det är bra med gamla bilar som inte tappar värde.. då kommer de med nya bilar och tror inte på deras argument och ska försöka framhäva det..

Ungefär så startar kriget tongue

Blue_celicA
18 februari 2011 · 243 Inlägg

SaabIV skrev:
Gamla bilar är billiga i inköp. "Gratis" nästan om man jämför med nya. Sen känslan av att det gör inte så mycket om man råkar glida in lite lätt i en snövall eller dylikt.
Sen känslan av att ha en gammal bilär små mycket roligare än en ny, en massa plåt istället för plast. Och komma ut på morgonen i minus 10 och dra en fullchoke är ju skithärligt:D

haha man kan ju bara inte sluta älska slutet på din kommentar hahahah

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
Navkapsel
18 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Choke på vintern är mysigt. Gillar ljudet...

Rinnegan Malleus Malificarum
18 februari 2011 · 2 401 Inlägg

Vi har nästan alltid haft amerikanare som året runt bilar.

Det positiva med V8'or är att de startar alltid, oavsett väder. Farsans gamla Sportwagon från 65' som nu är utrustad med en lite modernare 350TPI motor small igång i -28 utan tveksamheter.

Samt att värmen från en gjutjärns V8'a är svårslaget.

Nog så är de bilar vi äger inte speciellt billiga i inköp, och värdet minskar inte med åren utan tvärtom, men tycker att äldre bilar är så otroligt charmiga.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Uttelito Kung
18 februari 2011 · 603 Inlägg

Nackdelen med en gammal amerikanare är väl dels den höga bränsleföbrukningen och dels att man (iallafall jag) skulle vara rädd att nån random snorunge kommer i sin 740 och drar in i sidan på bilen eller liknande sad

Annars är väl en mustang 67a ungefär some gone in 60 secounds något jag skulle vilja ha smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
lillskott Fiskförädlare
18 februari 2011 · 108 Inlägg

jag kör (eller hrmm hon står just nu host host) en 40 år gammal bil för att jag älskar det!
Visst hon har ingen acc, inga många hästar under huven och det messt hi-tech i den är en klocka.
Men hon har stuket liksom, är som en gammal pilsnerhäck efter vägen, var billig att köpa, går billigt, relativt lätt att skruva i.
Det finns inge bättre än att krusa runt på sommaren i en gammhäck i värmen medans man sitter som en kung big_smile

Men jag långkör inte om jag inte måste så klar, då är det killens bil som gäller.
gammla och nya bilar har båda sin charm, det är nog intresset och plånboken som avgör vad det blir för årsmodell smile

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
JonasCarlsson86
18 februari 2011 · 302 Inlägg

Kör en v70-00 för att den är bekväm, har bra lastförmåga och är pålitlig.

Kör en 740-88 för att den är billig. lättmekad o alltid startar.

Kör en Amazon 69 för att den är så underbar att skruva med och helt fantastisk att köra samt helt enastående vacker.

740n kommer bytas mot en 945 för att dom är trevligare innuti och att jag gillar det här med ecc men dom är fortfarande lättmekade o billiga delar finns överallt.

svarden
18 februari 2011 · 140 Inlägg

har alltid åkt gamla fordon, sen jag var liten. vet inte varför, har en ford fairlane, opel rekord c och en duett.
det nyaste jag köpt och åkt tror jag är 240......  tycker man får bättre känsla, åka nytt känns som att sitta framför en dator typ? det ska fladdra lite i skärmarna, låta illa, rycka i ratten, kränga och svaja. det hör till! smile

RD_87 Skrotsamlare
18 februari 2011 · 4 031 Inlägg

I mitt fall är det en kombination av många saker men design, kvalite och möjligheten att reparera med rörtång är viktigt. Dessutom är ju värdefall en stor anledning, jag brukar räkna värdeökning på mina bilar big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang