E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Roughrider
29 april 2012 · 22 Inlägg

Dom är väldigt tröga till att uppdatera informationen om E10:ans framfart i Sverige, på SPBI:s webbsida: http://spbi.se/pressrum/information-om-e10

Audi A4 2.4 30-valve QUATTRO "EcoForce V6" (2000)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 april 2012 · 1 948 Inlägg

Vi trampar väl fortfarande vatten i denna tråden?

När E85 först kom var det många som tankade upp nästan halv tank på helt original bilar och vad jag vet så var det inte så mycket gnäll om att bilarna gick illa...

Har sjäv åkt en bil som gick på just nästan halv tank och skillnaden var inte märkbar(opel omega MV6) körde även en av mina a-traktorer på 50% e 85 och gav man den bara lite mer soppa genom att dra ur choken lite så gick den precis lika bra som på bensin. Dock var ju detta en stenåldermotor(b18).

hade det inte varit för den höga kostnaden med en seriös konvertering så hade jag redan rockat e85 i mazdan. Om vi räknar bort en eventuell mild prestandaökning man kan få med en bra mappning, så skulle jag vilja göra det bara för att visa folk att motorn inte smälter sönder och exploderar av bränslet.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
volvoqq Lastbilsmekaniker
29 april 2012 · 5 135 Inlägg

Går inte priset ned kan man lika gärna konvertera till etanol.

Supraner VIP Medlem
29 april 2012 · 251 Inlägg

Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 april 2012 · 1 948 Inlägg

Qziny skrev:
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

Senast redigerat av AcesHigh666 (29 april 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2012 · 7 227 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Qziny skrev:
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

ett ms för de pengarna låter dyrt ... då kan man lika gärna köra på vems eller något annat med lite bättre rykte

att mappa bilen kan där imot kosta en slant, om man inte lämnar iväg till någon svart mappare då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
skanepiraten
29 april 2012 · 466 Inlägg

Jag bygger på en volvo 740 med B230F motor som idag har kostat 7.764 kr att konvertera till E85 och är nog inte riktigt klar ännu...

Om man ska konvertera till E85 på ett seriöst sätt så måste man tänka långsiktigt eller som jag bara jaga prestanda smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 april 2012 · 1 948 Inlägg

CHEEVA skrev:

AcesHigh666 skrev:

Qziny skrev:
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

ett ms för de pengarna låter dyrt ... då kan man lika gärna köra på vems eller något annat med lite bättre rykte

att mappa bilen kan där imot kosta en slant, om man inte lämnar iväg till någon svart mappare då

Det är riktigt dyrt, men som sagt finns där bara pnp boxar i andra fabrikat så är det intressant. Men kan man inte koppla själv så kostar det. Pnp boxen e ju klar o koppla in... Inte svårare än att byta till en annan originalbox.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2012 · 7 227 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

CHEEVA skrev:

AcesHigh666 skrev:

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

ett ms för de pengarna låter dyrt ... då kan man lika gärna köra på vems eller något annat med lite bättre rykte

att mappa bilen kan där imot kosta en slant, om man inte lämnar iväg till någon svart mappare då

Det är riktigt dyrt, men som sagt finns där bara pnp boxar i andra fabrikat så är det intressant. Men kan man inte koppla själv så kostar det. Pnp boxen e ju klar o koppla in... Inte svårare än att byta till en annan originalbox.

jo det är klart, men ms ska ju vara riktigt buggigt och svårt att få den att gå riktigt som den ska osv... kan ju vara lös skit snack iofs har ingen egen erfarenhet så vet inte så mycket smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
29 april 2012 · 4 287 Inlägg

finns fulkitt för att konvertera till e85 i bilar.

jag lödde ihop en flexitunebox till en polare som han skruvade in i sin 945a å den bilen funkade fint!
en liten box som ställer om spridartiderna med respektive % för vilket bränsle man kör.

en knapp i bilen så väljer man bensin, 50/50 eller ren e85.

dom kitten kostar 5-600kr å 20 min lödning så är de klart.

sen montera i bilen å tuta å köra.

funkar på bilar med där alla spridare öppnar samtidigt dvs typ vilken 240-740-940 som helst.
och diverse andra bilar.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang