Honda Prelude :: BB6 Vulture :: progression thread

Honda Prelude 1998 2.2VTi, BB6 långtids-skruvande, från 2007 och framåt!! Just nu, startad första gången på 3 år !!
  • 191 Följare
  • 426 399 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 oktober 2017
razpataz Halvglad semi-amatör.
24 februari 2016 · 600 Inlägg

Daugaard skrev:
Bilen skall vara klar 1/5 för då kräver jag att du tar dig till Mantorp med Hondaklubben!
Bröderna likaså!

Lugn och fin nu, stressa inte på honom, jag använder hans bil som förvaring sen två år tillbaka... och har kanske plockat någon del från den till kamikaze-tampongen också, men berätta inte det för honom.

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Xebers76
24 februari 2016 · 2 266 Inlägg

Va kul! big_smile jag som saknade denna tråden!

Godspeaker Specialist
28 februari 2016 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:

Daugaard skrev:
Bilen skall vara klar 1/5 för då kräver jag att du tar dig till Mantorp med Hondaklubben!
Bröderna likaså!

Lugn och fin nu, stressa inte på honom, jag använder hans bil som förvaring sen två år tillbaka... och har kanske plockat någon del från den till kamikaze-tampongen också, men berätta inte det för honom.

Bagage-loppis! I trunken på min bil ligger de massa konstigheter, bland annat något som ser ut som en .. uhm. vet inte. Men jag testade att stoppa in ett äpple i ena änden, och det kom ut i småbitar när man vred på remskivan i andra änden. Antar det är en saftpress. ... 50kr någon?

Jo, jag ska ha den ute på 4-5 veckor här tänkte jag. Bara fixa de som inte sitter fast och sedan ut och köra lite, för att känna hur de är med riktig bil igen!

Xebers76 skrev:
Va kul! big_smile jag som saknade denna tråden!

Välkommen tillbaka!


Eftersom jag inte är socialdemokrat och statsminister, så håller jag faktiskt vad jag lovar.
Och på den 30 månaden sade han så: Varde Uppdateringar!

Så, Bromsar: för att hindra bilen från att vid första bästa rödljus glatt fortsätta framåt för att sedan hastigt och lustigt förena sig med röven på femmans buss (ett Malmöfenomen som inte som gett upphov till ett helt eget skattepolitiskt läge, ombyggda vägar, 10 års debatter i alla gnällblaskor, samt kanske det enskilt största anledningen till att integrationspolitiken kapsejsat).

Det var här som jag bara tröttnade på allt för snart 2 år sedan.. Lillebror Toasted har hjälpt mig att fixa nya bromsrör. De gamla stålrören kapades någonstans mitt på och skarvades ihop med nya kopparrör. .... jag hatar den lösningen, den är helt enkelt inte snygg... Men om det här håller tätt så får det vara så här tills vidare. Jag kanske gör om det nästa gång jag lyfter motorn, men det får va ett senare problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2ddc616b4b9bf04be3a1e35d413d23b6_large.jpg

På kopparrören monterades så mina nya snygga goodridge stålomspunna bromsslangar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f6df22592f903cd5d0dfacf66ce95eeb_large.jpg

Vidare så lackade jag och bultade fast en liten plåtbit. Det var så upphetsande att jag fullständigt glömde ta bilder på kalaset. ...

Well, mjukstartat.
Inte så häftigt. Men efter att ha hällt på ny bromsvätska och luftat ur skiten så ska jag rent teoretiskt ha bromsar igen cool

Vidare. ...
.. jag har gått alldeles för försiktigt fram med det här bygget innan. Jag tror mitt bilägande har mognat lite de senaste två åren, och jag är nu full av dåliga idéer roll
Första steget kommer bli lättning. Precis som broder Razpataz så ska jag börja jaga gram. Hans viktbesparande åtgärder har inspirerat mig till att apa efter.
Sedan har jag lite andra små tankar, vi får se vartåt det brakar.. Först ska den bara ned på hjulen och ut i ljuset smile

Senast redigerat av Godspeaker (28 februari 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Figge__86
3 mars 2016 · 136 Inlägg

Måste kännas skönt att skruva på bilen igen. Hoppas man får se den på någon träff i sommar

HotSauce
3 mars 2016 · 92 Inlägg

Detta va då fan på tiden!!! big_smile

Curse
3 mars 2016 · 686 Inlägg

Lika bra att prenumerera här åxå. Smyg följt även denna tråd ett bra tag.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Godspeaker Specialist
8 mars 2016 · 1 187 Inlägg

Figge__86 skrev:
Måste kännas skönt att skruva på bilen igen. Hoppas man får se den på någon träff i sommar

Yes, jag med! Om inte annat så platsar jag ju snart på veteranbilsträffar tongue Fan, Preluden håller på att bli gammal och ovanlig.

HotSauce skrev:
Detta va då fan på tiden!!! big_smile

No shit!

Curse skrev:
Lika bra att prenumerera här åxå. Smyg följt även denna tråd ett bra tag.

Välkommen ombord! smile



Inga bilder.
För ca 2 år sedan så vet jag att det var 2 bultar, "jag måste komma i håg att dra åt de där innan jag släpper ned den på hjulen"  hmm 
Vilka bultar? Iiiiingen aning. Så jag har spenderat tid med att kräla runt under bakvagnen och känna på varje bult och mutter utan att hitta något löst.

Oh'well. Om jag glömt dra något, så kommer det med all tydlighet visa sig.

Vidare så har jag legat och stirrat på den avdragna bulten till främre krängningshämmaren. Jag har även petat lite på den.
Den avdragna, halvt uppborrade, sönderbankade bulten med en halv grispitt i sig. Det finns ett par backup-planer, så ska försöka få ihop framvagnen de närmaste dagarna.

Slänger upp en gammal bonusvideo



Mest bara för inspirationens skull.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Vilot
9 mars 2016 · 495 Inlägg

Inget bra inget bra. Varför låter du den inte stå i hörnet bara...hehe nu känner jag mig pressad att fixa min ATR. Jag kan börja med att damma av den kanske hmmm

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
LukeliDukeli
9 mars 2016 · 51 Inlägg

Godspeaker skrev:
Den avdragna, halvt uppborrade, sönderbankade bulten med en halv grispitt i sig.

Haha... alltid lika kul big_smile

Berglund_89
11 mars 2016 · 1 476 Inlägg

Då var man klar med hela tråden! Gôtt att du fått glöden tillbaka, vet själv hur jävligt det är med bromsrör tongue

Du har ett finurligt sätt att uttrycka dig på via text, det gillar jag. smile

Följer!

Keep it up smile

/O wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Godspeaker Specialist
15 april 2016 · 1 187 Inlägg

Vilot skrev:
Inget bra inget bra. Varför låter du den inte stå i hörnet bara...hehe nu känner jag mig pressad att fixa min ATR. Jag kan börja med att damma av den kanske hmmm

Eller så kan du bara låta den stå kvar i hörnet smile Jag menar, de kommer ju bara närmre statusen "veteranbil" och håller man dem bara i hyfsat skick så borde de snart börja bli värda mera pengar igen smile JAg vet inte hur det är med ATR, men preluder finns det inte många kvar av i Sverige.

LukeliDukeli skrev:

Godspeaker skrev:
Den avdragna, halvt uppborrade, sönderbankade bulten med en halv grispitt i sig.

Haha... alltid lika kul big_smile

Oh, "kul" är kanske inte orden jag skulle använda tongue

skrotnisse89 skrev:
Då var man klar med hela tråden! Gôtt att du fått glöden tillbaka, vet själv hur jävligt det är med bromsrör tongue

Haha, glöd vette'fan, mera ett dåligt samvete över att de bara står




Torsdagsfix!
Förr eller senare hamnar vi alla i stadiet "nämenvafanNuJävlarFårDeVaNog".

Ha bilen ute till påsk? Fail. Jag var dessvärre djupt involverad i att sitta ned soffan och spela tv-spel hmm

Så, en bultjävel.
Plan 1) Borra ur den avbrutna bulten. .. 4 försök på 30 månader har gått åt helvete.
Plan 2) Hålborra ur svetsmutten och svetsa fast en ny mutter i balken. .. Uppochned - klyddigt.
Plan 3) Byta den bakre balken/subframen.

Jag var ju uppe hos Danne HetSås för 2 år sedan och rippade lite delar från en Prelude som skulle till skroten.
Där tog jag bland annat en rostfri subframe, tror bilen kom från Italien, så balken ser ju ny ut under all smuts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0882d85ef541a440412d5580f247a6a2_large.jpg

I den balken sitter dock kuggstången, nedre länkarmar, samt bakre motorfäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-dcd791d4bbdfcd8e8e00d693bbed3ae2_large.jpg

Att komma byta den utan att lyfta motorn är görbart men känns lika upphetsande som bussresa med SPI till Bremen.
För att komma åt servoledningar och motorfäste på baksidan av motorn hade det varit önskvärt med ett par betydligt mindre och mer flickaktiga armar och händer. Hade ju förstås alltid kunna be lillebror Razpataz om hjälp, han håller lite mer . ... eh. .. uh.. "asiatisk (?)" bilbyggarstorlek lol

Lillebror Toasted kom dock på vad jag själv borde ha insett för flera flera år sedan. .. "köp ett par nålfilar och se om du inte kan fila loss bulten??".
Såklart. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7b231e95e5fc7b3fe1317efbcd60d1c9_large.jpg

59.95 från feltema.
Arbetsställning: Ligga under bilen och med nagelfilar skära jack i den avbrutna uppborrade bultjäveln? Huh..
Träningsvärk i vilka muskler? Well, jag kommer inte fingra på mig själv i kväll, det är jävligt säkert.

Framgång? .... jag vet inte om jag borde visa det här, men here we go.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-76b602d371ce14269737c65350c66a22_large.jpg

Ett jävligt misshandlat hål (Belgiskt pedofilskämt här:                              )

Gängen är 30% borta ur svetsmuttern, meeeen..
Är jag för lat för att byta subframen? Ja
Är det en snygg lösning? Nej.
Kommer det hålla? kanske, bedömer mina chanser att klara sommaren till ca 40%

Varför visar jag detta jävla bonna-klydd? Jo, för att om krängningshämmaren skulle få för sig att slitas loss vid en inspirerad kurvtagning, så kommer följande inträffa, a) Hastigt förändrade väghållning, b) gnistregn c) Någon typ av stopp, inte omöjligt i en rabatt.
Och om detta händer så är det lika bra att vi alla vet varför, kan garava åt det och säga "Tja, de va ju inte så jävla oväntat - klantarsle."

Fast åh andra sidan, de är ju inte så mycket krafter i en krängningshämmare, right?
right?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-84282802136f2529ef82aa3de87be9ab_large.jpg

Men, jag ber er nu observera, (andakt, trumvirvel, mållös tystnad)
- Jag skruvar fast en del!

Och jag mindes rätt, för 2-3 år sedan köpte jag nya droplänkar fram också! tog lite tid att lokalisera dem, men jodå, längst ned i en låda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b3147ae3d654b7a822019e4a8cd784f2_large.jpg

Ja, jag borde ha ställbara för att kunna få en vettig corner weight, men just nu känns det som jag kan vänta lite med det. Vi tar det vid det magiska tillfället "sedan".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f68aed39f5b35cc0d4f10906b53c7c77_large.jpg

Men oavsett vad: Nu sitter det krängningshämmaren på plats, tills vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f6b4ec0461828f7238e71786a28b219e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab5639ed2e02b039f98a6ed0d7a8fe37_large.jpg

HO'ya!
Skall ned och dra ihop alla bultar ordentligt i framvagnen, sedan är det lufta bromsar och typ starta som står på agendan smile

Senast redigerat av Godspeaker (17 april 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
razpataz Halvglad semi-amatör.
15 april 2016 · 600 Inlägg

Sweet bananas! Får se till att besiktiga tampongen nu i dagarna så att jag kan tömma din bil på kompressor-delar smile

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Curse
15 april 2016 · 686 Inlägg

Ojoj vad gapskratta. Kan vara för att jag rätt slö i skallen + väl komponerad text. big_smile

Mazda 6 "MPS" (2006)
Godspeaker Specialist
28 juli 2016 · 1 187 Inlägg

Det behövdes 2 års velande, följt av 3 veckor semester och till sist 9 timmars arbete. ..

... but here we go!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ff5127870fcb8469bdb107e5867b7014_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b54d727b7d53560c17cb3b87e3adacd8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1d0ac75dd984d65389c145a3e313bb5b_large.jpg

Den är på hjulen!!!, och startad, första gången på 2½ år hmm

Nu är den påställd,
i morgon ska jag försöka få tag på hjulinställning,
sedan måndag: besiktning smile

... bättre sent än aldrig. ..

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
razpataz Halvglad semi-amatör.
28 juli 2016 · 600 Inlägg

Fan... var ska jag nu förvara alla delar jag inte vill ska bli dammiga? sad

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Besar
29 juli 2016 · 10 Inlägg

hoppas du tvättar den innan besiktningen wink

Vilot
29 juli 2016 · 495 Inlägg

Wow! Den starta utan problem?

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Godspeaker Specialist
31 juli 2016 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Fan... var ska jag nu förvara alla delar jag inte vill ska bli dammiga? sad

.. säger den enda av oss med kåk på landet ? Well, om du nödvändigtvis vill att jag skall ge förslag, så.. I brist på en korrekt medicinsk benämning, dåliga kunskaper inom anatomi samt bristande insikt i de olika bakomliggande kirurgiska teknikerna: Shove it up your fucking arse! wink

Besar skrev:
hoppas du tvättar den innan besiktningen wink

Oh'yes, hjälpte dock inte mycket tongue

Vilot skrev:
Wow! Den starta utan problem?

Inga problem. Jag hade bytt olja så de inte skulle ligga vatten längst ned i tråget, men i övrigt, näe. Skruvade varken bort tändstiften eller byggde oljetryck innan. Bror primade med soppapumpen ett par ggr, sedan startade den 3 varv startmotor.. Inget skrammel eller oljud alls smile




Som en bal på slottet som man inte blivit bjuden till på grund av 1) sociala tillkortakommanden 2) att man är strängt upptagen med att kravla sig igenom Malmös samtliga burgar'hak och testa varje öl på varje meny 3) att man är smutsig. på insidan.
alldeles, alldeles Underbart!


Så... sova? Inte en chans.
1 kall öl (som dubblerade sig själv och mystiskt blev till 3) framför datorn och ställa på och försäkra bilen.
08:00, upp, bacon/äggröra och 4 koppar kaffe.
Med mat i munnen får jag tag på en tid 12:30 hos Ringtjänst i Arlöv för hjulinställning.
4 timmar till godo, spurtar ned i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e49acf08f2233b67ede0af7b5cba6186_large.jpg
Fredag 09:26

Framför min bil stod det 4-5 travar med däck, en hög med bortrationaliserade bildelar och en bajs-civic.
Inte utan att känna sig lite som Indiana Jones när man gräver sig igenom flera års gammal skit för att bereda väg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-324e0925e1968bd7e58a28b279a330a6_large.jpg
11:15 Wash-A-Lude

Fy faen, 3 år gammal bensin i tanken, den luktade inte riktigt som hallon och nytryckta pengar.. Den fick stå ute och gå riktigt varm samtidigt som jag sporadiskt blötte upp smutsen med en trädgårdsslang.
Framgång; tveksam. Lyckades omfördela en del av dammet till trevliga mönster i lacken, men på det stora hela var den fortfarande hopplöst smutsig sad

11:45 Testkörning till närmaste 98-pump! Försöker dryga ut den gamla soppan med lite ny sås.
... bil-fan har krympt de senaste åren! Speciellt glasfiberstolarna. Det är ett hopplöst fenomen det där, när sportstolar får stå oanvända några år så krymper de på mitten hmm

För övrigt, grundläggande hjulinställning gjorde med mitt prima ögonmått!
Kurvtagningsegenskaper: krabba tongue bilen gick snett.

12:30 Hjulinställning.
Drygt 2mm toe out fram, och en snällare 1mm toe in bak.
Det ska i teorin ge en framände som ganska snabbt svänger in och byter spår, med en bakände som lydig följer med istället för att kasta sig efter i motsatt riktning i ett försök att komma först ut ur varje kurva roll

Min caster var egenhändigt justerat till 4 grader på varje sida. Jag tror att detta är en bra bit utanför min framhjulsdrivna bils toleransområde, måste nog åtgärda det "sedan".

13:15 Färdig. ja'ha... nu då? .. Well, de är väl lika bra vi testar en drop in på Carpsect då?

13:48 "Inga fel eller brister har upptäckts"

Så nu är jag kontrollbesiktigad sommaren ut big_smilebig_smilebig_smile

https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13774314_1772191446358601_443982882_n.jpg

Så, ett av mina dåliga samveten är åtgärdat, till sist är bilen ute och laglig igen.

Testkörning och utvärdering
Jag kastade in sportstolarna och rätt ratt igen, och gav mig ut och testade lite på Malmös gator. Efter att ha kört höjd pickup de senaste månaderna, Automat.. Med rattväxel. ... så kräver det lite tankeverksamhet när man ska starta en manuell bil igen tongue

Nya bussningarna är fantastiska! Den känns grymt exakt och precis, men samtidigt mjuk och följsam.
En del av de klonk och bank som fanns där för 3 år sedan är borta. Allt rör sig och följer med utan att kärva eller hänga upp sig. Detta gör att även coilsen känns mycket mjukare än vad jag minns dem från tidigare.

I övrigt så läcker den något. Och den luktar svets och sticker i näsan.
"Feature". De ska va så roll

Framtidsplan: Ställa undan denna i ett garage och gå bananas med ett annat projekt, jag har stora planer på att göra det till en heltidssysselsättning att köra över saker tongue

Reviderad framtidsplan: 1) Köpa Prylar!! 2) Köra Fort!! 3) Spara Vikt!!
Eftersom mina båda bröder Toasted och Razpataz börjat köra sina byggen på bana, så kan ju inte jag som storebror vara sämre smile  Det finns egentligen ingen ambition att vara snabbare än någon annan.
Låt oss satsa på ett rimligt mål: Snabbaste Prelude'n i Sverige runt en bana? Det borde vara ganska lätt att uppnå roll

Nu kanske de blir lite bygga av igen tongue

Så tills vidare,
Ät dina grönsaker,
rösta på kristdemokraterna,
och gör inget dumt (om du inte har råd att betala för det, i så fall är allt ok)

Senast redigerat av Godspeaker (2 september 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Vilot
1 augusti 2016 · 495 Inlägg

Härlig update med fin fina nyheter! Ban bygge är gött! Jag har en M-Factory 19row oljekyl till salu om du är sugen...

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Godspeaker Specialist
1 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

Vilot skrev:
Härlig update med fin fina nyheter! Ban bygge är gött! Jag har en M-Factory 19row oljekyl till salu om du är sugen...

Tack mannen smile Mnja, jag har nog en bra bit kvar innan jag måste börja tänka på oljekylning, motorn är ju fortfarande original så de ska nog inte vara några problem. Ska börja med att testa vilken olja som fungerar bra, skvätte ned 5W40 nu, ska se hur den håller sig. Vad kör du?



Invägning
Så, 3 dagar besiktigad. ... dags att göra något tongue

Först å främst så vill jag klargöra att den här tråden ska inte kosta några pengar den närmsta tiden, jag ska lägga pengar och tid på ett annat bygge!  Så i går kväll gjorde jag av med min budget till bakaxel. Vad är grönt, kostar mer än klamydia och rimmar på  ... um.. "hatata" ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e2dc9c20171d8e4e4ec92783cae3d601.jpg
Jo... så va de med den saken. Har velat ha dem i 4 år, det är bara så rätt i en Honda!
Och ja, jag minns vad ni skrev för 3 år sedan, självklart skall det vara gröna, det är ju trots allt Takata.
Så jag köpt svarta roll
Billigaste jag hittade var på Demon Tweeks.

Rent teoretiskt så hade jag kunnat komma undan med halva vikten till halva priset genom att bara köpa 1 bälte, men det kändes så förbannat moget och smart att jag tvångsmässigt klickade hem 2 stycken.


Så, måndag.
Jag hade en tanke om att ställa upp den på pallar och efterdra alla bultar.

Jag påbörjade genast en okulär genomgång av senast modifierade .... pfffft. seriöst? tråkigt. Om något ramlar loss så kommer jag att märka det, och jag vill inte frånta er möjligheten till att häckla mig. Så vi skjuter på det tråkiga till en annan gång wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-180ec94c69fb1a279fd9a27241fde37d_large.jpg
Honda Prelude BB6 1996

Över till något vettigt istället.
Lillebror Toasted kom förbi med lite prylar.
Det är en gång för alla dags att ta reda på hur mycket min japanska lilla knubbis egentligen väger smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-073e297b1b5adbd32720fc662cdc6f79_large.jpg
Honda Prelude BB6 weighing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e93edd3606e329731264ba9e3572022f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b04282ee2964e197a513477a96eeb479_large.jpg
Honda Prelude BB6, 1.298kg, 80% tank, no driver.

1.298kg!! Utan förare, men med alla vätskor och 80% tank. 61/39% viktfördelning får väl också anses vara OK för en framhjulsdriven bil. Resterande viktangivelser är ej giltiga då vågarna inte är ställda plant, men de ger en fingervisning i alla fall. Jag ska fixa justerbara dropplänkar så man kan väga in den ordentligt sedan smile

Så nu kan jag påbörja något som jag sett fram emot ett tag, jag skall härma mina småbröder och påbörja ett bantningsprojekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2574853854fc505b8fbaf19ca76f27f7_large.jpg
Golvmattor!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1d38544964cbef7523f6e2e6f45de2b9_large.jpg
1,5kg

Jag har som första målsättning att få ned den 50kg, det ska absolut inte vara någon omöjlighet. 48,5kg kvar tongue
Jag vill behålla dörrsidor, innertak, elhissar och instrumentbräda. .. Resten kan nog offras smile

Nå, när man ändå är nere i garaget så kan man ju iallafall ta och fixa en av de saker jag sket i när jag satte ihop den igen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3ff0b6a6481d223ca8c449de1d66dcd0_large.jpg

Sladdarna till dimljusen såg inte allt för granna ut, så jag kopplade inte in dem i torsdags när jag lyfte på fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab568c40c04ba9f0391764c1584d567b_large.jpg
Brända kabelskor

Hm. Där kan va något bakomliggande problem med .. något. vilket borde mätas upp och åtgärdas.
.. eller !! Så kan man klippa borde de brända bitarna av sladden (-28 gram, jag vägde) och klämma fast nya kabelskor (+ 4 gram) .. så ser allt finfint ut igen cool jag menar, vad är det värsta som kan hända? Jag är nästan säker på att jag satte in en säkring till dimljusen när jag monterade dem för några år sedan.

Och när vi ändå har fronten loss igen?? 

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a8eeaaa9b1c4645c8426731c11ff8f5e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ec4dd335b7cc9d72f16ca38e0225526b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b43c6c0057977d57499492747cf36975_large.jpg

Gul strålkastarfilm (+32 gram roll ). Yes, jag kommer jaga gram. Det kommer verka lite fånigt i början, men när man upprepat det ett antal gånger, så kommer kilona att stapla upp sig smile

Och ja, gula lampor. "Asså, de'e så hiiiimla 2010 med gula lampor asså, tyskstuk är ju ute, o'du ha ju ändå ingen stääänce mannen".
True. Now go fuck your self with a powerdrill.


Så,
tills nästa gång
1296,450kg
-1,550kg

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang