Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 392 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
twin_cam Smålänning
13 mars 2011 · 7 877 Inlägg

plankan skrev:
Så ser det förresten ut:
http://www.geting.se/image.php/293280-el.system.MY91s.jpg tongue

Fan plankan, skräm inte upp honom genom att visa ett helt 900-elsystem yikes E nästan så jag får ångest! wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:

plankan skrev:
Så ser det förresten ut:
http://www.geting.se/image.php/293280-el.system.MY91s.jpg tongue

Fan plankan, skräm inte upp honom genom att visa ett helt 900-elsystem yikes E nästan så jag får ångest! wink

Haha, bara bra att veta vad som väntar så man kan förbereda sig wink

Saab 900 "T16" (1992)
twin_cam Smålänning
13 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Juvakka skrev:
Hade inte tänkt skarva faktiskt, känns som risken att nåt går fel är för stor och så är det ju fint med oklippta elsystem tycker jag. Tänkte väl mest om det var fördraget till farthållare i bilar som inte hade det och ifall det då passar mellan -88 och -91.

Kommer bli många sladdar att hålla reda på, tur att jag märker upp tongue

Jo, har förstått det. Verkar bara lättare att få tag i en 2,3 än att få tag i en 2,1. Iof ballare med en 2,1. Har en liten tanke på att testa få på en 2,3 korttopp nån gång, har förstått att flödet ska vara bättre i dem?

Ja det är det, men då får dy mycket bekummer med insuget, då ett insug till en korttopp tar i motorhuven på en 900, sen så får du svetsa (eller kemisk metall) dit en extra plåt vid transmissionen, då toppen är kortare där, därav heter den korttopp.
Minns inte om det går att porta så mycket, men skulle isf prova på ett 2,0-insug, då 2.1 insugen är så ovanliga är det synd att förstöra ett sånt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:
Ja det är det, men då får dy mycket bekummer med insuget, då ett insug till en korttopp tar i motorhuven på en 900, sen så får du svetsa (eller kemisk metall) dit en extra plåt vid transmissionen, då toppen är kortare där, därav heter den korttopp.
Minns inte om det går att porta så mycket, men skulle isf prova på ett 2,0-insug, då 2.1 insugen är så ovanliga är det synd att förstöra ett sånt.

Jo, det får bli lite av ett experiment med lite vanligare delar dockl ligger det långt fram i tiden. Men hade vart kul om det lyckades, blir nog isf att svetsa.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
13 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Har en liten tanke på att testa få på en 2,3 korttopp nån gång, har förstått att flödet ska vara bättre i dem?

Jo det stämmer-
denna toppen har sk sfäriska kanaler samt lite större ventiler vilket ger ungefär 40% bättre luftflöde.

Men som redan skrivet,är denna toppen inte någon direkt "bolt-on" variant.
Och så är vi "där" igen - mera vill ha ännu mera och det är vxl-lådan inte så vidare glad för när vi passerar 250 Hk.roll

Har du bara en bra digitalkamera är det inga större problem att flytta över hela elsystemet -
du har jo t o m den fördelen att det är CC bilar -
jag fick modifiera lite från CC till sedan tongue

Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:
Jobbat vidare lite idag.

Nu är avgaset lossat, tyvärr var där ett hål precis innan katen på ovansidan av röret. Funderar på om jag kan laga det så jag kan åka genom reggningen med original eller vad jag ska göra. Sen fick jag bort drivaxlarna, men så fick jag problem med växellänkaget. Den koniska pinnen som sitter genom växellänkaget vill inte ploppa ur. Någon som har tips på hur jag ska bära mig åt, för den sitter som berget. Funderar på om det kanske kan gå att lossa klämman som sitter lite bakom på länkaget, men vet inte om man kan lyfta motorn då? Tacksam för ideer.

lägg i backen (det borde du ju ha) lossa klämman o slå sen fram spaken till 3an, 1an eller 5an. då har du skjutit bak länkaget lagom långt.

Det har jag gjort, men tycker inte det ser ut som om dem har delat på sig helt. Svårt att se dessutom när det är skymt bakom styrningen. Får kolla mer på det imorn.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
13 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Jo det stämmer-
denna toppen har sk sfäriska kanaler samt lite större ventiler vilket ger ungefär 40% bättre luftflöde.

Men som redan skrivet,är denna toppen inte någon direkt "bolt-on" variant.
Och så är vi "där" igen - mera vill ha ännu mera och det är vxl-lådan inte så vidare glad för när vi passerar 250 Hk.roll

Har du bara en bra digitalkamera är det inga större problem att flytta över hela elsystemet -
du har jo t o m den fördelen att det är CC bilar -
jag fick modifiera lite från CC till sedan tongue

Tänkte mest testa och se om jag kan få till det när nu brorsan har en motor med korttopp ståendes i garaget som jag kanske kan få köpa toppen ifrån för en billig slant roll

Angående elen så kan jag nog få problem med centrallåset kom jag på, sen har cupén larm som jag inte skall använda med. Men det är väl bara byta grejjer efter hand som det inte passar med det "nya" elsystemet tongue

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
14 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Angående elen så kan jag nog få problem med centrallåset kom jag på, sen har cupén larm som jag inte skall använda med. Men det är väl bara byta grejjer efter hand som det inte passar med det "nya" elsystemet tongue

Elsystemet på dessa bilar har en "grund/bas" härva som ligger inne i bilen.
Saker som C-lås EL-speglar etc etc är kopplade från den härvan ut till enheten med sepr ledningar.

Dessa ansl hittar du ute i motorrumet "bakom" hjulhusen in mot toredväggen:
http://www.geting.se/image.php/293376-extra.jpg
på begge sider av bilen.

Visst är det skillnad på en del av sakerna som t.ex kontrollenheten för el-hissarna i mittkonsollen.
Denna är hämtad från saab 9000 och har inte mkt gemensamt med bilarna -> MY90

Min donator var en MY 91 900s 3 drs.
Denna hade C-lås som enda tbh vilket var enkelt och flytta "med över"

Även bak vid bränslepumpen lär du märka skillnad på det elektriska -
MEN...... det är samma sak där.
Det finns 3 olika ledningsansl som är kopplad till/på grundhärvan wink

Nu vi är där med den.
Kör vidare med den pumpen som sitter i bil -
byt inte över till T16 pumpen då det är bättre tryck i den som är till det mek. sprutet wink
(vill du byta måste du även byta hela tanken också)

Juvakka
14 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Okej, menar du att jag får flytta med låsmekanismen eller att det fungerar med att bara flytta elen mellan bilarna? Det jag menade med centrallåset var att donatorn är 3 dörrars medan den som allt ska i är en 5 dörrars.
Det med soppapumpen hade jag precis tänkt fråga tongue
Tack för hjälpen smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
14 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Fick gjort lite idag med men börjar med några bilder från igår.

Ganska nytt bromsok vänster fram smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-80bc1ec871ec6c856a7d739436ee8c79.jpg

Drivaxeln borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-4fa110c4836e3a47e05ff0fb90c348d1.jpg

En styck drivaxel, märkte att damaskerna på dem vart ganska nybytta men sätter ändå dit dem jag beställde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-40f2f12f0e6f328068fa064f74a30a86.jpg

Avgassystemet borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-de9617768b22f16f8828f07a7c09e147.jpg

Detta hålet funderar jag på om jag kan laga, sitter på ovansidan precis innan katten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-6f05daf608766011783805ecb9692b10.jpg

Idag har jag börjat riva inredningen och plocka med elen. Mätartavlans baksida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-6922c741cc4443ca4410e148aa1418fa.jpg

Nån som vet vad denna dosan är, satt rakt under handskfacket bakom panelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9d48aaf37c39d0f842ce89eb8cafc026.jpg

Sen hittade jag denna avklippta sladden, nån som vet vart den borde höra hemma?

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f83789eac010edbd7d1a265dd8024781.jpg

Lite bilder på en 900 utan inredning

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-39bcff5ef3541bfca970bf1c1fd2d9a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-42e186233992105cbb2304436cc6083b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-75c2abefa323cfafe87d80014c1411f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-cae1d893cab363046b38e3f533421759.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8cdde7b2bf65bdd212e1d795c2c79683.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-38117d10c82772968277f6f6ddbd8e0a.jpg

Plockade även lite med elen i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8ec45084ddb7667d4e2b816ac2750c2c.jpg

Höger dörrens el med insprutningen och allt som fanns i höger framskärm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-84b3f9d0e18cb43aeb4a0fd301bb70db.jpg

Efter hand som bilen tömdes fylldes taket tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-dc5e5363e68568674aabe0fbf56e8de5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-672330ed293c75d0c56d7e859092f69c.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
14 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Nån som vet vad denna dosan är, satt rakt under handskfacket bakom panelen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9d48aaf37c39d0f842ce89eb8cafc026.jpg

Det är styrboxen till C-låset wink

Passa även på att flytta över vxl-spaken till din bil då denna MY91 är med "stålkula"
som ger bättre känsla i hela växlingen

Juvakka
14 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Nån som vet vad denna dosan är, satt rakt under handskfacket bakom panelen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9d48aaf37c39d0f842ce89eb8cafc026.jpg

Det är styrboxen till C-låset wink

Passa även på att flytta över vxl-spaken till din bil då denna MY91 är med "stålkula"
som ger bättre känsla i hela växlingen

Jasså du, det stog nämligen inget på den så då vart man borta på vad det skulle kunna va och så fick den ett fint namn på ettiketten tongue

Jupp, det ska jag göra smile

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
14 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Okej, menar du att jag får flytta med låsmekanismen eller att det fungerar med att bara flytta elen mellan bilarna? Det jag menade med centrallåset var att donatorn är 3 dörrars medan den som allt ska i är en 5 dörrars.
Det med soppapumpen hade jag precis tänkt fråga tongue
Tack för hjälpen smile

Jag skulle tro det räcker om du bara lyfter ur el'en ur dörrarna bara -
men jag skall kolla upp detta senare.

nyllet
16 mars 2011 · 2 564 Inlägg

jobba du inget med bilen igår ????

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
16 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
jobba du inget med bilen igår ????

Jo, lite blev det allt. Fick tömt elen ur höger framskärm och lossat lite mer i bilen. Det som är kvar nu tror jag är elen i vänster framskärm och till bakluckan.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
16 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
jobba du inget med bilen igår ????

Jo, lite blev det allt. Fick tömt elen ur höger framskärm och lossat lite mer i bilen. Det som är kvar nu tror jag är elen i vänster framskärm och till bakluckan.

det blev ju inga bilder tongue

tack till:
www.MBSCA.com
plankan
16 mars 2011 ·

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
jobba du inget med bilen igår ????

Jo, lite blev det allt. Fick tömt elen ur höger framskärm och lossat lite mer i bilen. Det som är kvar nu tror jag är elen i vänster framskärm och till bakluckan.

Har kollat lite på detta med C-lås och omedelbart skulle jag tro du kan låta det sitta kvar i din med det den nye el-härvan smile
Det skall nämligen vara samma styrdon/box i begge bilarna så jag hade nog testat att koppla det på nya el-härvan.

När du kommer till VÄ-bak i elsystemet -
närmare bakom klädslen och inmot där luftuttaget sitter,så finns där en liten "central" med snabbkopplingar för bl.a innerbelysningen/bakrutan etc etc.

Skulle omedelbart inte tro att du behöver demont. ledningarna som går till/i bakluckan samt till innerbelysningen -
då det garanterad är samma som på din egen bil då du jo har en CC vs CC.

wadde Tryck och pys-åka
16 mars 2011 · 884 Inlägg

Centrallåsboxen går att använda , samma variant ända fram till från 900 -84 till 9000 -95.

Och i övrigt. Heja heja heja !
Hjärtat är varmt för saaar.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Juvakka
17 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
jobba du inget med bilen igår ????

Jo, lite blev det allt. Fick tömt elen ur höger framskärm och lossat lite mer i bilen. Det som är kvar nu tror jag är elen i vänster framskärm och till bakluckan.

Har kollat lite på detta med C-lås och omedelbart skulle jag tro du kan låta det sitta kvar i din med det den nye el-härvan smile
Det skall nämligen vara samma styrdon/box i begge bilarna så jag hade nog testat att koppla det på nya el-härvan.

När du kommer till VÄ-bak i elsystemet -
närmare bakom klädslen och inmot där luftuttaget sitter,så finns där en liten "central" med snabbkopplingar för bl.a innerbelysningen/bakrutan etc etc.

Skulle omedelbart inte tro att du behöver demont. ledningarna som går till/i bakluckan samt till innerbelysningen -
då det garanterad är samma som på din egen bil då du jo har en CC vs CC.

Okej, det låter bra. Blir lite lättare om jag slipper plocka elen i luckan. Bak under baksätet fanns det två kontakter som inte var inkopplade. Den ena hade ett "lock" på sig och den andra hade en kontakt i sig där sladdarna bara kopplade samman mellan varandra i själva kontakthuset. (lite luddig förklaring, kan lägga upp bilder ikväll). Kan dem kontakterna vara till bakdörrarna, alltså att elen i 5 dörrars och cupe är samma?

Senast redigerat av Juvakka (17 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
17 mars 2011 · 1 697 Inlägg

wadde skrev:
Centrallåsboxen går att använda , samma variant ända fram till från 900 -84 till 9000 -95.

Och i övrigt. Heja heja heja !
Hjärtat är varmt för saaar.

Va bra, allt som gör jobbet lättare är välkommet tongue

Tack smile

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang