Rostskydd och dämpmatta

munkisen
1 mars 2011 · 19 Inlägg

Då var det dags att försöka göra något åt skramlet när man vrider på volymknappen. Jag har tänkt börja dämpa i dörrarna. Grejen är att man ska väl helst rengöra ytan man lägger dämpmattan på, i mitt fall silent coat mattor. Det jag då funderar på, tar man inte bort lite av den tunna olja som finns på ytterplåten om man använder t.ex. t-röd? och det försämrar väl då samtidigt rostskyddet. Vill ju helst inte att bilen rostar sönder snabbare av just den anledningen (inte för att det kommer hända än på ett tag hoppas jag). synpunkter och erfarenheter?

Mvh, Jocke

Toyota Celica "Liftback 16v" (1986)
Subaru Impreza WRX "Subban" (2001)
big-jepp
1 mars 2011 · 3 187 Inlägg

munkisen skrev:
Då var det dags att försöka göra något åt skramlet när man vrider på volymknappen. Jag har tänkt börja dämpa i dörrarna. Grejen är att man ska väl helst rengöra ytan man lägger dämpmattan på, i mitt fall silent coat mattor. Det jag då funderar på, tar man inte bort lite av den tunna olja som finns på ytterplåten om man använder t.ex. t-röd? och det försämrar väl då samtidigt rostskyddet. Vill ju helst inte att bilen rostar sönder snabbare av just den anledningen (inte för att det kommer hända än på ett tag hoppas jag). synpunkter och erfarenheter?

Mvh, Jocke

jag brukar för det mesta inte tvätta av plåten, ser jag att de är väldigt skitigt så tar jag bara ett papper och tar bort det värsta med, sen trycker jag bara dit dämpmattan ordentligt.
har aldrig lossnat för mig smile

Honda civic "civicen" (1993)
munkisen
1 mars 2011 · 19 Inlägg

aha! Om det är som du säger så blir det som jag hoppades på, provade att sätta dit ett ark igår utan att göra rent alls, (det var skitigt) i syftet att se om de sitter kvar. Vill ju som sagt helst inte göra åverkan på den tunna oljan som ingår i rostskyddet.

Har dock inte varit och kollat ännu om det sitter fast, men gör det de så lär det väl inte lossna om en vecka heller  wink

Jag kan samtidigt passa på att ställa en annan fråga (oja jag är amatör smile ) Bör man sätta dämpmatta på alla plåtytor i dörren? jag har tänkt att dämpa i plåten som är bakom högtalaren, men den plåten som högtalaren sitter i, bör man försöka dämpa båda sidor eller räcker en, och vilken är då "bäst"?

Subaru Impreza WRX "Subban" (2001)
Toyota Celica "Liftback 16v" (1986)
big-jepp
1 mars 2011 · 3 187 Inlägg

munkisen skrev:
aha! Om det är som du säger så blir det som jag hoppades på, provade att sätta dit ett ark igår utan att göra rent alls, (det var skitigt) i syftet att se om de sitter kvar. Vill ju som sagt helst inte göra åverkan på den tunna oljan som ingår i rostskyddet.

Har dock inte varit och kollat ännu om det sitter fast, men gör det de så lär det väl inte lossna om en vecka heller  wink

Jag kan samtidigt passa på att ställa en annan fråga (oja jag är amatör smile ) Bör man sätta dämpmatta på alla plåtytor i dörren? jag har tänkt att dämpa i plåten som är bakom högtalaren, men den plåten som högtalaren sitter i, bör man försöka dämpa båda sidor eller räcker en, och vilken är då "bäst"?

har du mycket dämpmatta så dämpa båda sidor, känner du att det kanske inte räcker så dämpa den innersta plåten, sen täck över "hålen" som är i plåten där högtalaren sitter.

Honda civic "civicen" (1993)
munkisen
1 mars 2011 · 19 Inlägg

Var gärna övertydlig! smile

Den innersta plåten, alltså den jag ser och som är mest lättillgänglig, där det dessutom sitter en j-a massa plast på?
Den plasten är väl onödig att ha kvar överhuvudtaget när man dämpat färdigt? Vad jag förstår så är den väl enbart till som skydd för inredningen (fukt)

Subaru Impreza WRX "Subban" (2001)
Toyota Celica "Liftback 16v" (1986)
big-jepp
1 mars 2011 · 3 187 Inlägg

munkisen skrev:
Var gärna övertydlig! smile

Den innersta plåten, alltså den jag ser och som är mest lättillgänglig, där det dessutom sitter en j-a massa plast på?
Den plasten är väl onödig att ha kvar överhuvudtaget när man dämpat färdigt? Vad jag förstår så är den väl enbart till som skydd för inredningen (fukt)

nej den innersta är den som är innan för den där plasten är.
men helt klart bäst är ju att dämpa båda två ställena.
ja plasten är bara att riva bort! wink

Honda civic "civicen" (1993)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Man bör absolut torka rent med t.ex T-röd innan man sätter dit mattan! Annars kommer den inte sitta så som det är tänkt. Och hur stor är risken för rost när det sitter en matta fastklistrad på plåten? wink Bäst är att dämpa all plåt ja, men för högtalarens funktion så är det plåten som den sitter i som är viktigast.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
munkisen
1 mars 2011 · 19 Inlägg

Dubbla budskap här, mattan är inte 100% fuktsäker, det kan ju tränga in fukt skulle jag gissa i skarvarna och sådant, kan mattan(klistret i sig) ha någon rostskyddande funktion då?   Men vad menar du med "sitta som det är tänkt" att egenskaperna skulle förändras? sitter den fast så gör den? yikes

Subaru Impreza WRX "Subban" (2001)
Toyota Celica "Liftback 16v" (1986)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Om det är skit mellan mattan och plåten så sitter den inte som den ska. wink Mattan ska sitta helt mot plåtytan, om den bara sitter i vissa punkter (där det inte är skit) så ger den inte full effekt. Jag torkar då rent med T-röd inna jag sätter dit mattan, när jag sen fått den på plats så ser jag till att verkligen pressa fast den så att hela mattan sitter mot underlaget.

Vist om man inte gör skarvarna helt hundra så kan det säkert tränga in fukt där, men i min bil är då plåten lackad även på baksidan så det ska inte vara något problem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Horsyhorse
1 mars 2011 · 1 727 Inlägg

Billiga "foammattor" typ klisterbart liggunderlag el. liknande, kan binda fukt eller är sådan "bra" barriär att fukten kan stanna på fel sida(mot plåten). Vad händer då? smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Då blir det tråkigt! Men jag förutsätter iaf att man börjar med ett lager butylmatta mot plåten och sen sätter eventuell foammatta på den. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Horsyhorse
1 mars 2011 · 1 727 Inlägg

Jag med!

Sen är det inte sagt att foammatta "behövs" på samma ställen som butylmattan.
Men det är en annan story.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
M_icke_
1 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Tänk på att värma mattan när du sätter dit den, blir betydligt lättare och jobba med och fäster bättre mot plåten. Sen måste du vara riktigt noga med att trycka dit mattan ordentligt. Ta ngt hårt o dra längs med mattan tills den är helt slät så är du säker på att den sitter riktigt. SC är ganska trögjobbad så var noga med värmepistolen. Desto bättre du trycker dit mattan desto bättre kommer den att dämpa.

Ska du får det riktigt stumt kan det krävas ett par lager..

Om du ska ha baslåda så kommer taket vara en viktig punkt. Här skulle du satsat på någon lite finare matta som finns på rulle eller stora ark. Finare mattor brukar dessutom dämpa mycket bättre. En stor yta som ett tak kan kräva mycket matta och med bättre mattor kan du klara dig på 1 lager.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
munkisen
2 mars 2011 · 19 Inlägg

Jag har redan nu en T1 bas som räcker gott och väl, är inte ute efter att spela så högt som möjligt utan bara få ut något mer utav att jag köpt nya dörrhögtalare, därav dämpning i dörrarna. Och ett rent och klart ljud på "normal" ljunivå + reducera vägbullret en aning.

Men det lär ju ge en klar förbättring i vilket fall då min bil inte har särskilt mycket dämpning från början gissar jag då den inte ska väga för mycket tongue


Horsyhorse skrev:
Billiga "foammattor" typ klisterbart liggunderlag el. liknande, kan binda fukt eller är sådan "bra" barriär att fukten kan stanna på fel sida(mot plåten). Vad händer då? smile

Pierre

Hmm, är nog inte så hemma på det där med de olika typerna av mattor, men då antar jag att just SC är en foammatta? Men det var just det som du också påpekar om att det gärna samlas fukt där som jag också haft tanken på.

Kul att det kommer in fler svar och tips! big_smile

Toyota Celica "Liftback 16v" (1986)
Subaru Impreza WRX "Subban" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2011 · 8 744 Inlägg

SC (SilentCoat) är en matta bestående av butyl bitumen och ett tunt aluminiumlager, ungefär som dom flesta andra dämpmattor fast tunnare och inte lika lättjobbad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Horsyhorse
2 mars 2011 · 1 727 Inlägg

munkisen skrev:
Hmm, är nog inte så hemma på det där med de olika typerna av mattor, men då antar jag att just SC är en foammatta?

Njaa, SC har en dämpmatta med alu.-skikt, kanske dom även har en "foammatta". Vet ej.
Under namnen "dämpmatta" och "foammatta" finns en uppsjö av olika kvalitéer.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
jimmyostrom
2 mars 2011 · 560 Inlägg

Nu får du ta och sluta LJUGA Micke, vet inte vad du har uppstoppat i röven för inte är det ärlighet iallafall.

Finns nog ingen i hela världen som använder värmepistol till Silent Coat, hur dum tror du kunder är som köper Silent Coat? Men tanke på hur många Silent Coat som säljs i Europa så vet jag svaret wink


M_icke_ skrev:
SC är ganska trögjobbad så var noga med värmepistolen. Desto bättre du trycker dit mattan desto bättre kommer den att dämpa.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
jimmyostrom
2 mars 2011 · 560 Inlägg

Men det spelar väl ingen roll vad Silent Coat mattan består av Pierre, vi vet båda två att du aldrig skulle säga något gott om ett konkurerande märke som du inte säljer och du säljer inte Silent Coat.

Sen får du skriva vad du vill om detta men jag vet vad som är sant likaså alla hundratals kunder som handlat och monterat Silent Coat.


Horsyhorse skrev:

munkisen skrev:
Hmm, är nog inte så hemma på det där med de olika typerna av mattor, men då antar jag att just SC är en foammatta?

Njaa, SC har en dämpmatta med alu.-skikt, kanske dom även har en "foammatta". Vet ej.
Under namnen "dämpmatta" och "foammatta" finns en uppsjö av olika kvalitéer.

Pierre

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
jimmyostrom
2 mars 2011 · 560 Inlägg

Spelar tyvärr ingen roll vilken dämpmatta du använder, har du vatten som rinner under mattan så kommer det att rosta med tiden, oavsett om mattan heter Silent Coat eller Dynamat.

munkisen skrev:
]
Men det var just det som du också påpekar om att det gärna samlas fukt där som jag också haft tanken på.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Snälla inga personliga påhopp nu, alla har vi våra åsikter och det är helt okej.

SilentCoat fungerar bra att montera utan förvärmning, gjorde det själv senast igår kväll i ena bakdörren och den mattan sitter bra så länge som underlaget är rent. Men jag ska tetsa att värma lite ikväll när jag monterar andra sidan för att se om det ger någon skillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang