Rostskydd och dämpmatta

te_wik Forummoderator
2 mars 2011 · 12 813 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Den matta som diskuteras mest i den här tråden är SilentCoat från Blekingebilradio, man får mycket för pengarna (speciellt om man köper stora 40 packet) och den dämpar helt okej. smile

Ok, tack!

Då verkar det som deras "Isolator 4" passar mig bäst. Med tanke på priset och vikten.
Butylmatta väger lite för mycket.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
2 mars 2011 · 12 813 Inlägg

big-jepp skrev:

te_wik skrev:
Ok om jag lånar tråden lite?

Vart köper ni dämpmatta? Är ute efter lite tunnare matta för att komplettera ljudisolering mot vägljud.
Är väl kring 2mm tjockt jag tänkt mig, alltså inte "asfaltmatta" från tex MDS som är typ 8mm(?) tjock och väger mycket. Ca pris på det, per m2?




Mvh Tommy

har du testat att söka på forumet? finns extremt många trådar om detta.
som du kanske har läst i denna tråd så är det många olika åsikter, men tar dom som jag tycker är bra.
http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1877
http://carbonize.noxshop.se/?item_id=csab4

där är två olika mattor.

Normalt sett så gör jag det, men snubblade in i denna tråden och kom då på att jag inte kollat på detta än, så passade på att ställa frågan när den ändå var aktuell.

Tack för länkarna, var ju bra alternativ dessa med! Ska forska vidare i ämnet.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2 mars 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
munkisen
2 mars 2011 · 19 Inlägg

Ojoj! här vart de fart på tråden, har inte varit inne sen igår...

Intressant läsning tongue het debatt! Jag har nu börjat med ena passagerardörren att dämpa, även om jag ännu inte bytt till de nya högtalarna så märktes det något ändå med originalhögtalarna, ska bli intressant vad som händer sen med dls högtalarna i. personligen så tyckte jag mattorna verkade fästa bra även på de minst rengjorda platserna ändå, tiden får väl utvisa hur det går sen smile

Taack för responsen! big_smile

Toyota Celica "Liftback 16v" (1986)
Subaru Impreza WRX "Subban" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2011 · 8 744 Inlägg

te_wik skrev:

ChriZtoffer skrev:
Den matta som diskuteras mest i den här tråden är SilentCoat från Blekingebilradio, man får mycket för pengarna (speciellt om man köper stora 40 packet) och den dämpar helt okej. smile

Ok, tack!

Då verkar det som deras "Isolator 4" passar mig bäst. Med tanke på priset och vikten.
Butylmatta väger lite för mycket.




Mvh Tommy

Fast den är tänkt att monteras på en befintlig dämpmatta (butyl eller bitumen) för att hindra reflekterande ljud, om inte jag fått det om bakfoten. Tror inte den hjälper så jättemycket mot inträngande vägbuller, då är det butylmatta som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
te_wik Forummoderator
2 mars 2011 · 12 813 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

te_wik skrev:

ChriZtoffer skrev:
Den matta som diskuteras mest i den här tråden är SilentCoat från Blekingebilradio, man får mycket för pengarna (speciellt om man köper stora 40 packet) och den dämpar helt okej. smile

Ok, tack!

Då verkar det som deras "Isolator 4" passar mig bäst. Med tanke på priset och vikten.
Butylmatta väger lite för mycket.




Mvh Tommy

Fast den är tänkt att monteras på en befintlig dämpmatta (butyl eller bitumen) för att hindra reflekterande ljud, om inte jag fått det om bakfoten. Tror inte den hjälper så jättemycket mot inträngande vägbuller, då är det butylmatta som gäller.

Tunn isolering finns redan i audins dörrar, så tänkte (som jag skrev) ha det som ett komplement. Kan aldrig bli för bra isolering.

Men mattan som Big-Jepp tipsade om från Blekingebilradio säljer verkade som ett bra alternativ det med, butylmatta som inte är så tjock och 40ark väger bara 10kg, låter kanon!


Tack för era tips och råd, nu återgår vi till trådens huvudsakliga ämne - montering.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Horsyhorse
2 mars 2011 · 1 727 Inlägg

te_wik skrev:
Ok om jag lånar tråden lite?
Är ute efter lite tunnare matta för att komplettera ljudisolering mot vägljud. Mvh Tommy

Då ska du använda FOAM-matta.

Bra sådan hittar du i lämplig billjudsshop.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
M_icke_
2 mars 2011 · 3 466 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Nu får du ta och sluta LJUGA Micke, vet inte vad du har uppstoppat i röven för inte är det ärlighet iallafall.

Finns nog ingen i hela världen som använder värmepistol till Silent Coat, hur dum tror du kunder är som köper Silent Coat? Men tanke på hur många Silent Coat som säljs i Europa så vet jag svaret wink


M_icke_ skrev:
SC är ganska trögjobbad så var noga med värmepistolen. Desto bättre du trycker dit mattan desto bättre kommer den att dämpa.

Nu är jag sugen på att höra exakt vad jag har ljugit om?

Det är klart att man säljer mycket av en produkt som är billig!
Jag är själv en av dina hundratals kunder och jag är sjukt missnöjd.. Efter att ha provat de flesta andra dämpmattorna som finns så kommer jag ALDRIG lägga ett öre på SC igen då jag helt enkelt tycker att den är värdelös i jämförelse med andra.

Värme hjälper lite, men visst jag kan hålla med om att den fortfarande är lika styv och trögjobbad.
Jämför med andra mattor där man enbart behöver värma lite grann för att dom ska bli underbart mjuka.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
2 mars 2011 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag dämpat klart ena passagerardörren, blev 2 lager SilentCoat och först då blev den ungefär lika stum som framdörrarna är med ett lager M1. Nån skillnad är det alltså. wink

Äntligen någon som insett detta mer än jag?! big_smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Kommer film alldeles strax på det, ska bara få upp den på youtube. smile Nu är det väl som alltid med film att det blir inte lika som i verkligheten men kan lova att fram och bakdörr känns ungefär lika stumma nu. Tycker dock fortfarande att SC är prisvärd, man får mycket för pengarna iaf. Men jag såg just att STP kommit med ett nytt sortiment och silvermattan får man för samma pris på SC, samma mängd också. Kan vara värd att testa! Guldmattan var något dyrare, ca 1300kr för 3,9kvm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
2 mars 2011 · 16 195 Inlägg

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag dämpat klart ena passagerardörren, blev 2 lager SilentCoat och först då blev den ungefär lika stum som framdörrarna är med ett lager M1. Nån skillnad är det alltså. wink

Äntligen någon som insett detta mer än jag?! big_smile

fan vore de väl annars me tanke på att M1 kostar bra mycke mer.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M_icke_
2 mars 2011 · 3 466 Inlägg

evilaudio skrev:

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag dämpat klart ena passagerardörren, blev 2 lager SilentCoat och först då blev den ungefär lika stum som framdörrarna är med ett lager M1. Nån skillnad är det alltså. wink

Äntligen någon som insett detta mer än jag?! big_smile

fan vore de väl annars me tanke på att M1 kostar bra mycke mer.

Visst gör den det men frågan är ju vilket som blir billigast i slutändan om man vill ha bilen riktigt stum...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
big-jepp
2 mars 2011 · 3 187 Inlägg

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

M_icke_ skrev:

Äntligen någon som insett detta mer än jag?! big_smile

fan vore de väl annars me tanke på att M1 kostar bra mycke mer.

Visst gör den det men frågan är ju vilket som blir billigast i slutändan om man vill ha bilen riktigt stum...

kostar den så mycket mer då?
http://www.blocket.se/alvsborg/STP_Silv … 18&w=3

den ligger på 1000 lappen och sc på 800, ingn MONSTER skillnad?

Honda civic "civicen" (1993)
AULARENSET
2 mars 2011 ·

jimmyostrom skrev:
Nu får du ta och sluta LJUGA Micke, vet inte vad du har uppstoppat i röven för inte är det ärlighet iallafall.

Finns nog ingen i hela världen som använder värmepistol till Silent Coat, hur dum tror du kunder är som köper Silent Coat? Men tanke på hur många Silent Coat som säljs i Europa så vet jag svaret wink


M_icke_ skrev:
SC är ganska trögjobbad så var noga med värmepistolen. Desto bättre du trycker dit mattan desto bättre kommer den att dämpa.

jag har testat dom flesta dämpmattorna på marknaden
bl.a.
silent coat
stp silver, guld
b2
m1
dynamat

jag måste säga sanningen här, den bästa är dynamat, efter den kommer b2, jävligt tätt därpå är det stp guld o m1 som kommer.
dom mattorna jag har sämst erfarenhet av är silent coat, den är svårjobbad, dämpar inget, och för små ark (vet inte om de går att köpa större)
för att vara lite rättvis kan jag väll säga att stp silvern inte är extre,t ,ycket bättre, men den är prisvärdare än sc.

evilaudio
2 mars 2011 · 16 195 Inlägg

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

M_icke_ skrev:

Äntligen någon som insett detta mer än jag?! big_smile

fan vore de väl annars me tanke på att M1 kostar bra mycke mer.

Visst gör den det men frågan är ju vilket som blir billigast i slutändan om man vill ha bilen riktigt stum...

vill man ha den STUM så finns de saker som e billigare.. MDF remsor limmade med PL400 direkt på plåten sen plastar men 3 lager på de wink   


i bakdörrarna på min vita jetta så har ja kört ett lager SC å sen ett lager 10mm skum ( sånt som man dämpar ventilationskanaler med) å de blev hårt samt att skummet tar bort vägbuller bättre än dämpmattor.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2011 · 8 744 Inlägg

big-jepp skrev:

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

fan vore de väl annars me tanke på att M1 kostar bra mycke mer.

Visst gör den det men frågan är ju vilket som blir billigast i slutändan om man vill ha bilen riktigt stum...

kostar den så mycket mer då?
http://www.blocket.se/alvsborg/STP_Silv … 18&w=3

den ligger på 1000 lappen och sc på 800, ingn MONSTER skillnad?

Konstigt att dom angett olika priser, här kostar den lika som SC. smile Lägger man på 500kr så får man guldmattan som jag är lite sugen på att prova.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
2 mars 2011 · 16 195 Inlägg

ZvenZZon skrev:

jimmyostrom skrev:
Nu får du ta och sluta LJUGA Micke, vet inte vad du har uppstoppat i röven för inte är det ärlighet iallafall.

Finns nog ingen i hela världen som använder värmepistol till Silent Coat, hur dum tror du kunder är som köper Silent Coat? Men tanke på hur många Silent Coat som säljs i Europa så vet jag svaret wink


M_icke_ skrev:
SC är ganska trögjobbad så var noga med värmepistolen. Desto bättre du trycker dit mattan desto bättre kommer den att dämpa.

jag har testat dom flesta dämpmattorna på marknaden
bl.a.
silent coat
stp silver, guld
b2
m1
dynamat

jag måste säga sanningen här, den bästa är dynamat, efter den kommer b2, jävligt tätt därpå är det stp guld o m1 som kommer.
dom mattorna jag har sämst erfarenhet av är silent coat, den är svårjobbad, dämpar inget, och för små ark (vet inte om de går att köpa större)
för att vara lite rättvis kan jag väll säga att stp silvern inte är extre,t ,ycket bättre, men den är

prisvärdare än sc.

dynamat är enligt mig bara löjligt dyrt me tanke på hur de dämpar,   testa de för inte så länge sen å blev inte ett dugg impad.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
big-jepp
2 mars 2011 · 3 187 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

big-jepp skrev:

M_icke_ skrev:

Visst gör den det men frågan är ju vilket som blir billigast i slutändan om man vill ha bilen riktigt stum...

kostar den så mycket mer då?
http://www.blocket.se/alvsborg/STP_Silv … 18&w=3

den ligger på 1000 lappen och sc på 800, ingn MONSTER skillnad?

Konstigt att dom angett olika priser, här kostar den lika som SC. smile Lägger man på 500kr så får man guldmattan som jag är lite sugen på att prova.

okej, du kan även få  STP gold för 700 kr wink

Honda civic "civicen" (1993)
M_icke_
2 mars 2011 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

big-jepp skrev:

M_icke_ skrev:

Visst gör den det men frågan är ju vilket som blir billigast i slutändan om man vill ha bilen riktigt stum...

kostar den så mycket mer då?
http://www.blocket.se/alvsborg/STP_Silv … 18&w=3

den ligger på 1000 lappen och sc på 800, ingn MONSTER skillnad?

Konstigt att dom angett olika priser, här kostar den lika som SC. smile Lägger man på 500kr så får man guldmattan som jag är lite sugen på att prova.

Guldmattan är helt underbar! Den rekommenderar jag starkt! Framförallt till större ytor som tak eller liknande..

Du får gärna känna o klämma lite på min bil sen, där ligger det SC bagaget och B2 och STP Guld i taket. Ska även dämpa dörrarna med guld-mattan sen är de tänkt!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
2 mars 2011 · 3 466 Inlägg

evilaudio skrev:

ZvenZZon skrev:

jimmyostrom skrev:
Nu får du ta och sluta LJUGA Micke, vet inte vad du har uppstoppat i röven för inte är det ärlighet iallafall.

Finns nog ingen i hela världen som använder värmepistol till Silent Coat, hur dum tror du kunder är som köper Silent Coat? Men tanke på hur många Silent Coat som säljs i Europa så vet jag svaret wink



jag har testat dom flesta dämpmattorna på marknaden
bl.a.
silent coat
stp silver, guld
b2
m1
dynamat

jag måste säga sanningen här, den bästa är dynamat, efter den kommer b2, jävligt tätt därpå är det stp guld o m1 som kommer.
dom mattorna jag har sämst erfarenhet av är silent coat, den är svårjobbad, dämpar inget, och för små ark (vet inte om de går att köpa större)
för att vara lite rättvis kan jag väll säga att stp silvern inte är extre,t ,ycket bättre, men den är

prisvärdare än sc.

dynamat är enligt mig bara löjligt dyrt me tanke på hur de dämpar,   testa de för inte så länge sen å blev inte ett dugg impad.

Vi körde med Dynamat Xtreme i taket på robins bil och det är utan tvekan den bästa mattan jag använt. Den är både sjukt lättarbetad och dämpar grymt bra!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Låter bra de! smile Ska bara komma på vart jag kan göra av mer dämpmatta, har ju kvar ca 36 ark SilentCoat nu som ska in i bilen, sen så tror jag att det är fullt, om man inte ska dit med lite i skuffen då. Men nu över till filmklippet som jag lovade tidigare, ska testa ladda upp den på nytt i morgon med bättre kvalité, youtube ville inte riktigt nu...

[video]http://www.garaget.org/video/101127[/video]

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang