Låg och hög ohms spridare 940 turbo

-PonKen-
6 mars 2011 · 106 Inlägg

Hejsan! Jag undrar om det finns något sätt man kan få hög ohm spridare att lira med b230F (940 turbo motor)! Måste man brygga på något sätt? Hade tänkt mig gröna v70R spridare! smile

Om det går! Finns det någon beskrivning på hur man gör? har kollat runt lite men hittade inget! mvh!

Subaru Impreza STI "Black on Pink" (2005)
ExtremeBoost
6 mars 2011 · 312 Inlägg

Jag antar att du menar B230FT. På 940 sitter det ett motstånd på höger sida om du står framför bilen det ser ut som 4 batterier. Du kan ju kolla om du hittar något sådant på din 240. Ser ut såhär: https://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/626747_oxr95z.jpg

För att brygga spridarna så tar man bort motståndet. Sen tar man 5 kabelskor och lite kabel och sätter ihop det  såhär -> O-O-O-O-O där O är kabelskon. När du har gjort det är det bara att trycka i dom i kontakten där motståndet ska sitta igentligen.
Istället för R-spridarna kan du titta på de ljusblå T5 spridarna från S60. Flödar bara 391@3,8bar men kostar bara en fjärdedel av r-spridarna. Funkar bra ihop med en LMM som man satt in i ett 3" rör.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
-PonKen-
6 mars 2011 · 106 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Jag antar att du menar B230FT. På 940 sitter det ett motstånd på höger sida om du står framför bilen det ser ut som 4 batterier. Du kan ju kolla om du hittar något sådant på din 240. Ser ut såhär: http://www1.garaget.org/gallery/archive … oxr95z.jpg

För att brygga spridarna så tar man bort motståndet. Sen tar man 5 kabelskor och lite kabel och sätter ihop det  såhär -> O-O-O-O-O där O är kabelskon. När du har gjort det är det bara att trycka i dom i kontakten där motståndet ska sitta igentligen.
Istället för R-spridarna kan du titta på de ljusblå T5 spridarna från S60. Flödar bara 391@3,8bar men kostar bara en fjärdedel av r-spridarna. Funkar bra ihop med en LMM som man satt in i ett 3" rör.

Tack för en otroligt bra beskrivning! big_smile jag ska ta och kolla lite mer! Återkommer ifall jag är osäker! Vart säljer dem dessa spridare? Är det hög ohms? MvH

Subaru Impreza STI "Black on Pink" (2005)
ExtremeBoost
6 mars 2011 · 312 Inlägg

-PonKen- skrev:

ExtremeBoost skrev:
Jag antar att du menar B230FT. På 940 sitter det ett motstånd på höger sida om du står framför bilen det ser ut som 4 batterier. Du kan ju kolla om du hittar något sådant på din 240. Ser ut såhär: http://www1.garaget.org/gallery/archive … oxr95z.jpg

För att brygga spridarna så tar man bort motståndet. Sen tar man 5 kabelskor och lite kabel och sätter ihop det  såhär -> O-O-O-O-O där O är kabelskon. När du har gjort det är det bara att trycka i dom i kontakten där motståndet ska sitta igentligen.
Istället för R-spridarna kan du titta på de ljusblå T5 spridarna från S60. Flödar bara 391@3,8bar men kostar bara en fjärdedel av r-spridarna. Funkar bra ihop med en LMM som man satt in i ett 3" rör.

Tack för en otroligt bra beskrivning! big_smile jag ska ta och kolla lite mer! Återkommer ifall jag är osäker! Vart säljer dem dessa spridare? Är det hög ohms? MvH

Inga problem smile
Det billigaste är nog att åka till skroten eller titta i köp&säljes om du kan tänka dig begagnat men om du ska köpa nya så skiljer det inte så mycket i pris.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
-PonKen-
6 mars 2011 · 106 Inlägg

hehe ska kolla upp priser osv! Men bara en fråga! vad händer igenkligen om man inte bryggar motorståndet? bränner man boxen eller? : )

Behöver man inte de gamla motståndet efter man har bryggat heller? : )

Subaru Impreza STI "Black on Pink" (2005)
ExtremeBoost
6 mars 2011 · 312 Inlägg

Om man inte tar bort motstånden så kommer bränsleboxen gå sönder efter ett tag. Så länge du inte ska montera dit originalspridarna så behöver du inte motståndet.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
-PonKen-
6 mars 2011 · 106 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Om man inte tar bort motstånden så kommer bränsleboxen gå sönder efter ett tag. Så länge du inte ska montera dit originalspridarna så behöver du inte motståndet.

Ah okej! hehe är de ljusblåa spridarna Original 850 T5? har kollat runt lite och de står mkt om att de är bruna? men de kanske inte stämmer! smile Tänkte annars kan man kolla på mekonomen eller Bilia efter orginal t5 spridare isåfall! och kolla nypris mvh! smile)

Subaru Impreza STI "Black on Pink" (2005)
ExtremeBoost
6 mars 2011 · 312 Inlägg

-PonKen- skrev:

ExtremeBoost skrev:
Om man inte tar bort motstånden så kommer bränsleboxen gå sönder efter ett tag. Så länge du inte ska montera dit originalspridarna så behöver du inte motståndet.

Ah okej! hehe är de ljusblåa spridarna Original 850 T5? har kollat runt lite och de står mkt om att de är bruna? men de kanske inte stämmer! smile Tänkte annars kan man kolla på mekonomen eller Bilia efter orginal t5 spridare isåfall! och kolla nypris mvh! smile)

Dom blå sitter i de flesta volvo s60 T5 och har slutnummret 830. Ny priset på spridarna är ungefär lika mycket och då kan man nästan köpa de gröna R spridarna då dom flödar lite mer. Men när det gäller begagnat så kan man hitta 4 st T5 spridare för 5-600kr medans R spridare kostar 1600-2000kr.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
-PonKen-
6 mars 2011 · 106 Inlägg

ExtremeBoost skrev:

-PonKen- skrev:

ExtremeBoost skrev:
Om man inte tar bort motstånden så kommer bränsleboxen gå sönder efter ett tag. Så länge du inte ska montera dit originalspridarna så behöver du inte motståndet.

Ah okej! hehe är de ljusblåa spridarna Original 850 T5? har kollat runt lite och de står mkt om att de är bruna? men de kanske inte stämmer! smile Tänkte annars kan man kolla på mekonomen eller Bilia efter orginal t5 spridare isåfall! och kolla nypris mvh! smile)

Dom blå sitter i de flesta volvo s60 T5 och har slutnummret 830. Ny priset på spridarna är ungefär lika mycket och då kan man nästan köpa de gröna R spridarna då dom flödar lite mer. Men när det gäller begagnat så kan man hitta 4 st T5 spridare för 5-600kr medans R spridare kostar 1600-2000kr.

Ah! Då vet jag! smile bara att börja söka hehe smile

Subaru Impreza STI "Black on Pink" (2005)
945turbo19
31 januari 2016 · 1 Inlägg

Hej. Jag bytte till ljusblå spridare från s60 2.3 turbo T5 med slutnr 830 och kopplade bort motståndet och bryggare som du skrev. Bilen startar och går bra, men tyvärr lyser varningslampan för att motor elektroniken är fel. Hade du samma problem och hur löste du det? Tack på förhand för svaret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang