Köpråd: BMW 130I


#1
4

2011-03-19 12:08

Goddag alla galna bilälskare.

Nu är det så att jag är extremt intresserad av en BMW 130I men har tyvärr nästan ingen erfarenhet av maskinen.

Hade en erfaren person kunnat berätta lite om denna bil för mig?

Jag bor rätt så långt upp i vårat avlånga land och undrar därför hur bakhjulsdrifen fungerar i snö jämfört med tex R32:ans 4hjulsdrift?

Något speciellt man ska tänka på när man kikar på bilen?

Service priser?


MVH CarBoi133

Tacksam för snabba svar!

Rquired Allmänt envis

#2
12491

2011-03-19 13:15

Har du haft en bakhjulsdriven bil du kört vintertid tidigare? I så fall vet du förmodligen hur de uppträder med alla säkerhetssystem bortkopplade.

Men moderna Bmw är en helt annan sak, förutsatt att livlinorna är aktiverade. Antisladdsystemet DSC är kort och gott skrämmande effektivt, jag har kört på en stor plan och gjort kraftiga styrutslag och gaspådrag utan att bakänden brutit ut i en Bmw med DSC; Under normal körning är dessa bilar mycket trygga.

Däremot har DSC ett alternativt läge kallat DTC, detta läge tillåter mer hjulspinn och yvigare sladdar. Den första biten är kanon om man skall köra genom till exempel djup snö, i en vanlig bil spinner antingen hjulen hejdlöst utan antispinn eller så bromsas bilen till stillastående av antispinn. DTC tillåter en hel del hjulspinn, men fördelar detta för att få grepp. Och det fungerar väl i praktiken, även en liten lätt bil med stark motor och breda däck som 130i klättrar på riktigt bra.

Den andra fördelen med DTC är om du vill ha lite roligt, DSC gör vad det kan för att häva en sladd precis som de flesta stabilitetskontroller gör men med DTC aktiverat arbetar systemet istället med föraren för att bibehålla lagom mycket sladd. I praktiken innebär det att med DTC kan även en oerfaren förare köra fort och brett med bilens hjälp och ändå ha en livlina i form av antisladdsystemet ifall det skulle bli för brett.

E87 har helt enkelt konstaterats vara en riktigt bra vinterbil, bland annat i Teknikens Värld 1/2005 där den vann ett vintertest mot flera framhjulsdrivna bilar. Men mycket motor och breda däck är en annan sak än en 4cyl. som de testade, men du lär dig snabbt att bli tillräckligt känslig på gasen och i dragläge att detta inte innebär något i praktiken.

Dock skall det sägas att när det gäller rödljusrace eller acceleration under en omkörning kommer en 2WD aldrig kunna slå en motsvarande 4WD. Så länge det är halt alltså, sommartid med bra grepp är det tvärt om, men eftersom 130i duger mer än väl även i snorhalka anser åtminstone jag att 4WD är helt onödigt.

Är det dock en fyrhjulsdriven bil du vill ha hade jag istället köpt en Bmw 330iX, eftersom R32 är en tung och sävlig klump även jämfört med denna och dessutom mindre praktisk än en 3-serie.

Rent generellt har Bmw mycket nöjda ägare, mycket bra resultat i tillförlitlighets och kvalitétsundersökningar och är förhållandevis billiga i underhåll och reparationer. 130i har ingen kamkedja eller dylikt utan säger själv till när den vill ha service vilket då omfattar olja och filter samt var fjärde gång tändstift. Och självklart kontrollerar en auktoriserad verkstad en massa övriga punkter med, alltså bilens skick rent allmänt.

Jag har inte koll på exakt vad den kostar, men som en jämförelse gav jag strax över 4000:- för en inspektion II (Stora service ink. tändstift, bromsvätskebyte etc.) till min röda Bmw. Detta var i höstas, och som en jämförelse hade någon på detta forum servat sin Golf 1.6 samtidigt och startat en tråd om detta, eftersom det kostade 10.400:-.

Nu är visserligen detta 4cyl. bilar, men två tändstift och 2L olja är det som skiljer och detta är inte särskilt dyrt. Nu vet jag inte vad du bor men glöm inte att det är dyrare i storstäder än i Halmstad!

Har du lust att läsa lite själv finns alltid www.autopower.se, som du ser finns där ett dedikerat forum för Bmw 1-serie men tyvärr har det inte skrivits någon begagnatguide för modellen än. Lycka till! smile


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare

#3
3180 2

2011-03-19 19:16

Rquired skrev:
130i har ingen kamkedja eller dylikt

Nepp för det har dom ju inte wink

Senast redigerat av NITROUS (2011-03-19 19:18)


Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)

Rquired Allmänt envis

#4
12491

2011-03-19 20:13

NITROUS skrev:

Rquired skrev:
130i har ingen kamkedja eller dylikt

Nepp för det har dom ju inte wink

*Kamrem menar jag! smile


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
#5
4

2011-03-19 20:38

Rquired skrev:
Har du haft en bakhjulsdriven bil du kört vintertid tidigare? I så fall vet du förmodligen hur de uppträder med alla säkerhetssystem bortkopplade.

Men moderna Bmw är en helt annan sak, förutsatt att livlinorna är aktiverade. Antisladdsystemet DSC är kort och gott skrämmande effektivt, jag har kört på en stor plan och gjort kraftiga styrutslag och gaspådrag utan att bakänden brutit ut i en Bmw med DSC; Under normal körning är dessa bilar mycket trygga.

Däremot har DSC ett alternativt läge kallat DTC, detta läge tillåter mer hjulspinn och yvigare sladdar. Den första biten är kanon om man skall köra genom till exempel djup snö, i en vanlig bil spinner antingen hjulen hejdlöst utan antispinn eller så bromsas bilen till stillastående av antispinn. DTC tillåter en hel del hjulspinn, men fördelar detta för att få grepp. Och det fungerar väl i praktiken, även en liten lätt bil med stark motor och breda däck som 130i klättrar på riktigt bra.

Den andra fördelen med DTC är om du vill ha lite roligt, DSC gör vad det kan för att häva en sladd precis som de flesta stabilitetskontroller gör men med DTC aktiverat arbetar systemet istället med föraren för att bibehålla lagom mycket sladd. I praktiken innebär det att med DTC kan även en oerfaren förare köra fort och brett med bilens hjälp och ändå ha en livlina i form av antisladdsystemet ifall det skulle bli för brett.

E87 har helt enkelt konstaterats vara en riktigt bra vinterbil, bland annat i Teknikens Värld 1/2005 där den vann ett vintertest mot flera framhjulsdrivna bilar. Men mycket motor och breda däck är en annan sak än en 4cyl. som de testade, men du lär dig snabbt att bli tillräckligt känslig på gasen och i dragläge att detta inte innebär något i praktiken.

Dock skall det sägas att när det gäller rödljusrace eller acceleration under en omkörning kommer en 2WD aldrig kunna slå en motsvarande 4WD. Så länge det är halt alltså, sommartid med bra grepp är det tvärt om, men eftersom 130i duger mer än väl även i snorhalka anser åtminstone jag att 4WD är helt onödigt.

Är det dock en fyrhjulsdriven bil du vill ha hade jag istället köpt en Bmw 330iX, eftersom R32 är en tung och sävlig klump även jämfört med denna och dessutom mindre praktisk än en 3-serie.

Rent generellt har Bmw mycket nöjda ägare, mycket bra resultat i tillförlitlighets och kvalitétsundersökningar och är förhållandevis billiga i underhåll och reparationer. 130i har ingen kamkedja eller dylikt utan säger själv till när den vill ha service vilket då omfattar olja och filter samt var fjärde gång tändstift. Och självklart kontrollerar en auktoriserad verkstad en massa övriga punkter med, alltså bilens skick rent allmänt.

Jag har inte koll på exakt vad den kostar, men som en jämförelse gav jag strax över 4000:- för en inspektion II (Stora service ink. tändstift, bromsvätskebyte etc.) till min röda Bmw. Detta var i höstas, och som en jämförelse hade någon på detta forum servat sin Golf 1.6 samtidigt och startat en tråd om detta, eftersom det kostade 10.400:-.

Nu är visserligen detta 4cyl. bilar, men två tändstift och 2L olja är det som skiljer och detta är inte särskilt dyrt. Nu vet jag inte vad du bor men glöm inte att det är dyrare i storstäder än i Halmstad!

Har du lust att läsa lite själv finns alltid www.autopower.se, som du ser finns där ett dedikerat forum för Bmw 1-serie men tyvärr har det inte skrivits någon begagnatguide för modellen än. Lycka till! smile

Tackar hemskt mycket! Bilden blev rätt så klarare här. Suget ökade några steg.

Hur är det med knarrande lister? Har läst att det fixades i faceliften efter -07, är det nått som man behöver oroa sig över i 05-06orna?

Glömde fråga, hur är det med automat-bilar är dom sällsynta? Hur går dom? har endast erfarenhet av r32ans DSG och tycker den fungerar utmärkt.

Senast redigerat av carboi133 (2011-03-19 20:56)

Rquired Allmänt envis

#6
12491

2011-03-19 20:41

carboi133 skrev:

Rquired skrev:
Har du haft en bakhjulsdriven bil du kört vintertid tidigare? I så fall vet du förmodligen hur de uppträder med alla säkerhetssystem bortkopplade.

Men moderna Bmw är en helt annan sak, förutsatt att livlinorna är aktiverade. Antisladdsystemet DSC är kort och gott skrämmande effektivt, jag har kört på en stor plan och gjort kraftiga styrutslag och gaspådrag utan att bakänden brutit ut i en Bmw med DSC; Under normal körning är dessa bilar mycket trygga.

Däremot har DSC ett alternativt läge kallat DTC, detta läge tillåter mer hjulspinn och yvigare sladdar. Den första biten är kanon om man skall köra genom till exempel djup snö, i en vanlig bil spinner antingen hjulen hejdlöst utan antispinn eller så bromsas bilen till stillastående av antispinn. DTC tillåter en hel del hjulspinn, men fördelar detta för att få grepp. Och det fungerar väl i praktiken, även en liten lätt bil med stark motor och breda däck som 130i klättrar på riktigt bra.

Den andra fördelen med DTC är om du vill ha lite roligt, DSC gör vad det kan för att häva en sladd precis som de flesta stabilitetskontroller gör men med DTC aktiverat arbetar systemet istället med föraren för att bibehålla lagom mycket sladd. I praktiken innebär det att med DTC kan även en oerfaren förare köra fort och brett med bilens hjälp och ändå ha en livlina i form av antisladdsystemet ifall det skulle bli för brett.

E87 har helt enkelt konstaterats vara en riktigt bra vinterbil, bland annat i Teknikens Värld 1/2005 där den vann ett vintertest mot flera framhjulsdrivna bilar. Men mycket motor och breda däck är en annan sak än en 4cyl. som de testade, men du lär dig snabbt att bli tillräckligt känslig på gasen och i dragläge att detta inte innebär något i praktiken.

Dock skall det sägas att när det gäller rödljusrace eller acceleration under en omkörning kommer en 2WD aldrig kunna slå en motsvarande 4WD. Så länge det är halt alltså, sommartid med bra grepp är det tvärt om, men eftersom 130i duger mer än väl även i snorhalka anser åtminstone jag att 4WD är helt onödigt.

Är det dock en fyrhjulsdriven bil du vill ha hade jag istället köpt en Bmw 330iX, eftersom R32 är en tung och sävlig klump även jämfört med denna och dessutom mindre praktisk än en 3-serie.

Rent generellt har Bmw mycket nöjda ägare, mycket bra resultat i tillförlitlighets och kvalitétsundersökningar och är förhållandevis billiga i underhåll och reparationer. 130i har ingen kamkedja eller dylikt utan säger själv till när den vill ha service vilket då omfattar olja och filter samt var fjärde gång tändstift. Och självklart kontrollerar en auktoriserad verkstad en massa övriga punkter med, alltså bilens skick rent allmänt.

Jag har inte koll på exakt vad den kostar, men som en jämförelse gav jag strax över 4000:- för en inspektion II (Stora service ink. tändstift, bromsvätskebyte etc.) till min röda Bmw. Detta var i höstas, och som en jämförelse hade någon på detta forum servat sin Golf 1.6 samtidigt och startat en tråd om detta, eftersom det kostade 10.400:-.

Nu är visserligen detta 4cyl. bilar, men två tändstift och 2L olja är det som skiljer och detta är inte särskilt dyrt. Nu vet jag inte vad du bor men glöm inte att det är dyrare i storstäder än i Halmstad!

Har du lust att läsa lite själv finns alltid www.autopower.se, som du ser finns där ett dedikerat forum för Bmw 1-serie men tyvärr har det inte skrivits någon begagnatguide för modellen än. Lycka till! smile

Tackar hemskt mycket! Bilden blev rätt så klarare här. Suget ökade några steg.
Hur är det med knarrande lister? Har läst att det fixades i faceliften efter -07, är det nått som man behöver oroa sig över i 05-06orna?

Det är samma fel som på 5-serie E60, klipper in orsaken och åtgärden från deras begagnatguide:
Knarrande dörrlister
Listerna i dörrarna kan knarra, en del har bytts på garanti. Andra sätt som kan hjälpa är att använda BMW:s egna liststift som inte innehåller silikon eller att vaxa lacken under listerna.

Senast redigerat av Rquired (2011-03-19 20:43)


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
#7
4

2011-03-20 15:13

Nån som har erfarenhet av automatlådorna? Finns det nått negativit? lika len och fin som R32s växling? Finns det fler manual än automat här i sverige?

Rquired Allmänt envis

#8
12491

2011-03-20 15:31

carboi133 skrev:
Nån som har erfarenhet av automatlådorna? Finns det nått negativit? lika len och fin som R32s växling? Finns det fler manual än automat här i sverige?

Bmw har full koll på hur man bygger växellådor, automatlådan växlar minst lika väl som DSG och tom bättre. Men lika snabb som en dubbelkopplingslåda blir den förstås aldrig, frågan är om det är något du märker i praktiken?


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tomten Tomten

#9
1065 10

2011-03-20 16:32

Ska du ha en bil att ta dig fram bara i modd och lössnö så är 1 Serien inte rätt bil för dig.


Köp en 3 serie Xdrive och du tar dig fram utan problem och blir nöjd och belåten BMW ägare,


BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
#10
4

2011-03-21 19:22

Rquired skrev:
Bmw har full koll på hur man bygger växellådor, automatlådan växlar minst lika väl som DSG och tom bättre. Men lika snabb som en dubbelkopplingslåda blir den förstås aldrig, frågan är om det är något du märker i praktiken?

Okej låter underbart! Tackar ännu en gång.

Tomten skrev:
Ska du ha en bil att ta dig fram bara i modd och lössnö så är 1 Serien inte rätt bil för dig.


Köp en 3 serie Xdrive och du tar dig fram utan problem och blir nöjd och belåten BMW ägare,

"Bara" är nog lite överdrift men vägarna vart jag bor är täckt i snö vanligtvis november-april men det ska nog inte vara något problem så länge våra snöplogare gör det dom ska.





Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon