K-jetronic till b20 `?

gtjim
23 mars 2011 · 692 Inlägg

hej ni har hör talas om att det ska finnas k-jetronic till b20 

såkallade b20E motorer  men har letat men inget hittat är det så pass sällsynt ? 
är det speciel topp man behöver en orginal som jag har plus var kan man få tag i k-jetronic systemet ?

Senast redigerat av GTCOUPE (23 mars 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
turboforssen Telge Drifting Team
23 mars 2011 · 5 398 Inlägg

GTCOUPE skrev:
hej ni har hör talas om att det ska finnas k-jetronic till b20 

såkallade b20E motorer  men har letat men inget hittat är det så pass sällsynt ? 
är det speciel topp man behöver en orginal som jag har plus var kan man få tag i k-jetronic systemet ?

b20e har elektroniskt insprutning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
gtjim
23 mars 2011 · 692 Inlägg

okej smile är det vanliga motorer ? tänkte nämligen få tag i den toppen och insprutsystemet   vad heter toppen smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
turboforssen Telge Drifting Team
23 mars 2011 · 5 398 Inlägg

GTCOUPE skrev:
okej smile är det vanliga motorer ? tänkte nämligen få tag i den toppen och insprutsystemet   vad heter toppen smile

nja dom är inte så vanliga , men dom finns att hitta

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Oves_Bror
23 mars 2011 · 456 Inlägg

Toppar går att hitta men att hitta en fungerande databox är nog knivigare tror jag!

growing old is mandatory growing up is optional
twin_cam Smålänning
23 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Toppen heter E-topp, gjutnummer har jag ingen aning om.

Kännetecken är lägre höjd (planat) och större ventiler.

insprutningen heter Bosch D-Jetronic och fanns även i bl.a Saab 99 EMS 72-74 och i VW 1600.

Bra system, men tiden va inte riktigt mogen för elektriska insprutnin gar, och det fick ta en hel del skit, därför ersattes det av K-Jetronic (Bosch CI) som va mekaniskt, en tillbakagång (enl. mig) p.g.a konsumenternas misstro på elektroniken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
23 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Lite info:
http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm

Har inte läst igenom nyligen, men i en gammal rephandbok för saab näms det att systemet är analogt (dagens är digitala)..

Men problembarn som stog i texten har jag faktiskt aldrig hört någon kalla det, av de som jag vet har haft sånna system i bilarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gtjim
24 mars 2011 · 692 Inlägg

oekj k-jetrnic är grymt underbart att jobba med på alla sätt vad jag vet hade det på en audi gt coupe förut men ska försöka hitta det till b20in smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
11 november 2016 · 6 474 Inlägg

Hitta en gammal tråd här, men bumpar ändå, det satt på bla 1974ans 140 (dom få som såldes med sprut)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Aronson
11 november 2016 · 914 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Hitta en gammal tråd här, men bumpar ändå, det satt på bla 1974ans 140 (dom få som såldes med sprut)

Helt riktigt,satt även på 240 1975 med B20e på usa marknaden.

twin_cam Smålänning
12 november 2016 · 7 877 Inlägg

Var väl ändå D-Jetronic som satt i 140/160/p1800?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aronson
12 november 2016 · 914 Inlägg

twin_cam skrev:
Var väl ändå D-Jetronic som satt i 140/160/p1800?

Som tidigare skrivits: B20 tom 1973 har d-jetronic  from 1974 har K-jetronic, B30 fick däremot aldrig k-jetronic

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang