900 framvagn samma som 9-3 framvagn?

Saab_lar
29 mars 2011 · 37 Inlägg

Hej!

Jag besiktigade min bil igår och visste att jag inte skulle bli glad sad

Hö fjäderben är av
Hö spindelled är det glapp i

Jag undrar om det är samma framvagn på en 900 som på en 9-3 med samma chassi?
Jag tänkte köpa begagnat fjäderben och det finns fler 900 på skroten än vad det finns 9-3, där  jag har kollat iaf smile
Måste ha en temporär lösning så länge.
Hö bärarm undre köper jag ny.

Tacksam för alla svar!
MVH Lovisa

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2011 · 13 734 Inlägg

är den av? då hade du nog inte fått åkt från platsen..vad är det exakt som är trasigt?

låter mer som brusten fjäder

bästa tipset är att gå in på tex mekonomens hemsida och söka på tex fjäderbenet till både 900 och 9-3 och jämföra artikelnummret

skulle kunna tänka mig att något skiljer

Senast redigerat av Growe (29 mars 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Saab_lar
29 mars 2011 · 37 Inlägg

Growe skrev:
är den av? då hade du nog inte fått åkt från platsen..vad är det exakt som är trasigt?

låter mer som brusten fjäder

bästa tipset är att gå in på tex mekonomens hemsida och söka på tex fjäderbenet till både 900 och 9-3 och jämföra artikelnummret

skulle kunna tänka mig att något skiljer

Nä inte fjädern som har brustit. Det är själva kolven om man kan säga så som har separerat från fjäderbenet så höjer man upp bilen så kan man inte ratta höger eller vänster för styrleden tar emot i botten i hjulhuset (det lilla hålet för styrväxelstagen), så det är ju inte så att hela fjäderbenet är knäckt smile vet inte om det bara räcker med en repsats som svetsar dit http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … erben.html , mitt liknar dessa bilder, vet dock inte om det räcker för vet inte om det är så mycket material att svetsa i sad

Jag har lyckats kolla runt lite och det är tyvärr inte samma framvagn sad vissa grejer är samma men såklart inte fjäderbenet sad det är inte mycket som skiljer dom åt men det är ändå lite sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2011 · 13 734 Inlägg

okej då är jag med smile dämparen har släppt

började fundera är fjäderbenet av så hade dom satt spansk flagg

borde dock inte vara omöjligt att hitta beg utan att det kostar massor av flis

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Saab_lar
29 mars 2011 · 37 Inlägg

Growe skrev:
okej då är jag med smile dämparen har släppt

började fundera är fjäderbenet av så hade dom satt spansk flagg

borde dock inte vara omöjligt att hitta beg utan att det kostar massor av flis

Nånting sånt, svårt å säga när det är så rostigt men vet att jag måste ha ett nytt fjäderben tongue har ju sett själv dessutom att det är en rund metallbit som har släppt från fjäderbenet:/

Haha ja det förstår jag, då hade jag inte ens kunnat köra bilen tongue haha

Jag har letat på bildelsbasen och massa av bilskrotar och ingen har ett fjäderben till min saab, det är tydligen jättestor efterfrågan på det yikes men det enda jag har hittat är ett nytt men det kostar 4450 sad och det är inte direkt billigt sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2011 · 13 734 Inlägg

tror nog den där satsen fungerar för dig som speedpart har

så köp en sån och sen lämnar du in det till någon som svetsar fast det

dom mesta moderna bilarna har fjäderben och dämpare i ett stycke
men eftersom speedpart säljer rep sats så är det garanterat det som löser ditt problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Saab_lar
29 mars 2011 · 37 Inlägg

Growe skrev:
tror nog den där satsen fungerar för dig som speedpart har

så köp en sån och sen lämnar du in det till någon som svetsar fast det

dom mesta moderna bilarna har fjäderben och dämpare i ett stycke
men eftersom speedpart säljer rep sats så är det garanterat det som löser ditt problem

Ja det lutar la åt det om jag inte lyckas få tag på nåt billigt tongue nja en arbetskamrat är duktig på att svetsa så han hjälper mig smile så blir ju billigare där smile
Ja fast den jag har är inte komplett tyvärr för det priset sad
Men det blir nog repsatsen smile

Men om du hör nåt om ett fjäderben så får du gärna hojta till smile Tack så mycket!
Det blir så mycket enklare att diskutera med andra lite innan man gör nåt smile

Saab_lar
30 mars 2011 · 37 Inlägg

Growe skrev:
tror nog den där satsen fungerar för dig som speedpart har

så köp en sån och sen lämnar du in det till någon som svetsar fast det

dom mesta moderna bilarna har fjäderben och dämpare i ett stycke
men eftersom speedpart säljer rep sats så är det garanterat det som löser ditt problem

Jag kollade runt lite igår när jag kom hem och såg på speedparts att 900 inte är samma, men dom har samma bärarm om 900:an har uppdaterad framvagn, vet du kanske om det då är samma typ av fjäderben om det är en uppdaterad framvagn? smile
Spekulerar lite nu bara smile

monno Elektriker
6 april 2011 · 718 Inlägg

Nallar in mig lite på den hära tråden ja smile
Har samma problem ja, fjäderbenet har spruckit precis vid gängen typ.
Är fjäderben så jäkla bristvara på 93 verkar det som? Synd man inte satt på 10st sånna. Aja hittade iaf en liknande repsats som speedparts, fast på blocket: http://www.blocket.se/kalmar/Rep_sats_f … =4&w=3

Tror ni den funkar lika bra? Vad gör det för skillnad att den är fasad/vinklad?
Håller dem hära repsatserna bra? är det lika stabilt som att köpa nytt typ?
Har inte så gött med cash, annars är jag rätt trogen hos speedparts, men nu får man vända på var enda krona så därför man blev mer inne på blocket killen.. ser ju seriöst ut så.

Som att kasta vatten i sjön.
Saab_lar
7 april 2011 · 37 Inlägg

monno skrev:
Nallar in mig lite på den hära tråden ja smile
Har samma problem ja, fjäderbenet har spruckit precis vid gängen typ.
Är fjäderben så jäkla bristvara på 93 verkar det som? Synd man inte satt på 10st sånna. Aja hittade iaf en liknande repsats som speedparts, fast på blocket: http://www.blocket.se/kalmar/Rep_sats_f … =4&w=3

Tror ni den funkar lika bra? Vad gör det för skillnad att den är fasad/vinklad?
Håller dem hära repsatserna bra? är det lika stabilt som att köpa nytt typ?
Har inte så gött med cash, annars är jag rätt trogen hos speedparts, men nu får man vända på var enda krona så därför man blev mer inne på blocket killen.. ser ju seriöst ut så.

Jag har hört mig omkring vääääldigt mycket och det är väldigt vanligt att det händer på just 9-3/900:orna tyvärr sad
Det kan hända att det funkar lika bra men jag tycker att du ska kolla på kanske mekonomen för där sålde dom dessa för 615 kr styck och då slipper du frakt och postförskott och hela köret så jag tror att det kanske kan vara billigare smile
Jag vet inte vad som menas med att den är fasad/vinklad, den jag köpte va helt rund och raka vinklar dock är hylsan man skruvar fast lite avkapad på sidorna då det är lättare att dra ihop det.
Det är ju fastskruvat på ordinarie fjäderben så det är ju ingen annan typ av princip där.
Jag och en arbetskamrat gjorde faktiskt det här igår 6/4 och det blev kanonbra. Han tog bort överflödigrost genom att slipa bort med vinkelkap med en "stålborste" sen drog han på nedersta hylsan av repsatsen och satte i stötdämparn och gjorde några punktsvetsar, sen tog han bort stötdämparen och svetsa dit ett redigt lager. När det svalnat slipade han ner svetsen så det såg bättre ut, la på grundfärg och sen svart färg, det ser nu ut som nytt och det blev hur bra som helst smile
Och om det håller i längden så har killen min en arbetskamrat som gjorde detta på sin 9-3 för kanske 2-3 år sen och det håller skitbra för han så det tror jag nog.
Det blir ju fruktansvärt mycket billigare än att behöva köpa ett sprillans nytt fjäderben för typ 5000 yikes

Jag varnar bara att om du aldrig har haft ur drivaxeln förut så sitter den kanske förjävligt hårt, det gjorde min och det tog en kväll att bara få ur den :S Men vi fick ur den och det blev kanonfint och bra, dock skulle jag kanske köpt ett övre fjäderbenslagring till hö sida för nu efter så är det lagret däruppe som klonkar tyvärr så det är bara ett tips när du ändå har ner alltihop smile

monno Elektriker
7 april 2011 · 718 Inlägg

Aha okok, ja är ju jämt prismässigt då, får kolla.smile
Mja blir typ 3dje gången jag får ta lös fjäderbenet i vinter så, tror de ska gå bra, det som jävlats är ju styrleden, konan sitter som ja.. fan helt enkelt:P Skulle ju byta den på höger sida när jag såg att de va nå allvarligt fel på vänster sida:P

Jo har haft klonkade ljud i min a, trodde att de va lagringen som du säger, men då visade det ju sig att det va muttern till dämparen som gängat lös sig, när vi drog åt den de va då de visade sig att de va en spricka i dämparbenet.. aja=)

Men mekonomen satsen, är det med mutter det? Å är det samma dimension på muttern som original?

Som att kasta vatten i sjön.
Saab_lar
7 april 2011 · 37 Inlägg

monno skrev:
Aha okok, ja är ju jämt prismässigt då, får kolla.smile
Mja blir typ 3dje gången jag får ta lös fjäderbenet i vinter så, tror de ska gå bra, det som jävlats är ju styrleden, konan sitter som ja.. fan helt enkelt:P Skulle ju byta den på höger sida när jag såg att de va nå allvarligt fel på vänster sida:P

Jo har haft klonkade ljud i min a, trodde att de va lagringen som du säger, men då visade det ju sig att det va muttern till dämparen som gängat lös sig, när vi drog åt den de va då de visade sig att de va en spricka i dämparbenet.. aja=)

Men mekonomen satsen, är det med mutter det? Å är det samma dimension på muttern som original?

Jaha okej ja då blir det ju kanske lättare med drivaxeln smile min hade aldrig varit ur så den va besvärligare tongue ja det vet jag, vi hade ett specialverktyg på jobbet som gjorde det hela mycket enklare, det va 3 klor som man sätter på delen som går ut från fjäderbenet och en skruv längst ner som tryckte upp styrleden smile Vad va det för fel på vä sida? smile

Oh shit yikes så då har du bytt stötdämparna fram redan smile Vi hade ur dämparen igår och där va ingen spricka smile men det konstiga är att den bara klonkar på ett enda ställe, om man vrider åt vänster är det tyst och hö ett varv på ratten så drar man den lite fram och tillbaka då klonkar det :S men när man fortsätter till höger klonkar det inte :S Det är ganska mysko tongue haha Men det känns i hela fjäderbenet när man känner uppe på det i motorrummet smile men jag ska byta dämpare och fjädrar eftersom jag ska sänka bilen i sommar smile så då tänkte jag att jag byter lagringen då smile Men killen min ska försäkerhets skull kolla den idag vad det kan vara, eftersom jag inte har tid att kolla idag smile

Mutter och mutter men den ser nästan ut som den som du hittat på blocket. Jag köpte mina repsatser på autoexperten men det va för att jag fick rabatt där smile Du menar den som man gängar ihop med den man svetsar fast på fjäderbenet? För den man svetsar dit går ju över själva undre delen på benet och gängorna ska ju gå i den.
http://autokatalogen.se/wls/hisingen/vi … dNo=286182
Så här ser den ut på mekonomen också vet dock inte om det är samma märke. Vet att KGK är väldigt bra på just denna repsatsen smile

monno Elektriker
7 april 2011 · 718 Inlägg

Ja verktyg är bra, själv är det domkraft och välriktade slag som gäller smile

Bilar e skoj de!tongue fy fan..
Har bytt till sportdämpare å fjädrar runt om(framdämparna va helt slut på så passade på), sen hjullager och nu då styrleden, åsso blir repa fjäderbenet nu, allt detta sedan typ oktober.. Rätt less på ta lös framhjulen kan ja säga!

Jaha fan kollade på internet på autoexperten så gick den på 1100kr:S Farsgubben har ju rabat där han så.. får åka å fråga hur det ligger till. Blocket är ju negativt på så vis att man kan få en tegelsten bäst vare ärtongue

1145kr vare till å med...:S http://autokatalogen.se/wls/ovik/view_a … dNo=286182

Senast redigerat av monno (7 april 2011)

Som att kasta vatten i sjön.
Saab_lar
7 april 2011 · 37 Inlägg

monno skrev:
Ja verktyg är bra, själv är det domkraft och välriktade slag som gäller smile

Bilar e skoj de!tongue fy fan..
Har bytt till sportdämpare å fjädrar runt om(framdämparna va helt slut på så passade på), sen hjullager och nu då styrleden, åsso blir repa fjäderbenet nu, allt detta sedan typ oktober.. Rätt less på ta lös framhjulen kan ja säga!

Jaha fan kollade på internet på autoexperten så gick den på 1100kr:S Farsgubben har ju rabat där han så.. får åka å fråga hur det ligger till. Blocket är ju negativt på så vis att man kan få en tegelsten bäst vare ärtongue

1145kr vare till å med...:S http://autokatalogen.se/wls/ovik/view_a … dNo=286182

Ja det är väldigt kul men inte jätte kul när dom bara krånglar tongue
Ja det hade jag också tänkt men det ska ju va det här med å ha pengar också xD
Jag förstår att du är less på det smile Hade jag lätt också varit smile
Men jag kollade också på autoexperten och den kostar ju 646,25 kr smile om du klickade på den länken jag skickade smile Om det är repsatsen du menar? smile

Ja jag har också rabatt på autoexperten å fick la repsatsen för 600/615 kr smile eller nåt sånt smile

monno Elektriker
7 april 2011 · 718 Inlägg

Jo men tydligen är det lokala prisskillnader.. eller nått. Fan är ju dubbla priset här uppe, konstigt, aja:P

Som att kasta vatten i sjön.
Saab_lar
7 april 2011 · 37 Inlägg

monno skrev:
Jo men tydligen är det lokala prisskillnader.. eller nått. Fan är ju dubbla priset här uppe, konstigt, aja:P

Ja det är ju helst stört yikes Men din pappa kunde inte få rabatt eller? yikes Shit vilken skillnad, undrar varför det är så :S smile

monno Elektriker
7 april 2011 · 718 Inlägg

Nja rabatten kan ju vem som helst använda sig av inom familjen, men har bara kollat nätet än inte åkt dit å frågat, men svårt å tro att man kan få 600kr rabatt:P Känns ju som nått måste vara tokig lr så. Man tycker ju att autoexperten ska ha samma pris i alla butiker? Men tydligen inte..

Som att kasta vatten i sjön.
Saab_lar
8 april 2011 · 37 Inlägg

monno skrev:
Nja rabatten kan ju vem som helst använda sig av inom familjen, men har bara kollat nätet än inte åkt dit å frågat, men svårt å tro att man kan få 600kr rabatt:P Känns ju som nått måste vara tokig lr så. Man tycker ju att autoexperten ska ha samma pris i alla butiker? Men tydligen inte..

Ja det kan nog vara lite svårt :S Men mekonomen då? smile
Ja det verkar väldigt konstigt att det ska vara sån skillnad smile

monno Elektriker
8 april 2011 · 718 Inlägg

Mjo mekonomen har ju, men då lönar det sig å köpa från blocket killen, kanske är bra å gynna de små?wink
Jo jämförde lite igår på internätet, priset varierade med två olika, 615kr och 646kr på typ alla ställen utom ö-vik, där är priset 1145kr :Phaha

Som att kasta vatten i sjön.
Saab_lar
8 april 2011 · 37 Inlägg

monno skrev:
Mjo mekonomen har ju, men då lönar det sig å köpa från blocket killen, kanske är bra å gynna de små?wink
Jo jämförde lite igår på internätet, priset varierade med två olika, 615kr och 646kr på typ alla ställen utom ö-vik, där är priset 1145kr :Phaha

Jaså men frakten kostar ju också så det blir ju dyrt det med smile Ja kanske smile
Hahahaha du bor på fel ställe helt enkelt tongue Men finns det inte nån mekonomen i nån närliggande grannstad? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang