BMW e30 Projekt - m50!

Första bilen, finas till. M50 på gång!
  • 150 Följare
  • 183 911 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2014
ivaaar
2 maj 2011 · 241 Inlägg

kimme-320i skrev:
jo ja hörde att ni fått igång den:) alltid kul att måla lite svart:P hehe nu e de bara resten kvar att fixa på den oxåtongue hehe. du får skynda dig å fixa din oxå me andra motorn å allt.

Japp 323an kommer bli en schysst tynarbil! ska lättas och i med 2 sportstolar, rostlagas det värsta sen ut å tyna big_smile jo men fyller inte 18 förns i september så har ju lite tid på mig iallafall.. men klart vore skoj att få i gång den men har en del att göra innan dess tongue

En update om vad som har hänt. Blev inte alls nå mycket garage på lovet, har gjort massa annat... Men har fått lite gjort iallafall. Rosthålet i högerhjulhus bak är färdigsvetsat nu, och sen har jag börjat kapa ut i andra hjulhuset. Ska kapa klart där och börja göra plåtbit dit och svetsa det nu i veckan. Har även vart och öppnat diffen för att titta om det verkligen var en lamelldiff och det var det! big_smile har dock inte bilder på det... min svåger har så ska be han skicka dom. aja lite bilder.

Grovkapat i andra hjulhuset.
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1099.jpg
Dremeln ville inte vara med längre, fan sjukt smidig att slipa svetsar osv där det är trångt.
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1102.jpg
så drog iväg och köpte en ny + en låda med massa tillbehör.
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1103.jpg
Bestämde mig för att ta bort den här då den ändå var helt körd, och tur va väl det, fanns ytrost under den hmm
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1100.jpg
Här är högerhjulhus bak, färdig svetsat, skönt smile
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1108.jpg

Hoppas man lyckas få nåra timmar i garaget i veckan.. har dock nationella prov å skit i skolan nu dom kommande veckorna...men men inte ska det hindra smile

//Erik

Senast redigerat av ivaaar (2 maj 2011)

XorcessX
4 maj 2011 · 709 Inlägg

kuuul, kanske ser en röd e30 på vägarna här i östersund snart då? wink

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
ivaaar
4 maj 2011 · 241 Inlägg

XorcessX skrev:
kuuul, kanske ser en röd e30 på vägarna här i östersund snart då? wink

japp! hoppas på att få ut den så man kan köra lite i den i sommar iallafal smile

tuomas Santa's little helper
4 maj 2011 · 245 Inlägg

Härligt med fler nyblivna 'pappor' till e30's smile
Har nyss blivit klar med rosten och lackerat/målat om min egen så blir en liten paus på min nu medans jag letar efter en 2.3-2.5l motor så man hinner måla vägen i sommar!

Kul projekt och kommer följas! (kul å jämföra med mitt eget projekt eftersom kommer bli lite liknande maskinmässigt)

Lycka till smile

Senast redigerat av tuomas (4 maj 2011)

ivaaar
4 maj 2011 · 241 Inlägg

tuomas skrev:
Härligt med fler nyblivna 'pappor' till e30's smile
Har nyss blivit klar med rosten och lackerat/målat om min egen så blir en liten paus på min nu medans jag letar efter en 2.3-2.5l motor så man hinner måla vägen i sommar!

Kul projekt och kommer följas! (kul å jämföra med mitt eget projekt eftersom kommer bli lite liknande maskinmässigt)

Lycka till smile

såg att du höll på med din man han inte läsa klart innan jag var tvungen att dra, ska göra det!
Bra motorval tycker jag, min svåger har ju en 323 och dom går riktigt bra faktiskt! men man vill ju ha största motorn så man tittar ju för å främst efter en 325 roll  Ska också lacka om min sen, vilket jag också ska göra själv om jag får ta in den på skolan nästa år smile och då blir den inte röd!

//Erik

Senast redigerat av ivaaar (4 maj 2011)

tuomas Santa's little helper
4 maj 2011 · 245 Inlägg

ivaaar skrev:
såg att du höll på med din man han inte läsa klart innan jag var tvungen att dra, ska göra det!
Bra motorval tycker jag, min svåger har ju en 323 och dom går riktigt bra faktiskt! men man vill ju ha största motorn så man tittar ju för å främst efter en 325 roll  Ska också lacka om min sen, vilket jag också ska göra själv om jag får ta in den på skolan nästa år smile och då blir den inte röd!

//Erik

Okej kul smile Jo söker nog först och främst efter 2.5'an men har 2.3'an som en back up plan ifall jag inte hittar något annat i vettig prisklass (denna hobby är dyr här i Finland)
Ah låter ju kul! bestämd dig vilken färg den kommer bli? smile

ivaaar
4 maj 2011 · 241 Inlägg

tuomas skrev:

ivaaar skrev:
såg att du höll på med din man han inte läsa klart innan jag var tvungen att dra, ska göra det!
Bra motorval tycker jag, min svåger har ju en 323 och dom går riktigt bra faktiskt! men man vill ju ha största motorn så man tittar ju för å främst efter en 325 roll  Ska också lacka om min sen, vilket jag också ska göra själv om jag får ta in den på skolan nästa år smile och då blir den inte röd!

//Erik

Okej kul smile Jo söker nog först och främst efter 2.5'an men har 2.3'an som en back up plan ifall jag inte hittar något annat i vettig prisklass (denna hobby är dyr här i Finland)
Ah låter ju kul! bestämd dig vilken färg den kommer bli? smile

jo, det är rätt dyrt i sverige med.. iallafall svårt att bygga på 1050kr/månaden tongue Japp det blir daytona violet wink

tuomas Santa's little helper
4 maj 2011 · 245 Inlägg

ivaaar skrev:

tuomas skrev:

ivaaar skrev:
såg att du höll på med din man han inte läsa klart innan jag var tvungen att dra, ska göra det!
Bra motorval tycker jag, min svåger har ju en 323 och dom går riktigt bra faktiskt! men man vill ju ha största motorn så man tittar ju för å främst efter en 325 roll  Ska också lacka om min sen, vilket jag också ska göra själv om jag får ta in den på skolan nästa år smile och då blir den inte röd!

//Erik

Okej kul smile Jo söker nog först och främst efter 2.5'an men har 2.3'an som en back up plan ifall jag inte hittar något annat i vettig prisklass (denna hobby är dyr här i Finland)
Ah låter ju kul! bestämd dig vilken färg den kommer bli? smile

jo, det är rätt dyrt i sverige med.. iallafall svårt att bygga på 1050kr/månaden tongue Japp det blir daytona violet wink

Låter snoffsigt wink Blir nog bra detta

Pocket
5 maj 2011 · 30 Inlägg

Vad för motorer får det plats i en e30? Vi säger att det är en sån du har skaffat dig Ivaar. Funderar på en liknande bil i framtiden men kanske byte av motor då.

BMW e30 318 (1988)
tuomas Santa's little helper
5 maj 2011 · 245 Inlägg

@ Pocket;
Ivaar har en BMW e30 precis som jag. Maskinmässigt så går nog allting i med mindre modifieringar wink
Men vanligtvis brukar man slänga i 2.3l - 2.5l maskiner i dem. Hoppas detta var svaret du sökte?

Senast redigerat av tuomas (5 maj 2011)

ivaaar
5 maj 2011 · 241 Inlägg

Pocket skrev:
Vad för motorer får det plats i en e30? Vi säger att det är en sån du har skaffat dig Ivaar. Funderar på en liknande bil i framtiden men kanske byte av motor då.

tuomas skrev:
@ Pocket;
Ivaar har en BMW e30 precis som jag. Maskinmässigt så går nog allting i med mindre modifieringar wink
Men vanligtvis brukar man slänga i 2.3l - 2.5l maskiner i dem. Hoppas detta var svaret du sökte?

som toumans säger. Om du tänker på motorerna som sitter i e30 m20,m40 osv, så är det ju " bara att slänga i", om du får med all kringutrustning.

//Erik

kimme-320i
6 maj 2011 · 191 Inlägg

med lite mod kan man nästan vilken motor man vill. va en e30 på blocket förut me skyline motor:)

ivaaar
6 maj 2011 · 241 Inlägg

kimme-320i skrev:
med lite mod kan man nästan vilken motor man vill. va en e30 på blocket förut me skyline motor:)

ja klart det, f.ö så är den motorn till salu löst nu.

kimme-320i
6 maj 2011 · 191 Inlägg

ivaaar skrev:

kimme-320i skrev:
med lite mod kan man nästan vilken motor man vill. va en e30 på blocket förut me skyline motor:)

ja klart det, f.ö så är den motorn till salu löst nu.

ne de tror ja inte den satt i bilen:P

Pocket
6 maj 2011 · 30 Inlägg

Tack försvaren angående motorer. Har en 525I -94 i ägo men karossen är lite för sleten för att jag ska lägga ner jobb på motorbyte osv. Drf jag undrade om e30 då jag tänkte skaffa en sån vid nästa köp smile

BMW e30 318 (1988)
ivaaar
6 maj 2011 · 241 Inlägg

kimme-320i skrev:

ivaaar skrev:

kimme-320i skrev:
med lite mod kan man nästan vilken motor man vill. va en e30 på blocket förut me skyline motor:)

ja klart det, f.ö så är den motorn till salu löst nu.

ne de tror ja inte den satt i bilen:P

aja kanske inte den men finns en på autopower som är "anpassad" för e30 smile

ivaaar
6 maj 2011 · 241 Inlägg

Pocket skrev:
Tack försvaren angående motorer. Har en 525I -94 i ägo men karossen är lite för sleten för att jag ska lägga ner jobb på motorbyte osv. Drf jag undrade om e30 då jag tänkte skaffa en sån vid nästa köp smile

m50 funkar i e30. visst är ju en del å byta... titta ppf där står det allt som behövs för att få ner m50 i e30 smile

//Erik

kimme-320i
7 maj 2011 · 191 Inlägg

ivaaar skrev:

kimme-320i skrev:

ivaaar skrev:

ja klart det, f.ö så är den motorn till salu löst nu.

ne de tror ja inte den satt i bilen:P

aja kanske inte den men finns en på autopower som är "anpassad" för e30 smile

okej så pass. kanske nån som bara hade motor lr så kan de va samma som sålde löst kommer inte ihågtongue

ivaaar
7 maj 2011 · 241 Inlägg

Update. blev ett par timmar i garaget i dag men fick inte så mycket gjort sad Har börjat svetsa dit sista biten vid högerbakskärm inne i bagaget... och plockat ut batteriet. Har även lyckats hitta lite mer rost, hehe, så fort man kollar runt lite mer noga så hittar man nå litet så börjar man pilla så ser man att det är lite mer än vad som syns. men men bara att laga smile dock jobbigt med dubbelplåt..

Mamma sponsra med lite papper, alltid bra att ha big_smile
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1113.jpg
biten där nere, själva golvet som jag svetsat idag. Glömde ta kort när ja gjorde själva biten men det är väl ändå inget roligt att se direkt tongue
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1117.jpg
Medans ja lät plåten kallna lite mellan svetsarna så den inte slår sig så passa ja på att försöka få lite ordning i garaget igen och titta lite efter rost. Hitta detta, pilla lite med en skruvmejsel som jag råka trycka igenom. Så där ska plåten bytas ut också. Lika bra att få bort all rost man hittar när man ändå håller på och förhoppningsvis så slippar man det sen då.
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1115.jpg
Sen slipade jag ner svetsarna lite så man ser bättre vart man måste svetsa mer.
http://i131.photobucket.com/albums/p304/3_PleX/bmw/DSCF1118.jpg

Mer än så blir det inte. Ska snart sova då jag ska upp och jobba imorgon. Så det blir ju inte direkt nå mycket garage imorgon men pengar ju alltid bra så man kan köpa lite fräsiga grejer till bilen sen när rosten är borta smile

//Erik

Senast redigerat av ivaaar (7 maj 2011)

eastmotorsport -sommar ska de va....
7 maj 2011 · 4 524 Inlägg

Trevligt , bra jobbat med bilen. Var iväg och köpte en själv idag här i Ö-sund och den verkar sjukt fin i karossen. Har skapat en tråd om den.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang