E-godkända DRL-ljus, helt olagligt att använda enligt Polisen.

bombare
24 april 2011 · 282 Inlägg

Hej.
Idag blev jag stoppad av polisen för att ha kört runt med E-godkända DRL-ljus som sitter rätt placerade på bilen. Det var mitt på ljusa dan och halvljuset var AVSTÄNGT!

Polisen sa att det är helt och hållet olagligt att montera annan belysning på en bil bortsett från extraljus.
Han sa nått om att bilar är helbilsgodkända, och att man inte får ändra något på dom. Men den lagen gäller väl bara bilar från 1998>? (min bil är från 1994)

Kan det verkligen stämma när både Philips, Hella och en hel bunt andra tillverkare säger att det ska vara godkänt att montera på bilen?

Är det någon här som är 100% säker att man får montera DRL-ljus på en bil i efterhand?

Om man nu får det. Hur ska jag då kunna bevisa för polisen att det är lagligt?


Tack på förhand!

Senast redigerat av bombare (24 april 2011)

eacan
24 april 2011 · 595 Inlägg

Min S60 från 2001 är tydligen också helhetsgodkänd. hmm (Enligt polisens besiktningsgubbar) Så det där från 2004 tror jag ej stämmer..

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Rock-Star
24 april 2011 · 2 982 Inlägg

extraljus strider också mot helbilsgodkännande om man ska vara paragrafryttare och fi*ta.
98 kom helbilsgodkännande.
frågan är dock: träffade du på trafikpoliser på riktigt som inte vet när helbilsgodkännandet kom eller BOMBAR du nu Bombare?

bombare
24 april 2011 · 282 Inlägg

Rock-Star skrev:
extraljus strider också mot helbilsgodkännande om man ska vara paragrafryttare och fi*ta.
98 kom helbilsgodkännande.
frågan är dock: träffade du på trafikpoliser på riktigt som inte vet när helbilsgodkännandet kom eller BOMBAR du nu Bombare?

Det var en civilpolisbil som stoppade mig. Det enda han sa var att det är olagligt att montera DRL-lyktor. I samma veva så berättade han att bilar är helbilsgodkända och att ingenting får ändras.

Då svarade jag med att min bil var antagligen inte helbilsgodkänd, men det sket han fullständigt i...

eacan
25 april 2011 · 595 Inlägg

Vad fick du då?

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
bombare
25 april 2011 · 282 Inlägg

eacan skrev:
Vad fick du då?

Klarade mig denna gång. Skulle annars ha gått på 1500 spänn.

KHRacing
25 april 2011 ·

1994 kom Helfordonsgodkännandet.

  Men exempelvis en svensksåld Mitsubishi EVO6:a är inte helfordonsgodkänd,
Detta är helt o hållet upp till importören utav den specefika modellen att avgöra.

Senast redigerat av KHRacing (25 april 2011)

bombare
25 april 2011 · 282 Inlägg

KHRacing skrev:
1994 kom Helfordonsgodkännandet.

  Men exempelvis en svensksåld Mitsubishi EVO6:a är inte helfordonsgodkänd,
Detta är helt o hållet upp till importören utav den specefika modellen att avgöra.

Okay. Men hur ska man veta om bilen är helfordonsgodkänd? smile

KHRacing
25 april 2011 ·

bombare skrev:

KHRacing skrev:
1994 kom Helfordonsgodkännandet.

  Men exempelvis en svensksåld Mitsubishi EVO6:a är inte helfordonsgodkänd,
Detta är helt o hållet upp till importören utav den specefika modellen att avgöra.

Okay. Men hur ska man veta om bilen är helfordonsgodkänd? smile

Det står en kod i dina regpapper.
vet dock ej vad det skall stå.

Jag tror det var Audi som började 1994 med detta.

skottas Bäst
7 december 2011 · 54 Inlägg

Vad var det för poliser då? Var det stilpolisen låter det som att du kom väldigt lindrigt undan.

bombare
8 december 2011 · 282 Inlägg

skottas skrev:
Vad var det för poliser då? Var det stilpolisen låter det som att du kom väldigt lindrigt undan.

Det var 2 vanliga polismän som åkte runt i en civil polisbil. Bägge gångerna.

Thorssa
8 december 2011 ·

skottas skrev:
Vad var det för poliser då? Var det stilpolisen låter det som att du kom väldigt lindrigt undan.

Haha smile

Dr-Diesel Dieseldoktor
16 mars 2012 · 112 Inlägg

jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
granadadr
16 mars 2012 · 7 286 Inlägg

drl är olagligt att eftermontera på helbilsgodkända bilar,, men inte många som bryr sig,, jag ska själv ha det men då på min gammla Granada,, och givetvis kopplar man dem så dem är lagliga smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
B5234T3
25 januari 2017 · 9 Inlägg

årets trådlyft big_smile men kände att jag var tvungen att flika in med en sak.
på min förra bil, volvo s60 02'a så installerade jag kombinerad drl/dimljus, dvs var en ring som lös svagt, och när man tände dimljuset så lös det starkt i mitten av ringen. Besiktigade med detta och frågade om den installationen var ok. Vilket den var enl besiktningsmannen.

men som sagt. än är inte den sista idioten till polis född än big_smile .

anledningen till att jag snubbla över denna tråd var för att jag sökte om installation av ren DRL big_smile

Senast redigerat av B5234T3 (25 januari 2017)

BMW 335i "F30 Sportline" (2012)
granadadr
25 januari 2017 · 7 286 Inlägg

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

Senast redigerat av granadadr (25 januari 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
25 januari 2017 · 26 136 Inlägg

granadadr skrev:

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

..eller mitt i natten.
Sägs att det SKA funka automatiskt vid skymning och så vidare men likt förbannat ser man bilar köra runt med släckta lampor bak..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Knugcab
26 januari 2017 · 5 111 Inlägg

granadadr skrev:

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

Man måste redan ha tända bakljus i skitväder?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Christian S
26 januari 2017 · 4 816 Inlägg

Mack skrev:

granadadr skrev:

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

..eller mitt i natten.
Sägs att det SKA funka automatiskt vid skymning och så vidare men likt förbannat ser man bilar köra runt med släckta lampor bak..

men det beror på att 99% av dom som kör så på natten har satt ljusvredet i läge 0 trots att dom har ett autolägen, resterande 1% har inget autoläge och sätter inte på ljuset när det är mörkt, regnar, dimma osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
granadadr
26 januari 2017 · 7 286 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

granadadr skrev:

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

Man måste redan ha tända bakljus i skitväder?

vet ej,, men om man använder 1% av sin hjärna kanske man förstår att det behövs wink  likaså dimbakljus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang