E-godkända DRL-ljus, helt olagligt att använda enligt Polisen.

it_mutt Avstängd
26 januari 2017 · 10 388 Inlägg

B5234T3 skrev:
årets trådlyft big_smile men kände att jag var tvungen att flika in med en sak.
på min förra bil, volvo s60 02'a så installerade jag kombinerad drl/dimljus, dvs var en ring som lös svagt, och när man tände dimljuset så lös det starkt i mitten av ringen. Besiktigade med detta och frågade om den installationen var ok. Vilket den var enl besiktningsmannen.

men som sagt. än är inte den sista idioten till polis född än big_smile .

anledningen till att jag snubbla över denna tråd var för att jag sökte om installation av ren DRL big_smile

Fast, vad besiktningen säger är "ok" och vad som är lagligt är inte samma sak. Kan ta mitt typexempel när det gäller det; xenonkonvertera helljuset. Besiktningen säger "ok", men det är inte lagligt för det.

Sen är det visserligen lagligt att eftermontera DRL, men det ska göras efter lite andra regler än om det sitter originalmonterat. Vid eftermontering så måste dessutom bakljuset lysa samtidigt.


granadadr skrev:

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

Mnja, fast där är ju egentligen lagen tydlig. Det är folk som är dumma i huvudet och inte begriper bättre.



Mack skrev:

granadadr skrev:

Dr-Diesel skrev:
jag har tom besiktat min audi med DRL inkopplade, dom är dessutom kopplade enligt det nya sättet så bakljuset är släckt på dagen, inga problem!
jag har alltid haft DRL på mina bilar, på Buicken sitter det originalmonterat, också kopplat så bakljusen är släckta och en skymningssensor tänder haövljus och övrig belysning vid skymning, har fått koppla ur det tidigare då det inte varit tillåtet att köra utan bakljus, men vid senaste bes lät jag det vara inkopplat och upplyste dom om den nya lagen smile

inget ont om dig eller så,, men hoppas lagen ändras så man MÅSTE ha bakljus,, för träffar på MÅNGA idioter som kör släkt bak i skitväder,, meo syns NADA

..eller mitt i natten.
Sägs att det SKA funka automatiskt vid skymning och så vidare men likt förbannat ser man bilar köra runt med släckta lampor bak..

Ja, men automatiken är inte lagkrav. Därav blir det så, igen, för att folk är dumma i huvudet. Än mer intressant är det väl när man möter bilar på exempelvis E4:an kl 22 på kvällen under vinterhalvåret, som bara har drl på...fram (oavsett om det lyser bak eller inte).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Dr-Diesel Dieseldoktor
26 januari 2017 · 112 Inlägg

det ni tar upp är användarfel, inte fel på ljusen i sig. folk är tröga och dåligt informerade.

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Knugcab
27 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Dr-Diesel skrev:
det ni tar upp är användarfel, inte fel på ljusen i sig. folk är tröga och dåligt informerade.

EXAKT!

Att ljusautomatik saknas gör inte att det är förbjudet att använda bakljus. Det är tillsammans med varselljusen som de är släckta, när siktförhållandena är dåliga så ska man använda halvljus och då, ta-da, så tänds även bakljusen, fiffig grej va?

Jag har ingen ljusautomatik alls (inte ens fram, inga DRL, inget halvljus, inget!) på någon av mina bilar och lyckas märkligt nog använda lyset i alla fall....emellanåt även när jag inte ska, vilket förvisso väcker viss irritation när motorn skall igång igen....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
tiquz Melchert
29 januari 2017 · 182 Inlägg

KHRacing skrev:

bombare skrev:

KHRacing skrev:
1994 kom Helfordonsgodkännandet.

  Men exempelvis en svensksåld Mitsubishi EVO6:a är inte helfordonsgodkänd,
Detta är helt o hållet upp till importören utav den specefika modellen att avgöra.

Okay. Men hur ska man veta om bilen är helfordonsgodkänd? smile

Det står en kod i dina regpapper.
vet dock ej vad det skall stå.

Jag tror det var Audi som började 1994 med detta.

Är det någon som vet vad det är för kod? Kanske på vilket papper det står med?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Seth
29 januari 2017 · 3 354 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja, men automatiken är inte lagkrav. Därav blir det så, igen, för att folk är dumma i huvudet. Än mer intressant är det väl när man möter bilar på exempelvis E4:an kl 22 på kvällen under vinterhalvåret, som bara har drl på...fram (oavsett om det lyser bak eller inte).

"tackolov" så kommer automatiken bli lagkrav på på nya bilar:
Från och med den 30 juli i år, måste belysningen såväl framåt som bakåt på nya personbilar i EU, tändas automatiskt när det skymmer på eller är dåliga siktförhållanden. Beslutet fattades i EU 2014 och nu träder det snart i kraft.

Danska tidskriften "Ingeniøren" berättar om hur man på EU-nivå har förståelse för problemen med släckta bakljus och det beslutades att de gemensamma reglerna skulle skärpas för nya bilar.

Trafikverket i Sverige, har tidigt påpekat att tända ljus har en positiv inverkan på antalet trafikolyckor, vilket också trafiksäkerhetsstudier har bekräftat, men bakljusen omfattades aldrig av direktivet den gången.

Förespråkarna för släckta bakljus, har hävdat att det inte hade någon större inverkan på trafiksäkerheten och dessutom ansåg de att det skulle ge minskade CO2-utsläpp om de var släckta.

Nu ändras detta och personbilar, typgodkända efter 30 juli omfattas av beslutet. För lastbilar gäller det först från 30 januari 2018.

Det betyder att utfasningen kommer att ta tid och att det kommer att finnas fordon med släckta bakljus på vägarna under ganska lång tid framöver.

I Danmark hälsas beslutet med glädje av chefen för haverikommissionen för vägtrafikolyckor, Sven Krarup Nielsen
- Det är en god nyhet, säger han och pekar på att ljusen vid någon tidpunkt ändå måste slås på.

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/201 … ndas-igen/

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Seth skrev:

it_mutt skrev:
Ja, men automatiken är inte lagkrav. Därav blir det så, igen, för att folk är dumma i huvudet. Än mer intressant är det väl när man möter bilar på exempelvis E4:an kl 22 på kvällen under vinterhalvåret, som bara har drl på...fram (oavsett om det lyser bak eller inte).

"tackolov" så kommer automatiken bli lagkrav på på nya bilar:
Från och med den 30 juli i år, måste belysningen såväl framåt som bakåt på nya personbilar i EU, tändas automatiskt när det skymmer på eller är dåliga siktförhållanden. Beslutet fattades i EU 2014 och nu träder det snart i kraft.

Danska tidskriften "Ingeniøren" berättar om hur man på EU-nivå har förståelse för problemen med släckta bakljus och det beslutades att de gemensamma reglerna skulle skärpas för nya bilar.

Trafikverket i Sverige, har tidigt påpekat att tända ljus har en positiv inverkan på antalet trafikolyckor, vilket också trafiksäkerhetsstudier har bekräftat, men bakljusen omfattades aldrig av direktivet den gången.

Förespråkarna för släckta bakljus, har hävdat att det inte hade någon större inverkan på trafiksäkerheten och dessutom ansåg de att det skulle ge minskade CO2-utsläpp om de var släckta.

Nu ändras detta och personbilar, typgodkända efter 30 juli omfattas av beslutet. För lastbilar gäller det först från 30 januari 2018.

Det betyder att utfasningen kommer att ta tid och att det kommer att finnas fordon med släckta bakljus på vägarna under ganska lång tid framöver.

I Danmark hälsas beslutet med glädje av chefen för haverikommissionen för vägtrafikolyckor, Sven Krarup Nielsen
- Det är en god nyhet, säger han och pekar på att ljusen vid någon tidpunkt ändå måste slås på.

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/201 … ndas-igen/

Nämen? Seth? Var har du varit? Statsbetald semester eller big_smile

Men det var bra. Tyvärr så lär de utan auto rulla några år till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Seth
29 januari 2017 · 3 354 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Seth skrev:

it_mutt skrev:
Ja, men automatiken är inte lagkrav. Därav blir det så, igen, för att folk är dumma i huvudet. Än mer intressant är det väl när man möter bilar på exempelvis E4:an kl 22 på kvällen under vinterhalvåret, som bara har drl på...fram (oavsett om det lyser bak eller inte).

"tackolov" så kommer automatiken bli lagkrav på på nya bilar:
Från och med den 30 juli i år, måste belysningen såväl framåt som bakåt på nya personbilar i EU, tändas automatiskt när det skymmer på eller är dåliga siktförhållanden. Beslutet fattades i EU 2014 och nu träder det snart i kraft.

Danska tidskriften "Ingeniøren" berättar om hur man på EU-nivå har förståelse för problemen med släckta bakljus och det beslutades att de gemensamma reglerna skulle skärpas för nya bilar.

Trafikverket i Sverige, har tidigt påpekat att tända ljus har en positiv inverkan på antalet trafikolyckor, vilket också trafiksäkerhetsstudier har bekräftat, men bakljusen omfattades aldrig av direktivet den gången.

Förespråkarna för släckta bakljus, har hävdat att det inte hade någon större inverkan på trafiksäkerheten och dessutom ansåg de att det skulle ge minskade CO2-utsläpp om de var släckta.

Nu ändras detta och personbilar, typgodkända efter 30 juli omfattas av beslutet. För lastbilar gäller det först från 30 januari 2018.

Det betyder att utfasningen kommer att ta tid och att det kommer att finnas fordon med släckta bakljus på vägarna under ganska lång tid framöver.

I Danmark hälsas beslutet med glädje av chefen för haverikommissionen för vägtrafikolyckor, Sven Krarup Nielsen
- Det är en god nyhet, säger han och pekar på att ljusen vid någon tidpunkt ändå måste slås på.

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/201 … ndas-igen/

Nämen? Seth? Var har du varit? Statsbetald semester eller big_smile

Men det var bra. Tyvärr så lär de utan auto rulla några år till.

Hade inte tackat nej te det

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang