Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

huntelaar DLS
5 februari 2015 · 1 147 Inlägg

Liten fråga.

Ska dra en 50mm2 kabel till bak där slutstegen ska sitta. Blir ca 4-5 meter. Där ska jag splitta kablen i ett fördelarblock till 2x20mm2.

Vilken säkring behöver jag på 50mm2 kabeln? Stämmer det att den ska sitta max 30 cm från batteriet?

Behöver jag säkra av 20mm2 kablarna? De blir med lite meck inte över 30cm långa.

Mervolic Yawn...
5 februari 2015 · 3 151 Inlägg

huntelaar skrev:
Liten fråga.

Ska dra en 50mm2 kabel till bak där slutstegen ska sitta. Blir ca 4-5 meter. Där ska jag splitta kablen i ett fördelarblock till 2x20mm2.

Vilken säkring behöver jag på 50mm2 kabeln? Stämmer det att den ska sitta max 30 cm från batteriet?

Behöver jag säkra av 20mm2 kablarna? De blir med lite meck inte över 30cm långa.

50 mm kabel får du inte säkra med mer än 200 Ampere. Säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt (går kabeln av innan säkringen blir det kortslutning, om den kommer åt något jordat och då kan det gå illa, därav så nära som möjligt men max 30 cm).

Varje gång du delar kabeln till mindre dimensioner ska de nya kablarna säkras på samma sätt, 20 mm får du säkra med max 100 Ampere. Skulle den tunnare kabeln gå av eller kortslutas, så rusar all ström genom den och kan orsaka bränder eller annan fara. Ström tar alltid "lättaste vägen", där det är som minst motstånd.

Säkringstabell enligt EMMA:

Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300

Vissa försäkringsbolag blir lite griniga om det visar sig att en bilbrand uppstått pga felaktig/icke fackmannamässig kabeldragning, så jag skulle inte chansa på att ha tur...

Senast redigerat av Mervolic (5 februari 2015)

huntelaar DLS
5 februari 2015 · 1 147 Inlägg

Jag tackar för infon och vet nu hur det ska se ut! smile

richbiq
10 februari 2015 · 1 Inlägg

Hej!

Jag behöver lite hjälp! (Är ej så bilkunnig)

Jag köpte en volvo s40 från 1999 häromdagen, jag behöver hjälp med vad det är för sladd som hänger i bakluckan?
Killen på firman hade ingen aning, och jag tänkte inte så mycket på det när jag köpte bilen.
Det går en svart sladd genom bilen under mattorna, vet inte riktigt vad den börjar, men den går under ratten.
Jag är bara så fundersam på vad det är för sladd, för mina kompisar har ingen aning vad det är för någon.
De trodde att det skulle vara till något slutsteg som förra ägaren kanske har tagit med sig.

Om så är fallet, hur kopplar in denna sladden? rakt in i slutsteget eller vadå?
Förlåt om jag är oklar, jag är en greenie i allt detta! ^^

Tacksam för hjälp! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211149/211149-5c63dbeceb231d9248a0ed8684a73464.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211149/211149-698bc1915a4179b6c4a42ec82949a831.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211149/211149-d020afdd173c8d71628fa372d7638df6.jpg

Senast redigerat av richbiq (10 februari 2015)

crazzy Möbelutkörare
11 februari 2015 · 358 Inlägg

Ser ut som det är till en cd-växlare.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
spokenratt
11 februari 2015 · 3 860 Inlägg

richbiq skrev:
Hej!

Jag behöver lite hjälp! (Är ej så bilkunnig)

Jag köpte en volvo s40 från 1999 häromdagen, jag behöver hjälp med vad det är för sladd som hänger i bakluckan?
Killen på firman hade ingen aning, och jag tänkte inte så mycket på det när jag köpte bilen.
Det går en svart sladd genom bilen under mattorna, vet inte riktigt vad den börjar, men den går under ratten.
Jag är bara så fundersam på vad det är för sladd, för mina kompisar har ingen aning vad det är för någon.
De trodde att det skulle vara till något slutsteg som förra ägaren kanske har tagit med sig.

Om så är fallet, hur kopplar in denna sladden? rakt in i slutsteget eller vadå?
Förlåt om jag är oklar, jag är en greenie i allt detta! ^^

Tacksam för hjälp! smile


http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211149/211149-5c63dbeceb231d9248a0ed8684a73464.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211149/211149-698bc1915a4179b6c4a42ec82949a831.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211149/211149-d020afdd173c8d71628fa372d7638df6.jpg

Kan som ovan skrev vara till en cd växlare, men kanske även till slutsteg. Volvos org anslutningar till de båda ser nämligen ut typ såhär..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Lonefox Bad music kills good sound
14 februari 2015 · 7 241 Inlägg

Med tanke på vart kabeln ligger så är det förberett för cd-växlare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
nisse-andren
22 april 2015 · 21 Inlägg

hej, har införskaffat lite nya högtalare som skall kopplas in i sidodörrarna, jag undrar om man kan använda sig utav de kablar som redan finns (de som är till originalhögtalarna) eller om man måste dra nya?

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Nausea Avstängd
22 april 2015 · 598 Inlägg

Du kan använde de snörena, om du hittar de. Sen beror det på hur mycket du vill få ut av din anläggning. Jag kör med van den Hul the magnum hybrid.

nisse-andren
23 april 2015 · 21 Inlägg

okej, men jag behöver inte göra som det beskrivs i det första inlägget av denna tråd? en så kallad "Big 3"? men enligt dig så kan kablarna till volvo-högtalarna funka till de nya gas silver? smile  (sry för min okunnighet tongue)

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Nausea Avstängd
23 april 2015 · 598 Inlägg

nisse-andren skrev:
okej, men jag behöver inte göra som det beskrivs i det första inlägget av denna tråd? en så kallad "Big 3"? men enligt dig så kan kablarna till volvo-högtalarna funka till de nya gas silver? smile  (sry för min okunnighet tongue)

Ingen aning vad du snackar om. Det allra första inlägget handlar om batteri och lite annat, så vilket inlägg menar du? Kabel som kabel, de förmedlar signalen till högtalarna, men det finns kablar som låter bättre.

Jockk3
23 april 2015 · 1 426 Inlägg

nisse-andren skrev:
okej, men jag behöver inte göra som det beskrivs i det första inlägget av denna tråd? en så kallad "Big 3"? men enligt dig så kan kablarna till volvo-högtalarna funka till de nya gas silver? smile  (sry för min okunnighet tongue)

Jo det funkar alldeles utmärkt.
the big 3 är en grej som är bra att göra men inget måste.
Mycket beror på vad man tänkt göra.

nisse-andren
23 april 2015 · 21 Inlägg

Jockk3 skrev:

nisse-andren skrev:
okej, men jag behöver inte göra som det beskrivs i det första inlägget av denna tråd? en så kallad "Big 3"? men enligt dig så kan kablarna till volvo-högtalarna funka till de nya gas silver? smile  (sry för min okunnighet tongue)

Jo det funkar alldeles utmärkt.
the big 3 är en grej som är bra att göra men inget måste.
Mycket beror på vad man tänkt göra.

okej, tack så mycket smile

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
nisse-andren
23 april 2015 · 21 Inlägg

nytt dilemma... tagit isär dörrpanelen och ser att den nuvarande högtalaren sitter fast med pop nit, har ni något knep att få bort dessa förutom att borra, för då blir ju halva kvar på andra sidan och lär säkert ligga där och skramla..

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Jockk3
23 april 2015 · 1 426 Inlägg

nisse-andren skrev:
nytt dilemma... tagit isär dörrpanelen och ser att den nuvarande högtalaren sitter fast med pop nit, har ni något knep att få bort dessa förutom att borra, för då blir ju halva kvar på andra sidan och lär säkert ligga där och skramla..

jadu om du inte kommer åt och klippa av kulan från baksidan så måste du ju ha av skallen.

kniv och hammare går också om du nu inte har borr

nisse-andren
24 april 2015 · 21 Inlägg

blev borr ändå, tänkte inte på att det blev ett hål när man fått bort högtalaren och att man då kunde plocka bort all skrot;)

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Nausea Avstängd
24 april 2015 · 598 Inlägg

Frågan nu är om det finns tillräckligt med gods att skruva fast den nya högtalaren i. Jag brukar använda metallspackel från Biltema om inte högtalaren är alltför tung. Ända upp till 6,5 tum har fungerat bra hittils.

Senast redigerat av Nausea (24 april 2015)

Ziomek
4 maj 2015 · 45 Inlägg

Hej, en enkel fråga. Ska dra kablar och sätta högtalare i framdörrarna. Ska jag dra från de i panelen plus till plus och minus till minus bara? Eller ? smile

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
Jockk3
9 maj 2015 · 1 426 Inlägg

Hur skarvas en strömkabel bäst?
Har en 50mm2 kabel från frontbatteri till batteribanken
kabeln når inte hela vägen fattas 70-80 cm
Ska jag ta en säkringshållare att skarva med?
Så kommer det sitta två säkringar på ca 1m kabel.

Elr  ta en skarvhylsa av någe slag.

Bästa vore ju att dra ny kabel men dom är ju lite dyra om man ska ha 5-6 meter

Dupond och Dupont
12 maj 2015 · 581 Inlägg

Jockk3 skrev:
Hur skarvas en strömkabel bäst?
Har en 50mm2 kabel från frontbatteri till batteribanken
kabeln når inte hela vägen fattas 70-80 cm
Ska jag ta en säkringshållare att skarva med?
Så kommer det sitta två säkringar på ca 1m kabel.

Elr  ta en skarvhylsa av någe slag.

Bästa vore ju att dra ny kabel men dom är ju lite dyra om man ska ha 5-6 meter

Nu sitter jag bara här å leker med tanken. Men skulle det vara möjligt att löda ihop så mycket tråd? Att man "flätar" å tvinnar ihop kardeler å sedan löder ihop. Å täcker med krympslang å kanske lite eltejp utanpå det för att vara säker.

Annars är det skarvhylsor som gäller. Men kom ihåg att det måste vara en ordentlig godkänd tång Ifall det är klämhylsor. Kommer gå stora strömmer i den.

En extra säkring är aldrig fel. Lite onödigt kanske men det funkar och är inga fel med. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang