Kan polisen göra något om motorhuven inte går att öppna?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 maj 2011 · 1 948 Inlägg

KHRacing skrev:

hotrodder skrev:

KHRacing skrev:
Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan.. då annars eftermarkandsdelan hade dött ut totalt. det var inte lagligt att tvinga företag att lägga ner eller något sånt.

Jaså du... källa på det tack! Hur förklarar du då ett fordon som är helbilsgodkänt och som du tex. i princip inte ens får byta märket på däcken från det som sitter monterat från fabrik.

Ett exempel är Loaded BMW´n som finns här på Garaget.
besiktigad i det utförande den rullar i.


Källan är annars - TS.

Exempelvis så får du montera precis huir stora hjul som helst, bara de ej tar i vid fjädring/styrutslag samt att du som förare intygar att hastighetsmätaren stämmer.

Sisst jag frågade en bes man så fick man inte ändra dimentionerna på en helbilsgordkänd bil utan att "regga om den".

På bilar som inte har det får man göra vad man vill så länge det inte tar i hur mycket man än provocerar, och det får inte sticka utanför skärmen, samt att man måste se till att hastighetsmätarn stämmer.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
KHRacing
6 maj 2011 ·

AcesHigh666 skrev:
Sisst jag frågade en bes man så fick man inte ändra dimensionerna
på en helbilsgordkänd bil utan att "regga om den".

På bilar som inte har det får man göra vad man vill så länge det inte tar i hur mycket man än
provocerar, och det får inte sticka utanför skärmen, samt att man måste se till att
hastighetsmätarn stämmer.

Aldrig fråga SBP... ring TS eller SBP-tekniska för exakta svar smile

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 maj 2011 · 1 594 Inlägg

KHRacing skrev:

hotrodder skrev:

KHRacing skrev:
Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan.. då annars eftermarkandsdelan hade dött ut totalt. det var inte lagligt att tvinga företag att lägga ner eller något sånt.

Jaså du... källa på det tack! Hur förklarar du då ett fordon som är helbilsgodkänt och som du tex. i princip inte ens får byta märket på däcken från det som sitter monterat från fabrik.

Ett exempel är Loaded BMW´n som finns här på Garaget.
besiktigad i det utförande den rullar i.


Källan är annars - TS.

Exempelvis så får du montera precis huir stora hjul som helst, bara de ej tar i vid fjädring/styrutslag samt att du som förare intygar att hastighetsmätaren stämmer.

Sagts massor med gånger förut och säger det en gång till... Att en bil är besiktad är inte en garanti att den är laglig för det. Rullar massor med bilar runt om i Sverige som är besiktade på olika sätt och så att säga "gröna för allmän väg" Men om dom skulle kontrolleras på rätt sätt så blir det tvärnit. Det är bara att läsa innantill vad som godkänns tex. när det gäller Hk, vad som gäller och hur bilar ska vara utrustade enligt TSV´s regelverk och vad SFRO kan godkänna. Så är det direkt massor med bilar, roddar, hembygget etc. som som skulle bli underkända vid en regelmässigt och korrekt utförd regbesiktning.
Frågar åter igen efter en källa på som du säger; Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan..

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KHRacing
7 maj 2011 ·

hotrodder skrev:
Sagts massor med gånger förut och säger det en gång till... Att en bil är besiktad är inte en garanti att den är laglig för det. Rullar massor med bilar runt om i Sverige som är besiktade på olika sätt och så att säga "gröna för allmän väg" Men om dom skulle kontrolleras på rätt sätt så blir det tvärnit. Det är bara att läsa innantill vad som godkänns tex. när det gäller Hk, vad som gäller och hur bilar ska vara utrustade enligt TSV´s regelverk och vad SFRO kan godkänna. Så är det direkt massor med bilar, roddar, hembygget etc. som som skulle bli underkända vid en regelmässigt och korrekt utförd regbesiktning.
Frågar åter igen efter en källa på som du säger; Styling är godkänt enligt lag på alla fordon,, då detta släpptes "fritt" för runt 3-4år sedan..

jag säger exakt samma som dig så du vet. Man kan rulla ut från AB SBP med blank papper och få körförbud av polisen precis utanför.

ang källan så kan jag tyvärr inte svara närmare på detta, dels e jag världens sämsta att söka fram
webbadresser & dels vet jag bara att det är så.

Det är inte bara de dimensionerna som står i regbeviset som gäller exempelvis.

Funkiee Saab älskare!
7 maj 2011 · 4 597 Inlägg

Tack alla för extremt snabba svar! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Marlboroman
7 maj 2011 · 8 229 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Sisst jag frågade en bes man så fick man inte ändra dimentionerna på en helbilsgordkänd bil utan att "regga om den".

Det ändrade man för några år sedan, så sen dess får man byta däckdimension inom 5%-regeln och så får man sänka bilarna. I övrigt är alla modifiktioner som inte tillhandahålls av tillverkaren själv eller godkända fordonstillverkare icke tillåtna.

Sen fick man ha andra däckdimensioner innan dem reglerna ändrades. Det som stog i pappren gällde enbart sommardäck, så det gick ju att komma runt för den munvige med allvädersdäck...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Germax
7 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Jag VET att helbilsgodkända bilar har från och med oktober 2006 (har jag för mig) dispens för bland annat hjul, hjulupphängning. Stötfångare/kjolar låter jag va osagt. Jag är 100% på det, och det står på någon hemsida, överlåter sökandet till någon som är mer angelägen.

PoulZen
7 maj 2011 · 772 Inlägg

JapMax skrev:
Jag VET att helbilsgodkända bilar har från och med oktober 2006 (har jag för mig) dispens för bland annat hjul, hjulupphängning. Stötfångare/kjolar låter jag va osagt. Jag är 100% på det, och det står på någon hemsida, överlåter sökandet till någon som är mer angelägen.

Jag hittar bara om hjul, och det är från en däckfirmas hemsida, så hur tillförlitlig den är låter jag vara osagt.
http://www.vanadisgummi.se/dackregler.htm

Någon annan dispens eller lagändring eller liknande har jag inte hittat.
Och att säga att man VET funkar inte.
Jag har letat och sökt massor på det, och hittar inget som säger att man får ändra en helfordonsgodkänd bil. Hur gärna ni än skulle vilja, så får jag det till att det inte är ändrat, och därmed olagligt.

Bevisa gärna med en länk att jag har fel. Användare som skriver att dom "bara vet" bortser jag helt ifrån.
Jag "vet" oxå nämligen en massa.

azid Det som inte dödar gör ont
7 maj 2011 · 2 668 Inlägg

Duger detta angående däck och fälg?

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf


Edit: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=37876

Senast redigerat av azid (7 maj 2011)

2slow
KHRacing
7 maj 2011 ·

azid skrev:
Duger detta angående däck och fälg?

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf


Edit: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=37876

Helt perfekt som "bevisning" - TACK.

texten  handlar även om att det är OK att byta till Coilovers.

http://www.geting.se/image.php/302973-bbb.jpg

PoulZen
8 maj 2011 · 772 Inlägg

azid skrev:
Duger detta angående däck och fälg?

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf


Edit: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=37876

Kanon bra. smile Det är så det ska se ut, svart på vitt.

Men ang:
1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärr-strålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.

Menas spoiler här en takspoiler som mest användes förr när man körde husvagn osv? Eller menas det exempelvis framspoiler?

Xuri One Man Clan
8 maj 2011 · 4 287 Inlägg

Ja vad fan man tar ju hellre omreg än regbesiktning. har man otur får man ju inte igenom bilen igen vid regbesiktning om den varit trimmad.

ska nog fanken klura lite på hur man gör med huven smile

återställa till "godkänt " går ju fort å besiktningen är ju snällare än polisen.. bara till å öppna wg fullt typ å få blanka papper.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Det låter ju skitbra smile då ska jag kasta detta i ansiktet på SBP om dem gnäller på min bil nästa år jag besiktar den, detta året väntar jag med coilsen till efter bes för säkerhets skull. Dock så har jag en gammal bil så det ska vara lungt. Men ändå bra att veta om man skaffar en nyare bil.

Konstigt att SBP sa så till mig nu i vintras när jag frågade dem lite om det när jag bessade syrrans bil åt henne.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang