Hur drar man kabel från dörren in till bilen? (BILD)

SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Hallå,

Håller på att dra kabel i framdörrarna då va. De jag inte vet hur man gör är hur man får kabeln igenom det gummiröret som sitter mellan dörren och bilen. En tidigare ägare har redan gjort de så jag kan ju alltid förlänga den kabeln han har dragit men den han drog känns lite för tunn för mina högtalare då va.

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147276/147276-f60f83c09fe52a9b8bc1e223fc71f76d.jpg

Volvo C30 "T5" (2007)
Volvo S40 (2004)
Saab 900 (1995)
Super40
13 maj 2011 · 415 Inlägg

Löd ihop den klena kabeln med din nya grövre och så drar du ut den klena tills din nya kommer ut i dörren. Man kan ju köra lite tejp också men risken är att det lossnar och då måste du pilla igenom kabeln hela vägen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Är inte så simpelt... den sitter stenhårt den klena då va.

Volvo C30 "T5" (2007)
Volvo S40 (2004)
Saab 900 (1995)
Super40
13 maj 2011 · 415 Inlägg

Kanske går lättare att dra igenom en kabel om man kan få loss gummiröret så det inte är så snäva böjar på det. Ser ju ut som att det finns plats där i.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Är inte så enkelt... står still just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147276/147276-6f68bef51bc04ccbfcd50bdcf13dbc9c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147276/147276-12c0590d97a9469322e28e57262198f2.jpg

Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Volvo C30 "T5" (2007)
Leo86
13 maj 2011 · 1 468 Inlägg

StyX_ skrev:
"då va." "då va." "då va." hahaha tongue

Är det som en kontaktstycke på ena sidan eller?

Kan väll inte vara på svårt, tanke på det är ju inte så värst trångt, och det är ju bara en kabel.
En kvälls pillrande och petande så är det nog klart.

När jag ska dra ut en kabel bruka jag typ knyta ihop nya kabelns ände i den gamlas ände, eller tejpa, brukar sitta om man inte dra allt för hårt och våldsamt.
Annars brukar man få sitta ett tag och försöka få den i rätt spår om man säger, aldrig gjort det på sånt där eftersom det är ju inte så avancerat, jag bruka göra det på lite mer avancerade ställen, till exempel nu när jag rev ur el systemet ur bubblan etc.

Mvh
StyX

Som sagt ta det lugnt och metodiskt. ju mer bråttom du har ju längre tid kommer det garanterat att ta.

Vad DUKTIG du är Styx som gjort ett mer avancerat jobb än detta.
Men började du meka el genom att riva ur ett hela elsystem?
alla har vi väl varit nya på o dra kablar.
e säker på oavsett vad du kommer säga i kommentar är att även du någon gång har haft problem med enklare saker i början innan du kom in i det.

Förstå min håning där lite.
Vem bryr sig egentligen om du e bättre än andra? =P

han hade ett problem o ville ha hjälp med det då va lol

mvh

SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Gummit är inte den svåra biten, hur skall jag få igenom kabeln i "dosan" som visas i bild 1.

Volvo C30 "T5" (2007)
Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Leo86
13 maj 2011 · 1 468 Inlägg

StyX_ skrev:

Leo86 skrev:

StyX_ skrev:
"då va." "då va." "då va." hahaha tongue

Är det som en kontaktstycke på ena sidan eller?

Kan väll inte vara på svårt, tanke på det är ju inte så värst trångt, och det är ju bara en kabel.
En kvälls pillrande och petande så är det nog klart.

När jag ska dra ut en kabel bruka jag typ knyta ihop nya kabelns ände i den gamlas ände, eller tejpa, brukar sitta om man inte dra allt för hårt och våldsamt.
Annars brukar man få sitta ett tag och försöka få den i rätt spår om man säger, aldrig gjort det på sånt där eftersom det är ju inte så avancerat, jag bruka göra det på lite mer avancerade ställen, till exempel nu när jag rev ur el systemet ur bubblan etc.

Mvh
StyX

Som sagt ta det lugnt och metodiskt. ju mer bråttom du har ju längre tid kommer det garanterat att ta.

Vad DUKTIG du är Styx som gjort ett mer avancerat jobb än detta.
Men började du meka el genom att riva ur ett hela elsystem?
alla har vi väl varit nya på o dra kablar.
e säker på oavsett vad du kommer säga i kommentar är att även du någon gång har haft problem med enklare saker i början innan du kom in i det.

Förstå min håning där lite.
Vem bryr sig egentligen om du e bättre än andra? =P

han hade ett problem o ville ha hjälp med det då va lol

mvh

Nä var inte så jag menade, ursäkta.
Utan det jag menade var att det där gummit han vill få kabeln igenom, är ju inte så värst lång och så, så kanske gå med lite pillrande att få igenom kabeln utan att knyta/tejpa ihop kablarna smile
Sen är inte jag värst duktig utan jag sa bara att om man tar det lugnt, inte drar och våldar så kan det gå bra och bara knyta/tejpa den.

Så jag menade smile



Så ursäkta om det tolkades fel big_smile

Mvh

Antog det men texten kunde faktiskt misstolkas =P

Persnligt verktyg är ståltråd.

om man gör en knut på kaeln o sen "knyter" ståltråd runt om så är det bara dra smile

ståltråd är enklare att lirka genom än en kabel tycker jag. smile

mvh

Leo86
13 maj 2011 · 1 468 Inlägg

gissar på att kabeln ska till stereon?
varför vara så insatt i att den ska till dosan?

få genom kabeln genom gummit sen dra den på sidan upp till stereon eller slutsteget eller vart du nu ska ha den.?!

mvh

Leo86
13 maj 2011 · 1 468 Inlägg

StyX_ skrev:

Leo86 skrev:

StyX_ skrev:

Nä var inte så jag menade, ursäkta.
Utan det jag menade var att det där gummit han vill få kabeln igenom, är ju inte så värst lång och så, så kanske gå med lite pillrande att få igenom kabeln utan att knyta/tejpa ihop kablarna smile
Sen är inte jag värst duktig utan jag sa bara att om man tar det lugnt, inte drar och våldar så kan det gå bra och bara knyta/tejpa den.

Så jag menade smile



Så ursäkta om det tolkades fel big_smile

Mvh

Antog det men texten kunde faktiskt misstolkas =P

Persnligt verktyg är ståltråd.

om man gör en knut på kaeln o sen "knyter" ståltråd runt om så är det bara dra smile

ståltråd är enklare att lirka genom än en kabel tycker jag. smile

mvh

Aaa jag kom på det senare, ursäkta smile

jasså, ja det kanske det gör big_smile Må jag testa nästa gång big_smile

Mvh
StyX

gört. som lastbilsmekanker så är ståltråd bra o ha måånga gånger när kablarna ska genom te.x 2 meter långa balkar med ett hål i varje ände.

och om man har många böjar så trär man genom ståltråden så fästen man en riktigt bra och mjuk lina typ björntråd etc o drar genom. det medföljer enklare o knyta tajt måt knuten man gör på kabeln och mindre risk att fastna med ståltråden när kabeln är halvvägs genom smile

Leo86
13 maj 2011 · 1 468 Inlägg

StyX_ skrev:

Leo86 skrev:
gissar på att kabeln ska till stereon?
varför vara så insatt i att den ska till dosan?

få genom kabeln genom gummit sen dra den på sidan upp till stereon eller slutsteget eller vart du nu ska ha den.?!

mvh

Dosan sitter väll vid dörren? alltså där gummit är? antar jag tongue

Mvh

bild 2 då med andra ord =P.

du har enligt bilden tomma hål där. om du delar kabeln så du har 2 kablar ist för en kabel med 2x1.5 kvadrat etc om du fattar hur ja menar?

så får du ju genom 1x1.5 kvadrat kabel genom ett tomt hål. har du då två tomma hål så dra genom dom tomma hålen.

Kabelns storlek var bara för att ge exempel!

Leo86
13 maj 2011 · 1 468 Inlägg

Laga den vit/svarta kabeln du klippt halv av så den inte kortar nåt när den går av!

--Larsson--
13 maj 2011 · 51 Inlägg

Det där hade jag också problem med.

Jag , eller ja, pappa gjorde som Swedenrockers, han borrade upp så pass mycket att man fick igenom kabeln genom genomförningen.

Det var endel jobb men det gick till slut.

Här har du mer info.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=176871

smile

Saab 9-3 Aero SportSedan "Originalet" (2005)
SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Tänkte meddela att jag har fått igenom kablarna då va. Så nu är de bara att köra på!

Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Volvo C30 "T5" (2007)
Frippe_L Gladen Audio
13 maj 2011 · 2 388 Inlägg

SaabAnton skrev:
Tänkte meddela att jag har fått igenom kablarna då va. Så nu är de bara att köra på!

Gött mos då va!
Jag borrade upp de tomma stifthålen lite och drog igenom 1,5mm kablar till midbasen, känns som det räcker rent storleksmässigt.
Fast jag tryckte bara in kabel tills det gick genom hela vägen och drog ut lagom längd så man kunde koppla in midden utan problem sen sträcka kabeln såpass att man kunde koppla ihop dosan igen utan glapp då va.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Bara hoppas inte samma skit dyker upp på nästa dörr..

Volvo C30 "T5" (2007)
Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Lonefox Bad music kills good sound
13 maj 2011 · 7 241 Inlägg

SaabAnton skrev:
Bara hoppas inte samma skit dyker upp på nästa dörr..

Förbered dig på att så är fallet :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frippe_L Gladen Audio
13 maj 2011 · 2 388 Inlägg

SaabAnton skrev:
Bara hoppas inte samma skit dyker upp på nästa dörr..

Jag hade inga kablar dragna ut alls i mina dörrar då det inte satt högtalare där från fabrik, nåt de väl snålade in på på 900an, tror det är kablar på 9-3 oavsett om du har högtalare i dörren eller ej.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
SaabAnton
13 maj 2011 · 263 Inlägg

Hehe aja vet iaf vad som kommer göras imon då va.

Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Volvo C30 "T5" (2007)
Sydeken
14 maj 2011 · 750 Inlägg

Frippe_L skrev:

SaabAnton skrev:
Bara hoppas inte samma skit dyker upp på nästa dörr..

Jag hade inga kablar dragna ut alls i mina dörrar då det inte satt högtalare där från fabrik, nåt de väl snålade in på på 900an, tror det är kablar på 9-3 oavsett om du har högtalare i dörren eller ej.

Samma på min 9-3 se, jag kommer förmodligen få lika roligt som Ts hmm

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang