Att installera baslåda på rätt sätt i en sedankaross.

pedjoh
26 maj 2011 · 25 Inlägg

Bra inlägg!
Det är (enligt mitt högst personliga tycke) dags att man sprider kunskap om detta....

Det är alltför många som tycks vilja bygga sitt billjud för de som går UTANFÖR bilen i stället för de som
åker I bilen....

Mera sånt!!


//Peder

evilaudio
26 maj 2011 · 16 195 Inlägg

pedjoh skrev:
Bra inlägg!
Det är (enligt mitt högst personliga tycke) dags att man sprider kunskap om detta....

Det är alltför många som tycks vilja bygga sitt billjud för de som går UTANFÖR bilen i stället för de som
åker I bilen....

Mera sånt!!


//Peder

fast bygga bilar som spelar högt utanför bilen e riktigt kul big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
pedjoh
26 maj 2011 · 25 Inlägg

*S*
Ja men det är ju i dessa fall MENINGEN att man ska flasha lite...tänkte mer på rent allmänna (svenssoninstallationer) situationer...

Men visst ä de kul med bra ljud!!


//Peder

Hedde Superhedde
26 maj 2011 · 255 Inlägg

Om man bygger enligt denna anvisning så kommer det spela duktigt utanför när man ÖPPNAR dörrarna. wink

Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
huntelaar DLS
28 maj 2011 · 1 147 Inlägg

Det bästa med sommaren är ju att man faktiskt kan använda sin bil till stereo ute. Ofta det är partytält men ingen musik och då får man hämta bilen och skruva upp wink

A-Dahlgren Dahlgren
1 februari 2012 · 450 Inlägg

Håller på och bygger min låda nu! men som tur ær så har jag inte monterat basarna æn,då jag antagligen har riktat dem åt fel håll enligt denna tråd.
Skall jag vænda på min låda så att elementet spelar mot baksætet och montera en port mot "skidluckan"?

kanske blir tvungen att gøra om lådan lite før att få till det..

Hur långt avstånd mellan baksæte och bas ær rekommenderat før att inte få missljud eller något? eller spelar det ingen roll?

DKn
2 februari 2012 · 535 Inlägg

TT-Avant skrev:
Hedde, mina inlägg va inte för att förstöra din tråd eller något liknande. Tråden är kalasbra för många. Utan mitt 1:a inlägg va till just BillyBooy. Att man kan inte göra en sak rätt om man redan har ett fel smile

Men som sagt, tråden i sig är kalas..

Ett tråden är riktigt fin. Inget ja vill hacka på. Men sen som TT säger bygga rätt låda, det hade ja gärna sett en tråd om hur man gör och vad man skall tänka på.
Mvh

Jampa
2 februari 2012 · 200 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Håller på och bygger min låda nu! men som tur ær så har jag inte monterat basarna æn,då jag antagligen har riktat dem åt fel håll enligt denna tråd.
Skall jag vænda på min låda så att elementet spelar mot baksætet och montera en port mot "skidluckan"?

kanske blir tvungen att gøra om lådan lite før att få till det..

Hur långt avstånd mellan baksæte och bas ær rekommenderat før att inte få missljud eller något? eller spelar det ingen roll?

Kan du montera så att basen sluter tätt mot skidluckan med en baffel och tätlist som skruvas fast så kommer allt ljudet in i kupén, med glöm inte att ha basporten genom hatthyllan eller direkt in i kupén på annat sätt också.

Har du en mindre baslåda så kan du förstärka plåten bakom sätet med en MDF-skiva eller liknande så att den inte resonerar. Skruva fast den i plåten, kanske med skumplast emellan som man har under parkettgolv så det inte skramlar om du skruvar den direkt i plåten. Se till att täta med dämpmatta eller något innan. Gör samma med hatthyllan om du känner att den sviktar.

Annars skruvar du bara fast en jättelåda bakom sätet så lär det bli rätt stumt.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
M_icke_
2 februari 2012 · 3 466 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Håller på och bygger min låda nu! men som tur ær så har jag inte monterat basarna æn,då jag antagligen har riktat dem åt fel håll enligt denna tråd.
Skall jag vænda på min låda så att elementet spelar mot baksætet och montera en port mot "skidluckan"?

kanske blir tvungen att gøra om lådan lite før att få till det..

Hur långt avstånd mellan baksæte och bas ær rekommenderat før att inte få missljud eller något? eller spelar det ingen roll?

Det är ju absolut viktigast att basarna inte tar i baksätet när dom slår men jag tror inte att det är en nackdel o ha 10cm emellan lådan o baksätet. Det viktiga är som sagt att täta bakåt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
arvidfasth
2 februari 2012 · 54 Inlägg

Perfekt tråd! Har en Bmw e39 sedan som det ska in en baslåda i , har skidlucka så tänkt att spela därigenom. Men är det svårare att få det bra med en portad låda? Eller kvittar det bara man får helt tätt mellan skuff och låda? Mvh

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
Hedde Superhedde
2 februari 2012 · 255 Inlägg

arvidfasth skrev:
Perfekt tråd! Har en Bmw e39 sedan som det ska in en baslåda i , har skidlucka så tänkt att spela därigenom. Men är det svårare att få det bra med en portad låda? Eller kvittar det bara man får helt tätt mellan skuff och låda? Mvh

Principen är densamma! Allt ljud skall in i kupén! Länkar direkt till min gamla Alfa 164 som hade en DD 9510 i 38liter portad låda där porten mynnar ut under armstödet. (Det syns inte på bilden i länken) smile
http://www.garaget.org/?car=159609&image=1512873

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
evilaudio
2 februari 2012 · 16 195 Inlägg

Hedde skrev:

arvidfasth skrev:
Perfekt tråd! Har en Bmw e39 sedan som det ska in en baslåda i , har skidlucka så tänkt att spela därigenom. Men är det svårare att få det bra med en portad låda? Eller kvittar det bara man får helt tätt mellan skuff och låda? Mvh

Principen är densamma! Allt ljud skall in i kupén! Länkar direkt till min gamla Alfa 164 som hade en DD 9510 i 38liter portad låda där porten mynnar ut under armstödet. (Det syns inte på bilden i länken) smile
http://www.garaget.org/?car=159609&image=1512873

Mvh Mattias

å den bilen spelade på riktigt bra big_smilebig_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hedde Superhedde
2 februari 2012 · 255 Inlägg

evilaudio skrev:

Hedde skrev:

arvidfasth skrev:
Perfekt tråd! Har en Bmw e39 sedan som det ska in en baslåda i , har skidlucka så tänkt att spela därigenom. Men är det svårare att få det bra med en portad låda? Eller kvittar det bara man får helt tätt mellan skuff och låda? Mvh

Principen är densamma! Allt ljud skall in i kupén! Länkar direkt till min gamla Alfa 164 som hade en DD 9510 i 38liter portad låda där porten mynnar ut under armstödet. (Det syns inte på bilden i länken) smile
http://www.garaget.org/?car=159609&image=1512873

Mvh Mattias

å den bilen spelade på riktigt bra big_smilebig_smile

Ja! Helt sinnessjukt vad den lilla rackaren presterade! big_smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
andre_Oopel
5 februari 2012 · 138 Inlägg

Bra tråd!
har felet att det blir mer tryck när jag öppnar luckan på skuffen.
Jag har en dubbel 10'' i sluten låda som elementen är 10 cm från sätet.

som jag förstått det så ska jag sätte en ram  på utsidan av låda som tätar mot sätesryggen?
så att bara luften i kupen flyttas?kan man täta med skummgummi den lilla glipan som blir kvar efter ramen är byggd

// André

Hedde Superhedde
5 februari 2012 · 255 Inlägg

andre_Oopel skrev:
Bra tråd!
har felet att det blir mer tryck när jag öppnar luckan på skuffen.
Jag har en dubbel 10'' i sluten låda som elementen är 10 cm från sätet.

som jag förstått det så ska jag sätte en ram  på utsidan av låda som tätar mot sätesryggen?
så att bara luften i kupen flyttas?kan man täta med skummgummi den lilla glipan som blir kvar efter ramen är byggd

// André

Korrekt uppfattat! Blir det mera bas med öppen baklucka är det inte tätt bakåt. Montera ram samt täta med någon form av tätningslist! smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
andre_Oopel
5 februari 2012 · 138 Inlägg

Hedde skrev:

andre_Oopel skrev:
Bra tråd!
har felet att det blir mer tryck när jag öppnar luckan på skuffen.
Jag har en dubbel 10'' i sluten låda som elementen är 10 cm från sätet.

som jag förstått det så ska jag sätte en ram  på utsidan av låda som tätar mot sätesryggen?
så att bara luften i kupen flyttas?kan man täta med skummgummi den lilla glipan som blir kvar efter ramen är byggd

// André

Korrekt uppfattat! Blir det mera bas med öppen baklucka är det inte tätt bakåt. Montera ram samt täta med någon form av tätningslist! smile

Mvh Mattias

följde dina installations tips å monterade allt idag, sjukt stor skillnad på trycket,
här är resultatet.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1527810

Senast redigerat av andre_Oopel (5 februari 2012)

Hedde Superhedde
6 februari 2012 · 255 Inlägg

andre_Oopel skrev:

Hedde skrev:

andre_Oopel skrev:
Bra tråd!
har felet att det blir mer tryck när jag öppnar luckan på skuffen.
Jag har en dubbel 10'' i sluten låda som elementen är 10 cm från sätet.

som jag förstått det så ska jag sätte en ram  på utsidan av låda som tätar mot sätesryggen?
så att bara luften i kupen flyttas?kan man täta med skummgummi den lilla glipan som blir kvar efter ramen är byggd

// André

Korrekt uppfattat! Blir det mera bas med öppen baklucka är det inte tätt bakåt. Montera ram samt täta med någon form av tätningslist! smile

Mvh Mattias

följde dina installations tips å monterade allt idag, sjukt stor skillnad på trycket,
här är resultatet.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1527810

Härligt med feedback! Tack för det! smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
_Mackaan_ lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
16 juli 2012 · 446 Inlägg

Hoppar in i tråden om det finns plats! :-)
Har en mercedes w210 sedan, med tanken vid baksätet (ingen skidlucka)
Jag tänkte bygga bandpasslåda, med portar upp igenom hatthyllan när jag har fått tag på någon bra ritning till mina basar. ( 2 st DD 515 )
Det jag undrar på FRÄMST, vilket håll ska jag ha basarna vända åt? Mot bagageluckan?
Mvh Marcus Sv.

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se
Volkswagen Passat "Loud n Static" (2006)
Mercedes w210 "Fathers-use" (2000)
evilaudio
16 juli 2012 · 16 195 Inlägg

_Mackaan_ skrev:
Hoppar in i tråden om det finns plats! :-)
Har en mercedes w210 sedan, med tanken vid baksätet (ingen skidlucka)
Jag tänkte bygga bandpasslåda, med portar upp igenom hatthyllan när jag har fått tag på någon bra ritning till mina basar. ( 2 st DD 515 )
Det jag undrar på FRÄMST, vilket håll ska jag ha basarna vända åt? Mot bagageluckan?
Mvh Marcus Sv.

kör du bandpasslåda så får du helt enkelt anpassa dig efter hur ritningen ser ut.. ALLT ljud kommer ju genom portarna så.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
_Mackaan_ lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
16 juli 2012 · 446 Inlägg

Okej, vad bra. Då var den frågan löst. Tack :-)
Har aldrig byggt bandpass i sedan förr, så får väl se om någon DD-kunnig är sugen på att ge mig lite mått! (lådvolym/portvolym)

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se
Mercedes w210 "Fathers-use" (2000)
Volkswagen Passat "Loud n Static" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang