AEM bredbanslambda söker allmän info om denna mätare!

DalleRacing
15 juni 2011 · 1 738 Inlägg

tja!

Har köpt mig en bredbandslambda från AEM med bosch sensor! Men hur f_n läser man av en sån här mätare big_smile ? Vad ska den hålla sig till för värden för att luften o bränslet ska vara perfekt? vad är det för liten skruv baktill man kan ställa in för nåt? någon som kan förklara lite hur man läser av en bredbandslambda?

Finns manual till den men fattar inte engelska till 100% så jag söker info från er kunniga där ute som kör med en sån här mätare smile

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Klasman
15 juni 2011 · 14 Inlägg

Har en likadan mätare i min bil, vad skruven var till kommer jag inte ihåg.
Du ska helst ha 14,8 i värde när bilen körs lungt och på tomgång kan pendla lite.
Destu fetare motorn går destu lägre tal visar mätaren.

Mitsubishi Legnum "Type-S" (1998)
DalleRacing
15 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Klasman skrev:
Har en likadan mätare i min bil, vad skruven var till kommer jag inte ihåg.
Du ska helst ha 14,8 i värde när bilen körs lungt och på tomgång kan pendla lite.
Destu fetare motorn går destu lägre tal visar mätaren.

jaha ok, mätaren visar ju 11-17 så vid fullt gaspådrag med högsta laddet så ska den helst visa nått mittimellan eller för bästa blandning big_smile ? Eller hur får jag veta vilket lambda värde som är bäst för min körning smile

Körde du med skruven i det läget som den kom i kartongen? jag har inte rört den då jag inte vet vad det är!

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mog1 High on diesel and gasoline
15 juni 2011 · 368 Inlägg

14,7 är optimal air/fuel ratio

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
DanneJ
15 juni 2011 · 642 Inlägg

Det viktigaste är att när du kliver på och gasar fullt så ska AFR-värdet nedåt, 11,5-12,5 är ganska optimalt, ju lägre värde desto mer safe kan du vara, dock inte för lågt då tappar man en massa effekt. Stiger värdena över 13 och uppåt så kommer tråkiga saker att hända med motorns interna delar.

Senast redigerat av DanneJ (15 juni 2011)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Så för att klargöra värderna så ska de vara:

Tomgång/ lugn körning 14,7-14,8 ?
Fullt gaspådrag och ladd 11,5-12,5 ?

Och det spelar ingen roll vilken effekt man har ?

Men hur kan ni veta dom värderna, hur kan man läsa av det igentligen för att verkligen veta att jag får rätt blandning?

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
torpis Forummoderator
16 juni 2011 · 10 572 Inlägg

940RDALLE skrev:
Och det spelar ingen roll vilken effekt man har ?
Mvh

Jo, ALLT spelar roll.

Först och främst bränslet.  Några nämner 14.7 som det värdet att sikta på...  ja, det må stämma med en AFR mätare kalibrerad för 95oktan och bilen är tankad med 95oktan. Varje bränsle har ett specifikt AFR och det räknas om till lambda genom att dela avläst AFR med stökometriska blandningsförhållandet.

dvs 14.7/14.7 = 1 = lambda 1

läser du av 12.0 blir det 12/14.7= 0.81

tankar du E85 med AFR 10.0 och justerar mot AFR 10.0 så blir det jätteknäppt.  du justerar mot 10 medans mätaren räknar med 14.7...   10/14.7= 0.68 när du tror det är lambda 1.

Så till en början, varför läsa av AFR på en bradbandsLAMBDA? justera ställskruven tills du läser av lambda. så blir det mycket enklare.  Då visar mätaren alltid rätt oavsett bränsle.

Vilket lambda man siktar på hänger ihop med om motorn spikar, hur varma avgaserna är vilket tändläge du har, vilka miljökriterier du ämnar följa etc.  En hel vetenskap minst sagt.

Ofta förkortar man bort miljötänk och allt för djupa teorier och siktar mot 0.8x under last och 1.00 vid låg last och mappar tändningen mot spikning.

Så i extremt grova drag beskrivet (medans jag sköljer ned kaffet) så mappa mot 1.00 på låg last och 0.81 vid hög last och interpolera där imellan.


läs på tills du förstår hur det hänger ihop, behöver du bombadera med frågor så har du inte läst på tills du förstår hur det hänger ihop.  Nu är det ju alltid bättre att fråga än att chansa, men ett intresse att lära sig och själv söka information är nödvändig för att nå framgång.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Jag kör ju original sprut nu med större snurra, grenrör, lmm, spridare så jag kan inte mappa tyvärr ( volvo 940 turbo ) så de var därför jag fråga lite om värderna smile men jag får försöka plugga lite nu då smile

Senast redigerat av 940RDALLE (16 juni 2011)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

torpis skrev:

940RDALLE skrev:
Och det spelar ingen roll vilken effekt man har ?
Mvh

Jo, ALLT spelar roll.

Först och främst bränslet.  Några nämner 14.7 som det värdet att sikta på...  ja, det må stämma med en AFR mätare kalibrerad för 95oktan och bilen är tankad med 95oktan. Varje bränsle har ett specifikt AFR och det räknas om till lambda genom att dela avläst AFR med stökometriska blandningsförhållandet.

dvs 14.7/14.7 = 1 = lambda 1

läser du av 12.0 blir det 12/14.7= 0.81

tankar du E85 med AFR 10.0 och justerar mot AFR 10.0 så blir det jätteknäppt.  du justerar mot 10 medans mätaren räknar med 14.7...   10/14.7= 0.68 när du tror det är lambda 1.

Så till en början, varför läsa av AFR på en bradbandsLAMBDA? justera ställskruven tills du läser av lambda. så blir det mycket enklare.  Då visar mätaren alltid rätt oavsett bränsle.

Vilket lambda man siktar på hänger ihop med om motorn spikar, hur varma avgaserna är vilket tändläge du har, vilka miljökriterier du ämnar följa etc.  En hel vetenskap minst sagt.

Ofta förkortar man bort miljötänk och allt för djupa teorier och siktar mot 0.8x under last och 1.00 vid låg last och mappar tändningen mot spikning.

Så i extremt grova drag beskrivet (medans jag sköljer ned kaffet) så mappa mot 1.00 på låg last och 0.81 vid hög last och interpolera där imellan.


läs på tills du förstår hur det hänger ihop, behöver du bombadera med frågor så har du inte läst på tills du förstår hur det hänger ihop.  Nu är det ju alltid bättre att fråga än att chansa, men ett intresse att lära sig och själv söka information är nödvändig för att nå framgång.

Så om jag förstår rätt så ska jag ställa in lambda värde först, sen kör jag för tillfället på 98/v power ( ingen anning vad det skrivs i för siffror ) men iaf 0,81 x bensinens siffror eller vad man säger för att få fram mitt rätta lambda värde vid hög last?

Mvh

Har jag rätt eller fel?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
torpis Forummoderator
16 juni 2011 · 10 572 Inlägg

940RDALLE skrev:
Så om jag förstår rätt så ska jag ställa in lambda värde först,

ja du slår om mätaren till att visa lambda. som den står nu från början så mäter den lambdavärdet gångrar det med 14.6 och visar dig AFR.

alltså 0.81*14.6=12.6

för att undvika fel bör man alltid gå direkt på lambdavärdet som alltid är samma för alla bränslen. Du ställer in mätaren att visa lambda och siktar mot det utan att räkna om något helt enkelt.

Kör du originalsprut så kan du ju ändå justera bränslet genom diametern på LMM, spridarnas storlek eller bränsletrycket.  Ser du att motorn går bra på låg last men tunnar ut på hög last så kan (för en gångs skull) en progressiv BTR hjälpa dig hamna rätt.  Inte bara släcka spikningar genom att ösa på soppa utan verkligen hamna rätt.  Att mäta är att veta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Ringde creatix nyss o frågade lite om det där med värderna! Han rekomenderade att köra på afr:n o inte lambda värdet. Under last skulle det ligga mellan 12.5 - 12.8! När det börjar gå över 14 är risken för spikningar eventuellt haverier

Men ju högre tal mätaren visar dessto mer effekt får man men risk för att den går snålt, och lägre tal så går den fetare o mindre risk för spikningar!

Jag är ändo inne på att veta mer av dig torpis, vet du vilken inställning på baksidan jag ska ha för att få lambda värdet och vet du om det är säkrare att gå efter? Vet du uträkningen på lambda värdet för 98/ v- power

Mvh

Senast redigerat av 940RDALLE (16 juni 2011)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
torpis Forummoderator
16 juni 2011 · 10 572 Inlägg

Kolla manualen, någonting måste du ju kunna läsa ut ur den.

om man använder AFR eller lambda är som sagt en smaksak, men du kapar bort en felkälla om du väljer lambda, för då pratar du alltid samma sak.

Många motorer går idag med lambda 1 även vid fullast så att det spikar hänger ihop med så mycket mer än bara bränslemängden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Okej jag lägger upp lite olika läggen här sen så får ni se vilken inställning jag ska ändra till big_smile

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Nu är jag tebax o så får vi se om man blir nått klokare big_smile får se om jag förstod engelskan rätt då tongue

Först inställningarna baktill på mätaren:

p0 + p1 =aem gauge default
p2 = afr small volt range
p3 = afr autronic emulation
p4 = afr nernst emulation

Sen lite uträkningar för att få afr värdet genom att multiplicera lambda värdet:

Bensin AFR = lambda x 14.64
Methanol AFR = lambda x 6.47
Propane AFR = lambda x 15.7
etanol AFR = lambda x 9.00

Det var de viktigaste som stod men jag vet inte om jag är jävligt trög men hur räknar man ut det? Måste jag typ åka till bilprovningen för att få ett lambda värde? Jag har ju ingen större lust att åka runt med " Där ungefär ska värdet vara " utan jag vill ju ha exakt koll på min motor big_smile

Någon som fattar?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
16 juni 2011 · 5 398 Inlägg

940RDALLE skrev:
Nu är jag tebax o så får vi se om man blir nått klokare big_smile får se om jag förstod engelskan rätt då tongue

Först inställningarna baktill på mätaren:

p0 + p1 =aem gauge default
p2 = afr small volt range
p3 = afr autronic emulation
p4 = afr nernst emulation

Sen lite uträkningar för att få afr värdet genom att multiplicera lambda värdet:

Bensin AFR = lambda x 14.64
Methanol AFR = lambda x 6.47
Propane AFR = lambda x 15.7
etanol AFR = lambda x 9.00

Det var de viktigaste som stod men jag vet inte om jag är jävligt trög men hur räknar man ut det? Måste jag typ åka till bilprovningen för att få ett lambda värde? Jag har ju ingen större lust att åka runt med " Där ungefär ska värdet vara " utan jag vill ju ha exakt koll på min motor big_smile

Någon som fattar?

om jag har förstått torpis rätt så tar du önskat lambda värde typ 0,81 ( som du vill ha på fullast) och gångrar det med 14,64 så får du afr värdet

0,81*14,64 = 11,86 afr
såg nu att torpis miniräknare värkar visa lite fel xD

Senast redigerat av turboforssen (16 juni 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:
Nu är jag tebax o så får vi se om man blir nått klokare big_smile får se om jag förstod engelskan rätt då tongue

Först inställningarna baktill på mätaren:

p0 + p1 =aem gauge default
p2 = afr small volt range
p3 = afr autronic emulation
p4 = afr nernst emulation

Sen lite uträkningar för att få afr värdet genom att multiplicera lambda värdet:

Bensin AFR = lambda x 14.64
Methanol AFR = lambda x 6.47
Propane AFR = lambda x 15.7
etanol AFR = lambda x 9.00

Det var de viktigaste som stod men jag vet inte om jag är jävligt trög men hur räknar man ut det? Måste jag typ åka till bilprovningen för att få ett lambda värde? Jag har ju ingen större lust att åka runt med " Där ungefär ska värdet vara " utan jag vill ju ha exakt koll på min motor big_smile

Någon som fattar?

om jag har förstått torpis rätt så tar du önskat lambda värde typ 0,81 ( som du vill ha på fullast) och gångrar det med 14,64 så får du afr värdet

0,81*14,64 = 11,86 afr
såg nu att torpis miniräknare värkar visa lite fel xD

Hehehe torpis får kosta på sig en ny big_smile Men vad menar du med " önskat " lambda värde?

Matte är inte min bästa sida men börjar förstå nu, men som sagt det är bara vart jag hittar värdet typ lambdan så jag kan börja räkna big_smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
16 juni 2011 · 5 398 Inlägg

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:
Nu är jag tebax o så får vi se om man blir nått klokare big_smile får se om jag förstod engelskan rätt då tongue

Först inställningarna baktill på mätaren:

p0 + p1 =aem gauge default
p2 = afr small volt range
p3 = afr autronic emulation
p4 = afr nernst emulation

Sen lite uträkningar för att få afr värdet genom att multiplicera lambda värdet:

Bensin AFR = lambda x 14.64
Methanol AFR = lambda x 6.47
Propane AFR = lambda x 15.7
etanol AFR = lambda x 9.00

Det var de viktigaste som stod men jag vet inte om jag är jävligt trög men hur räknar man ut det? Måste jag typ åka till bilprovningen för att få ett lambda värde? Jag har ju ingen större lust att åka runt med " Där ungefär ska värdet vara " utan jag vill ju ha exakt koll på min motor big_smile

Någon som fattar?

om jag har förstått torpis rätt så tar du önskat lambda värde typ 0,81 ( som du vill ha på fullast) och gångrar det med 14,64 så får du afr värdet

0,81*14,64 = 11,86 afr
såg nu att torpis miniräknare värkar visa lite fel xD

Hehehe torpis får kosta på sig en ny big_smile Men vad menar du med " önskat " lambda värde?

Matte är inte min bästa sida men börjar förstå nu, men som sagt det är bara vart jag hittar värdet typ lambdan så jag kan börja räkna big_smile

ja vad du ska ha för värden på vissa ställen i registret vet jag inte .
men du ska ju ha typ lamba 1,0 vid icke belastning och ner till 0,81 vid full
så typ när turbon börjar ladda bör du ha ett lambda värde under 1,0 för att sjunka till 0,81
men som sagt är inte haj på vad det ska va för värden över allt

men det är ju bara att göra en liten lista

lambda 1,0*14,64 = 14,64 afr
lambda 0,95* 14,64 = 13,9 afr
lambda 0,90* 14,64 =13,17 afr
lambda 0,85* 14,64 = 12,44 afr

Senast redigerat av turboforssen (16 juni 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
DalleRacing
16 juni 2011 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:

om jag har förstått torpis rätt så tar du önskat lambda värde typ 0,81 ( som du vill ha på fullast) och gångrar det med 14,64 så får du afr värdet

0,81*14,64 = 11,86 afr
såg nu att torpis miniräknare värkar visa lite fel xD

Hehehe torpis får kosta på sig en ny big_smile Men vad menar du med " önskat " lambda värde?

Matte är inte min bästa sida men börjar förstå nu, men som sagt det är bara vart jag hittar värdet typ lambdan så jag kan börja räkna big_smile

ja vad du ska ha för värden på vissa ställen i registret vet jag inte .
men du ska ju ha typ lamba 1,0 vid icke belastning och ner till 0,81 vid full
så typ när turbon börjar ladda bör du ha ett lambda värde under 1,0 för att sjunka till 0,81
men som sagt är inte haj på vad det ska va för värden över allt

men det är ju bara att göra en liten lista

lambda 1,0*14,64 = 14,64 afr
lambda 0,95* 14,64 = 13,9 afr
lambda 0,90* 14,64 =13,17 afr
lambda 0,85* 14,64 = 12,44 afr

Ok då fattar jag, som han på creatix sa så skulle man hålla sig inom 12-12.7 under last värkar ju stämma! Men jag tror jag hajat det hela nu så man får tacka så hemskt mycket för all undervisning ni hjälpt mig med big_smile

Uppskattas verkligen, 1000 tack

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
16 juni 2011 · 5 398 Inlägg

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:

Hehehe torpis får kosta på sig en ny big_smile Men vad menar du med " önskat " lambda värde?

Matte är inte min bästa sida men börjar förstå nu, men som sagt det är bara vart jag hittar värdet typ lambdan så jag kan börja räkna big_smile

ja vad du ska ha för värden på vissa ställen i registret vet jag inte .
men du ska ju ha typ lamba 1,0 vid icke belastning och ner till 0,81 vid full
så typ när turbon börjar ladda bör du ha ett lambda värde under 1,0 för att sjunka till 0,81
men som sagt är inte haj på vad det ska va för värden över allt

men det är ju bara att göra en liten lista

lambda 1,0*14,64 = 14,64 afr
lambda 0,95* 14,64 = 13,9 afr
lambda 0,90* 14,64 =13,17 afr
lambda 0,85* 14,64 = 12,44 afr

Ok då fattar jag, som han på creatix sa så skulle man hålla sig inom 12-12.7 under last värkar ju stämma! Men jag tror jag hajat det hela nu så man får tacka så hemskt mycket för all undervisning ni hjälpt mig med big_smile

Uppskattas verkligen, 1000 tack

MVH

det är lugnt, har lärt mig lite jag med så jag är med glad:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
torpis Forummoderator
16 juni 2011 · 10 572 Inlägg

ställ den på P01 och den visar lambda = du slipper räkna oavsett bränsle.  sikta på 1.00 på tomgång och 0.81 under last.

Samma om du byter till E85, sikta på 0.81 på last och 1.00 på tomgång och låg last.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang