Importguide England

lladron
29 juni 2011 · 2 Inlägg

Att köpa en bil från England

Hejsan!

Jag vet att det finns sådana här guider runt om på hela nätet och jag har läst dom flesta, men det var fortfarande en del frågor som jag ville ha svar på och mycket förändras genom åren med nya EU-regler och dylikt. Jag ska försöka att göra en så komplett guide om att importera en bil från England som möjligt.


1, Eftersom denna guide handlar om England är det det enda land som jag kommer att ta upp. Jag började kolla på:


2, Pistonheads (Bra sida med många fina exklusiva bilar)
autotrader (Som svenska blocket fast större, man måste ha ett postnummer för att söka på bilar där, skriv in: W11 2BQ som är centrala London och sök, välj sedan national) MEN, det är inte det bästa sättet att hitta en bra bil i England, som alla vet så är det en gambling varje gång man köper en begagnad bil i Sverige. Det är ännu svårare att veta om bilen är bra i England, ofta har man sett ut en bil och sen bestämmer man sig och åker och hämtar den. Det är ganska jobbigt att kolla på flera bilar i ett främmande land, visst om man är ett par stycken så kan man hyra en bil och köra runt, utbudet är ju bra mycket större än i Sverige. Det jag vill komma till dock är att det finns modelspecifika forum i England där det alltid finns en köp och säljmarknad. Jag köpte en Evo så jag kollade på:


Lancerregister

Där kan man bli medlem och lägga ut en krok och skriva tex:


WTB: Evo 6 RS

Då det knappt existerar sådana bilar för försäljning i Sverige kommer man åtminstone få tio svar på ett par veckor. Det positiva med detta är att man kan kolla upp bilen innan man åker dit och hämtar den. Dvs man kan kolla allt vad den förra ägaren skrivit om bilen,vad som är bytt på bilen. Man kan till och med hitta tidigare ägare och vad dom sagt om bilen allt för att bli lite tryggare i sitt köp. På dessa forum är även folk väldigt ärliga, dyker det upp en skitbil som kanske gått bana hela sitt liv så säger dom det. På dessa forum är det väldigt svårt att bluffa. Det finns även otroligt många befintliga annonser som man kan kolla in där och ringa direkt (0044 - första nollan) eller maila, välj en säljare med tålamod då det tar ett par veckor att komma iväg. Då jag köpte en evo så vet jag mest om mitsu, men självklart finns det forum för scoobys, nissan, toyota osv osv.Det finns även vissa företag som håller på med Japanimport, dom hämtar bilen direkt i Japan och sen kan man hämta den i England. Det är väldigt bra och säkert men det är dyrare och man förlorar ganska mycket pengar genom att inte köpa bilen av en privatperson eller bilfirma.


3, Nu har du hittat en bil, och pratat med säljaren, allting känns bra och säkert. Nu börjar allt huvudbry, hur ska man göra egentligen?
Jo du ska försäkra dig om att ägaren till bilen har V5C dokumenten(regbevis) detta är tredelat och en av delarna
innefattar import/export. Delen med export fyller du och ägaren i tillsammans och postar helst tillsammans så att
du vet att det blir gjort Denna del av dokumentet ska skickas in till DVLA (Englands transportstyrelse). Om detta inte görs får du inte regga bilen i Sverige.


4, Sen ber du om att få chassinummer på bilen.


5, Efter du fått reda på att det är grönt bör du göra en hpi koll på bilen. Det är att man kolla om bilen har haft
lån, varit krockad om det är stulen och där kan man dubbelkolla chassinummer.
hpicheck
Svar får man till sin mail, betala med paypal.


5, Kom överrens med säljaren när du kan komma, åk gärna inte själv för säkerhets skull.


6, Du måste ha ett kvitto med säljarens namn, personnumer, bilens pris, chassinummer, ditt namn, ditt personnummer
och datum. Det är väldigt viktigt annars kommer du inte att få igenom bilen i Sverige. (Engelsmän har inte
personnummer, namn räcker)


7, Boka ett flyg, jag bokade på ryanair, billigt och bra och enkelt. Man checkar in på nätet redan 15 dagar innan
avfärd. Hur smidigt som helst. Billigast är att åka från skavsta till London. Flyget till London tar två timmar.
Köper du bilen av en trevlig kille så kanske han kan hämta dig på flygplatsen mot att du betalar bensin, folk är inte omöjliga, fråga dom.


8, Jag har jobbat på ett försäkringsbolag och så här fungerar det med försäkring, du ringer till ditt försäkringsbolag och ber att få försäkra ett fordon på chassinummer då den står i utlandet och sen säger du att du
vill ha försäkringen giltig från den dag du ska hämta bilen. Sen frågar dom vilket sorts bil det är. Det är faktiskt inga problem att få en helförsäkring på att chassinummer om du är helkund i försäkringsbolaget. Enligt
EU-regler är det olagligt att neka folk till en fordonsförsäkring, dvs blir du stoppad i England så visar du ditt intyg att du har en försäkring på fordonet. Polisen kommer att kolla papprena och chassinummer, om det stämmer (vilket det gör) så är det bara att åka vidare, inget problem. Här har jag hört många osanningar, du ska aldrig köra oförsäkrad med en bil, aldrig någonsin. Försäkringen du tecknar på chassinumret är giltig i 30 dagar MEN bilen får bara köras dom 7 första dagarna, dom resterande dagarna får bilen inte köras. Under den här månaden är det dags
att göra ursprungskollen på bilen (jag förklarar hur den går till senare), efter ursprungskollen är gjord så får du hem tillfälliga plåtar och kan då teckna en tremånaders också tillfällig försäkring. Att tänka på är att det
faktiskt går att helförsäkra bilen från första dagen du kör den. Sen när regbesiktningen och den vanliga besiktningen är klara så är det fritt fram att teckna vilken försäkring du vill.
Jag rekommenderar:


Folksam
Länsförsäkringar
If
Trygg Hansa
Dina försäkringar
Salus Ansvar

9, Efter du fixat en försäkring vill du ju boka en hemresa med färja, det finns flera alternativ här men det jag rekommenderar är att åka mellan England och Göteborg, man slipper en hel del kostnader i broavgifter och bensin. Färjan tar 28 timmar(vilket suger hårt). Färjan går antingen ifrån Imminghamn, (grimsby) eller från Harwich, närmre London. Immingham ligger mer norrut och Harwich ligger mer söderut. Kolla google maps för att se vad som passar dig bäst. Annars kan man åka från samma ställe till Esbjerg, (Danmark) Dom åker dock inte på lördagar och man kommer
inte undan broavgift etc. Sista alternativet är att ta en färja till något annat ställe i Europa och kryssa hem genom autobahn, man upplever mer men det kändes inte som ett smidigt alternativ för mig. För att få hjälp med bokning ringer du: 031 650 820 på vardagar mellan 14:00 och 15:00, dom behöver kompletta passuppgifter och regnummer på bil. Lättast är att betala med kort, du kan vara lugn dom är seriösa och det går bra att boka via telefon. Du får en bekräftelse via mail. Jag tar inte upp något annat sätt att boka eftersom jag inte har någon erfarenhet av det och således inte kan rekommendera det.


10, Pengarna? Japp, lite krångligt. Om du verkligen litar på säljaren så kan du överföra pengarna innan du åker, och skriva ut kvitto på det som bevis. Men det rekommenderar jag inte. Det går även att använda sig av paypal, det kostar dock för säljaren att plocka ut pengarna därifrån vilket inte heller är bra. Det smidigaste sättet är att beställa kontanter på sin bank eller på forex. Det uttaget kostar mellan 50 - 100 kronor. England har bara 50 pundslappar som största valör så du får räkna med en bunt. Du behöver inte oroa dig över att flyga med så mycket pengar, England är med i EU och man kan flyga med obegränsat mycket med pengar dit. Till USA till exempel är gränsen 10 000 Euro. Är ni två som åker så delar ni med fördel upp pengarna mellan er, en vanlig hemförsäkring täcker stöld. Åk inte utomlands utan hemförsäkring.


11, Då England är med i EU slipper du moms och tull vid köp och import.
12, Nu borde du vara hemma i Sverige med bilen och vilat upp dig från den stressiga helgen. Då är det dags att göra din ursprungskonstroll. I den kontrollen kollas det att bilen inte är stulen, ombyggd eller har lån på sig etc etc. Har du gjort en hpikoll så borde det inte vara någon fara.(Jag gjorde ingen hpi) Du ansöker om ursprungskontroll här:


Får inte länka

När du skickar in ansökan kan du även ansöka om tillfällig registrering för att fö köra med bilen i tre måndader.Till ursprungskollen skickar du även in V5c dokumentet, kvittot på bilen OCH intyg att bilen är trafikförsäkrad.
(Det glömde jag vilket tog massa extra tid), läs mer om vad du ska skicka med till transportstyrelsen här:

Får inte länka

13, Bilen gick igenom ursprungskontrollen, och du har fått hem dina tillfälliga plåtar. Nu går försäkringen automatiskt över till en tillfällig 3-månaders försäkring OM du sökte för tillfällig registrering. Annars får du
inte köra med bilen. Vad ska göras med bilen innan regbesiktningen då? Jag skriver vad jag gjorde och vad som behövs för en evo:


Dom kräver på pappret att bilen ska vara helt original, därför ska du försöka hitta en bil som är så mycket
original som möjligt, dom tycker tex inte om blåa/röda slangar i motorområdet. Här kan man ha extrem otur och man
kan även ha tur. Att regga bilen i Oskarshamn gick otroligt bra och smärtfritt för mig.

1, Lampsatser fram, (dom pekar åt fel håll). Har din bil ett assymetriskt dimmljus höger bak kan man vara tvungen att ta bort det eller klippa kontakten. Du hittar dessa lampsatser på skroten eller på tex: jspec. Samtliga
lampor måste vara e-märkta.

2, Strypning av tanken. Det finns flera sätt att göra det på, jag skriver det jag tyckte var enklast. Köp en vanlig H4-lampa på biltema eller var som helst där det är billigt. Ta bort lampan och fäll ut vingarna sen trycker du ner den i tankhålet och limmar med Locktite snabblim i gelform eller tvåkomponentslim. Det går garranterat igenom, den här snabblösningen tar man bara bort efter reggbesiktningen då vanliga besiktningsmän inte kollar det.(Detta kollade dom inte ens på min bil

3, Byta från mph till kmh, hur man gör det varierar på om bilen kommer från Japan eller om den är såld i England. Är den importerad från Japan så är det oftast bara ett motstånd kopplat bakom instrumentpanelen eller i motorrummet som man kan ta bort så är det klart. Är bilen Såld i England så är det lite krångligare då får man själv fixa med motstånd.

4, Byte av avgassystem. Jag köpte ett originalsystem och satte på, smidigt och fick bra värden. Annars klagar dom på buller och kanske dåliga värden osv.

(En omreg kostar 630 kr.)


14, Det är faktiskt inte svårare än så. Nu är allt det fysiska klart med bilen. Nu är det dags att kolla vilka uppgiter du behöver till besiktningsmännen. De flesta uppgifter står i reggbeviset som du fick från England, det ska du ta en kopia på innan du skickar in det till ursprungskollen då du inte får tillbaka det igen. Sen är det
bara att börja leta uppgifter i handböcker som är knytna till bilen osv, om du har vänner med samma sorts bil kan dom låna sina reggbevis till dig och intyga identitet. Men har du råd kan du göra det enkelt för dig och ringa till Mitsu Sverige på: 08-474 54 00 fråga efter Gunnar och importfrågor. Av honom ska du beställa alla uppgifter som du inte kan hitta som ska stå med i ett vanligt svenskt reggbevis, (du har säkert ett annat fordon som du kan kolla på)

15, nu är allt klart med bilen och du kan beställa en reggbesiktningstid. Förhoppningsvis går bilen igenom, nu blir bilen automatiskt avställd och du kan boka en vanlig besiktningstid.


16, Bara att vänta på att få hem din riktiga plåtar och besiktiga.


17, Precis allting är klart!

Nu tänker jag ta upp den totala kostnaden på allt, det har jag inte hittat någonstans och tycker kan vara väldigt bra att ha koll på innan man bestämmer sig för att importera. Jag gjorde resan fre - sön och summan är baserat på en resa med två personer.


Hyrbil - 1500
Flyg - 1900
Bensin - 1500
Färja - 5700
Lampor - 1790 (jspec)
H4-lampa - 40
Ursprungkontroll - 700
Tillfällig reg - 450
Regbesiktning - 1380
Besiktning - 300
Originaldokument - 2600 (jag klarade mig utan dessa papper)
Avgassystem - 2500
Sammanlagt = 17 760 kr


Märk väl, jag har inte räknat med försäkring för det varierar för mycket på ålder. Inte mat heller för den delen. Lämnar du in bilen utan att göra alla ändringar själv kan man räkna med 30000 kr.

Jag tror att det var allt. Om det finns flera frågor så svarar jag gärna på dom. Hoppas att den är guiden kan hjälpa någon att plocka hem sin drömmbil från England.

Mvh // Cim

Lowenhart fälg fantast
29 juni 2011 · 1 086 Inlägg

så jävla bra guide , borde vara en FAQ på denna tråd!!! tummen upp

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
blixtn
29 juni 2011 · 214 Inlägg

Absolut den bästa import guiden jag läst. Så gott som alla frågor jag någonsin hade fick ett svar här...
Belönas med "Blixtn seal of approval"!

farnsy
2 juli 2011 · 7 Inlägg

Tack för guiden! man kan också stanna i tyskland och köpa lite öl på vägen hem om du ska igenom tyskland wink kan man inte köra till england med en biltrailer? då behöver man ingen försäkring på den nya bilen?

-Johansson-
3 augusti 2011 · 77 Inlägg

Mycket bra guide! Lastbil till england kanske vore något!" wink

A-I
4 januari 2012 · 80 Inlägg

lladron skrev:
Att köpa en bil från England

Hejsan!

Jag vet att det finns sådana här guider runt om på hela nätet och jag har läst dom flesta, men det var fortfarande en del frågor som jag ville ha svar på och mycket förändras genom åren med nya EU-regler och dylikt. Jag ska försöka att göra en så komplett guide om att importera en bil från England som möjligt.


1, Eftersom denna guide handlar om England är det det enda land som jag kommer att ta upp. Jag började kolla på:


2, Pistonheads (Bra sida med många fina exklusiva bilar)
autotrader (Som svenska blocket fast större, man måste ha ett postnummer för att söka på bilar där, skriv in: W11 2BQ som är centrala London och sök, välj sedan national) MEN, det är inte det bästa sättet att hitta en bra bil i England, som alla vet så är det en gambling varje gång man köper en begagnad bil i Sverige. Det är ännu svårare att veta om bilen är bra i England, ofta har man sett ut en bil och sen bestämmer man sig och åker och hämtar den. Det är ganska jobbigt att kolla på flera bilar i ett främmande land, visst om man är ett par stycken så kan man hyra en bil och köra runt, utbudet är ju bra mycket större än i Sverige. Det jag vill komma till dock är att det finns modelspecifika forum i England där det alltid finns en köp och säljmarknad. Jag köpte en Evo så jag kollade på:


Lancerregister

Där kan man bli medlem och lägga ut en krok och skriva tex:


WTB: Evo 6 RS

Då det knappt existerar sådana bilar för försäljning i Sverige kommer man åtminstone få tio svar på ett par veckor. Det positiva med detta är att man kan kolla upp bilen innan man åker dit och hämtar den. Dvs man kan kolla allt vad den förra ägaren skrivit om bilen,vad som är bytt på bilen. Man kan till och med hitta tidigare ägare och vad dom sagt om bilen allt för att bli lite tryggare i sitt köp. På dessa forum är även folk väldigt ärliga, dyker det upp en skitbil som kanske gått bana hela sitt liv så säger dom det. På dessa forum är det väldigt svårt att bluffa. Det finns även otroligt många befintliga annonser som man kan kolla in där och ringa direkt (0044 - första nollan) eller maila, välj en säljare med tålamod då det tar ett par veckor att komma iväg. Då jag köpte en evo så vet jag mest om mitsu, men självklart finns det forum för scoobys, nissan, toyota osv osv.Det finns även vissa företag som håller på med Japanimport, dom hämtar bilen direkt i Japan och sen kan man hämta den i England. Det är väldigt bra och säkert men det är dyrare och man förlorar ganska mycket pengar genom att inte köpa bilen av en privatperson eller bilfirma.


3, Nu har du hittat en bil, och pratat med säljaren, allting känns bra och säkert. Nu börjar allt huvudbry, hur ska man göra egentligen?
Jo du ska försäkra dig om att ägaren till bilen har V5C dokumenten(regbevis) detta är tredelat och en av delarna
innefattar import/export. Delen med export fyller du och ägaren i tillsammans och postar helst tillsammans så att
du vet att det blir gjort Denna del av dokumentet ska skickas in till DVLA (Englands transportstyrelse). Om detta inte görs får du inte regga bilen i Sverige.


4, Sen ber du om att få chassinummer på bilen.


5, Efter du fått reda på att det är grönt bör du göra en hpi koll på bilen. Det är att man kolla om bilen har haft
lån, varit krockad om det är stulen och där kan man dubbelkolla chassinummer.
hpicheck
Svar får man till sin mail, betala med paypal.


5, Kom överrens med säljaren när du kan komma, åk gärna inte själv för säkerhets skull.


6, Du måste ha ett kvitto med säljarens namn, personnumer, bilens pris, chassinummer, ditt namn, ditt personnummer
och datum. Det är väldigt viktigt annars kommer du inte att få igenom bilen i Sverige. (Engelsmän har inte
personnummer, namn räcker)


7, Boka ett flyg, jag bokade på ryanair, billigt och bra och enkelt. Man checkar in på nätet redan 15 dagar innan
avfärd. Hur smidigt som helst. Billigast är att åka från skavsta till London. Flyget till London tar två timmar.
Köper du bilen av en trevlig kille så kanske han kan hämta dig på flygplatsen mot att du betalar bensin, folk är inte omöjliga, fråga dom.


8, Jag har jobbat på ett försäkringsbolag och så här fungerar det med försäkring, du ringer till ditt försäkringsbolag och ber att få försäkra ett fordon på chassinummer då den står i utlandet och sen säger du att du
vill ha försäkringen giltig från den dag du ska hämta bilen. Sen frågar dom vilket sorts bil det är. Det är faktiskt inga problem att få en helförsäkring på att chassinummer om du är helkund i försäkringsbolaget. Enligt
EU-regler är det olagligt att neka folk till en fordonsförsäkring, dvs blir du stoppad i England så visar du ditt intyg att du har en försäkring på fordonet. Polisen kommer att kolla papprena och chassinummer, om det stämmer (vilket det gör) så är det bara att åka vidare, inget problem. Här har jag hört många osanningar, du ska aldrig köra oförsäkrad med en bil, aldrig någonsin. Försäkringen du tecknar på chassinumret är giltig i 30 dagar MEN bilen får bara köras dom 7 första dagarna, dom resterande dagarna får bilen inte köras. Under den här månaden är det dags
att göra ursprungskollen på bilen (jag förklarar hur den går till senare), efter ursprungskollen är gjord så får du hem tillfälliga plåtar och kan då teckna en tremånaders också tillfällig försäkring. Att tänka på är att det
faktiskt går att helförsäkra bilen från första dagen du kör den. Sen när regbesiktningen och den vanliga besiktningen är klara så är det fritt fram att teckna vilken försäkring du vill.
Jag rekommenderar:


Folksam
Länsförsäkringar
If
Trygg Hansa
Dina försäkringar
Salus Ansvar

9, Efter du fixat en försäkring vill du ju boka en hemresa med färja, det finns flera alternativ här men det jag rekommenderar är att åka mellan England och Göteborg, man slipper en hel del kostnader i broavgifter och bensin. Färjan tar 28 timmar(vilket suger hårt). Färjan går antingen ifrån Imminghamn, (grimsby) eller från Harwich, närmre London. Immingham ligger mer norrut och Harwich ligger mer söderut. Kolla google maps för att se vad som passar dig bäst. Annars kan man åka från samma ställe till Esbjerg, (Danmark) Dom åker dock inte på lördagar och man kommer
inte undan broavgift etc. Sista alternativet är att ta en färja till något annat ställe i Europa och kryssa hem genom autobahn, man upplever mer men det kändes inte som ett smidigt alternativ för mig. För att få hjälp med bokning ringer du: 031 650 820 på vardagar mellan 14:00 och 15:00, dom behöver kompletta passuppgifter och regnummer på bil. Lättast är att betala med kort, du kan vara lugn dom är seriösa och det går bra att boka via telefon. Du får en bekräftelse via mail. Jag tar inte upp något annat sätt att boka eftersom jag inte har någon erfarenhet av det och således inte kan rekommendera det.


10, Pengarna? Japp, lite krångligt. Om du verkligen litar på säljaren så kan du överföra pengarna innan du åker, och skriva ut kvitto på det som bevis. Men det rekommenderar jag inte. Det går även att använda sig av paypal, det kostar dock för säljaren att plocka ut pengarna därifrån vilket inte heller är bra. Det smidigaste sättet är att beställa kontanter på sin bank eller på forex. Det uttaget kostar mellan 50 - 100 kronor. England har bara 50 pundslappar som största valör så du får räkna med en bunt. Du behöver inte oroa dig över att flyga med så mycket pengar, England är med i EU och man kan flyga med obegränsat mycket med pengar dit. Till USA till exempel är gränsen 10 000 Euro. Är ni två som åker så delar ni med fördel upp pengarna mellan er, en vanlig hemförsäkring täcker stöld. Åk inte utomlands utan hemförsäkring.


11, Då England är med i EU slipper du moms och tull vid köp och import.
12, Nu borde du vara hemma i Sverige med bilen och vilat upp dig från den stressiga helgen. Då är det dags att göra din ursprungskonstroll. I den kontrollen kollas det att bilen inte är stulen, ombyggd eller har lån på sig etc etc. Har du gjort en hpikoll så borde det inte vara någon fara.(Jag gjorde ingen hpi) Du ansöker om ursprungskontroll här:


Får inte länka

När du skickar in ansökan kan du även ansöka om tillfällig registrering för att fö köra med bilen i tre måndader.Till ursprungskollen skickar du även in V5c dokumentet, kvittot på bilen OCH intyg att bilen är trafikförsäkrad.
(Det glömde jag vilket tog massa extra tid), läs mer om vad du ska skicka med till transportstyrelsen här:

Får inte länka

13, Bilen gick igenom ursprungskontrollen, och du har fått hem dina tillfälliga plåtar. Nu går försäkringen automatiskt över till en tillfällig 3-månaders försäkring OM du sökte för tillfällig registrering. Annars får du
inte köra med bilen. Vad ska göras med bilen innan regbesiktningen då? Jag skriver vad jag gjorde och vad som behövs för en evo:


Dom kräver på pappret att bilen ska vara helt original, därför ska du försöka hitta en bil som är så mycket
original som möjligt, dom tycker tex inte om blåa/röda slangar i motorområdet. Här kan man ha extrem otur och man
kan även ha tur. Att regga bilen i Oskarshamn gick otroligt bra och smärtfritt för mig.

1, Lampsatser fram, (dom pekar åt fel håll). Har din bil ett assymetriskt dimmljus höger bak kan man vara tvungen att ta bort det eller klippa kontakten. Du hittar dessa lampsatser på skroten eller på tex: jspec. Samtliga
lampor måste vara e-märkta.

2, Strypning av tanken. Det finns flera sätt att göra det på, jag skriver det jag tyckte var enklast. Köp en vanlig H4-lampa på biltema eller var som helst där det är billigt. Ta bort lampan och fäll ut vingarna sen trycker du ner den i tankhålet och limmar med Locktite snabblim i gelform eller tvåkomponentslim. Det går garranterat igenom, den här snabblösningen tar man bara bort efter reggbesiktningen då vanliga besiktningsmän inte kollar det.(Detta kollade dom inte ens på min bil

3, Byta från mph till kmh, hur man gör det varierar på om bilen kommer från Japan eller om den är såld i England. Är den importerad från Japan så är det oftast bara ett motstånd kopplat bakom instrumentpanelen eller i motorrummet som man kan ta bort så är det klart. Är bilen Såld i England så är det lite krångligare då får man själv fixa med motstånd.

4, Byte av avgassystem. Jag köpte ett originalsystem och satte på, smidigt och fick bra värden. Annars klagar dom på buller och kanske dåliga värden osv.

(En omreg kostar 630 kr.)


14, Det är faktiskt inte svårare än så. Nu är allt det fysiska klart med bilen. Nu är det dags att kolla vilka uppgiter du behöver till besiktningsmännen. De flesta uppgifter står i reggbeviset som du fick från England, det ska du ta en kopia på innan du skickar in det till ursprungskollen då du inte får tillbaka det igen. Sen är det
bara att börja leta uppgifter i handböcker som är knytna till bilen osv, om du har vänner med samma sorts bil kan dom låna sina reggbevis till dig och intyga identitet. Men har du råd kan du göra det enkelt för dig och ringa till Mitsu Sverige på: 08-474 54 00 fråga efter Gunnar och importfrågor. Av honom ska du beställa alla uppgifter som du inte kan hitta som ska stå med i ett vanligt svenskt reggbevis, (du har säkert ett annat fordon som du kan kolla på)

15, nu är allt klart med bilen och du kan beställa en reggbesiktningstid. Förhoppningsvis går bilen igenom, nu blir bilen automatiskt avställd och du kan boka en vanlig besiktningstid.


16, Bara att vänta på att få hem din riktiga plåtar och besiktiga.


17, Precis allting är klart!

Nu tänker jag ta upp den totala kostnaden på allt, det har jag inte hittat någonstans och tycker kan vara väldigt bra att ha koll på innan man bestämmer sig för att importera. Jag gjorde resan fre - sön och summan är baserat på en resa med två personer.


Hyrbil - 1500
Flyg - 1900
Bensin - 1500
Färja - 5700
Lampor - 1790 (jspec)
H4-lampa - 40
Ursprungkontroll - 700
Tillfällig reg - 450
Regbesiktning - 1380
Besiktning - 300
Originaldokument - 2600 (jag klarade mig utan dessa papper)
Avgassystem - 2500
Sammanlagt = 17 760 kr


Märk väl, jag har inte räknat med försäkring för det varierar för mycket på ålder. Inte mat heller för den delen. Lämnar du in bilen utan att göra alla ändringar själv kan man räkna med 30000 kr.

Jag tror att det var allt. Om det finns flera frågor så svarar jag gärna på dom. Hoppas att den är guiden kan hjälpa någon att plocka hem sin drömmbil från England.

Mvh // Cim

tack jätte mycket bra guide verkligen men jag har en fråga om importering om man ska bara importera bilen med Färja från england till svergie hur mycket kostar det ungefär eller måste man åka till england och göra allt det du har skrivit

mvh A-I smile

Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
Nicklas_91
27 februari 2012 · 28 Inlägg

Grymt bra guide ! big_smile Riktigt bra gjort att skriva ner precis hur det går till, det är till stor hjälp ! big_smile
MVH

Toyota Supra MKIV "BAD ONE" (1994)
_Johannes
21 juli 2012 · 383 Inlägg

Sjysst guide!smile kan verkligen vara bra när det är dax att importera. Men är det ungefär samma procedur om man skulle importera ifrån finland?

Gillar du japanska bilar?
Kolla in vår facebook sida: http://www.facebook.com/DropTopSquad
Toyota JZX100 Mark II "Tourer V" (1998)
Hermanssons_Garage
31 augusti 2012 · 2 415 Inlägg

grymt! tack nu slapp jag göra en ny tråd. tack vara GOOGLE <3

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Agesund
15 mars 2013 · 6 Inlägg

Varför ska man strypa tanken?

Ford Mustang "Fagen" (1967)
Datsun 280Z "280Z" (1978)
Audi_powah
27 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Bästa guiden! En fråga, måste bilen vara i original skick för regg i Sverige även om den inte är helbilsgodkännd? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Wonderboy_
27 mars 2013 · 555 Inlägg

Vad jag har hört av andra måste den vara så nära originial det går för att bli godkännd på reggbes. Men finns säkert någon som importerat på senare tid som kan svara smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
Erick
27 mars 2013 · 4 767 Inlägg

Den ska egentligen vara helt orginal men inga bilar är ju det, lite smågrejer som coilovers, fmic, avgas å fälgar mm har aaldrig varit något problem när jag reggat, bara avgasvärdena är bra och den inte låter åt helskotta för mkt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Agesund
27 mars 2013 · 6 Inlägg

Varför ska man strypa tanken?

Ford Mustang "Fagen" (1967)
Datsun 280Z "280Z" (1978)
Erick
27 mars 2013 · 4 767 Inlägg

För att du inte ska kunna tanka blyad bensin.. Som inte har sålts i sverige på åratal.
Senaste bilarna jag har reggat har jag inte gjort nåt åt det och dom har inte brytt sej heller.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Agesund
27 mars 2013 · 6 Inlägg

Jaha tack! Men ska man göra det innan man lämnar England? jag planerar ju att köra hem den?

Ford Mustang "Fagen" (1967)
Datsun 280Z "280Z" (1978)
Agesund
27 mars 2013 · 6 Inlägg

Nått måste jag ju kunna tanka med när ja kör hem? sad
Är det så att hålet blir mindre eller sätter man igen det helt?

Ford Mustang "Fagen" (1967)
Datsun 280Z "280Z" (1978)
Audi_powah
27 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Tack för svar allihopa! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Erick
27 mars 2013 · 4 767 Inlägg

Nej alltså, dom gamla pumparna med blyad bensin hade mkt grövre rör på själva munstycket, och tanken med strypningen är att du inte ska kunna få ner ett sånt munstycke och tanka blyat.
Men nej, bry dej inte om det. Låt det vara som det är.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Agesund
27 mars 2013 · 6 Inlägg

Jaha nu börjar allt låta rimligt smile tack så jätte mycket smile

Datsun 280Z "280Z" (1978)
Ford Mustang "Fagen" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang