Mazda 6 2.3 - Tändstiften sitter fast

ZonaX Svetsare
10 juli 2011 · 3 150 Inlägg

RoniisH skrev:
Får helt enkelt se vad som händer under morgondagen. Jag kör bilen varm, stänger av den, använder ett spärrskaft med en förlängning och en tändstiftshylsa. Jag centrerar ena handen ovanpå spärrskaftet, och den andra på ytterkanten av skaftet och vrider lugnt smile

Får hoppas på det bästa, annars får lokala mecken ta över. Återkommer under morgondagen med svar.

Sounds like an idéa  cool




dawwe skrev:
Zonax: Ja att "spöa på hylsan" på en fastrostad bult/mutter brukar hälpa...Jag skulle dock inte hamra vare sig på hylsan eller förlängningen vid stift byte. På de allra flesta bilar är toppen av "alu", o det brukar inte vara nån rost där stiften sitter...Det jag kan tänka mig är att föregående ägare har smort stiften med kopparpasta vid monteringen... Inte såååå lyckat då kopparpastan KAN reagera med "alu" vilket leder till att stiften sätter sig riktigt bra...Alu-pasta är det man skall använda.

Japp du har rätt där  smile  Har visserligen aldrig testat att slå på stiften så hjälper kanske föga. Att dom har monterat det med kopparpasta hoppas jag inte  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
10 juli 2011 · 5 042 Inlägg

Recept Alá lossa tändstift.
Mutterknackare + förlängare + långhysla i rätt dimesion

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (10 juli 2011)

C H E V R O L E T <3
ZonaX Svetsare
10 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Recept Alá lossa tändstift.
Mutterknackare + förlängare + långhysla i rätt dimesion

Inte alla som har kompressor  tongue  Jag är en av dom  sad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
gamlingen
10 juli 2011 · 5 198 Inlägg

ZonaX skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Recept Alá lossa tändstift.
Mutterknackare + förlängare + långhysla i rätt dimesion

Inte alla som har kompressor  tongue  Jag är en av dom  sad

Finns elektriska mutterknackare..

ZonaX Svetsare
10 juli 2011 · 3 150 Inlägg

gamlingen skrev:

ZonaX skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Recept Alá lossa tändstift.
Mutterknackare + förlängare + långhysla i rätt dimesion

Inte alla som har kompressor  tongue  Jag är en av dom  sad

Finns elektriska mutterknackare..

Jo det är sant visserligen  tongue  Kanske borde investera i en sådan  wink

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Mazdakillen Motormontör
10 juli 2011 · 437 Inlägg

BAra för att tillägga att ju mer förlägningar du har ju desto mer newton tappar du i dragkraft då du kan få flexningar.
Varmkörning som de felsta skriver här är nog det bästa receptet eller längre spärrskaft för att få upp dragmomentet men dra mjukt så du inte "chokar" på med för mycket dragkraft på engång.
När du återmonterar.. dra inte för hårt och framför allt olja INTE!!!
Olja gängor är stort misstag för då får du alledes för högt dragmoment å då fastnar grejerna igen senare.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
RoniisH
10 juli 2011 · 300 Inlägg

Sådärja. Varm motor gjorde susen. Var som om de aldrig suttit fast förut smile Nu är de bytta! Tack för hjälpen!

Mazdakillen Motormontör
10 juli 2011 · 437 Inlägg

Men jag hoppas at du drog fast dem med kall motor!!!! Annars har du överdragit dem och det är inte så vidare lyckat.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
RoniisH
10 juli 2011 · 300 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Men jag hoppas at du drog fast dem med kall motor!!!! Annars har du överdragit dem och det är inte så vidare lyckat.

Det gjorde jag däremot inte. Dock så skruvade jag åt dom för hand och drog sedan till en liten bit med spärrskaftet.

Mazdakillen Motormontör
10 juli 2011 · 437 Inlägg

RoniisH skrev:

Mazdakillen skrev:
Men jag hoppas at du drog fast dem med kall motor!!!! Annars har du överdragit dem och det är inte så vidare lyckat.

Det gjorde jag däremot inte. Dock så skruvade jag åt dom för hand och drog sedan till en liten bit med spärrskaftet.

Ja det är bra det, man ska inte dra dem för kung och fosterland.
Bäst är det att dra dem med momentnyckel wink

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
RoniisH
10 juli 2011 · 300 Inlägg

Mazdakillen skrev:

RoniisH skrev:

Mazdakillen skrev:
Men jag hoppas at du drog fast dem med kall motor!!!! Annars har du överdragit dem och det är inte så vidare lyckat.

Det gjorde jag däremot inte. Dock så skruvade jag åt dom för hand och drog sedan till en liten bit med spärrskaftet.

Ja det är bra det, man ska inte dra dem för kung och fosterland.
Bäst är det att dra dem med momentnyckel wink

Om jag bara hade någon... tongue De är väl ändå ganska dyra?

Senast redigerat av RoniisH (10 juli 2011)

dawwe ...has left the building...
10 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Momentnyckel e lite overkill men det e klart det kan vara bra att för den som är helt rudis...Jag brukar skruva i stiften för hand tills det tar stopp. Sedan drar jag ca 60grader till, man känner när det är "lagom", iaf när man gjort det ett antal gånger...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mazdakillen Motormontör
10 juli 2011 · 437 Inlägg

RoniisH skrev:

Mazdakillen skrev:

RoniisH skrev:

Det gjorde jag däremot inte. Dock så skruvade jag åt dom för hand och drog sedan till en liten bit med spärrskaftet.

Ja det är bra det, man ska inte dra dem för kung och fosterland.
Bäst är det att dra dem med momentnyckel wink

Om jag bara hade någon... tongue De är väl ändå ganska dyra?

Ja de är lite dyra men om folket visste hur mycket fel folk egentligen gör och vad som händer när man drar felmoment så skulle nog alla äga en momentnyckel snart.
Fick lära mig mycket inom åtdragningsteknik när jag nu började på Scania.
Vi hade en särskild lektion i åtdragningsteknik och allt man har gjort i alla år har ju varit helt åt helsikke.
När man skruvar och inte vet exakta momentet är det lätt hänt att man drar för hårt eller för löst och oavsett vad du skruvar fast så är det klämkraften som är A och O.
Är inte klämkraften rätt som de smarta med tjocka glasögon har beräknat fram så kan det bli fel i form av att gängor skadas, att grejerna sitter för hårt eller för löst.
Du kan även dra midja på gängorna vilket kan leda i materialhaveri nästa gång du skruvar lika så att olja gängorna ska man aldrig heller göra för då blir det oxå felmoment.
Det som antagligen har hänt med dina stift är just att någon har dragit åt förhårt och det som händer när du fick loss dem när motorn var varm är att Materialet i toppen expanderade vilket fick tändstiften sitta midnre hårt men då var det för hög klämkraft redan från start.
Det där med gängor och sånt är fan en vetenskap.
Men bara för att tillägga... du har inte en enda bult i hela bilen. Finns ingen bil som har bultar men däremot en jävla massa sexkantsskruvar. bultar har inga gängor wink

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang