Missljud i motorn på Opel Astra enjoy 1,6 2004

angelica_84
20 augusti 2011 · 1 Inlägg

Har en Opel Astra Enjoy 1,6 2004. Motornummert är Z16XEP. Den har gått ca 11460 mil.

Missljudet i motorn uppstod för några veckor sedan. Det är ett vibrerande ljud som låter att det kommer från insuget vid grenröret eller där omkring. Det låter hela tiden och låter även som att det ökar med varvtalet.

Har haft den inne på verkstad och dom sa att dom tror att det kommer inne från insuget så att jag behöver byta hela det. Men sen har jag även hört lite med andra och dom säger att man bör kunna ta loss insuget sen kunna "laga" felet/ta bort det som orsakar missljudet utan att behöva köpa ett nytt insug.

Någon som varit med om detta felet? Samt om det nu är insuget, vad är det i insuget som orsakar detta missljud och måste man byta hela insuget eller kan man få rätt på felet ändå?

Tackam för hjälp med detta.

Vänliga hälsningar

Angelica

Sathuros
26 augusti 2015 · 6 Inlägg

Jag var inne på Opel i Norrköping i måndags för att jag har ett tickande ljud i motorn på min Opel Astra 1.6 enjoyv -05. Jag trodde det först berodde på dåliga ventillyftare/tätningar men enligt deras mekaniker skulle det vara som du sa, ett löst föremål i insuget där jag skulle behöva byta ut hela insuget för 15 papp (Låter sinnessjukt mycket för bara ett insug). Jag ska försöka plocka ner insuget till helgen och se vad jag kan finna för svar, annars tordes ett begagnat insug från en bildemontering ordna upp felet (tills det uppstår igen) tongue

Mvh Pär

Senast redigerat av Sathuros (26 augusti 2015)

Tommy_F Dkv
2 november 2015 · 592 Inlägg

Har samma problem... Har ni skruvat bort och hittat nån lösning eller bytte ni insug helt?

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Sathuros
1 februari 2016 · 6 Inlägg

Efter att ha skruvat loss insuget så kunde jag konstatera att en mellanplåt (sitter fast med två skruvar) satt lite löst. Jag skruvade åt skruvarna efter att ha smort in dem med locktite. Efteråt så försvann tickandet helt.

Senast redigerat av Sathuros (1 februari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang