Min Saab är svår startad efter tankning. *löst*

Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

När jag tankar min bil och har den avstängd så när jag ska starta den och åka så är den svår startad och så är det varje gång, vad kan felet vara?


Lade till löst i rubriken så folk vet... /HS


Notera att tråden är gammal!

Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 april 2015)

Volvo S80 (1999)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
21 augusti 2011 · 1 342 Inlägg

stcs.se

Audis in Scandinavia Crew
BDamberg
21 augusti 2011 · 311 Inlägg

Det kanske bildas något övertryck/undertryck i tanken. Går det bättre om du försöker starta med öppet tanklock?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

det har jag inte provat, så jag vet inte. får tänka på det och testa det nästa gång jag tankar.

Volvo S80 (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

BillyBooy skrev:
Det kanske bildas något övertryck/undertryck i tanken. Går det bättre om du försöker starta med öppet tanklock?

För att bilda tryck i tanken vid tankning så skulle man ju behöva försegla hålet runt munstycket när man tankar och sen vara snabb som ljuset med att dra dit locket. Kan ju inte bli övertryck i en öppen tank...



Kollat tankurluftningen ??

Kollat felkoder ??


Just att den är svårstartad efter att du tankat och haft bilen avstängd gör ju att man kan misstänka något med adaptionen av styrboxen om du har en biopower-modell, så att bilen helt enkelt får fel bränsleblandning.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

felkoder har jag kollat tidigare för motorlampan lyser och då säger den att den får för mager blandning, men inte vad som orsakar felet så jag vet inte.

kan typ inget om motorer så jag har ingen aning om vad felet kan vara.

Volvo S80 (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Till att börja med, vad är det för bil det handlar om ??

Att det antagligen är en 9-3:a ser vi ju på din avatar men resten då ??


Har du förresten gjort klassikern att ta bort baksätet, eller iaf lyfta på det, och lyssna om pumpen går när du vrider på tändningen ??

Den är inte svårstartad annat än vid tankning ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

det är en saab 9-3 Aero V6 2,8T och 250HK

nej det är bara vid tankning som den är svårstartad

jag har inte gjort mer än att fråga på verkstan vad dem tror att det är men dem vet inte.

Volvo S80 (1999)
discokapten Kapten på disco!
21 augusti 2011 · 1 729 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
felkoder har jag kollat tidigare för motorlampan lyser och då säger den att den får för mager blandning, men inte vad som orsakar felet så jag vet inte.

kan typ inget om motorer så jag har ingen aning om vad felet kan vara.

Så du åker runt med en tänd CE lampa, och undrar varför den är svårstartad när du tankar?


Och om du nu inte kan något om bilar, varför lämnar du inte in den?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

discokapten skrev:

Mister_Sunken skrev:
felkoder har jag kollat tidigare för motorlampan lyser och då säger den att den får för mager blandning, men inte vad som orsakar felet så jag vet inte.

kan typ inget om motorer så jag har ingen aning om vad felet kan vara.

Så du åker runt med en tänd CE lampa, och undrar varför den är svårstartad när du tankar?


Och om du nu inte kan något om bilar, varför lämnar du inte in den?

Haha såja, va snäll nu tongue


Men nej, om motorlampan lyser hela tiden så hade ju inte jag heller åkt runt med bilen. Speciellt om den får för mager blandning hela tiden för bensinen kyler kolvarna och utan det lilla extra kan man ju i värsta fall smälta hål på en kolv eller två...


Men som sagt, har du (verkstan) kollat tankurluftningen ??


Och ett tips är att inte dra bilen hårt utan ta det j-ligt lugnt med gasen om du nu måste köra omkring.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

man märker inget fel med bilen, verkstan vet inte heller vad dem ska göra. inte ens en saab verkstad så det verkar lite mysko att inte dem vet heller.

och eftersom dem på verkstan inte vet vad dem ska göra så vill dem inte ta in den för dem säger att det kan bli väldigt dyrt om dem byter nått som inte behöver bytas.

Volvo S80 (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Åk till en annan saab-verkstad ??


Jag ska kolla i WIS om det står något speciellt där om startproblem vid tankning eller om jag kan klura ut något...


EDIT: Vad är det för årsmodell på bilen förresten ?

Och om du vill kan du skicka regnummer eller chassinummer via pm så kan jag se lättare om din bil skulle kunna vara utsatt för några problem..

Senast redigerat av TBOC_Razor (21 augusti 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

det är en 06:a

vad är WIS för nått?

Volvo S80 (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
det är en 06:a

vad är WIS för nått?

Workshop Information System.

Det är helt enkelt saabs verkstadshandbok på dator som innehåller en massa bra information smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

okej okej smile fick du mitt PM? smile

Volvo S80 (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
okej okej smile fick du mitt PM? smile

Japp men jag hittar inget särskilt om ditt problem.

Tror fortfarande på något med tankurluftningen eller adaptionen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Falcy
21 augusti 2011 · 193 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
felkoder har jag kollat tidigare för motorlampan lyser och då säger den att den får för mager blandning, men inte vad som orsakar felet så jag vet inte.

kan typ inget om motorer så jag har ingen aning om vad felet kan vara.

Tänkbara orsaker till mager blandning kan vara lambdasond, LMM, luftläckage, backventiler etc etc

En första åtgärd kan väl vara att lossa en batteripol och göra en "ful nollning" och se vad som händer med adaptionen och se om CE återkommer.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

Falcy skrev:

Mister_Sunken skrev:
felkoder har jag kollat tidigare för motorlampan lyser och då säger den att den får för mager blandning, men inte vad som orsakar felet så jag vet inte.

kan typ inget om motorer så jag har ingen aning om vad felet kan vara.

Tänkbara orsaker till mager blandning kan vara lambdasond, LMM, luftläckage, backventiler etc etc

En första åtgärd kan väl vara att lossa en batteripol och göra en "ful nollning" och se vad som händer med adaptionen och se om CE återkommer.

okej ja får testa nolla den, en kompis sa att det kunde vara ett gamalt fel som är åtgärdat med inte ''nollat'' kan det stämma?

Volvo S80 (1999)
azid Det som inte dödar gör ont
21 augusti 2011 · 2 668 Inlägg

Tankar du alltid på samma ställe? Tänkte om macken kanske har problem med drivmedlet.

2slow
discokapten Kapten på disco!
21 augusti 2011 · 1 729 Inlägg

Åk upp till carlia bil i falun annars, har haft mycket att göra med dem och de är mycket duktiga.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang