Min Saab är svår startad efter tankning. *löst*

humanizer
28 juli 2013 · 2 Inlägg

Hej!

Är det någom som kommit med en lösning på detta problem? Jag har samma motor jag med. Saab 9-3 Aero -06 V6 Turbo. Och jag har även samma problem som många andra verkar det som. Trögstartad efter tankning.

Ingen som kan posta vad problemet var med era bilar när detta uppstod?

MVH,
Johnny

gurragas
28 juli 2013 · 269 Inlägg

Köpte nyligen en 9-3 biopower, något som jag märkt är att om man kör ett par tre tankar etanol så blir den mer och mer svårstartad, detta är tydligen normalt och "försvinner" om man kör nästan tanken tom och slår i vanlig soppa, dock är det inte enbart efter tankning den är svårstartad utan det är från och till..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
aNoR
10 september 2013 · 6 Inlägg

Ser att detta är en rätt gammal tråd men måste kasta ut fiskekroken och se om någon listat ut vad problemet beror på! Har haft bilen inne 5 gånger på 3 olika SAAB-verkstäder och lastat ut sjukt mycket pengar nu, men ingen verkar veta vad som är fel.

Har haft exakt samma problem som föregående talare.

SAAB 9-3 AERO 2.8TS V6 -06.

Först tändes motorlampan, felkod P2187 (bränsleadaption additiv, luft/bränsle för mager).
Hade i övrigt inga problem med bilen, den gick som vanligt.
Lämnade in den och man bytte luftmassemätaren.

3 veckor senare tändes samma felkod igen. Bilen lämnades in, en o-ring vevhusventilation byttes. Dessutom bytte de styrboxen för 10 lax (pga att verkstaden hittade på att bilen inte startade alls när de skulle köra den från parkeringen till verkstaden... eller hur!!!).

Hur som helst. Efter detta blir bilen svårstartad när jag tankat fullt (får hänga på startmotorn 5-15 sekunder). I övrigt märker jag INGET konstigt. Efter 3 veckor till tänds motorlampan igen. Ny verkstad. Byter avluftningsventilen till bensintanken. 4 veckor. Motorlampan igen (samma kod varje gång om nån undrar). Lämnar in den på verkstad nummer 3. Letar efter läckage eller annat, men hittar inget särskilt. Släcker lampan.

6 veckor till. Nu lyser lampan igen. Bilen ihållande svårstartad efter tankning, men i övrigt går den som tåget. Jag håller tamejfan på att bli knäpp på detta. Har bokat in mig på verkstad nummer 4, men nu vill någon knappt ta emot bilen längre.

Börjar bli rejält uppgiven och ruinerad, uppe i 16 papp and counting, någon som har några fler idéer att gå på?

Simma lugnt där ute!

"Sometimes it's good, to be schizofrene - cause when you're close to the end, there is always a friend!"
aNoR
10 september 2013 · 6 Inlägg

M_Broberg skrev:

aNoR skrev:
någon som har några fler idéer att gå på?

Kollat på STCS forum?

Som gröngöling gissar jag att det är Saab Turbo Club Sweden?
Absolut kikat där, ska börja med att byta tanklocket idag (!!!) som någon hade råkat ut för gav liknande bekymmer... långsökt men jag söker långt just nu...

"Sometimes it's good, to be schizofrene - cause when you're close to the end, there is always a friend!"
azid Det som inte dödar gör ont
10 september 2013 · 2 668 Inlägg

Sökte på felkoden och fick upp lite olika, du kanske redan hittat detta men jag länkar det endå

http://www.saabcentral.com/forums/showt … p?t=180661

Sen hittade jag en tråd på stcs

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=159640

Är lite olika bud i trådarna men värt att titta upp.

2slow
aNoR
12 september 2013 · 6 Inlägg

Tackar för tipsen, jag ska traversera igenom dem om det skiter sig igen, för nu har jag äntligen gjort framsteg.

Bytte tanklocket i förrgår.
Igår slocknade CE-lampan.
Idag tankade jag fullt från nästan tom tank, och bilen startade precis som den ska.
Dessutom noterade jag att tanken släppte trycket när jag skruvade ur locket, vilket jag inte tror den gjort innan *pyschhhhh*

Kan det vara så sjukt att ett tanklock kostat mig en halv förmögenhet och fått 3 verkstäder att gå bet???

Lovar statusuppdatering om 3-4 tankningar till, fungerar det då vågar jag börja hoppas.
Men om det är någon mer som har detta problem fortfarande kan jag väl bara rekommendera ett nytt lock för 300 spänn.
Det är värt försöket!

Får en flashback till min gamla 9-3a -99 2.0T (Nordic steg 2).
Fick CE-lampa på den med. Verkstaden bytte locket och jag var ute igen på 3 röda.
Det var bättre mekaniker förr?!?!?!

Borde ju så klart haft detta i åtanke tidigare... men man börjar väl bli senil...

"Sometimes it's good, to be schizofrene - cause when you're close to the end, there is always a friend!"
Blommis78
20 oktober 2013 · 1 Inlägg

Tjena

Har haft precis samma problem med min bil, provade att byta tanklock med en kompis bara för att som man jag kan komma billigt undan men det hjälpte tyvärr inte. Mitt nästa drag var att försöka byta avluftningsventilen (EVAP Valve), hittade en auktion på ebay, $52, rena fyndet jämfört med BIVA i Linköping (1300kr). Bytet tog 10 min, åkte och tanka efteråt och bilen startade precis som den ska. Däremot så fick SID tuppjuck och visade snittförbrukning 99,9 l / 100km. Resetade den några ggr men den envisades men orymligt högt värde. Dagen efter hängde jag på låset till Thoréns i Linköping, kopplade in Tech2 och rensade gamla felkoder. Efter det så fungerar allt som det skall.

//Tomas

Funkiee Saab älskare!
20 oktober 2013 · 4 597 Inlägg

oftast är det EVAP som strular, börja med o byta denna sats!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
21 oktober 2013 · 181 Inlägg

Det är Tankurluftningsventilen som orsakar att bilen blir segstartad. Gäller främst 9-3or samt Oplar med V6orna. När ventilen står helt öppen och inte funkar som den ska så strömmar det in bensinångor till motorn och surar ner den. Ventilen kostar 1100 pix på saab och är lätt att byta. Ventilen är elektroniskt styrd. Har åtgärdat detta felet på en kamrats 9-3 Aero V6 -06 i helgas. Vi fick aldrig någon felkod.

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
malerasjon
30 december 2013 · 4 Inlägg

Ber om ursäkt för ett sent trådlyft, men har själv råkar ut för samma problem. Var sitter EVAP ventilen för någonstans?

Mvh Jon

Volvo V60 T6 "Polestar" (2020)
malerasjon
30 december 2013 · 4 Inlägg

Tackar, får väl ner och rota i motorrummet dåsmile Trodde jag behövde lyfta bilen och ta det underifrån men de går kanske från motorrummet då?!

/Jon

Volvo V60 T6 "Polestar" (2020)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
2 januari 2014 · 181 Inlägg

malerasjon skrev:
Tackar, får väl ner och rota i motorrummet dåsmile Trodde jag behövde lyfta bilen och ta det underifrån men de går kanske från motorrummet då?!

/Jon

Den sitter mot torpedväggen, är en liten ventil med 2 slananslutningar till, samt en elkontakt, tar på sin höjd 5min att byta. Och ser ut såhär : http://www.thesaabsite.com/catimages/Sa … 1349800590

Senast redigerat av Bobzilajnen (2 januari 2014)

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
malerasjon
2 januari 2014 · 4 Inlägg

Tackar! Hittade en bra guide på nätet, så det ska gå fint! :-)

Volvo V60 T6 "Polestar" (2020)
aNoR
22 april 2015 · 6 Inlägg

Ville bara nämna att jag gav upp och har kört med bilen som den varit. Helt enkelt tankat med motorn igång.
Tills nu när jag ska sälja den, då beställde jag en ny EVAP-ventil från USA (eeuroparts.com, hittade ingen ny i Sverige, endast beg), och bytte idag.

Problemet löst. big_smile

Helt sjukt, har ju redan fått en bytt på verkstad innan, men då satte de dit en begagnad, och antagligen var det samma fel på den. Galet. Men om ni åker på detta problem, börja med evap-ventilen, den tar inte lång stund att byta och inga verktyg utom en 10:ans nyckel behövs.

"Sometimes it's good, to be schizofrene - cause when you're close to the end, there is always a friend!"
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 april 2015 · 6 170 Inlägg

aNoR skrev:
Ville bara nämna att jag gav upp och har kört med bilen som den varit. Helt enkelt tankat med motorn igång.
Tills nu när jag ska sälja den, då beställde jag en ny EVAP-ventil från USA (eeuroparts.com, hittade ingen ny i Sverige, endast beg), och bytte idag.

Problemet löst. big_smile

Helt sjukt, har ju redan fått en bytt på verkstad innan, men då satte de dit en begagnad, och antagligen var det samma fel på den. Galet. Men om ni åker på detta problem, börja med evap-ventilen, den tar inte lång stund att byta och inga verktyg utom en 10:ans nyckel behövs.

Pluspoäng för att du fixar bilen innan du säljer den istället för att mörka problemet och låta köparen få reda på det själv tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
aNoR
26 april 2015 · 6 Inlägg

Pluspoäng för att du fixar bilen innan du säljer den istället för att mörka problemet och låta köparen få reda på det själv tongue

Åh, man tackar...smile antar att man är för ärlig ibland, men man försöker ju behandla andra som man vill bli behandlad själv roll

"Sometimes it's good, to be schizofrene - cause when you're close to the end, there is always a friend!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang