Besikta med hydraulisk handbroms?

Lindblad92
25 augusti 2011 · 37 Inlägg

Någon som vet om man får besikta med en hydralisk handbroms? smile

Stigberg
25 augusti 2011 · 22 Inlägg

Kör bara... tongue hehe big_smile

Lindblad92
25 augusti 2011 · 37 Inlägg

Haha om det vore så bra wink

Stigberg
25 augusti 2011 · 22 Inlägg

hehe...big_smile Borde väl egentligen inte vara några problem va, en hydralisk handbroms tar väl egentligen bättre än en gammal klassiks vajer ju ;P

Lindblad92
25 augusti 2011 · 37 Inlägg

Ja det tycker jag också! tongue

Lina-
25 augusti 2011 · 1 213 Inlägg

Intressant fråga, men nog bäst ringa Sbp om detta.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Lindblad92
25 augusti 2011 · 37 Inlägg

Var till besiktningen idag och fråga och dom sa att jag skulle ringa upp nån speciell bilprovning, men dum som  man är så har man glömt vad han sa... smile

Lidborn VD
25 augusti 2011 · 643 Inlägg

Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system

Lindblad92
25 augusti 2011 · 37 Inlägg

Lidborn skrev:
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system

Okej, vet du nån som har gjort det? så man kan se kolla lite smile

Noxxer
26 augusti 2011 · 1 482 Inlägg

MC ok och skivor längst in mot drivaxlarna och bakaxeln tex.

BLT Service
Theracords Music Label
andreasevo7
26 augusti 2011 · 353 Inlägg

funkar utmäkt bara man bygger på rätt sätt, kom ihåg att du behöver en tvåkretscylinder (dyr) och inte en sådan kina skit som sälj i mängder!

schnauz
26 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Kom nya regler förra (?) året som gör det betydligt svårare att regga med hydraulisk handbroms än vad det var tidigare. Enda möjligheten nu är i princip om det inte går att få dit en konventionell mekanisk. Och det gör det så gott som alltid!
Problemet är inte att den ska ta bra, problemet är att säkerställa att den inte tappar trycket. Ett vanligt hydrauliskt bromssystem är inte konstruerat för att stå trycksatt längre perioder. Är ju sällan du bromsar maximalt mer än några sekunder i följd, men en parkeringsbroms ska kunna hålla hjulen låsta flera timmar eller dagar. Tappar du trycket sakta men säkert kanske bilen rullar iväg efter en halvtimma.

granadadr
26 augusti 2011 · 7 286 Inlägg

nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
KHRacing
26 augusti 2011 ·

granadadr skrev:
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,

Konstigt, till mig sade Gustav att det var oki på ombyggt/amatörbyggt fordon o även i undantagsfall på samma krets, Detta var dock för 2år sedan typ.

jag skall ha det lagligt, då mina bakbromsar ej har inbyggd handbroms.

KHRacing
26 augusti 2011 ·

Lidborn skrev:
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system

I Sverige behvöer inte handbromsen alls fungera som en nödbroms, det är i andra länder

baca Os Difuntos
26 augusti 2011 · 1 822 Inlägg

kort svar. NEJ










långt svar. NEEEEEEEEEEEEEJ

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 augusti 2011 · 13 732 Inlägg

KHRacing skrev:

granadadr skrev:
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,

Konstigt, till mig sade Gustav att det var oki på ombyggt/amatörbyggt fordon o även i undantagsfall på samma krets, Detta var dock för 2år sedan typ.

jag skall ha det lagligt, då mina bakbromsar ej har inbyggd handbroms.

för 2år sen var det okej vill minnas att gustav skrev om detta på något annat forum att dom konstaterat att det inte är så bra

men är man bara ute efter att ha en bra broms på bakhjulet tex vid drifting så är det ingent som säger att man inte får ha 2sep system ett hydralsikt och orginal mekaniska

borde inte vara några problem att ha kvar orginal spaken och ha en stånde hydralisk spak brevid

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
27 augusti 2011 ·

Jag har 6-kolvs racing-ok med 330 skivor bak utan handbroms i - så jag får regga bilen med detta helt enligt reglerna :-9

ejt Nybörjare
27 augusti 2011 · 75 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag har 6-kolvs racing-ok med 330 skivor bak utan handbroms i - så jag får regga bilen med detta helt enligt reglerna :-9

Låter konstigt att du ska kunna regga bilen utan handbroms men inte med hydraulisk handbroms. Men SBP är ju lite konstiga i sig och går mer på egna bedömningar än reglerna.

Farsan reggar bilen nere i Kristinehamn varje år förutom i år, och då fick han en 2a för att regskylten var "oläslig" enligt dom uppe i Stockholm även fast dom aldrig sagt något om det innan...

Lite ryskroulett det där med besiktning enligt mig.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
soyd
27 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

Vad jag vet så måste det vara två separata system sedan får man lösa det som man vill... Jag löste det själv såhär:

https://www1.garaget.org/archive/26/25960/99329/99329-2412760.jpg

Vajer är väll att föredra då hydrauliken kan tappa trycket om den står länge åtdragen...

/mvh soyd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang