JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 208 091 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
6 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Mobilen strejkade idag på förmiddagen så jag fick ta några bilder nu i efterhand.

Köpte honingsverktyg och honade cylinderloppen, rengjorde allt ordentligen och monterade kolvar och stakar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8771c50deb16f561a90b0fadfeb5e6b0.jpg

Uppfräschad topp
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-33d7a1ce0734c15b3992ab71fd0556dd.jpg

Got Gold?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d0702c515cde52ba3afec1d1601023b1.jpg

Fick även bli en laddtrycksmätare så man är med på vad som händer och sker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5a099a8493ffb4083e98a19850a4b096.jpg

Gjorde enb kompletterade beställning på speedparts som jag åker och hämtar imorgon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6fcea24e8162c05c8d8a8054fdf6f909.jpg

Senast redigerat av JKDesign (6 juli 2015)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
6 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Viktig innan du vrider om nyckeln då...

Sammanfattning i punktform och i den ordningen.

* se till att motor e nollad och att kammar står rätt.
Börja med att montera kedjan på avgaskammen först.

* montera kedjestäckaren rätt.. först sträckaren i sitt innersta läge och sen fjäder.

* bort med alla tändstift och kör runt motorn manuellt så att du verkligen vet att allt är rätt.

*kör på starten en stund för att pumpa runt oljan överallt.

*I med tändstiften å kassett å starta smile

Sen förutsätter jag att du monterat oljeröret innan du monterat tråget.. lätt att glömma.
Kladda inte runt me tråget mot blocket.. använd inget överflöd av Flänstätning. Det krävs endast liiite.

Gör fixet i toppen också mot läckande plugg på höger sida avgaskammen.
Ta bort överfallet.. rengör pluggen och släng på lite Flänstätning runt den.. även på överfallets ytor mot toppen.. livstids garanti mot läckage där smile

Hoppas tipsen har hjälp hittills smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
6 juli 2015 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Viktig innan du vrider om nyckeln då...

Sammanfattning i punktform och i den ordningen.

* se till att motor e nollad och att kammar står rätt.
Börja med att montera kedjan på avgaskammen först.

* montera kedjestäckaren rätt.. först sträckaren i sitt innersta läge och sen fjäder.

* bort med alla tändstift och kör runt motorn manuellt så att du verkligen vet att allt är rätt.

*kör på starten en stund för att pumpa runt oljan överallt.

*I med tändstiften å kassett å starta smile

Sen förutsätter jag att du monterat oljeröret innan du monterat tråget.. lätt att glömma.
Kladda inte runt me tråget mot blocket.. använd inget överflöd av Flänstätning. Det krävs endast liiite.

Gör fixet i toppen också mot läckande plugg på höger sida avgaskammen.
Ta bort överfallet.. rengör pluggen och släng på lite Flänstätning runt den.. även på överfallets ytor mot toppen.. livstids garanti mot läckage där smile

Hoppas tipsen har hjälp hittills smile

Tack så mycket!!! Klockrent med sån här lista wink

Planerar att eventuellt starta på onsdag om allt går som planerat, imorgon blir lite semesterdag smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Iamjonas
6 juli 2015 · 226 Inlägg

Vilket jäkla jobb, grymt fin 9-5a synd att damen fick vår 9-5 så blir mest underhåll på den, men har ju min 9-3a att fixa med.


Grymt tråd har hängt med sedan start smile

JKDesign
6 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Iamjonas skrev:
Vilket jäkla jobb, grymt fin 9-5a synd att damen fick vår 9-5 så blir mest underhåll på den, men har ju min 9-3a att fixa med.


Grymt tråd har hängt med sedan start smile

Tack för din kommentar! Riktigt kul att höra wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
6 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Lite bättre bild på guldet big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ce0eaca571c59acfe494048c927e2749.jpg
Kolfiber och guld är läckert
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-320480c901e590a3100b85b6848f9dff.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
flinten
7 juli 2015 · 250 Inlägg

ja, tackar ja! riktigt fiin kombo!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
GarageKenger
7 juli 2015 ·

Kul och se att du börjar mecka på allvar. Hoppas du får till det med motorn utan problem.  Men du får bra tips av Jojje.

Du får räkna med att färgen på grenröret kommer att brinna upp och det blir en del rök av det, möjligen även snorkeln ner mot turbon. Det finns egentligen bara två lösningar om man vill ha ett snyggare grenrör. Lämna iväg det på kromning (ca 2000kr här http://www.dalakrom.se/index.html) eller köp en viss typ av coating som skall klara +1000 grader här (http://www.weirdperformance.se). Möjligen att det funkar med spissvärta, men det har jag inte provat. Det skulle i så fall vara ett billigt alternativ.

JKDesign
7 juli 2015 · 4 442 Inlägg

GarageKenger skrev:
Kul och se att du börjar mecka på allvar. Hoppas du får till det med motorn utan problem.  Men du får bra tips av Jojje.

Du får räkna med att färgen på grenröret kommer att brinna upp och det blir en del rök av det, möjligen även snorkeln ner mot turbon. Det finns egentligen bara två lösningar om man vill ha ett snyggare grenrör. Lämna iväg det på kromning (ca 2000kr här http://www.dalakrom.se/index.html) eller köp en viss typ av coating som skall klara +1000 grader här (http://www.weirdperformance.se). Möjligen att det funkar med spissvärta, men det har jag inte provat. Det skulle i så fall vara ett billigt alternativ.

Tack, ja det är roligt 😉👍

Jo färgen lär ju krulla sig men ser bra ut vid montering big_smile sugröret till turbon tror jag är lugnt, hade vanlig svart sprayfärg innan och den höll sig kvar utan problem.

Dock är jag väldigt sugen på att snickra ihop egen "cobra", original är verkligen plutt mini liten.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Help needed.

Har bråkat som fan med en avbruten pinnbult i toppen, men det är löst iaf.
Nu har kommit så långt så att jag skulle testa dra runt motorn, kommer typ ett halvt varv sen tar det stopp.

Misstänker att avgaskammen står fel och att ventilerna krokar i varandra.

Avgas
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fa9d311ca1fbe7a185222e27125be583.jpg

Insug
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8d60d888269c22bda0e5aa812078bb5a.jpg

Kom görna med tips, tror dock det bara är att släppa spännaren igen och montera om kedjan med början på avgas igen, may the force be with me 😉

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
8 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Nolla motorn igen vid vevaxeln.. ta loss dreven och kör om igen..

Börja på avgaskammen igen och med sträckt kedja! Kedjan viker dig nere i motorn utan att du kan se det.. då kan det bli ett par kugg fel.

I annat fall har du mitt nr

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
jojje81 George
8 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Dessutom ska kedjan vara sträckt mellan dreven också.. ser att den slak på bilderna

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
skutte Bilrekonditionerare
8 juli 2015 · 453 Inlägg

Grymt att du ger dig på detta själv, all respekt! Hoppas den kommer gå bra när du fått ihop allt:)

MVH Rikard
JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

skutte skrev:
Grymt att du ger dig på detta själv, all respekt! Hoppas den kommer gå bra när du fått ihop allt:)

Tack så mycket Rikard! Dina lyckönskningar kommer behövas, stötte på problem när jag skulle dra runt motorn...


Kommer en update nu

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Har ju kämpat jävel med en avbruten pinnbult i typ 1 timme effektiv tid med raseriutbrott.

När denna var fixad lekte livet igen och ihopmonteringen började ;P

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-234c6631ffe84bbfe83b80a02dce72ef.jpg


Allt började hitta till rätt plats, nollade vevaxeln och monterade kamdreven på kamaxlarna som jag inte rört.
Sen när jag skulle dra runt motorn tog det stopp enligt illustrationen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a0eeb754b5d088d0719b2fd3ec637137.jpg


Så jag tog bort spännaren till kedjan och monterade om kamdreven säkert 3 gånger, så det kan jag nu smile
Lik förbanat tar det stopp på samma ställen mad

Rev toppen och hittade orsaken till stoppen, 1an


https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-dc8ad9a1c4cf153d186ba15aa7083df3.jpg
4an



https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-58f7ca7deeac63e2a7b36718f49650c2.jpg

2an och 3an är det ingen fara med, konstigt nog hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f34c35f16a44415e21f49009e343a940.jpg


Så den stora frågan är vad som orsakar detta? får dåligt svarvade kolvar? fel på kamaxlarna?

Och hur jag löser detta snabbast/bäst? Rent spontant känner jag för att slipa i kolven så ventilerna går fritt, men dom skall väl inte vara öppna när kolven är i toppläge?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

ska nog försöka mig på att slipa egna ventilsäten, om jag inte hittar någon här i Vänersborg/Trollhättan som kan svarva med kort varsel.



https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ea39127928e170233900fc8c59006cef.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
8 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Jag tror att jag tyvärr har tråkiga nyheter till dig.

Ang att ventiler gick i beror nog på nollningen.
Gör som jag sa i telen.. nolla veven när du har dom gula länkarna uppe.. och nolla delvis med kammarna men även med dreven.

Nu till dom tråkiga nyheterna.

Du har kolvarna vända åt fel håll. Pilarna ska peka mot kamkedjan!

Varför? Jo för att alla kolvar har ett urtag i kolvkjolen där munstyckerna till kolvkylningem ska löpa fritt.

Nu har du antagligen varit i dom också.. så bara bort me allt igen.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Gizmojohan
8 juli 2015 · 3 295 Inlägg

Är bilderna upp och ner eller har du monterat kolvarna åt fel håll? Pilarna ska vara mot transmissionen, på motorn alltså dvs kedjan.

Har du "wis" förresten? Står mkt bra där

Senast redigerat av Slave_joe (8 juli 2015)

JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Jag tror att jag tyvärr har tråkiga nyheter till dig.

Ang att ventiler gick i beror nog på nollningen.
Gör som jag sa i telen.. nolla veven när du har dom gula länkarna uppe.. och nolla delvis med kammarna men även med dreven.

Nu till dom tråkiga nyheterna.

Du har kolvarna vända åt fel håll. Pilarna ska peka mot kamkedjan!

Varför? Jo för att alla kolvar har ett urtag i kolvkjolen där munstyckerna till kolvkylningem ska löpa fritt.

Nu har du antagligen varit i dom också.. så bara bort me allt igen.

Slave_joe skrev:
Är bilderna upp och ner eller har du monterat kolvarna åt fel håll? Pilarna ska vara mot transmissionen, på motorn alltså dvs kedjan.

Bra att ni är med på noterna smile Kolvarna ska jag ta och vända det är lugnt.

Dock är jag lite osäker på om jag vågar sätta tillbaka allt utan att göra något åt höjden på kolvarna hmm dock låter ju som att nollningen kan varit lite fel men svårt att tro det.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Är bilderna upp och ner eller har du monterat kolvarna åt fel håll? Pilarna ska vara mot transmissionen, på motorn alltså dvs kedjan.

Har du "wis" förresten? Står mkt bra där

Yes jag har wis, men bara på stationär dator här utan fungerande skrivare hmm
Så lite information faller bort påvägen ut till garaget smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang