JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 209 036 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
Funkiee Saab älskare!
26 januari 2015 · 4 597 Inlägg

pappas 9-5a med coils, 3" o 2 dämpare o 18" hjul o steg 3 går igenom utan problem i flera års tid smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
26 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
pappas 9-5a med coils, 3" o 2 dämpare o 18" hjul o steg 3 går igenom utan problem i flera års tid smile

Precis, men träffar man fel bes.tekniker så kan det bli jobbigt.

Har hört folk som fått nedslag på "sportbromsar" osv.

Jag har kommit igenom med racekat och 3" system innan osv men man kan aldrig vara 100% säker på dom jäklarna wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
26 januari 2015 · 4 597 Inlägg

nä så är det ju smile till o med regbes sade inget om denna uppsättningen hahah

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
marcusgnaget
26 januari 2015 · 161 Inlägg

Min golf jag hade för några år sedan hade jag coils på jag fick anmärkning på för lite fjädringsväg fram.

Lexus GS300 (1998)
JKDesign
26 januari 2015 · 4 442 Inlägg

marcusgnaget skrev:
Min golf jag hade för några år sedan hade jag coils på jag fick anmärkning på för lite fjädringsväg fram.

Exakt, tack för din input!

Träffar man fel person kan det bli anmärkning. Dock sa dom till mig sist att bara man tar sig upp på rullarna så är det lugnt. Vet dom som har fått köra på brädor upp på rullarna och det har varit godkänt ändå, så gäller att träffa rätt person smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Gizmojohan
26 januari 2015 · 3 295 Inlägg

Man får byta fjädrande enhet till eftermarknads så länge det inte skrapar i nånstans. wink blev ändrat i "lagen" för nåt år sen;)

JKDesign
26 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Man får byta fjädrande enhet till eftermarknads så länge det inte skrapar i nånstans. wink blev ändrat i "lagen" för nåt år sen;)

Då är jag safe nu iaf, men dom lär ju se att det har skrapat en del i innerskärmarna smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Funkiee Saab älskare!
26 januari 2015 · 4 597 Inlägg

Skillnad på HAR och GÖR ang dina innerskärmar wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
26 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
Skillnad på HAR och GÖR ang dina innerskärmar wink

Ja absolut wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
28 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Då var domedagen här....

Besiktning!

Gled igenom fint utan ett ord om att bilen var låg eller liknande.

Fick dock nedslag på:

*spindelled vänster fram, det metaliska oljudet jag har haft i framvagnen trodde jag va coilsen men det va tydligen den glappa spindelleden.

Ny led beställdes omgående
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0580118cd6f2fe4ccc175b2c5ac3b72a.jpg
Någon som har erfarenhet av att byta dessa, måste man ha avdragningsverktyg?

* Oljeläckage, syntes inte riktigt från var det kom. Ny plugg och kopparbricka monterades i lördags hmm ska lyfta och dra åt lite extra med långt spärrskaft. Annars misstänker jag att det kan vara något i samband med att jag uppgraderade vevhusventen.

Aja, ska försöka montera downpipe till helgen ändå för nu lär dom inte vara intresserade av mer än min spindelled och och den lilla oljeläckan.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
rcy
28 januari 2015 · 1 705 Inlägg

JKDesign skrev:
* Oljeläckage, syntes inte riktigt från var det kom. Ny plugg och kopparbricka monterades i lördags hmm ska lyfta och dra åt lite extra med långt spärrskaft.

Gör inte det! Du ska absolut inte behöva dra den pluggen särskilt hårt.
Det är mycket ovanligt att den läcker, däremot är det väldigt vanligt att folk drar den för hårt och inte får loss den nästa gång dom ska byta olja.

JKDesign
28 januari 2015 · 4 442 Inlägg

rcy skrev:

JKDesign skrev:
* Oljeläckage, syntes inte riktigt från var det kom. Ny plugg och kopparbricka monterades i lördags hmm ska lyfta och dra åt lite extra med långt spärrskaft.

Gör inte det! Du ska absolut inte behöva dra den pluggen särskilt hårt.
Det är mycket ovanligt att den läcker, däremot är det väldigt vanligt att folk drar den för hårt och inte får loss den nästa gång dom ska byta olja.

Tycker med det är skumt, för tråget är väl alu och med kopparbrickan imellan skall man ju inte behöva dra specielt hårt för att det skall täta.

Får kika extra noga på vevhusventilationen.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
28 januari 2015 · 4 597 Inlägg

kolla oljetrycksgivaren bak på blocket, är vanligt att den läcker olja smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
jojje81 George
28 januari 2015 · 1 956 Inlägg

Det är busenkelt att byta leden.. den är inte konad det är bara bulten som håller den och den måste bort för att man ska kunna ta bort leden.. syns på spåret som finns i leden smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
28 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
kolla oljetrycksgivaren bak på blocket, är vanligt att den läcker olja smile

Skall kolla det, dock tror jag med all säkerhet att det kommer ifrån något på vevhusventen för det har nog småläckt sen jag bytte den. Nu när jag bytte efter ca 500mil va fick ja ut ca 3 liter, skall ju vara 4,5liter hmm men jag har inte reagerat på någon oljefläck vid parkering eller liknande så det måste vara vid körning.

jojje81 skrev:
Det är busenkelt att byta leden.. den är inte konad det är bara bulten som håller den och den måste bort för att man ska kunna ta bort leden.. syns på spåret som finns i leden smile

Fan va skönt!!! Va på verkstad direkt efter bes och dom ville ha 1200 för att byta, han sa bara att det är rätt enkelt med rätt verktyg. Men verkar ju gå med några hylsor och eventuellt en liten hammare wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
limpa97
28 januari 2015 · 411 Inlägg

Akta så du inte drar av oljepluggen! Men det lär vel synas om det är nån olja på tråget runt pluggen smile

TA-Gbg
29 januari 2015 · 14 Inlägg

Angående läckaget. Jag hade samma på min, hissade upp bilen på jobb och det visade sig vara den nedre slangen på oljefällan som går ner til tråget som inte satt som den skulle.

Spindelleden är en baggis, löser du på Max 30 min

JKDesign
29 januari 2015 · 4 442 Inlägg

TA-Gbg skrev:
Angående läckaget. Jag hade samma på min, hissade upp bilen på jobb och det visade sig vara den nedre slangen på oljefällan som går ner til tråget som inte satt som den skulle.

Spindelleden är en baggis, löser du på Max 30 min

Tack för din kommentar! Jag misstänker att det är något sånt, ska se över alla slangar där och kanske skruva dit någon klämma, slangarna sitter ju bara påtryckta.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mr_Lööf
29 januari 2015 · 1 911 Inlägg

Oljepluggen dras med 25Nm. Vilket som sagt inte är mycket.

Angående läckaget så är det bästa att motortvätta och kolla igen efter lite körande. Skulle kunna vara dålig packbox bakom remskivan på vevaxeln. Är den vita backventilen till vevhusventen dålig så kan det leda till att packboxen ger sig. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
JKDesign
29 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Oljepluggen dras med 25Nm. Vilket som sagt inte är mycket.

Angående läckaget så är det bästa att motortvätta och kolla igen efter lite körande. Skulle kunna vara dålig packbox bakom remskivan på vevaxeln. Är den vita backventilen till vevhusventen dålig så kan det leda till att packboxen ger sig. smile

Tackar för inputen! 😉

Fick spindelleden ifrån maptun idag, 1 dags leverans är najs smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang